Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

5, 6 x 52r kaliber på utgång?

Featured Replies

Publicerat

Jo smått religiösa argument kring flyktskyttets fördelar är bra att ha när ansmygningen misslyckas...

• Svar 68
  • Visningar 19,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• En simmande and är mycket lättare att träffa än en flygande. Gubbarna hemma sköt helst på vattnet: det var ingen lek- det var mat på bordet. Dom satt inte heller med stoppur för att kolla drevtid

• Det verkar ligga i släkten  

• Men .222r har inget i brytvapen att göra.... Och kalibern är inte utmärkt- den är perfekt.

Posted Images

Publicerat

Ansmygning är ett gammalt ord för usel skytt.....

T

Publicerat
1 hour ago exabit sa:

Riktiga jägare jagar med pilbåge ;)

Det vore sjukt häftigt på bockjakten. Armborst också.

Publicerat
5 hours ago pmt sa:

Ansmygning är ett gammalt ord för usel skytt.....

T

Ha ha. Det där är ett typiskt Trump tweet... Bättre kan du!

Publicerat
  • Författare

På Wednesday, January 11, 2017 at 11:05 henke67 sa:

Jo smått religiösa argument kring flyktskyttets fördelar är bra att ha när ansmygningen misslyckas...

Oj då,  ville ju inte bidra till att starta något slags religiöst krig här på forumet men jag har ju en till fråga som säkert är lika laddad: kikare eller rödpunkt på kombin?

Publicerat
2 minutes ago Hadoque sa:

Oj då,  ville ju inte bidra till att starta något slags religiöst krig här på forumet men jag har ju en till fråga som säkert är lika laddad: kikare eller rödpunkt på kombin?

Religöst krig? Mja - det är långt kvar till det ens närmas sig en mindre dispyt skulle jag säga. Det är bara halvrisiga skyttar som inte liksom inte fattar att hela grejen med smygjakt är förnedrande för jägaren och för viltet. Vi är människor - vi fick fan inte två ben för att kräla på marken som en jävla mask. Att retardera evolutionen är en synd......

Kikare eller rödpunkt - lite fel fråga för det är mest dina skjutavstånd som styr det. Att skjuta ett snabbt skott på en räv som rinner i ravinen 13 meter bort är en sak, ett skott på en tjäder på 250 något helt annat.

Är det ren drevjakt du är efter skulle jag säga inget av dem - då föredrar jag alltid öppna riktmedel. Men visst - en rödpunkt ger ju möjligheten i alla fall. Personligen är det mao kikare, och den ligger i fickan tills den behövs.

Frågan är vilket snabbfäste du ska ha - för det ska vara snabbt och det ska vara exakt. Men det styr av kombinationen bössa/kikare.

/T

Publicerat

Att det skulle vara en synd är ju återigen ett religiöst argument. Men det är lugnt. Bor i Jönköping så jag är van vid att var och en blir salig på sin tro... 

Att pmt sen vill kalla mitt flyktskytte  halvrisigt är för att han är så snäll. Jag är sämre än så.... Men jag kan smyga utan att kräla! 

Dock håller jag med om att det är vad och hur du jagar som bestämmer riktmedel. Och hur du själv funkar med de olika hjälpmedlen. 

Egentligen tycker jag nog att en kombi är ett väldigt svårt vapen att bemästra. Kanske för svårt i början av en jägarkarriär. 

Publicerat
19 hours ago pmt sa:

Religöst krig? Mja - det är långt kvar till det ens närmas sig en mindre dispyt skulle jag säga. Det är bara halvrisiga skyttar som inte liksom inte fattar att hela grejen med smygjakt är förnedrande för jägaren och för viltet. Vi är människor - vi fick fan inte två ben för att kräla på marken som en jävla mask. Att retardera evolutionen är en synd......

/T

Ett uttalande som bara anstår smygfeta banskyttar. :P

Jag anser tvärt om att det finns fog att snegla åt naturfotograferna för att lära sig komma nära inpå viltet oupptäkt före att gå de långa skotthållens dystra ale om man vill titulera sig jägare.

Publicerat
3 minutes ago Järven sa:

Ett uttalande som bara anstår smygfeta banskyttar. :P

Jag anser tvärt om att det finns fog att snegla åt naturfotograferna för att lära sig komma nära inpå viltet oupptäkt före att gå de långa skotthållens dystra ale om man vill titulera sig jägare.

Långa skotthåll? Sånt hålls bara banskyttar (oaktat bukomfång) med.

Jägare skjuter viltet i löpet eller lyftet. Att skjuta en simmande and anses vara det yttersta av ryggradslöshet, varför då skjuta på en betande råbock?

/T

Publicerat
16 minutes ago pmt sa:

Att skjuta en simmande and anses vara det yttersta av ryggradslöshet, varför då skjuta på en betande råbock?

/T

Råbockar har väl vara tre tillstånd, ätande, sovande eller k_ullandes....man lär då välja det minst dåliga.

Publicerat
56 minutes ago Dansken sa:

En simmande and är mycket lättare att träffa än en flygande.

Träffa ja - men den ska dö med..... Simmande änder visar mindre målyta, och har ganska mycket av de vitla organen en bit ner under vattenlinjen dit haglen endast svårligen når.....

57 minutes ago Dansken sa:

Gubbarna hemma sköt helst på vattnet: det var ingen lek- det var mat på bordet. Dom satt inte heller med stoppur för att kolla drevtider: dom sköt om haren var inom håll.

