Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gevär för småvilt

Featured Replies

Publicerat

Hej. Jag tog min jägarexamen i våras och har införskaffat mig studsare och hagelbössa. Nu är det såhär att jag har fått tillgång till predatorsjakten på ett ställe där det är mycket räv, grävling och mink. Min tanke är att försöka fånga grävling och mink i fälla och skjuta räv (vak vid fält och kanske åtel). Nu kommer mina funderingar om vapen. Jag har försökt läsa mig till så mycket som möjligt men behöver få hjälp med lite saker.  Först tänkte jag en 22 lr till avlivning i fälla och en bössa för att skjuta räv. Denna bössa skulle vara bra om den även funkade till rådjur. Efter att ha läst massor om olika kalibrar undrar jag nu va ni anser om att skjuta räv med 5,6x52r? Slår den sönder allt för mycket så det troligtvis inte finns någon päls att ta tillvara på om man skulle vilja det? Jag vet att denna kaliber är en kombikaliber och tänkte att en kombi kan vara bra till rådjursjakten. Min andra tanke var att istället för dessa 2 olika bössorna bara köpa en 22 wmr och ha för både avlivning i fälla och till räven (då försvinner möjligheten till rådjur). 

Efter allt pladder från min sida vore jag nu glad för om någon kunde komma med sina tankar och goda råd om detta. 

Publicerat

En CZ 455 (eller Sako Quad) med en 22 lr pipa för grävling och träning och en 22 wmr pipa för jakt på räv på inte allt för långa avstånd kanske skulle kunna vara något, sen jagar du rådjur med din klass 1. 

Publicerat

5.6x52r är en underbar småviltspatron,skjutit några rävar med den och effekten är mycket god utan att förstöra.

22wm är enligt mig lite i underkant för räv.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Det om att 22 wmr är lite på gränsen för räv har jag läst om och det är därför jag kollat efter andra kalibrar för räven. 

Publicerat

Vad är det för studsare du har nu?

På vilket sätt duger inte den?

Vilka avstånd kan bli aktuella? Det går ju vänta med inköp av en enkom rävbössa till man känner om hur mycket rävjakt som det blir och vilken jaktform eller om det är alla samtliga jaktformer som du tycker om. Lockjakt? Smygjakt? Vakta vid nyslagen vall? Åtel? Då kanske du vet lite bättre vad du är ute efter. Laddar du själv eller ska du köpa fabriksammo? Det kan också vara en faktor att ta med. Även om jag laddar själv går det inte sticka under stol med att det är bekvämt om det åtminstone finns övningsammo att köpa för vettiga pengar. En del bryr sig mest om hur flack kulbanan är men för egen del tycker jag att vinden är det svåra att behärska om det blir lite långt ute på en vall. Jag brukar mäta upp avstånd till olika riktpunkter i terrängen med avståndsmätaren när jag kommer till ett pass, på så vis kan jag direkt avgöra om det är inom håll om/när det dyker upp en räv.

För fällfångst är det givetvis övervåld använda kraftigare doningar än 22LR. För egen del blir det inte så många rävar per år då jag inte är allt för förtjust i att sitta på pass. Har skjutit räv med 22wmr, 22hornet och 222rem men de allra flesta har jag skjutit med klass 1 vapen. 6,5x55, 7x57 mauser och 30-06 är de kalibrar jag fällt räv med. Jag har tagit det vapen som jag känt mig trygg med och som jag vet skjuter bra. Nu har jag haft förmånen att jag kan skjuta räv även under älgjakten utan att någon tycker att det är dumt på något vis. Ska jag jaga räv på öppna ytor blir det 6,5 an eller 7mm. Sitter jag vid åtel eller förväntar mig korta skotthåll så tar jag kombin med 22hornet på kulpipan istället då kan jag skjuta kråkfågel som flyger inom håll också. Många kombivapen skjuter tillräckligt bra men det är inte alla som har trycken så man kan nyttja precisionen rent praktiskt på jakt. Något man kan tänka på om man ska köpa en kombi är att provskjuta och känna hur trycket på både hagel och kulpipan är.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren.  

Min studsare är en cg 1900 308. Som jag skrev tidigare vill jag ha möjlighet att ta tillvara på skinnet om jag lyckas skjuta något och då tror jag att 308 är lite väl kraftigt. Det område jag har predatorsjakt på är skogslandskap med mindre öppna fällt så 100 meter är absolut det längsta skotthållen man kan få. 

Jag har inte börjat att handladda än, jag är nyfiken på det men är så mycket nytt nu i början så försöker ta en sak i taget. 

Publicerat

308w helmantel finnes om du vill spara ett skinn nån gång. Fram till dess kan du panga på med vad som helst.

Publicerat
  • Författare

Jag har som sagt ingen egen erfarenhet utan bara läst mig till saker och skjuta räv med helmantel avråder folk om pga att det blir så långa eftersök. Har du egen erfarenhet av att skjuta med helmantel mot räv lyssnar jag gärna, ju mer kunskap desto bättte!

Publicerat
26 minutes ago Oscar K sa:

Jag har som sagt ingen egen erfarenhet utan bara läst mig till saker och skjuta räv med helmantel avråder folk om pga att det blir så långa eftersök. Har du egen erfarenhet av att skjuta med helmantel mot räv lyssnar jag gärna, ju mer kunskap desto bättte!

Nej jag demolerar skinnen, pälsjägarna förr använde dock helmantel.

