Publicerat December 27, 20169 yr Jag har brukat säga till besökare i verkstan att dom ska vårda sina vapen för säker och god funktion.. Brukar då säga "det här var det jäkeligaste jag har sett" I detta fall var det faktiskt sant: Ägaren var mycket nöjd med funktionen efter "handspålägning" "Det vart som en ny bössa"... Ack vad en rengöring och lite olja kan göra...
Publicerat December 27, 20169 yr Vid första anblick av bild nr 1 trodde jag det satt en död mus i trycket... nu var det ju inte riktigt så illa
Publicerat December 27, 20169 yr Otroligt att han inte behövt söka upp dig tidigare... Kan tänka mig att ni smeder får se en del skräckexempel.
Publicerat December 27, 20169 yr Författare 48 minutes ago Abex sa: Otroligt att han inte behövt söka upp dig tidigare... Kan tänka mig att ni smeder får se en del skräckexempel. Han sökte inte upp mig i detta ärende: Han skulle ha ljuddämpare på för hundens skuld.... Det var därför jag tog isär den När vi talade om det hade han nog reflekterat över att allt gick "trögare och trögare" undan för undan - men man vänjer sig På fråga 2 svarar jag : JA... absolut
Publicerat December 28, 20169 yr Detta är en populär post. Otroligt att den bössan fungerade fullt ut. Trycket till en CG3000 är en tyskt överkonstruerad sak och full med smådelar som absolut inte får bli smutsiga för att fungera felfritt. Men kan bara hålla med Dansken att man får se saker ibland som nästan gör en förbannad men det kan man inte visa då kanske kunden går ut med bössan igen och fortsätter att använda den trots att den troligen är totalt livsfarlig.
Publicerat December 28, 20169 yr 3 minutes ago json sa: Otroligt att den bössan fungerade fullt ut. Trycket till en CG3000 är en tyskt överkonstruerad sak och full med smådelar som absolut inte får bli smutsiga för att fungera felfritt. Men kan bara hålla med Dansken att man får se saker ibland som nästan gör en förbannad men det kan man inte visa då kanske kunden går ut med bössan igen och fortsätter att använda den trots att den troligen är totalt livsfarlig. Tänkte precis påtala det där med CG 3000 och dess trycke men du hann före Men det tål att upprepas att den ägaren haft tur! Har sett slika bössor ge upp för mindre. Mvh
Publicerat December 28, 20169 yr Annars är ju CG3000 (Sauer 90) en fin bössa om man sköter om den. Min första egna klass-1 studsare var en slik i 308 win. Köptes 1985 när jag var 18 år för surt förvärvade sommarjobbspengar. Vårdade den ömt (redan då var jag analpedant med bössorna mina ) och hade den i 10 år. Det var en härlig bössa, lättrepeterad som få och bra precision. Enda nackdelen var att den sträckte hylsorna en hel del (började handladda när jag var i 20-års åldern i slutet av 1980-talet).
Publicerat December 28, 20169 yr Detta är en populär post. Skådade en remingtong 7400. Trycket gick intr o urskilja från allt smuts. De va som en lerklump. Sista 10 åren hade damen använt den som rakrepeter då den inte laddade om. Tro fan de. Hon hade ägt den o jagat flitigt med den i 25år och aldrig rengjort. Hon kom in för den small inte längre. Tyvärr tappat bort bilden på den men den va fan hemsk!
Publicerat December 28, 20169 yr Författare Detta är en populär post. Om någon annan hade berättat följande historia för mig hade jag trott det var lögn: En farbror kom med en Husqvarna 1600 som han sa hade blivit en enkelskottare. Han hade haft den från ny och varit rädd om den hela tiden. Efter ett antal år kunde han inte längre få 5 skott i magget, men han hade i 4 och funderade inte vidare över det- han jagade älg med den en vecka om året. Till slut gick det bara i 2 i magget- och det skavde och "kantrade" och hade svårt att glida in i patronläget när han skulle repetera. Det var året innan på älgjakten- men nu (då han kom med den) kunde han bara stoppa en i patronläget- och inget vidare. Trycke och säkring gick tungt. Hur kan det komma sig? Vad tror du har hänt? Det är ju snart älgjakt... Problemet? Bössan var helt full i mjöl. Ägaren var bonde, och hade haft bössan stående bakom en kvarn i stallet där han malde spannmål till grismat. Där hade den stått i mjöldammet som hade pockat på, och till slut var bössan FULL så det bara gick i ett skott. Tack och lov var det inte fuktigt, så bössan var som NY inunder. Inte ett hack, inte ett märke någonstans. En riktig rengöring med smörjning och en kolvbehandling och oljebehandling "de-luxe" gjorde att bössan framstod som ny (eller bättre) då han hämtade den- och den repeterade "som i smör". Han trodde först att jag drev med honom och visade en annan bössa... Det är kul att göra någon glad Den har jag tyvärr inga bilder på.......
