Publicerat December 12, 20169 yr Älskar att fixa och skjuta med min 22:a, billigt med ammo för de tillfällen man vill masskjuta. Har en Quad range som vissa här känner igen från grannkanalen. Lite modifierad, styrhylsa i aluminium, nytt slutstyckshandtag, tumskruv för kindstöd, skyddhylsa för pipgängan (dessa är av egen tillverkning), DIP underbeslag samt picatinnyskena, Vortex ringar och en Vortex hst 4-16x44. benstöden är en atlas kopia från Greenbase. Vattpass fastlimmat i ett spår på skenan. Vissa skruvar utbytta för att kunna bruka ett enda verktyg för total demontering av bössan, verktyget sitter i magasinbrunnen med magneter. Skjuter bättre än vad ägaren kan prestera, har alltid använt mig av Norma 2 som favoritammo, idag testade jag dock för SK ammo, Pistol match och sakon gillade den mycket bättre än norma 2. Inte det mest seriös testet jag gjort så det kommer längre fram, men det var inga problem att pricka björksly på 50m vallen skjutet sittandes i bänk med benstöd. Testade även bromsen jag gjorde sist jag behövde tömma skallen i verkstaden. Fyller väl ingen funktion utan mest en rolig pryl. Håller på att fnula på ett ombyggt originaltrycke som ska få justerbar LOP på avtryckaren. Så här ser den ut. Så ös in lite bilder på era 22 och berätta om dom, kanske kan man få lite ide'er man inte testat än.
Publicerat December 12, 20169 yr vad har du för benstöd, och hur fäster du detta i skenan? vilket vortex sikte har du, 4-16?
Publicerat December 12, 20169 yr Författare Står i texten ovan. men, viper hst 4-16x44 vmr1 mrad. Har satt ett UV filter för kamera som skydd för främre linsen. 46mm filter passar fint i gängan där framme för de som är sugna, finns ju även polariserande filter om man vill höja kontrasten vid specifik väderlek, bara att leta på kamerabutiker. slipper på så sätt flippisar men får skydd för regna och smuts, ett filter för 150kr gör ju inget om man repar kontra repa linsen på siktet. Benstöden är kopia på Atlas , inköpta via greenbase.hk och de sitter fästa i en egentillverkad AFAR skena som sitter i quad'ens original skena. http://gprifle.se/vapendelar/skenor/BT28.html
Publicerat December 12, 20169 yr Tack, fattar inte jag bommade , texten i först inlägget! är atlas kopian bra från greenbase? jag har bara benstöd för rembygelsfäste, finns det nån afarskena med rembygelsfäste?
Publicerat December 12, 20169 yr Författare Om just harris adapter passar i sako quads skena vet jag ej men man får ju med en sådan när man köper rangen. http://www.harrisbipods.com/HB6A.html Kan tillverka dylika adaptrar för just sakos skena annars. Lätta att tillverka.
Publicerat December 12, 20169 yr japp det vore ju trevligt om du har lust? kanske även en sån med piccanity med, för ex en lampa? pma prisförslag eller lägg upp en säljesannons
Publicerat December 12, 20169 yr Detta är en populär post. Min lilla 22'a. Enda som är original är magasinen. Så här den kommer att se ut under ripjakten, Till sommaren hamnar det nog en Victor Titan kolv och slänger nog dit min March 3-24x42 för lite skytte på längre håll 5 skott 55m, 9.9mm kant till kant. /Baner
Publicerat December 12, 20169 yr Författare 1 hour ago Baner sa: Min lilla 22'a. Enda som är original är magasinen. Så här den kommer att se ut under ripjakten, Till sommaren hamnar det nog en Victor Titan kolv och slänger nog dit min March 3-24x42 för lite skytte på längre håll /Baner KIDD delar ?
Publicerat December 12, 20169 yr 1 minute ago Finskavapen sa: KIDD delar ? Jepp, och hela paketet som på bilden väger nog in en bit under 3kg, och skjuter förjävligt bra
Publicerat December 12, 20169 yr Detta är en populär post. En sketen cz455 (på bilden med 22wmr-pipa) med omgjord kolv och yodave-kit. Jag njuter av att läsa om andras all-in byggen som skjuter ärtor på 100m med matchammunition men min 22a är något helt annat. Den är billig, har billig kikare, och skjuter den billigaste skitammo man får tag i för stunden i 10-skottsgrupper runt två tum på 100m. Bättre ammunition ger självklart bättre precision men bara när man skjuter träffbilder liggande vilket är skittråkigt.