Publicerat

Det är ju alldrig fel att fylla upp garderoben. Själv skaffade jag en 22-250 rem som räv-racer med V-max kulor. Finns en del trådar om just räv bössor här. 223 rem verkar annars populär.

22 wmr har jag skjutit några rävar med, men har slutat med det då jag fick för dålig skottverkan.

Publicerat

Långa eftersök med helmantelkulor? Det kan jag inte påstå att jag märkt något av..... Skjut genom bogbladen så går ingen räv många meter..... Och vill du ha snygga skinn är det bara rena sidoskott som gäller. Tar du räven rakt framifrån eller bakifrån är den stendöd - men det blir inga bra skinn. På den punkten spelar hel eller halvmantel ingen dom helst roll. 

308 funkar bra och trivs du med den - ta den, 5,6x52r är en underbar skapelse till räv och rå - fast till räv hade jag tagit helmantelkulor även där om du avser använda skinnet.

T

Publicerat
  • Författare

Okej då kanske jag ska se över tanken att skjuta dom med helmantel 308. Jag trivs väldigt bra med bössan och den skjuter tätt. 

Publicerat

Men om du vill ha en lätt smidig trevlig klass 2 bössa som väl uppfyller dina krav upp till 100m så kika på en Cz 527 carbine i kaliber 7,62×39. Köp billig men bra övningsammo från F & K Sport i Nacka. :yes:

Publicerat

En annan lätt och trevlig klass två-bössa är en Sako i .222 Remington, dvs Sako Vixen (L461), Sako A1, osv. Har själv nyss skaffat en och är väldigt förtjust i den nätta bössan.

Publicerat
  • Författare

7,62x39 har jag inte läst så mycket om så ska kolla upp det. 222 känns som en stabil standardpatron med bra kulutbud.  

Publicerat

Kör på 22-250 för det lilla extra ;)

Publicerat

Jag skjuter räv med 222r Sako vixen och de dör direkt men även med V-maxen så får jag ofta genomslag.

Det som br

I tidigare rävjakter så sköt jag några rävar med Helmantel i både 6,5x55 och 30-06 båda gjorde jobbet utmärkt,.

Det man får tänka på är skottplaceringen i vanlig ordning, en V-max är mer förlåtande.

Publicerat
  • Författare

Var exakt vill du sätta skottet med helmantel?

Vad fick dig att gå över till 222 istället? Mer förlåtande eller skönare att ha en bössa mer ämnad för den jakten?

Publicerat

Ska man gå på klass2kalibrar i en bulltbössa så är väl svaret givet i dag - 6XC. Om man nu finner 222an lite mesig.

Ska man ha ett brytvapen finns det ett perfekt alternativ i 5,6x52R. Därtill finns det ganska gott om bra kombi och drillingar i den kalibern till fullt hanterliga pengar.

T

Publicerat
  • Författare

Får tänka över alternativen lite. Mina tankar låg ju ett tag på en klass 2 kombi och dom ligger fortfarande där lite men får se över utbud och försöka läsa mer. 

Publicerat
  • Författare

Nu kommer kanske en dum fråga men finns det någon kombi man ska kolla mer på? Har nog läst igenom forumet flera gånger angående detta och valmet tikka och Brno nämns alltid och alla verkar tycka om sin bäst och rata de andra. 

Publicerat
1 hour ago Oscar K sa:

Var exakt vill du sätta skottet med helmantel?

Vad fick dig att gå över till 222 istället? Mer förlåtande eller skönare att ha en bössa mer ämnad för den jakten?

Som pmt förklarade i tidigare inlägg är bra.

Att jag bytte till 222 var av samma anledning som du är inne på och den har blivit en favorit till Bana ,Räv och Rådjur men den får ändå genomslag ofta speciellt på räv.

Publicerat
28 minutes ago Oscar K sa:

Nu kommer kanske en dum fråga men finns det någon kombi man ska kolla mer på? Har nog läst igenom forumet flera gånger angående detta och valmet tikka och Brno nämns alltid och alla verkar tycka om sin bäst och rata de andra. 

Jag har haft tikka och brno kombi.

brno är tunga och obalanserade med ruskigt orena trycken.

Tikkan hade sjukt bra avtryck men var tung om än bättre balanserad.

Idag har jag en drilling med 5,6x52r i kulpipan och har hittat rätt så att säga.

/Mike

Publicerat
4 hours ago Oscar K sa:

Om du har pengarna - Merkel SL II, eller kanske tom en Blaser Bbf95 eller 97.

Brno är grova men det går att jobba med trycket till riktigt bra nivåer, Valmet är kanske en aning mindre dåliga på den punkten. tikka ska du bara titta på om det står made in Finland på dem. Är det de italienska ska du vänligt men bestämt lämna dem bakom dig....

En så gör som galne mikael - köp en Merkel drilling, de är billiga i den kalibern sett till vad du får för pengarna. 

Publicerat
20 minutes ago pmt sa:

En så gör som galne mikael - köp en Merkel drilling, de är billiga i den kalibern sett till vad du får för pengarna. 

Detta är ett mirakel:lol: i varenda tråd jag råkar nämna att jag har en drilling så kommer det fram från någon(olika varje gång) att jag har en Merkeldrilling,visst jag har haft en merkeldrilling en gång i tiden men den blev inte så långvarig.

Idag har jag en Sauer,ein sauer jag försöker mig på en hel mening på tyska för säkerhets skull.

Isch habe eine sauerdrilling EIN SAUER ferdamtes ferkacken sheisse:lol: verstehen sie ja?

puhh nu så kanske:D

/Mike