Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvinsjakt och skyddsväst

Featured Replies

Publicerat

Skönt att hunden klara sig. det där ser inte roligt ut

Publicerat

Helt rätt, alla hundar som jagar gris skall ha skyddsväst enligt mig oavsett "skärpa" och arbetssätt, även den bästa kan få skador..

Ska klippa in lite bilder på västen min laika tik har.. Är nog mer hål i västen nu än vad det är väst vid det här laget..

Publicerat
45 minutes ago ECjakt_ sa:

Helt rätt, alla hundar som jagar gris skall ha skyddsväst enligt mig oavsett "skärpa" och arbetssätt, även den bästa kan få skador..

Ska klippa in lite bilder på västen min laika tik har.. Är nog mer hål i västen nu än vad det är väst vid det här laget..

Nja, håller inte riktigt med där....

Kör västar på mina tyskar, dom jagar ofta "väldigt" aktivt medans laikan kör jag än så länge utan väst på, hon håller lite mer distans, drygt 2-3 meter.

Allt för många kör västar på hundar som absolut inte behöver det...

Publicerat
18 minutes ago hobbe sa:

Kör västar på mina tyskar, dom jagar ofta "väldigt" aktivt medans laikan kör jag än så länge utan väst på, hon håller lite mer distans, drygt 2-3 meter.

Tycker fortfarande alla bör ha västar så länge det är hundar som VERKLIGEN jagar gris oavsett arbetssätt, om de jagar gris ibland eller inte alls nej då håller jag med om att behovet av väst ej finns.

Publicerat

Det beror väl på hur hunden jobbar!?

Står själv i valet och kvalet....men det lutar åt väst kommande säsong, då min gråhund verkar gilla grisarna.

Jagade tidigare med en finnspets som under 3-4 år endast jagade gris.. Han skulle nog hämats ganska ordentligt av en väst, då han var liten och levde på sin snabbhet och smidighet

Publicerat
7 hours ago hobbe sa:

Jag tillhör förmodligen den gruppen som absolut inte behöver väst. Visst jaga mina hundar gris men jag tror inte att de är på dem speciellt. Men jag har aldrig heller påstått något sådant heller. Men denna höst så har det blivit grisskador på just många sådana hundar, på de jakter jag varit på. Har även varit med om några gånger att flera grisar cirklat runt mig och hund och aktivt försökt plocka hund. Men jag ser västen lite som ett multiskydd för hundarna, de syns mycket bra (bilar;klåpare till skyttar, otur), reflexer, samt att det ger även skydd mot taggtråd och grenar samt grisar. Om västen kan förhindra/lindra skador, så är de värda varenda krona för mig. Men det är jag det:).

Publicerat

Ger även ett visst skydd mot huggtänder och vassa klor, inte att förakta.

Publicerat
9 hours ago Urban sa:

Det beror väl på hur hunden jobbar!?

Står själv i valet och kvalet....men det lutar åt väst kommande säsong, då min gråhund verkar gilla grisarna.

Jagade tidigare med en finnspets som under 3-4 år endast jagade gris.. Han skulle nog hämats ganska ordentligt av en väst, då han var liten och levde på sin snabbhet och smidighet

Nja, hade själv samma inställning förut och tyckte att väst var det dummaste av alla påhitt, men efter flera skador på hundar som enligt mig var "försiktiga" och "förnuftiga" i sitt jaktsätt så gick jag över till väst. Och vill idag ha väst på alla mina jyckar som ska jaga gris.. Finns flera situationer där även den förnuftigaste grishund kan råka illa ut och då är en väst en förhållandevis billig livsförsäkring.

Det är min åsikt iaf.

Publicerat

Har väst på min vorsteh, men det är en dogtech euro och den skyddar lite dåligt vid halsen tycker jag. Hunn har blivit snittad i bröstet en gång, beten gick in precis i kanten av västen. Enda positiva var väl självriskelimineringen och möjligen att sjukskrivningen ändå sammanföll med ett löp.

