Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Korta pipan mm på en Vixen.

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag fått känslan för att göra några mindre ändringar på rävbössan. 

Det är med lite bävan som jag planerar det för precisionen är mycket tillfredsställande på den som den är. 

Jag vill korta pipan en del och byta till en så liten dämpare som möjligt helst utan att ljudet höjs avsevärt mot vad min Sonic 45 lyckas dämpa. 

DSC_0117.JPG

Så här ser den ut idag! 

Hur mycket vågar man korta en 222r pipa utan att skrota precisionen?

Vilken dämpare ska man titta på för att uppnå den extra smidigheten som jag är ute efter?

Publicerat
  • Författare

Nästa bit i ombygget är troligen att köpa en Leica eri 2-12x42 med bdc tillägget och byta ringarna till lägre för att få lite bättre kindkontakt!

Det är inte omöjligt att jag kommer vilja byta pipan till något lite överjävligt i precision lite längre fram. vad ska man titta på för fabrikat till en sådan pipa?

Publicerat
12 minutes ago Tjörnbon sa:

Nu har jag fått känslan för att göra några mindre ändringar på rävbössan. 

Så här ser den ut idag! 

Hur mycket vågar man korta en 222r pipa utan att skrota precisionen?

Vilken dämpare ska man titta på för att uppnå den extra smidigheten som jag är ute efter?

Bössan lider akut brist på en röd bakkappa :)

Hur lång är pipan nu ? Har du slipat pipan med sandpapper bakom dämparen ?

En Stalon Compact eller en VMAC Havana 175 skulle sitta fint ;)

Publicerat

Sätt inte dit en röd bakkappa ;) ser fördjävligt ut.

Varför korta pipan?

Dundra på goare optik är ju tillfredställande. Vad sitter på nu?

Jag har en Stalon compact, sjukt nöjd med både utseende och ljudnivå, men om den gör paketet till det du vill vet jag inte, har inget att jämföra med, ingen erfarenhet av andra dämpare.

Kul med projekt. Köpte polarns savage 65 i .22 wmr idag för 500kr, kompispris, rätt fin pang. Blir väl att uppgradera siktet på den framöver antar jag. Projektarbeta lite.

Publicerat

Har 50cm pipa min vixen och en Rcc t32. Väldigt trivsam totallängd och dämpar bra.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Dansken sa:

:) röd bakkappa!!  Det är ju inte så camo men jag kan nog se att det lyft utseendet lite, såvida den inte är knallröd... 

Inget sandpapper annat än på kolven! Det som syns är nog blixten från kameran. 

Ska titta lite på dämpar tipsen.  

Publicerat
  • Författare
1 hour ago 6.5x55SM sa:

Sätt inte dit en röd bakkappa ;) ser fördjävligt ut.

Varför korta pipan?

Dundra på goare optik är ju tillfredställande. Vad sitter på nu?

Jag har en Stalon compact, sjukt nöjd med både utseende och ljudnivå, men om den gör paketet till det du vill vet jag inte, har inget att jämföra med, ingen erfarenhet av andra dämpare.

Kul med projekt. Köpte polarns savage 65 i .22 wmr idag för 500kr, kompispris, rätt fin pang. Blir väl att uppgradera siktet på den framöver antar jag. Projektarbeta lite.

Jag jagar på flera sätt med bössan så jag vill ha den så kompakt och smidig som möjligt därav korta pipan. 

Faktum är att jag minskar lite på objektivet till fördel för bättre kindkontakt. 

Det sikte som jag i så fall byter ut är ett Leupold vxr 3-9x50 det gör egentligen allt som jag behöver förutom kindkontakten, ett trevligt sikte helt enkelt. 

Som jag skrev till Dansken så kommer jag ta en titt på Stalon dämpen 

Tackar för tipset :)

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Dansken sa:

Jag vet inte riktigt var man mäter ifrån, men här är en bild. DSC_0119.JPG

Publicerat

Billigare och enklare kanske vore en sån strap on-kolvkamshöjare med patronhållare eller utan, upp te dig. :) 

Publicerat

Vilka kulor skjuter du med? Och vilket krut använder du?

Publicerat
  • Författare
29 minutes ago 6.5x55SM sa:

Billigare och enklare kanske vore en sån strap on-kolvkamshöjare med patronhållare eller utan, upp te dig. :) 

Blasfemy :ph34r:

Jag gillar att titta på trät i kolven ^_^

Publicerat
  • Författare
1 minute ago Dansken sa:

Vilka kulor skjuter du med? Och vilket krut använder du?

Jag både jagar och träningsskjuter med 50grs v-max och laddar med Norma 200 krut. 

Publicerat
49 minutes ago Tjörnbon sa:

Jag vet inte riktigt var man mäter ifrån, men här är en bild. 

Typ 50 cm från pipmuttern borde ju inte vara för kort..

Om det var min skulle jag direkt plocka bort det där Weaver-aluminum-adapter och använda ringar som passar direkt på världens bästa (så hatade på grannkanalen) koniska Sako lax.

