Publicerat Januari 14, 20179 yr 47 minutes ago Mad Mike sa: Inte da! Fullt trångt och grova hagel fixar det mesta. /Mike Det är väl därför man bör skjuta änder med halvautomat, tre snabba innan dom hinner lyfta.
Publicerat Januari 14, 20179 yr 1 hour ago Dansken sa: Tydligen inte: Vi är ju en sämre sort Bara om du försvarar dumhet och inkompetens...... Min salig farbor var - enligt honom själv i alla fall - en gåva till den jagande delen av mänskligheten. Han var om vi ska tala klarspråk - en vapenteknisk, ballistiskt och jaktlig värdelös idiot. Därutöver var han en trevlig farbror på alla sätt och vis. Men en komplett idiot på det där med vapen och jakt. Och han försökte sig ofta på att skjuta simmande änder..... Han var en av alla Sveriges allmogejägare. Och vet du vad - han hade fan i mig en arme av likadana kompisar. Så spola gullandet med dumhet och inkompetens - det gör mig bara irriterad. /T
Publicerat Januari 14, 20179 yr Detta är en populär post. 35 minutes ago pmt sa: Min salig farbor var - enligt honom själv i alla fall - en gåva till den jagande delen av mänskligheten. Det verkar ligga i släkten
Publicerat Januari 15, 20179 yr Författare På 2017-01-13 at 22:21 pmt sa: Kikare eller rödpunkt - lite fel fråga för det är mest dina skjutavstånd som styr det. Att skjuta ett snabbt skott på en räv som rinner i ravinen 13 meter bort är en sak, ett skott på en tjäder på 250 något helt annat. Är det ren drevjakt du är efter skulle jag säga inget av dem - då föredrar jag alltid öppna riktmedel. Men visst - en rödpunkt ger ju möjligheten i alla fall. Personligen är det mao kikare, och den ligger i fickan tills den behövs. Frågan är vilket snabbfäste du ska ha - för det ska vara snabbt och det ska vara exakt. Men det styr av kombinationen bössa/kikare. /T Om jag putsar kristallkulan och försöker skåda in i framtiden så ser jag något otydligt att: Jakten som bössan kommer användas till är dels någon drevjakt då och då, vilket kanske mest öppnar upp för att använda hagelpipsettet, och däremellan smyg/vakjakt på rådjur.
Publicerat Januari 15, 20179 yr På 2017-01-11 at 16:44 pmt sa: Ansmygning är ett gammalt ord för usel skytt..... T Ungefär som "Vegetarian" betyder "Dålig jägare"
Publicerat Januari 15, 20179 yr Jag bara älskar det sätt som en fråga om en eventuellt utgången kaliber kan svänga till en religiös munhuggning om flyktskyttets skäl och djurens rätt att äta utan att skjutas. Mitt i en förkylning från helvetet som undanhåller mig från tänkt toppfågel jakt tar jag en kopp kaffe till, njuter av vintern från varma sidan och läser vidare. Kom igen nu!
Publicerat Januari 15, 20179 yr 1 hour ago Hadoque sa: Om jag putsar kristallkulan och försöker skåda in i framtiden så ser jag något otydligt att: Jakten som bössan kommer användas till är dels någon drevjakt då och då, vilket kanske mest öppnar upp för att använda hagelpipsettet, och däremellan smyg/vakjakt på rådjur. Då blir mitt råd: lär dig skjuta med de öppna riktmedlen och skaffa ett bra snabbfäste som är exakt - ha kikaren i fickan tills den behövs. Vilken kikare du behöver är en mer öppen fråga, men om den inte ska sitta på när du har grisarn rännande runt fötterna kan du ta en gammal 3-9x40 av lite bättre snitt, dessa brukar man kunna hitta väldigt billigt hos handlarna. /T
Publicerat Januari 15, 20179 yr Kanske har missat något! Men om grisarna springer runt fötterna krävs ett kaliber byte i kombin. Annars håller jag fullständigt med.
