Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

5, 6 x 52r kaliber på utgång?

Featured Replies

Publicerat

Hej! Har precis sökt licens på mitt första vapen, en valmet 212 kombi med kaliber 12 / 5, 6x52r. Har insett nu i efterhand att det är svindyr ammunition till denna kaliber. Några trådar på olika forum tar upp ställen där man kan komma över ammunition billigare men dessa trådar är rätt gamla. Flera av handlarna verkar ha slutat sälja kalibern. Har jag gjort ett dåligt köp? Är kalibern på väg ut? Eller har någon tips på vart man hittar övningsammo till ett överkomligt pris?

• Svar 68
  • Visningar 19,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• En simmande and är mycket lättare att träffa än en flygande. Gubbarna hemma sköt helst på vattnet: det var ingen lek- det var mat på bordet. Dom satt inte heller med stoppur för att kolla drevtid

• Det verkar ligga i släkten  

• Men .222r har inget i brytvapen att göra.... Och kalibern är inte utmärkt- den är perfekt.

Posted Images

Publicerat

Börja ladda ammon.

Hitta billig övningsammo blir svårt till den kalibern. Då är samma vapen fast med 222rem betydligt enklare.

Annars en utmärkt kaliber för jakt på klass 2 o neråt.

Publicerat

Vad vill du ge för 5 askar jaktammo ?

Publicerat

Det är en alldeles utmärkt klass två kaliber. Men nu vill "alla" ha klass ett utifall det skulle kommen gris. Därför har du antagligen gjort ett klipp prismässigt. Även om jag har för mig att den inte är den smidigast kombin. För att få ner priset för ammo rekommenderar jag  handladdning. Det är troligen nyttigt ändå om du söker samskjutning mellan halv och helmantel. 

Att kalibern skulle "gå i graven" är jag inte orolig för. Den är alldeles för bra för det!

Publicerat

Rekommenderar förresten ett luftgevär för övningsskytte. Finns flera som har vikt och storlek i rätt härad. Och det är lagligt att träna på bakgården även i ett villa område. (Men du ansvarar för kulfång) kombivapen är sällan bra för mängdträning. Både gällande ammo pris och värmekänslighet...

Publicerat
  • Författare
16 minutes ago marcus.söderlund sa:

Börja ladda ammon.

Hitta billig övningsammo blir svårt till den kalibern. Då är samma vapen fast med 222rem betydligt enklare.

Annars en utmärkt kaliber för jakt på klass 2 o neråt.

Ladda ammo känns som lite överkurs när man är nybörjare som jag... många verKar dock gilla kalibern så lite konstigt att det inte finns billigare ammo.

Publicerat
  • Författare
16 minutes ago Dansken sa:

Vad vill du ge för 5 askar jaktammo ?

Vad är det för fabrikat?

Publicerat
Just now Dansken sa:

Men .222r har inget i brytvapen att göra....

Och kalibern är inte utmärkt- den är perfekt.

Den har bevisligen fungerat såpass bra så de fortfarande görs brytvapen med den kalibern och många mer utan fläns till brytvapen.

Men slösar ju pengar i överflöd på 6.5x57r hylsor pga jag vill ha randpatron så säger inte att jag själv vill va utan de bara att de går.

I hans fall så är nog den ändock bättre mtp övningsammo o dylikt.

Publicerat

Den håller inte på att dö ut, men den har aldig varit extremt populär - men den är ganska speciell då den använder .228" kulor och inte .224" som är brukligt för 22-or. Den borde egentligen kallas 5,8x52R i ärlighetens namn. 

Utbudet av ammunition har varit beroende på två saker - förekomsten av kulor och förekomsten av hylsor då även hylsan är tämligen unik. I en tid av ammunitionshamstring och periodvis brist på komponenter inom branchen ( i princip alla tillverkare kör med 100% beläggning på sina fabriker) så är det ju ganska naturligt att just en uddakaliber hamnar i kläm - i synnerhet om den är ensam om en kuldiameter.

Grejen är att även om många tillverkare har laddat den när de haft kapacitet till det har det funnits ganska få producenter av kulor och därmed får man samma kula oavsett vems ammunition du köper. Att sedan svenska handlare dissar kalibern är ett trist fenomen, men det sker allt mer och mer tydligt att man gör allt man kan för att minska lagerhållningen i alla led man kan. Om både ammunitionstillverkare och försäljningsledet försöker undvika vissa produkter i Sverige så blir det som det blir, Titta bara på hagelammunition i kaliber 16 - som är superhet överallt på planeten UTOM i sketna u-landet Sverige. Vill man inte så vill man inte. Svårare är det egentligen inte.

Beställ S&B hos Vapex. Med lite framförhållning kan du sitta lugnt i båten.