Min tyskterrier går västlös, hon grytar lite för ofta för att jag skall våga ha väst på henne.

Publicerat

Om jag jagar på marker där det är minimalt med gris så kör jag blåa eller gula varsel västar på mina hundar;)

Vad jag menar är att det är inte helt ovanligt att det kommer en person med en hund som knappt har börjat att jaga och frågar vilken väst man skall köpa, det har gått lite inflation i det.

Låt hunden börja jaga med varsel väst, se hur den jagar och ta beslutet efter det.

Mina tyskar hade definitivt jagat på andra sidan utan sina västar.....

Sen skall man tänka på ang självrisken att den gäller i 5 år from inköps datum (agria)sen måste man köpa en ny..

Publicerat

Var faktiskt och letade ny väst igår till min Bayrare. Haft dogtech hittills medan hon vuxit till sig (hittade en på rea om fick duga så länge) men ogillar dess stelhet, tycker den lämnar lite mycket öppet också. Flytförmågan i den är väl bra, men hon AVSKYR vatten så det känns som en försumbar risk med henne. 

Hon har varit ganska försiktig av sig hittills, men eftersöken hon gör på jakt är huvudsakligen vildsvin (och dov då). Även om hon inte gått in tätt på vildsvin än och även om det är många gånger en släpphund med (beroende på hur bra koll jag har på den hunden, har det hänt att jag skitit i väst till min.. men då vill jag vara bra jäkla säker på skäpphundens förmåga) så kommer den dagen när en skadad är riktigt vresig, känns oundvikligt. Hon går in närmare och närmare vilt som ligger nu, jag ser en ökning i hennes dådkraft och skärpa också och jag kommer jobba med henne i hägn igen till våren för att se vad som finns där. Risken för henne att gå på skadade utan väst är inte värt det - dock måste jag hitta en smidigare väst som passar hennes låga, långa form. Brownings tyckte jag inte om heller, gapade för mycket kring bringan. Ska kika på Tuskproof. Därefter vet jag att det finns en som syr helt enligt egen önskemål ups Hallstahammar till (någon med erfarenhet?) så jag funderar på att ta en tur dit. Det är helt klart en uppvägning - hon är såklart smidigare utan väst.

Går jag på större jakter och söker under samma tid som jakt pågår vill jag gärna att hon har färg på sig också, och använder antigen varselväst eller skydds- beroende på djur som spåras. Hon är mörk rödbrun och ganska låg (se min avatar), och konstigare har hänt än att hon skulle kunna tas för en räv som det ju skjuts rätt friska skott på. 

Hobbe - när du gått på jättejakterna med alla dessa dubbelekipage som kör sök. Hur ser det ut där med väst på spårhundar? Har du koll? 

Publicerat

mm. Lite därför jag vill hägnsjobba med henne. Visserligen friska grisar, och jag vill ju inte ha en hund som jobbar på friskt, men fördelarna tror jag uppväger det. Hon behöver lära sig hantera vildsvin. 

Publicerat

Har tre västar och dem har betalat sig åtskilliga gånger. 

Äldre hanen var berörd av rörligheten, Och de gjorde att han arbetade längre från grisarna.tiken bryr sig inte av huvudtaget och ligger alldeles för tätt. Då de bara är lek för henne, Har släpt henne utan väst i hägn. Och hon lärde sig ingenting. Så nu är de alltid väst på.

Upp till var och en att använda på sina hundar.

Men är inte kul att bära ut sin döda jakt kompis ur skogen.

Vi gör det pga första hand Vildsvin andra synas och tredje flyt förmåga och speciellt denna tid

De dem flesta västar faller på är tryckskador oftast dessa tider med lite syrliga suggor. Men går inte att skydda sig för allt...

S

Publicerat

Jag använder en dogtech med extra kevlar i till min laika, tycker den fungerar bra men innan jag hade fått in ett extra lager skydd så hade bete gått igenom och sprättat henne två ggr..Utan västen hade hon garanterat varit död för länge sedan, mdef vet hur hon jobbar på griseftersök.. Men nu tycker jag att den funkar bra förutom att den kanske skyddar lite lite om halsen vilket redan tagits upp.. Men använder deras nackskydd till henne så det funkar bra.