Publicerat
  • Författare
Just now Dansken sa:

Typ 50 cm från pipmuttern borde ju inte vara för kort..

Om det var min skulle jag direkt plocka bort det där Weaver-aluminum-adapter och använda ringar som passar direkt på världens bästa (så hatade på grannkanalen) koniska Sako lax.

Det är ju ett inpass med lite tyngd förstås. :thumbsup:

Minns faktiskt inte varför det är som det är. 

Men jag behöver nog ändå ha ett max 42mm objektiv. 

Publicerat
10 minutes ago Tjörnbon sa:

Jag gillar att titta på trät i kolven ^_^

Kolvkammen gör du av plexiglas: Det kan du värma i ugnen och böja. Då ser du träet igenom ;)

Publicerat

Jag hade valt en Hausken JD184. En lätt bössa ska ha en lätt dämpare. Sen bygger den bara 10 cm framåt.

S

Publicerat
  • Författare
17 minutes ago hs_merkel sa:

Jag hade valt en Hausken JD184. En lätt bössa ska ha en lätt dämpare. Sen bygger den bara 10 cm framåt.

S

Tack för tipset! 

Publicerat
  • Författare
24 minutes ago Dansken sa:

Kolvkammen gör du av plexiglas: Det kan du värma i ugnen och böja. Då ser du träet igenom ;)

:ph34r:^_^

Publicerat

Börja med att skaffa lättare optik och en dämp som inte bygger lika mycket. RCC har en kolfiberdämp som inte är döpt avseende modell.. jag har en och Roger har en typ.. lätt kolfiber och bygger 10 cm max.. inte helt hundra där. Sen kortade jag pipan till 50.. har för mej att min var 56 eller något. Påverkade inte hur den sköt däremot tappade jag lite hastighet. Kompenserade med att köra lätta v-maxen och för mycket N 200 enl QL så funkade det utmärkt :ph34r:

Publicerat
  • Författare
4 hours ago Hipshot sa:

Börja med att skaffa lättare optik och en dämp som inte bygger lika mycket. RCC har en kolfiberdämp som inte är döpt avseende modell.. jag har en och Roger har en typ.. lätt kolfiber och bygger 10 cm max.. inte helt hundra där. Sen kortade jag pipan till 50.. har för mej att min var 56 eller något. Påverkade inte hur den sköt däremot tappade jag lite hastighet. Kompenserade med att köra lätta v-maxen och för mycket N 200 enl QL så funkade det utmärkt :ph34r:

RCC dämpen lät ju intressant!

Vad har den för diameter?

Ang längden så är jag väl inne på ca:50cm efter att ha hört Dansken tidigare i tråden.

Kör du med 40grs V-max i 222:an?

Publicerat
  • Författare

Den dämpare som jag egentligen vill ha har kanske 30-35mm diameter och bygger så lite som möjligt framåt.

Sonic 35 hade kunnat vara ett alternativ men eftersom jag har storebror till den så misstänker jag att den ändå är ganska tung??

Dessutom hade jag gärna haft en lite `sexigare´dämpare :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Om jag får för mig att helt byta pipa till en kortare med stygg precision och kanske även flutad, vad behöver jag tänka på? 

Ex jag byter den inte själv, behöver jag på något sätt ansöka om något tillstånd även om jag inte byter kaliber? 

Vad kan rekommenderas i märke och vad skulle det kunna kosta?? 

Har någon på forat gjort det och kan ge lite tips? 

Publicerat
På 2017-01-06 at 17:36 Tjörnbon sa:

RCC dämpen lät ju intressant!

Vad har den för diameter?

Ang längden så är jag väl inne på ca:50cm efter att ha hört Dansken tidigare i tråden.

Kör du med 40grs V-max i 222:an?

Ingen koll på diametern, kan mäta ikväll innan jag far ut på räv.. Den kryper ned på pipan en del och han har minskat diametern på utrymmet som kryper ned över pipan vilket då per automatik ökar utrymmet för krutgaser. Så dämpen funkar bara för sugrörspipor ska man ha klart för sig! 

Jag körde bara 40 gr, fick ut mest m/s på den kulan.

Publicerat
  • Författare
26 minutes ago Hipshot sa:

Ingen koll på diametern, kan mäta ikväll innan jag far ut på räv.. Den kryper ned på pipan en del och han har minskat diametern på utrymmet som kryper ned över pipan vilket då per automatik ökar utrymmet för krutgaser. Så dämpen funkar bara för sugrörspipor ska man ha klart för sig! 

Jag körde bara 40 gr, fick ut mest m/s på den kulan.

Kolla gärna jag tänkte höra av mig till rcc imorgon och fiska lite om den. 

Det jag tänker med en ny pipa är om jag kan korta lite till men få ut bra prestanda ändå. Jag forskar lite bara!!! ^_^

Vet däremot inte hur mycket jag är beredd på att lägga ut på bössan ännu, troligtvis mer än jag planerar utan att ha planerat :P