Publicerat Januari 15, 20179 yr Min Borownik drilling har 5,6X52R kulpipa. Den ska enligt ryktena ha skjutit alla viltslag som finns att skjuta för den ursprungliga ägarens hand- oavsett viltets "klasstillhörighet"- och inte sköts dom nödvändigtvis på lovlig tid heller Så byta kaliber ?
Publicerat Januari 15, 20179 yr Tänkte mest på lagligheten men visst det finns ju slug så varför ha kulbössor
Publicerat Januari 15, 20179 yr Även jag har 5,6×52r i min drilling och liksom pmt anser jag att det är världens mest harmoniska klass2 patron,även om den samt flera andra klass2 patroner är kapabla att fälla större vilt så är det ofrånkomligt att marginalerna alltid blir små. /Mike
Publicerat Januari 15, 20179 yr Skottplacering slår kaliber alla dagar i veckan. WDM Bell ska ha skjutet 23 Bufflar med 25 skott med hans .22 Savage Hi-Power enligt en av hans böcker. Dom där som är så farliga Jag ska inte ens försöka detta- och inte heller skjuta något olagligt vilt med min- lugn bara... Men att lära sig skjuta i stället för att köpa grövre bössa ger mera kött i frysen alla gånger....
Publicerat Januari 15, 20179 yr 46 minutes ago Dansken sa: Men att lära sig skjuta i stället för att köpa grövre bössa ger mera kött i frysen alla gånger.... Lära sig skjuta är en förutsättning för att ha ngn nytta av en grövre bössa. Rekyl är skitkul - om man kan. Men bara då. T
Publicerat Januari 15, 20179 yr 1 hour ago Dansken sa: Min Borownik drilling har 5,6X52R kulpipa. Den ska enligt ryktena ha skjutit alla viltslag som finns att skjuta för den ursprungliga ägarens hand- oavsett viltets "klasstillhörighet"- och inte sköts dom nödvändigtvis på lovlig tid heller Så byta kaliber ? Den där drillningen blir bara mer och mer intressant ju mer man läser om den...
Publicerat Januari 15, 20179 yr Detta är en populär post. 51 minutes ago Dansken sa: Men att lära sig skjuta i stället för att köpa grövre bössa ger mera kött i frysen alla gånger.... Jo. Fast man kan ju hålla sig inom lagen utan att byta till fälthaubits.
Publicerat Januari 15, 20179 yr 59 minutes ago henke67 sa: Jo. Fast man kan ju hålla sig inom lagen utan att byta till fälthaubits. Jo, men frågan är om inte viltet många gånger faktiskt hade uppskattat en snabb död, för än en långsam plågsam död för klåparen som sköt inte kunde hantera det han sköt med...... När 22SavageHighPower lanserades så lanserades den faktiskt som en bra patron för tigrar och bla H&H gjorde några dubbestudsare i kalibern. Stolligt feltänk om ni frågar mig sett till relationen hur stor en tiger kan bli - men det är en synnerligen potent patron. Fast den är söt. /T
Publicerat Januari 15, 20179 yr Ja, håller absolut med, men en 6,5:a eller 308 vill jag påstå att deflesta skyttar kan lära sig hantera utan problem. 9,3 & 375 och uppåt är det nog lite värre med...
Publicerat Januari 15, 20179 yr Författare 7 hours ago pmt sa: Då blir t råd: lär dig skjutkvara med de öppna riktmedlen och skaffa ett bra snabbfäste som är exakt - ha kikaren i fickan tills den behövs. Vilken kikare du behöver är en mer öppen fråga, men om den inte ska sitta på när du har grisarn rännande runt fötterna kan du ta en gammal 3-9x40 av lite bättre snitt, dessa brukar man kunna hitta väldigt billigt hos handlarna. /T Jag bor på Gotland så kommer det en gris rännande under drevjakten så blir jag nog för förvånad för att skjuta vilken kaliber jag än har. Finns säkert någon rymling kvar i skogarna, men inte här ute.