Kommer nog byta till TP förr eller senare men gillar att på DT-västarna så har man möjlighet att själv lägga in mer skydd, plus att jag tycker de som arbetar där är trevliga och hjälpsamma och svarar bra på kritik. 

Publicerat

Bra input från många av er. Det mentala övertaget - apropå det där med subventionerade skyddsfrallor  (hahaha... edit: skyddsfrallor...står du för dem Hobbe? SkyddsBRALLOR!) - är nog viktigt. Jag håller på fortfarande att jaga runt halva stockholm för att hitta någon som kan tänkas plocka in dammodeller för prov innan jag köper. Mycket möjligt att jag hamnar på en herrmodell ändå, men jag vill prova. Har holkar nu, rejält varma och klumpiga och nog inte lika bra skydd. Absolut inget man går på långsök genom terrängen i.

Jag har haft en känsla av att min hund kommer ligga i riskzonen vid en skarp situation just pga av hennes orutin i konfrontation och hennes försiktighet. Det sagt jobbar ju jag i dubbelekipage på vildsvin när jag inte är helt bombsäker på att det ligger. Vilket är en ganska bra riskdämpare. Är nog därför de kör utan väst som du skrev Hobbe. 

Blir att kika på TP nu i alla fall. 

Publicerat
  • Författare

Kör TP på Jämten och lånat en Dogtech till blandrasen. Blir en skräddarsydd när han växt klart, tycker Mithril ser intressant ut.

Upplever att hundar som driver grisar med skall blir skadade oftare. Känner en som har en Gonczy Polski den blev skadad var gång han släppte den så nu har den väst. Upplever att dom inte har samma kontroll om grisen har stannat upp och frontar hunden.

När min Jämte blivit efter så kommer han rätt sakta efter grisarna men håller på länge d.v.s. tills jag kopplar honom.

Publicerat
18 minutes ago mdef sa:

Bra input från många av er. Det mentala övertaget - apropå det där med subventionerade skyddsfrallor - är nog viktigt. Jag håller på fortfarande att jaga runt halva stockholm för att hitta någon som kan tänkas plocka in dammodeller för prov innan jag köper. Mycket möjligt att jag hamnar på en herrmodell ändå, men jag vill prova. Har holkar nu, rejält varma och klumpiga och nog inte lika bra skydd. Absolut inget man går på långsök genom terrängen i.

Jag har haft en känsla av att min hund kommer ligga i riskzonen vid en skarp situation just pga av hennes orutin i konfrontation och hennes försiktighet. Det sagt jobbar ju jag i dubbelekipage på vildsvin när jag inte är helt bombsäker på att det ligger. Vilket är en ganska bra riskdämpare. Är nog därför de kör utan väst som du skrev Hobbe. 

Blir att kika på TP nu i alla fall. 

Rekommenderar att du innan köper ny väst till Inja, först och främst vänjer henne vid gris genom många hägnbesök i svårare och svårare hägn, för att sedan låta henne skälla på skadad mindre gris under skarpt läge kanske med hjälp från rutinerad hund. På så sätt så får du se vad det är för väst som behövs till henne och i vilken utsträckning. Och framförallt får du se hur hon jobbar med grisarna under kontrollerade former.

Det skulle jag göra innan väst beställs. 

Men det är din hund så du väljer vad du vill göra självklart^_^, Bara min rekommendation.

Publicerat

Antar att flera utav er har deltagit på "bulas" föreläsningar eller kurser. 

Har lyssnat till han under ett par kvällar och vid varje tillfälle har frågan om väst kommit upp,  inget konstigt alls men hans svar är intressant och väcker nog många tankar och funderingar. 

Likt det Hobbe nämner så har det blivit lite "mode" (om jag tillåts säga så), tillsammans med skyddsbyxor, rakrepeterande studsare och en garmin tv fastlimmad i handen...