Ny är hundsport inget jag applåderar - men handen på hjärtat: bara för att gubbarna inte kunde skjuta, eller ens begrep vad fan de höll på med, innebär det inte att vi ska se dem som goda exempel i dag. Dumhet är bara dumhet - det finns inget som helst romantiskt ljus över dumhet. För dumhet är bara så komplett värdelöst.

/T

Publicerat
16 minutes ago sidelock sa:

Viltet? Du menar den halvt plockade burfasanen som jakteleven satte ut i en enbuske natten före jakten? Den får du gärna skjuta när den gör sitt bästa för att lyfta, tur att 45 graders regeln gäller även neråt. :biggrin: 

Nä, jag menar viltet. Inte tamdjur..... Hade jag velat jaga tamdjur hade jag blivit slaktare.

Jag skjuter inte speciellt många fasaner per år sett till vad jag hade kunnat om jag jagat utsatta fasaner. Så de jag skjuter vet vad som gäller när de stöts - det är upp och bort asap.

Vilt under födosök ska man lämna i fred.

/T

Publicerat
7 minutes ago pmt sa:

Vilt under födosök ska man lämna i fred.

/T

...och där fick bla alla åtel och fällfångstjägare en liten pungspark.

Hur ska vi lösa Minkjakten nu då ?

Avla fram jävligt långsmala grythundar ?  :huh:

Publicerat

Att inte skjuta mot vatten finns det fler adekvata argument för. Flacka vinklar ger rikoschetter. De som hittade på dessa gentlemanna regler från början hade inte sällan folk eller hundar som kunde råka illa ut. Så liknelsen med religion är mer korrekt än jag först tänkte. Det finns anledning att inte äta gris eller att skära lite i pojkars snoppar. Men vet man vad anledningarna är finns andra lösningar. Åtminstone för bättre upplysta människor! 

Vad gäller att skjuta djur på födosök så låter det som sura rönnbär...

Publicerat
11 minutes ago Järven sa:

...och där fick bla alla åtel och fällfångstjägare en liten pungspark.

Hur ska vi lösa Minkjakten nu då ?

Avla fram jävligt långsmala grythundar ?  :huh:

Mink och jakt hör inte ihop. Minken är inversiv - det är viltvård att ta bort den.

Åteljakt - tja, på svartfågel kan det finnas randiga skäl och rutiga orsaker. Men att skjuta gris eller rådjur på en bunke betor är mycket - men det är inte jakt.

3 minutes ago henke67 sa:

Vad gäller att skjuta djur på födosök så låter det som sura rönnbär...

Nja, vet inte det jag. Hade jag velat hade jag kunnat göra det i mycket stor omfattning - men det intresserar mig inte det minsta och jag finner ingen som helst glädje i det. Min håg står till stötande hundar och att skjuta djuret i rörelse. Det där med att fylla frysen får andra göra.

/T

Publicerat

Jag tror dig. Och du får göra precis som du vill. Men pratar man etik och moral så är det skott mot stillastående/sittande villt som gäller. Och försöker man sätta sig på höga hästar kring "sportmannamäsdighet" så kan jag inte låta bli att retas lite! 

Publicerat
10 minutes ago sidelock sa:

Nu är det dock så, att bara för att du inte gillar något så är det inte upp till dig att besluta vad som är jakt och vad som inte är det. Det säger liksom det mesta när hela ditt resonemang går ut på att alla former av jaktmoment (smyga inpå viltet eller locka det till sig) är ovärdiga, skytte är det enda som går att hålla på med.

Exakt. 

Grejen är att om man uppfattar sig som "under" är det ok att håna de som man uppfattar som "över". Vilket är in i helvete jävligt korkat.

Gör någon tvärt om blir man putt..... För se så får man inte göra.

Det finns något för alla inom jakten. Face it.

/T

Publicerat
34 minutes ago pmt sa:

Åteljakt - tja, på svartfågel kan det finnas randiga skäl och rutiga orsaker. Men att skjuta gris eller rådjur på en bunke betor är mycket - men det är inte jakt.

/T

Det kan nog bli lite problem med just Grisen om man skippade åteljakten kan en tänka.

Betänk att det av naturliga orsaker finns en ovilja att släppa hund i Vargbältets epicentra, och då är väl vak och åteljakt på Gris (under födosök) kanske mer eller mindre en nödvändighet ?

Publicerat
18 minutes ago pmt sa:

Det finns något för alla inom jakten. Face it.

Tydligen inte: Vi är ju en sämre sort

Publicerat
1 hour ago pmt sa:

Träffa ja - men den ska dö med..... Simmande änder visar mindre målyta, och har ganska mycket av de vitla organen en bit ner under vattenlinjen dit haglen endast svårligen når.....

/T

Inte da! Fullt trångt och grova hagel fixar det mesta.

/Mike

Publicerat
  • Författare
22 hours ago henke67 sa:

Dock håller jag med om att det är vad och hur du jagar som bestämmer riktmedel. Och hur du själv funkar med de olika hjälpmedlen. 

Egentligen tycker jag nog att en kombi är ett väldigt svårt vapen att bemästra. Kanske för svårt i början av en jägarkarriär. 

Jaaaaa.... men det var ju en bra affär. Är själv smålänning. En anledning till köpet var att det också var ett hagel pipsett med, så är jag inte nöjd med hur jag skjuter med kulpipan så får jag skaffa en vanlig studsare istället och lämna kombin i skåpet. Nu står den där iallafall, och behöver en rejäl vapenvård :-)

;)