Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Publicerat

Jag och frugan funderar på att skaffa en gemensam bössa för jakt efter reddeer i Skottland, Då vi fick blodad tand!

Dem bössorna vi hade där var inge fel på men skönare att ha sin egen. Och fast förstoring var inte de lättast. Så en vettig kikare, hemma ska den var min nya räv bössa och bock bössa för frun.

Ljuddämpare blir min Stalon 145VM

Pipan blir så kort som möjligt för vad som funkar i kalibern? har inte forskat i det. Men ska funka med 100 grain kulor som är kravet. Twist vet jag inte vad som funkar?

Stocken ska vara död typ laminat? Plast? kolv byte? Se vad budgeten tillåter?

Bössan ska vara kort smidig och ganska lätt. bäras i fodral och skjutas från Harris bipod.

Men nu till frågan vad söker vi? vill inte plöja ner för mycket pengar men vill ha någe som funkar med liten rekyl. Som funkar både för mig och frun.

S

Publicerat

Har'u skjute Slut på 22-250:en redan ?:biggrin:

Publicerat
  • Författare
47 minutes ago strävhår sa:

Har'u skjute Slut på 22-250:en redan ?:biggrin:

Den har fått jobba kan jag säga. 

S

Publicerat

Spännande! 

Jag hade ju en Remington Seven Youth tror jag den hette, hur lätt och smidig som helst! Fast magasin var väl iofs trist men iövrigt en trevlig bössa. Jag klarade inte att skjuta med den men det tror jag beror mer på mej. Så det är mitt tips. Går säkert att hitta ngt roligare iofs men den är helt ok.

Publicerat
  • Författare
51 minutes ago Joacim sa:

http://fritidvildmarksliv.se/begagnade_vapen_kulgevar_studsare_ruger_77_synthetic_stainless_27252.html

Byte av kolv till en Boyds laminat eller Mcmillan om man vill ha syntet. Låt en smed polera upp trycket - Klart! En dräpare av rang B)

Har sneglat på den. Och en boydlaminat tilltalar. tyvärr kan jag inte välja tumbhole. Då frun är vänster skytt. Men frågan framgår vilken stigning ska man ha? piplängd?

S.

Publicerat

Jag har klämt på 77:an på Fritid och Vildmark. Den var trevlig, dock Rugermässigt skönt rapplig. För priset ett väldigt bra köp kan jag tänka mig. Men visst är det så att Rugern har någon knepig främre kolvskruv som går diagonalt? Kanske gör det lite vanskligt med Boyds-kolv, men det överlåter jag åt de som faktiskt vet.

Om man jämför en .308 Win med pipa på 50,3 cm bör du med .243 ha en stöddig 77,92 cm pipa. Med dämpare där behöver du knappas kula, bara en vass spets på dämparen. ;)

Detta enligt Kenneths piplängdtabeller.

Publicerat
5 hours ago hs_merkel sa:

Har sneglat på den. Och en boydlaminat tilltalar. tyvärr kan jag inte välja tumbhole. Då frun är vänster skytt. Men frågan framgår vilken stigning ska man ha?

Mike gick väll igenom det i någon tråd för inte så länge sedan. Ska man skjuta 100grs kulor och över det så är urvalet begränsat på fabriksvapen då stigningen bör vara 1/8" eller om det vara 1/9" i 243win.

5 hours ago hs_merkel sa:

piplängd?

S.

Man bör väll helst ha så lång pipa som möjligt. Jag har haft en Blaser R93 och en Remington 700 VLS i kalibern - R93an med Blasers standard 57cm pipa och VLSen med 66cm pipa och i praktisk användning märkte jag ingen större skillnad mer än att VLSen var som en tungt spett i jämförelse med R93an. Hade jag skaffat en 243win igen så hade jag lagt mig på mellan 55-60cm pipa - inte över det.

Mvh

Publicerat
2 hours ago LGH sa:

Men visst är det så att Rugern har någon knepig främre kolvskruv som går diagonalt? Kanske gör det lite vanskligt med Boyds-kolv, men det överlåter jag åt de som faktiskt vet.

Jag har haft i vart fall två Ruger M77 MKII som jag lagt ner i Boydskolvar och bäddat på plats och de har skjutit godkänt. Matti här på forumet har min gamla 30-06 och han har köpt en ny Boydskolv till den och såvitt jag kunnat förstå så skjuter den fortfarande grymt. Så att den diagonala korsskruven skulle vara ett problem, det tror jag knappast.