Prestandamässigt är det som jag ser det den ultimata klass 2 kalibern tillsammans med 6XC. Det finns för mycket bra bössor ute på marknaden tillsammans med den ultimata prestandan för att den ska dö ut. Men den har hamnat lite i kläm.....

/T

Publicerat

Gillar kalibern jag med! Hade den i drillingen innan jag räfflade om pga älg och gris. Sköt mååånga rå med den, riktigt potent och bra. Hitta ngn i din närhet som laddar.. en pava whiskey lite nu och då så torde det vara lugnt. Annars som ngn sa ovan, vapex och lite framförhållning när du skjutit slut på de plugg du köper av Dansken.

Publicerat
14 hours ago Hadoque sa:

Hej! Har precis sökt licens på mitt första vapen, en valmet 212 kombi med kaliber 12 / 5, 6x52r. Har insett nu i efterhand att det är svindyr ammunition till denna kaliber. Några trådar på olika forum tar upp ställen där man kan komma över ammunition billigare men dessa trådar är rätt gamla. Flera av handlarna verkar ha slutat sälja kalibern. Har jag gjort ett dåligt köp? Är kalibern på väg ut? Eller har någon tips på vart man hittar övningsammo till ett överkomligt pris?

Svindyr? 20st S&B för 33,50 € är väl överkomligt. 

Publicerat

Grattis till bössan.  Har en Valmet 212 själv.  Handladdar ammunitionen till den, och den blir svinbillig.  Men som nämndes här ovan, så finns det inte många kulor att välja på.  Det år Hornady .228 71gr med blyspets samt S&B helmantel.  Tror faktiskt S&B har blyspets också, men har inte provat.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla informativa svar! Skönt att det verkar vara en uppskattad kaliber. Blir nog inte handladdning i första taget, men blir man tillräckligt biten så. Har licens för 22 lr också så den bössan kommer nog att nyttjas betydligt mer, men man vill ju ändå skjuta in sig bra på kombin med. 

8 hours ago Sydsidan sa:

Svindyr? 20st S&B för 33,50 € är väl överkomligt. 

Var hittar du ammunition till det priset?

Publicerat
  • Författare

Förresten, har en del fasaner och harar som visar sig lite väl öppet hemma. De är ju klass tre vilt. Ska man skjuta dem med helmantlad kula då med kombin?

Publicerat
2 hours ago Hadoque sa:

Tack för alla informativa svar! Skönt att det verkar vara en uppskattad kaliber. Blir nog inte handladdning i första taget, men blir man tillräckligt biten så. Har licens för 22 lr också så den bössan kommer nog att nyttjas betydligt mer, men man vill ju ändå skjuta in sig bra på kombin med. 

Var hittar du ammunition till det priset?

Vapex tar 340kr for for en ask S&B Helmantel och 366kr för en ask blyspets.

Publicerat
På 2017-01-09 at 22:35 Dansken sa:

Men .222r har inget i brytvapen att göra....

Och kalibern är inte utmärkt- den är perfekt.

Håller med. Underbar jaktkaliber. För kalibern tunga långa kulor med bra SD, tvär räffelstigning i bössorna, och förhållandevis moderat hastighet => utmärkta egenskaper för jakt på matvilt. Och de slanka kilformade patronerna med rand glider in i patronläget med den ackuratess som det skall vara på ett brytvapen B)

Publicerat
11 hours ago Hadoque sa:

Förresten, har en del fasaner och harar som visar sig lite väl öppet hemma. De är ju klass tre vilt. Ska man skjuta dem med helmantlad kula då med kombin?

Jag hade nog använt blyspets på hare och helmantel på fasan, om du inte vill skjuta dem med hagel. Fasan är för övrigt klass 4.

Publicerat
12 minutes ago sidelock sa:

Jag hade nog använt blyspets på hare och helmantel på fasan, om du inte vill skjuta dem med hagel. Fasan är för övrigt klass 4.

Varför det? Haren är varken stor eller hårsdkjuten......

/T

Publicerat
46 minutes ago pmt sa:

Varför det? Haren är varken stor eller hårsdkjuten......

/T

Vad vet du om det, du som av uppfostran, hävd, ohejdad vana och gudomlig upplysning aldrig någonsin skulle skjuta en sittande hare med kula? ;) 

Publicerat
7 minutes ago sidelock sa:

Vad vet du om det, du som av uppfostran, hävd, ohejdad vana och gudomlig upplysning aldrig någonsin skulle skjuta en sittande hare med kula? ;) 

Då emedan jag syndat svårt, mycket svårt tom, i min ungdom.... Med harar, dock aldrig fasaner.

Men att skjuta den stackars haren - eller fasanen - med kula är en synd och att förolämpa dessa vackra djur svårt.

/T

Publicerat

Visst va, haren är säkert jättelycklig över att bli beskjuten med hagel, men beskjuts den med kula så blir den ledsen i ögat. :biggrin: