Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenvård ????

Featured Replies

Publicerat
13 minutes ago Wizard sa:

Gör ofta vapenvård på mina vänners vapen så jag vet att det blir gjort!

Lika underskattat som uppskattat, att göra rent ordentligt åt någon som inte kan/vill skruva isär någonting. :thumbsup:

Publicerat
8 hours ago Wizard sa:

Denna tråden var ju riktigt rolig!!! :P (fast också allvarlig och de som känner mig vet hur anal jag är på just vapenvård...)

Två av mina mest använda (kul-)vapen köpte jag nya och trots att den ena gått drygt 1000 smällar och den andra drygt 4000 så ser de båda ut att komma direkt ur kartong. Jag är rädd om mina vapen och vårdar dem efter varje gång de har utsatts för naturen.

Hagelvapen vårdar jag inte lika strikt men å andra sidan tillåter jag inte att det kommer någon smuts i bössorna heller. Jag gör rent dem men hoppar över oljor och solventer som jag använder på mina kulvapen, men rena vapen är också hela vapen och aldrig har ett av mina vapen klickat - med undantag för mina sporter bössor ty där har jag slitit ut ett par slagstift i mina dar, men då klickar de ju av en annan anledning ;)

Gör ofta vapenvård på mina vänners vapen så jag vet att det blir gjort!

Alla får en rutten tändhatt förr eller senare, i synnerhet i 22lr där tändmassan kan lossna så om du aldrig fått ett klick är du antingen väldigt sparsam med ammunitionen, eller så är du glömsk. :biggrin: 

Publicerat

Trollkarlen kanske avsåg att förklara att hans pangar aldrig har klickat på grund av dynga i dem, vilket inte är samma sak som att 22LR ammo klickar, 

nu vet jag att jag haft ammo i 22:an som klickat, men det var så länge sedan att jag inte ens minns när det var. /C

Publicerat

Både och. Aldrig haft ett vapen som klickat pga skit men heller aldrig haft .22LR ammunition som klickat. På den tiden jag tävlade med .22LR så hade det varit förödande med ett klick men jag minns inte att det någonsin var ett klick på klubben någonsin och jag har alltid köpt premiumplugg till alla mina vapen och på något vis så tycks jag vara befriad från sådana problem - trots att jag skjuter stora mängder. De sista 3000 skotten har varit RWS subbar och de har jag stort förtroende för men innan så använde jag mest ELEY tenex, men då för att stansa hål i papper.

Hade några klick med min 6.5x55 och en låda Scandium jaktmatch (som var det enda jag fick tag i den dagen när vi skulle mörda pappälg) och efter tre klick nästan i rad så lämnade jag tillbaka den lådan. Det visade sig att det var fel på tändhattarna. Har inte hänt sedan dess... peppar peppar...

Den regelbundna vapenvården tar ingen tid och med den slipper man framtida haverier och slitage, men vissa anser att oljebyte på bilen och vapenvård är helt menlösa aktiviteter och samtliga dessa står som stora frågetecken den dagen det inte funkar! 

Min militära tjänstgöring gjorde också en del för min inställning till vapenvård och lärde en att skruva isär i princip allt. Det behöver man inte göra civilt men göra rent kan alla göra!