Publicerat December 28, 20169 yr Detta är en populär post. Fick in en hagelbock av bättre märke där inte ejektorerna fungerade längre..... Tömde ut ett utsäde för 2 ha från den framstocken. Personen ifråga hade den i tröskan under skördetiden för att skjuta av allsköns oknytt som kom i luften. Han tycker fortfarande att den borde fungerat i det tillståndet.
Publicerat December 28, 20169 yr Detta är en populär post. 1 minute ago json sa: Fick in en hagelbock av bättre märke där inte ejektorerna fungerade längre..... Tömde ut ett utsäde för 2 ha från den framstocken. Personen ifråga hade den i tröskan under skördetiden för att skjuta av allsköns oknytt som kom i luften. Han tycker fortfarande att den borde fungerat i det tillståndet. Det är bara Baikal som fungerar i det tillståndet
Publicerat December 28, 20169 yr Författare 30 minutes ago json sa: Fick in en hagelbock av bättre märke där inte ejektorerna fungerade längre..... Tömde ut ett utsäde för 2 ha från den framstocken. Personen ifråga hade den i tröskan under skördetiden för att skjuta av allsköns oknytt som kom i luften. Han tycker fortfarande att den borde fungerat i det tillståndet. Säg åt honom att köpa en bättre tröska- då kan han ha Purdey'n med i hytten
Publicerat December 28, 20169 yr Författare 30 minutes ago json sa: Fick in en hagelbock av bättre märke där inte ejektorerna fungerade längre..... Tömde ut ett utsäde för 2 ha från den framstocken. Personen ifråga hade den i tröskan under skördetiden för att skjuta av allsköns oknytt som kom i luften. Han tycker fortfarande att den borde fungerat i det tillståndet. Säg åt honom att köpa en bättre tröska- då kan han ha Purdey'n med i hytten
Publicerat December 28, 20169 yr Detta är en populär post. 1 hour ago Dr Krall sa: Det är bara Baikal som fungerar i det tillståndet "va fan har du gjort!?" Frågade teknikern när han fick äran att rensa ur resterna av myrvattnet
Publicerat December 28, 20169 yr Fast samtidigt har ju bössan iaf varit i skogen - tycker mig tydligt se ett barr på en av bilderna!
Publicerat December 28, 20169 yr Fast sett till livslängd och funktion, hur mycket av skrubbandet behövs egentligen? Brukar lämna in min B25:a på årlig service, har aldrig klickat. Går kanske 1500-2000 skott per år. Övriga byssor, som min sauer 202:a kollar jag kanske över några gånger per säsong. Funkar fint. Den enda som kan krångla är min gamla bygelwinchester.
Publicerat December 28, 20169 yr Innan frun började jaga så förekom de inte av huvud taget! Men så som hennes pang såg ut efter två dagar i skogen var de bara att börja. Lämnade in min bössa på gängning till Tyrefors och den tillhörde tydligen en bland dem värre? Så han gjorde den ren med uppmaning att man skulle göra de årligen. Räckte inte med var tionde år? S
Publicerat December 28, 20169 yr Författare 2 hours ago Abex sa: Man hoppas ju det är en arrangerad bild... Inte ens med Photoshop kan man få så fula svetsar Jag har "lånat" bilden på Marlin Owners Forum.....
Publicerat December 28, 20169 yr 17 minutes ago Dansken sa: Inte ens med Photoshop kan man få så fula svetsar Jag har "lånat" bilden på Marlin Owners Forum..... Ge mig en svets och en bössa så skall du få se på ful svets
Publicerat December 28, 20169 yr Denna tråden var ju riktigt rolig!!! (fast också allvarlig och de som känner mig vet hur anal jag är på just vapenvård...) Två av mina mest använda (kul-)vapen köpte jag nya och trots att den ena gått drygt 1000 smällar och den andra drygt 4000 så ser de båda ut att komma direkt ur kartong. Jag är rädd om mina vapen och vårdar dem efter varje gång de har utsatts för naturen. Hagelvapen vårdar jag inte lika strikt men å andra sidan tillåter jag inte att det kommer någon smuts i bössorna heller. Jag gör rent dem men hoppar över oljor och solventer som jag använder på mina kulvapen, men rena vapen är också hela vapen och aldrig har ett av mina vapen klickat - med undantag för mina sporter bössor ty där har jag slitit ut ett par slagstift i mina dar, men då klickar de ju av en annan anledning Gör ofta vapenvård på mina vänners vapen så jag vet att det blir gjort!