Mvh

Publicerat
  • Författare

Såpass lång pipa. hade tänkt typ 47-50cm typ. 

S.

Publicerat
46 minutes ago hs_merkel sa:

Såpass lång pipa. hade tänkt typ 47-50cm typ. 

S.

Då lär det finnas andra betydligt bättre alternativ - typ 6XC eller 6BR (vet dock inte om dom är hjortgodkända i Skottland). 

Mvh

Publicerat

Här en Ruger m77 MK I med kolvhalssäkring - mer "stalkingrifle" över det. Boyds har kolvar även för den.

http://prekam.net/butik/ruger/

Vad gäller piplängden så med en dämpare på så kanske det inte finns så många nackdelar med 47-50cm pipa - mer än hastighets/energi svinnet då förståss.

Mvh

Publicerat
  • Författare

Har eventuellt hittat en Sako som känns som ett säkrare kort än Rugern. Trodde skulle bli lätt att hitta något men verka som en död kaliber!?

Publicerat

Såg att du skrev att kravet är att den ska funka med 100gr kulor,well grejen är den att sako har haft 1:10twist i 243 ända sedan L579 forester tiden så det är tveksamt om du blir nöjd. Du bör om du tänker köpa den ändå leta rätt på den trubbigaste och därmed kortaste kulan av 100grainarna för att öka chanserna till nöjaktigt resultat.

Du bör hitta en bössa med 1:9 twist åtminstone för att minimera risken att behöva skjuta dig igenom alla fabrikat du kan hitta.

En god vän köpte en ny sako lyx för ett antal år sedan,han fick bara bössan att skjuta med 80grainare,men nu är det fler faktorer som spelar in här än enbart kulvikt,hastighet och piplängd spelar roll också.

Begär att få provskjuta den först.

/Mike

Publicerat

Hittade en Sako Lyx för många många år sen i en butik i Norrtälje som lagt ned för länge sen nu.. ångrar att jag inte köpte den, var riktigt fin.. 

Publicerat
  • Författare

Win 70? kanske bättre alternativ?

Publicerat
1 hour ago hs_merkel sa:

Win 70? kanske bättre alternativ?

Bättre? Vad är det som inte funkar med Rugern? Eftermarknadskolvar, bra och säker säkring, ett orginaltrycke som går att polera till nära nog perfektion - vad mer kan begäras? ;) 

Mvh

Publicerat

Ruger har 1:9twist således ett bättre val,pipan bör vara 56cm om den är i orginal,kortare pipa än så ska man inte ha i den kalibern.

/Mike

Publicerat
47 minutes ago Mad Mike sa:

Ruger har 1:9twist således ett bättre val,pipan bör vara 56cm om den är i orginal,kortare pipa än så ska man inte ha i den kalibern.

/Mike

Se om din erfarenhet biter på herr merkel istället :P;) 

Publicerat
15 minutes ago Joacim sa:

Se om din erfarenhet biter på herr merkel istället :P;) 

;)

Winchester har 1:10 i sina pipor och visst med tillräckligt lång pipa och hastighet så kanske.

Med merkels spec så hade jag tittat efter Remmy 700 eller Ruger M77,inga pipor under 56cm helst 60.

/Mike

Publicerat

Kommer ni verkligen jaga så mycket i scotland att det känns motiverat att skaffa en bössa för deras krav?

/Mike

Publicerat

Tror de skrev i trådstarten att den skulle gå som rävbössa/rådjursbössa hemma så det är inte bara skottland. Finns det förövrigt någon anledning som inte duger att skaffa ny bössa? :D

Publicerat
Just now Hipshot sa:

Tror de skrev i trådstarten att den skulle gå som rävbössa/rådjursbössa hemma så det är inte bara skottland. Finns det förövrigt någon anledning som inte duger att skaffa ny bössa? :D

sant sant;) jag tänkte bara att om dom kan tänka sig att använda 90-95grains kulor så blir valmöjliheterna större men effekten likvärdig om inte bättre.

/Mike

Publicerat

Ja det lär inte spela någon som helst roll.. 

Nu är jag lite hemmablind och okunnig men hur petiga är skottarna med kulvikter osv? Det är alltså inte tänkt att tippa tråden off-line men det är ju inom häradet iaf..

Publicerat

Har för mig att 100grain är minimikravet för reddeer alltså kronhjort.

/Mike