Publicerat November 10, 20169 yr Jag tycker det är svårt att få till något gott på framben och bakben på hare. Bakbenen är förvisso bättre. Har ofta gjort gryta med svamp och grädde. Efter att har flått och styckat en hare i kväll kom tankarna, vad skall jag prova i stället. Det känns som om det är för lite för att röka dem. Vad jag fundera på att göra är att confitera (koka dem sakta och länge i fett) dem, jag har brukar göra det på låren på gräsand (blir grymt gott). Någon som confiterat hare? Hr ni andra bra tips eller recept på fram- eller bakben får ni gärna förmedla det. Helst inga "grytrecept".
Publicerat November 10, 20169 yr Jag gjorde en ragu på en hel hare (ta vilket recept som helst som grabs yer fancy). En smakrikare, godare ragu får man leta efter. Sedan har jag ett grymt recept - visserligen lite grytaktig - vilket jag kan leta upp om du vill. Fick det av en matälskande italiensk tjejkompis till mig. Tänk en mustig italiensk historia med en stark tomat- och svarta oliver som bas. Olivilja, vin, färska örter om jag minns rätt. Långkok. Hysteriskt gott.
Publicerat November 11, 20169 yr Författare Det Italienska receptet låter gott. Har du tid, lust och möjlighet får du gärna lägga ut det här.
Publicerat November 11, 20169 yr Prova att röka dom, jag slängde ett par harskånkar i röken för ett par år sedan. det blev fruktansvärt gott! Annars jägargryta på harskånk, kryddat med timjan o enbär serverat med päregröd. Jag kommer att prova coq au vin på hare nästa gång. det funkar på fasan, så jag tänker att det borde funka med hare också.. Men det heter nok inte coq au vin när det är med hare
Publicerat November 11, 20169 yr Författare Hare i vin låter gott, och om inte nätets översättningsprogram ljuger borde det bli ungefär: Liévre au vin. Om det blir lite fler harar under vintern kommer jag prova att röka några bakben.
Publicerat Januari 25, 20179 yr På 2016-11-10 at 23:44 mdef sa: Jag gjorde en ragu på en hel hare (ta vilket recept som helst som grabs yer fancy). En smakrikare, godare ragu får man leta efter. Sedan har jag ett grymt recept - visserligen lite grytaktig - vilket jag kan leta upp om du vill. Fick det av en matälskande italiensk tjejkompis till mig. Tänk en mustig italiensk historia med en stark tomat- och svarta oliver som bas. Olivilja, vin, färska örter om jag minns rätt. Långkok. Hysteriskt gott. Hur har det gått med receptet på den "Italienska Hargrytan"?
Publicerat Februari 1, 20179 yr På 1/25/2017 at 11:15 Tullberg sa: Hur har det gått med receptet på den "Italienska Hargrytan"? Gått genom alla böcker men hittar inte det där jäkla receptet. Hade det uppskrivet på ett blad. Får höra av mig till tjejen jag fick det av. Jag vill ju också ha kvar det.
Publicerat Februari 7, 20179 yr På 2017-02-02 at 00:44 mdef sa: Gått genom alla böcker men hittar inte det där jäkla receptet. Hade det uppskrivet på ett blad. Får höra av mig till tjejen jag fick det av. Jag vill ju också ha kvar det. Hoppas hon har det kvar!
Publicerat Februari 26, 20179 yr Författare Confiterade framben var väldigt gott och smidigt, rekommenderas Det är med ett recept på italiensk hargryta i sista jakt och jägare, det verkar vara "fyllhare" med både rödvin och brandy, säkert gott det med.