Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Våra 22:or

Featured Replies

Publicerat
51 minutes ago 6.5x55SM sa:

Hade en ruger 10/22 takedown stainless, sålde den efter ett par månader.

Min potatiskastare jag hade i barndomen sköt mer precist.

Allt möjligt lossnade och ramlade bort från bössan efter ett par vändor på skjutbanan.

Amerikanskt skit. :S

Min farbror har en cz 455 american i 17hmr och den smäller lite skarpare än .22 men det är ju inte som en älgstudsare direkt. Om du fått intrycket att det låter som en luftvärnskanon är det en överdrift. :)

Därtill är det väl nästan omöjligt att få dämpare på klass4bössor?

Så kan det gå. Precision är väl inte  det första man förknippar med 10/22, men det är en lätt liten bössa som även yngre kan panga på med. Helt okej faktiskt ☺

Publicerat

Tja men det stod inte hur stort hålet/en var egentligen, min uppfattning av även de bästa 22LR riggarna är att man har svårt att skjuta under 25 mm för 5x5 skott på 100 meter, detta med sighters och uppvärmningsskott.

Vi har inte haft Sir Ville här inne så länge eller ofta, han är ju lite av en man som talar klartext annars, han är ju expert på 22LR och även där har han svårt att hålla sig tätt på 100 meter, skyttemässigt menar jag.

Men åter till tråden, en kvadd är ett väldigt trevligt verktyg, det är dock inget i sig, i grunden roligt gevär och skulle jag erbjudas en Annie med pipbytessystem skulle jag byta omedelbart och aldrig titta tillbaka igen. 

/Christian 

Publicerat
  • Författare

Största felen med quad är , styrhylsa, slutstyckshandtag och magasinbrunn. Plast.....YUCK!

2 av de 3 har jag fixat till och klurar på den 3:e, brunnen. Blir väl i slutändan att man filar fram en med handverktyg bara jag stört mig nog på möget.

I övrigt är den OK, skjuter bra och bra kvalitet men lite tråkig som Christian säger, kanske för just den saken att den faktiskt fungerar bra som den är lite tråkig. Men kan inte påstå att den direkt ur kartong är såpass mycket bättre än 455 att det motiverar prisskillnaden (tänker på range vs 455 TH här) då det var ett sånt byte jag gjorde för jag ville åt kolven främst då den matchar tikka sportern.

Publicerat
2 hours ago Wizard sa:

.17HMR är också astronomiskt mycket dyrare än .22LR - om det är ett vapen man skall övningsskjuta med?

Jag skjuter i snitt 1000-2000 skott med min CZ453 Varmint varje år och den bössan byter jag aldrig bort! Har skjutit lite Sako quad innan och det var det jag hade siktat in mig på att köpa men jag fick väl tag i rätt exemplar av en CZ453 och med polerat schnelltrycke så skjuter den i princip hål i hål på 100 meter med min RWS ammunition.

Dämpare på klass 4 är bara ett problem i Sverige och vi har många medlemmar från Åland och Finland t ex, men att olagligen montera en dämpare på klass 4 i Sverige är en annan femma och det kan jag verkligen inte rekommendera ty det kan lätt leda till att du blir av med samtliga dina licenser - samt ger vissa beslutsfattare mer dåliga idéer... .22LR subsonic smäller inte direkt högt utan dämpare ändå - även om jag helst hade sett att licenskravet för dämpare försvann helt för alla gevärstyper.

Ja kostnaden är ju av stor vikt. Dämparen är laglig, hade velat fråga varför dämpare till klass 4 är olagliga i Sverige men vill inte reta upp någon. Smyger in frågan ändå.

Publicerat
27 minutes ago Sydsidan sa:

Ja kostnaden är ju av stor vikt. Dämparen är laglig, hade velat fråga varför dämpare till klass 4 är olagliga i Sverige men vill inte reta upp någon. Smyger in frågan ändå.

För svenska politiker är ondskefulla tyranner som räds laglydiga vapenägares eventuella motreaktion, då dessa sugs ut på skatt som används till att förstöra allt de har, land, samhälle, landsbygd, kultur, välfärd, etc etc.

Förbud mot halvautomater, ljuddämpare, vapen över lag. Inskränkning på inskränkning.

En tanke bara. Kan ju även vara för vårt eget bästa också. Nåt dom tycka veta vad det är i alla avseenden.

Publicerat

Finska politiker är väl inte bättre, och politik diskuteras bäst någonannanstans. Det måste väl finnas en orsak till att dämpare till 22lr är otillåtna. 

Publicerat
1 minute ago Sydsidan sa:

Finska politiker är väl inte bättre, och politik diskuteras bäst någonannanstans. Det måste väl finnas en orsak till att dämpare till 22lr är otillåtna. 

För att det endast är yrkesmördare och andra ljusskygga personer som har behov av dylika tingestar - enligt de som bestämmer reglerna.

Publicerat

Hörni killar, ni som gillar att betala dyrt för att få flera i samma hål, det luktar gott av vällagrad Thunderbolt från 40-öres-tiden. :biggrin: 

IMG_0773.JPG

Publicerat
  • Författare

De där fick jag aldrig att skjuta tillförlitligt i min 453 då jag testade, väldigt ojämna laddningar gjorde att en luftgevärstavla var kämpigt att hålla sig inom. Det är 13x13cm och man kunde inte lita på träff inom det på 50m.