Publicerat December 13, 20169 yr Har en Quad som jag stoppat ner i en GRS Decimal hunter. 22LR-pipan används mest till övning. På bilden en rävvalp skjuten med 22WMR pipan. Annars sitter mest 17Mach2 pipan i som jag älskar. Även en 17 HMR pipa används, mest till skräpfågel på lite håll.
Publicerat December 13, 20169 yr 2 hours ago M-Ola sa: Har en Quad som jag stoppat ner i en GRS Decimal hunter. 22LR-pipan används mest till övning. På bilden en rävvalp skjuten med 22WMR pipan. Annars sitter mest 17Mach2 pipan i som jag älskar. Även en 17 HMR pipa används, mest till skräpfågel på lite håll. Så quaden har pipbytarsystem också alltså! Sako Quad är ju nån tusing dyrare än cz 455, är det stor skillnad i kvalitta också? Jag är sugen på en fin pipbytarrigg med .22lr för mängdövning, .22wm för räv kanske och .17 hmr för kråkpetning. Måste man skjuta in bössan efter varje pipbyte eller räcker det att klicka om siktet som man vet att kulbanorna diffar?
Publicerat December 13, 20169 yr 25 minutes ago 6.5x55SM sa: Så quaden har pipbytarsystem också alltså! Sako Quad är ju nån tusing dyrare än cz 455, är det stor skillnad i kvalitta också? Jag är sugen på en fin pipbytarrigg med .22lr för mängdövning, .22wm för räv kanske och .17 hmr för kråkpetning. Måste man skjuta in bössan efter varje pipbyte eller räcker det att klicka om siktet som man vet att kulbanorna diffar? Ja kvaddish är pipbytare, det är en påtaglig skillnad i kvalite mellan den och CZ, vilket framgår av priset. Det är rimligt att man testar 0 mellan byten av pipa, nu stämmer det oftast så bra att man inte kan se skillnaden på tavlan vid byten, en del har utforskat detta extensivt och nått goda resultat. För egen del har jag svårt att lita på mekaniska saker, andra med för den delen och tar helst, läs regelmässigt ett kontrollskott vid byte. Min kvaddish är en helt standardmässig sådan med en McMillan HTG Edge stock i mörk brunt. /Christian
Publicerat December 13, 20169 yr 2 hours ago 6.5x55SM sa: Så quaden har pipbytarsystem också alltså! Sako Quad är ju nån tusing dyrare än cz 455, är det stor skillnad i kvalitta också? Jag är sugen på en fin pipbytarrigg med .22lr för mängdövning, .22wm för räv kanske och .17 hmr för kråkpetning. Måste man skjuta in bössan efter varje pipbyte eller räcker det att klicka om siktet som man vet att kulbanorna diffar? Ja pipbytare och som Christian säger ovan så är det alltid bäst med kontrollskott. Jag kan tillägga att när jag hade skjutit in siktena, ett till 22LR och 17Mach2 och ett till 22WMR och 17HMR, och gått igenom ett gäng olika ammo i varje kaliber så gjorde jag ett litet test. Sköt från 60 meter på en klisterlapp, först en treskotts serie med 22LR sen 22WMR sen 17Mach2 och sist 17HMR. Byte av pipa och sikte mellan alla serier. Klisterlappen var borta och total diameter för alla skotten låg på under 30 mm. Det var jag nöjd med. Enda pipan som är lite kinkig är 22WMR.
Publicerat December 13, 20169 yr Bra tråd! Jag kan inte bestämma mig om nästa blir en 10/22 Tactical eller en Quad 17HMR. Har 17HMR en mycket skarpare knall? Och vet någon hur den låter dämpad?
Publicerat December 13, 20169 yr Författare Det smäller mycket mer och en dämp tar bara mynningsknallen, kulan låter dock då den är i överljudsfart. Så är det tysthet du vill ha är 22lr vägen att gå. Det är stor skillnad på 22lr och 17hmr ljudmässigt.
Publicerat December 13, 20169 yr 32 minutes ago Sydsidan sa: Bra tråd! Jag kan inte bestämma mig om nästa blir en 10/22 Tactical eller en Quad 17HMR. Har 17HMR en mycket skarpare knall? Och vet någon hur den låter dämpad? Hade en ruger 10/22 takedown stainless, sålde den efter ett par månader. Min potatiskastare jag hade i barndomen sköt mer precist. Allt möjligt lossnade och ramlade bort från bössan efter ett par vändor på skjutbanan. Amerikanskt skit. :S Min farbror har en cz 455 american i 17hmr och den smäller lite skarpare än .22 men det är ju inte som en älgstudsare direkt. Om du fått intrycket att det låter som en luftvärnskanon är det en överdrift. Därtill är det väl nästan omöjligt att få dämpare på klass4bössor?
Publicerat December 13, 20169 yr 2 hours ago M-Ola sa: Ja pipbytare och som Christian säger ovan så är det alltid bäst med kontrollskott. Jag kan tillägga att när jag hade skjutit in siktena, ett till 22LR och 17Mach2 och ett till 22WMR och 17HMR, och gått igenom ett gäng olika ammo i varje kaliber så gjorde jag ett litet test. Sköt från 60 meter på en klisterlapp, först en treskotts serie med 22LR sen 22WMR sen 17Mach2 och sist 17HMR. Byte av pipa och sikte mellan alla serier. Klisterlappen var borta och total diameter för alla skotten låg på under 30 mm. Det var jag nöjd med. Enda pipan som är lite kinkig är 22WMR. Måste du av med siktet när du byter pipa? Jag hade hoppats på att man kunde skruva av pipan bara. Ett sikte till alla pipor.
Publicerat December 13, 20169 yr 45 minutes ago Sydsidan sa: Bra tråd! Jag kan inte bestämma mig om nästa blir en 10/22 Tactical eller en Quad 17HMR. Har 17HMR en mycket skarpare knall? Och vet någon hur den låter dämpad? OM man tar en 22LR stinger och skjuter är den nästan att jmfr med en 17 Hmr som är vassare men "tunnare" i ljudet, om man skall likna det vid något, dämpat, även med en riktigt bra dämp, så lever en 17 Hrm om rejält, köper man en .17 dämp, dvs helt anpassad för 17 kalibrar så går det att komma ner bättre och få en bättre dämpning men oaktat det så är det en magnum kaliber med allt vad det medför. Är man van vid att skjuta subbar och dämpat så är det inte roligt alls att syssla med överljuds plugg, man upplever att det lever om oerhört mycket. Till- 6,5, på kvadden lyfter man pipan upp och ut, att inte behöva lossa på optiken kräver högt montage och litet objektiv på tuben, med pissenisse-skena och bra ringar så återgår dessa till 0 vid återmontering, eller i varje fall nästan 0, som enligt ovan. /Christian
Publicerat December 13, 20169 yr .17HMR är också astronomiskt mycket dyrare än .22LR - om det är ett vapen man skall övningsskjuta med? Jag skjuter i snitt 1000-2000 skott med min CZ453 Varmint varje år och den bössan byter jag aldrig bort! Har skjutit lite Sako quad innan och det var det jag hade siktat in mig på att köpa men jag fick väl tag i rätt exemplar av en CZ453 och med polerat schnelltrycke så skjuter den i princip hål i hål på 100 meter med min RWS ammunition. Dämpare på klass 4 är bara ett problem i Sverige och vi har många medlemmar från Åland och Finland t ex, men att olagligen montera en dämpare på klass 4 i Sverige är en annan femma och det kan jag verkligen inte rekommendera ty det kan lätt leda till att du blir av med samtliga dina licenser - samt ger vissa beslutsfattare mer dåliga idéer... .22LR subsonic smäller inte direkt högt utan dämpare ändå - även om jag helst hade sett att licenskravet för dämpare försvann helt för alla gevärstyper.
Publicerat December 13, 20169 yr Författare 455 kan man byta utan att ta av siktet på, quad måste siktet lossas om avståndet mellan sikte och pipa är mindre än 7mm, detta då pipan på quad måste vinklas uppåt vid byte och återmontering. Jag har därför valt ringar som tillåter pipbyte utan att siktet lossas, men då har jag justerbar kolvkam på rangen så det spelar ingen roll med höjd på montaget. Till en början hade jag snabbfästen och 2 sikten men frångick det då jag köpte nytt sikte och ringar till quaden. 17hmr låter inte som en luftvärnskanon, det gör bara en luftvärnskanon, jämfört en 22lr är det dock enorm skillnad och mycket större chans för hörselskador att ske snabbare med 17hmr än vid bruk av 22lr.
Publicerat December 13, 20169 yr 40 minutes ago Wizard sa: hål i hål på 100 meter med min RWS ammunition. Bara att ställa upp och börja tävla, du kommer gå till historien som den bästa 22-skytten sverige producerat och det med en 5000kr-bössa och ammunition som kostar hälften av vad de övriga tävlande ger.