Per har ju en enorm erfarehetsbank och jag vill inte försöka mig på att citera något uttalande, men vad jag vet så används inga västar under hans arbeten. Han pratar dock gärna om de jagande hundarnas inställning, arbetssätt och lämplighet. 

Publicerat

Jo, har varit på ett par av hans kurser. Och visst har det blivit inflation. Sedan var nog inte eftersök utgångspunkten i tråden iofs (tror jag inte?). Mest jag som förde in det :) 

Har funderat mycket kring det där också, då jag också noterade det du skrev. Jag kom fram till följande: Tillsammans med erfarenhetsbanken han besitter kommer ju en hel radda saker som vi "vanliga dödliga" inte har lika god tillgång på. Enorm kunskap om både hund och vilt för att veta redan mycket tidigt under hundens utveckling huruvida hunden behöver väst, t ex. En erkänd status i hela jaktsverige som innebär att han kommer (med all rätt) alltid få köpa det absolut bästa hundmaterialet som finns för hans ändamål. Återigen, kunnandet att förvalta sina hundar och lära hund att jobba rätt och undvika skador utifrån varje individs styrkor och svagheter ... så gott det går. En erfarenhet så stor att det ska nog rätt mycket till för att han ska ställas inför en HELT ny situation med grinigt vilt även om det ena söken aldrig är det andra likt. 

Jag tror ändå att om de flesta av oss andra skulle rätt upp och ner försöka jobba efter samma spelregler han kör efter med sina hundar, utan att ha testat oss fram till vad som funkar för oss själva, så kommer det blir en hel del misslyckade jobb. Han kan jobba som han gör just för att han har den erfarenheten.  

Missförstå inte, jag hyser enorm aktning för hans erfarenhet och jag tycker han är en fantastiskt ödmjuk kursledare. Så det är inte alls mening att säga han har fel. Har varit enormt lärorika kurser jag varit på - dår har det varit Bula och tre till i varje fall. Blir rätt roliga diskussioner de experter emellan :thumbsup:

Men man måste få testa sig fram till vad som funkar utifrån den egna och hundens erfarenhet. Vore ju skönt att vara född med det kunnandet men så funkar det ju inte ;) Just i västfrågan vill jag - likt många andra - vara försiktig och då ligger det nära till hands att ta väst då väst har ju räddat en hel del hundar. Jag har ingen statistik på hur det förhåller sig jämfört med hundar som blivit så pass hindrade av sina västar att det varit en nackdel, men ändå. Ni förstår nog. Jag - som de flesta - är enormt rädd om min hund. Mina hundar står för en investering av min tid och andra resurser som klås endast av min närmaste familj. Det jag hoppas på är att jag gör rätt riskavvägning när jag sätter en väst på henne. Det visar ju sig vartefter både hon och vi skaffar oss än mer erfarenhet ju. Viktigt är nog ändå att jag får vara beredd att ändra mig om det visar sig att jag valde fel, eller hur?

Publicerat
3 hours ago mats_bengt sa:

Kör TP på Jämten och lånat en Dogtech till blandrasen. Blir en skräddarsydd när han växt klart, tycker Mithril ser intressant ut.

Upplever att hundar som driver grisar med skall blir skadade oftare. Känner en som har en Gonczy Polski den blev skadad var gång han släppte den så nu har den väst. Upplever att dom inte har samma kontroll om grisen har stannat upp och frontar hunden.

När min Jämte blivit efter så kommer han rätt sakta efter grisarna men håller på länge d.v.s. tills jag kopplar honom.

Håller med, upplever också att drivande långbenta grishundar skadar sig mer än rena ställare.. Antar att det är pågrund av att de jobbar lite klumpigt med grisen när den stannar och/eller är lite för hårda i sitt jaktsätt. Men gäller säkert inte för alla individer.

Publicerat

Olika erfarenheter...  

Utav dom 15 hundarna så är det 4 jämtar, 2 gråhund,4 laikor(1 väst och 3öst), 2 tyskar,1 plott och 2 GW....