Skjuter det bra i din byssa, great. :thumbsup:

Själv har jag anammat norma 2 som standardammo då den är tillförlitlig, kanske inte den mest precisionsbenägna. För stunden ska jag testa SK pistol match och om den slår väl ut så kommer den bli nya standardammon för mig. Är en rundnos men det är ju busenkelt att göra om till hålspets själv om man vill ha sådan ammo. 328m/sek ur 66cm pipa enligt tillverkaren.

Ska även köra test på SK pistol match spezial, 345m/sek ur 66 cm pipa. Rundnos men enkelt omgjord så har man en jaktpatron.

Priset är lägre än norma 2 då jag fick ge 970kr för 1000st SK, norma 2 kostar 1490kr för samma mängd.

Publicerat
5 minutes ago Finskavapen sa:

De där fick jag aldrig att skjuta tillförlitligt i min 453 då jag testade, väldigt ojämna laddningar gjorde att en luftgevärstavla var kämpigt att hålla sig inom. Det är 13x13cm och man kunde inte lita på träff inom det på 50m.

Själv har jag anammat norma 2 som standardammo då den är tillförlitlig, kanske inte den mest precisionsbenägna. För stunden ska jag testa SK pistol match och om den slår väl ut så kommer den bli nya standardammon för mig. Är en rundnos men det är ju busenkelt att göra om till hålspets själv om man vill ha sådan ammo. 328m/sek ur 66cm pipa enligt tillverkaren.

Ska även köra test på SK pistol match spezial, 345m/sek ur 66 cm pipa. Rundnos men enkelt omgjord så har man en jaktpatron.

Priset är lägre än norma 2 då jag fick ge 970kr för 1000st SK, norma 2 kostar 1490kr för samma mängd.

Lillfingernagelstorlek på 5skottsgruppen med sk standard plus ur polarns anschütz .22 med sandsäckar på en skjutbänk.

Publicerat
1 hour ago Finskavapen sa:

Thunderbolt är det sämsta böset bland det bös jag har för vana att stoppa i bössan, de brukar hålla sig inom två tum på 50m vilket räcker gott till grankotte-plinking i skogen men ojämna är bara förnamnet på knallarna. :biggrin: 

Ska jag skjuta tätt brukar jag ladda med Blazer, och även jag kan skjuta raggiga hål med tex Lapua midas. :yes: 

Publicerat

Sjukt sugen på att göra mig av med 453:an meeeeeeeeen orkar inte vänta på licenstiden :o

Publicerat

På ämnet tips för trevlig ammo kan jag rekommendera SK HP subs, http://39700.shop.textalk.se/se/article.php?id=39700&art=28786644 för ett typ exempel,

den skjuter rätt snuskigt tätt i kvaddish, den matar fint, därtill har den en HP som alibi om man skulle vilja påstå att den är tillåten för jakt, alla som vet har insikt om att subbar inte är tillåtna för jakt osv, men i andra länder är de populära för ex skallskott på kaniner mm. 

• 1 month later...
Publicerat

Min 22lr. En Sako Finnfire Varmint som varit mig trogen i många år.

Sako Finnfire varmint .22lr
Ny_rem_p_22an_003.jpg

Ny_rem_p_22an_001.jpg

Ny_rem_p_22an_002.jpg[/quote]

Publicerat
  • Författare

Riktigt snygg bössa!

Publicerat

Tack! Jo jag är jättenöjd med den. Köpte underbeslag i svartanodiserad aluminium till den som jag har monterat, i stället för originalet i plast.

Publicerat
  • Författare

Har ett sådant underbeslag även jag till min quad. Plast hör inte hemma på byssor mer än möjligtvis i kolven.

Publicerat

Haha! :P

Publicerat
På 2016-12-13 at 14:40 Sydsidan sa:

Bra tråd! Jag kan inte bestämma mig om nästa blir en 10/22 Tactical eller en Quad 17HMR. Har 17HMR en mycket skarpare knall? Och vet någon hur den låter dämpad? 

Jag har den tactical som scr bygger men med eftermarknadsavtryckare med justerbar overtravel. Bössan är en "dyr" kompromiss mellan plinker och tillräckligt bra precision för att skjuta smådjur på 75-100m. 8-12k kostar det ofta att bygga en bra 10/22.

Jagar man grym precision till billigare peng så skulle jag satsat på en lite äldre tävlingsbössa från ex Anchutz.

• 1 month later...
Publicerat

Gjorde en av mina allt mer sällsynta träffbildsskjutningar med favoriten Blazer och lyckades ta mig igenom ett magasin utan ryck och darr.

IMG_1412.thumb.JPG.3639273e2df833011732e89ac002b54f.JPG

Publicerat

Slänger väl upp en bild jag med. Säljarens bild då jag inte hitta att jag tagit nån  på den sen jag hämtade den?

Just nu sitter 22mag pipan i o där skjuter man inga träffbilder värda namnet:lol:

Men ska väl likt sidelock försöka skramla ihop en träffbild när de börjar sina med snö på vägen in till skjutbanan.

received_587455764782089.jpeg

Publicerat

IMG_0506.thumb.JPG.dc61f3eb8f30937e62faf57f91c90d7a.JPG

inköpet för ett tag sen, blev ett biltema benstöd på utförsäljningen med. Ska provskjutas efter kaffet... :rolleyes: