Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Test av choker och puppa

Featured Replies

Publicerat

hittade denna filmsnutt på tuben, kul att de gör lite om hagelskytte och choker :)

Publicerat

Hornen växer en smula.. Undrar vad det var för 32 gr laddad us 5 de provsköt med Xfull? :D Sen är det rätt tradigt att det ska säljas så in i bengen.. Tänk om de kastat in Briley eller Teague tuber i detta? Då hade det varit lite mer spännande tycker jag.. 

Och varför inte samma test, lite rappare gjort, och sen Rio och Gameboreplugg med?

Verkar som Roger bytt plugg inför denna säsong :D:D

Publicerat

35 m är det absolut längsta man ska skjuta på.... den var bra den...

Publicerat

Flera i min bekantskapskrets känner dem. Ingenting sägs om vad patronerna är laddade för eller hur grundtanken är med dem. olika förladdningar ger ju helt olika karaktär på svärmen och om man skjuter två olika skott och kors-jämför mellan olika patroner och hastigheter som de gör så nja.....

Jag vet ju hur superduktig skytt Conny är och varför falla in i Svenssonsnacket med max 35 meter.... kanske för att det riktar sig till de som tagit jägarexamen eller så men det är lite obalanserat. 

kråkjävlarna kommer sällan in närmre än 30 meter så imp mod i båda pipor gillar jag, ev LF eller F i andra pipan. men då ska man ha en 28-32-grammare med targetkvalitet.

Publicerat
  • Författare

De borde även skjutit de i kronograf , tycker jag :)

Publicerat

Jag tror man ska akta sig för att säga nåt om långa håll i dylika program... folk skjuter för dåligt överlag för att kunna skjuta på 35 + och det behövs inte mer uppmuntran..

Jag skjuter konsekvent med 1/2 i mina bössor och precis som dom säger så räcker det länge..även på längre håll än 35 ;)

Publicerat

Nämen nu skånis så får man inte skjuta på längre än 35 meter med halv choke, det är max vettu, allt annat är dåligt omdöme för då får du hål i svärmen där det kan flyga igenom en pilfink så då duger det inte mer....

:D

Publicerat

:D:D har precis pillat ner en trut på 45 :ph34r: Pigeon xtreme slår bra hårt..

Var ute och hämtade en skammad grågås som mina pucko till jaktgrannar skjutit på alldeles för långt håll.. hade bössan med men Z klarade det själv. Dock drog det förbi en trut i blåsten som jag inte kunde låta bli ^_^

Publicerat

Hur verifierar ni avstånd vid fågeljakt?

Vill minnas att en känd forumist som svängde sig med snack om 70m-trutar vart skamsen när en lika känd laseroperatör var med och mätte den längsta 70-metaren till 51m eller så. :biggrin: 

Publicerat
10 minutes ago sidelock sa:

Vill minnas att en känd forumist som svängde sig med snack om 70m-trutar vart skamsen när en lika känd laseroperatör var med och mätte den längsta 70-metaren till 51m eller så. :biggrin: 

Kommer ni ihåg 60m  banan man sprang i plugget ? Det var långt ifrån andra änden, lägg då på 10m  beroende på bakgrund så kan bedömning av avstånd skilja nåt makalöst tills lasern kommer fram.

älgbanan tex med vallen bakom den tycker jag ser nära ut,dock vet jag att den är på 80m . Kruxet är inte att få täckning på extrema avstånd utan det är att få in fågeln i täckningen  och dessutom att göra det konstant. Jag hamnade i hetluften rejält och vart idiotförklarad när jag påstod att det går att få täckning på 120m.

tyvärr lockar dylika tekniker till sig fel personer så det är inget jag upplyst om, det var min ovilja att presentera laddtekniken och komponenterna som gjorde att jag fick skit.  Jag har dock lekt med tanken att trycka upp ett gäng och bevisa att det går, problemet är att hitta en tillräckligt lång bana ...  

Publicerat
46 minutes ago sidelock sa:

just vid detta tillfället var det lätt, truten kom riktigt lågt i hård blåst, max en meter upp från marken så den trillade rakt ner i smällen. Jag stod mitt i sprutspåret och den låg nån meter hitom nästa.. 48 meters sprutbom..:D Får nog erkänna att det var lite längre än jag trodde, jag tänkte knappt 40 när jag bestämde mig för att trycka.. 

Annars använder jag oftast bulvaner, utsatta på 25-30 meter sen blir det lite i förhållande till dom.. 

Publicerat
4 hours ago sidelock sa:

Sicket jävla pucko!!

:rolleyes:

Publicerat
4 hours ago culot sa:

Kommer ni ihåg 60m  banan man sprang i plugget ? Det var långt ifrån andra änden, lägg då på 10m  beroende på bakgrund så kan bedömning av avstånd skilja nåt makalöst tills lasern kommer fram.

älgbanan tex med vallen bakom den tycker jag ser nära ut,dock vet jag att den är på 80m . Kruxet är inte att få täckning på extrema avstånd utan det är att få in fågeln i täckningen  och dessutom att göra det konstant. Jag hamnade i hetluften rejält och vart idiotförklarad när jag påstod att det går att få täckning på 120m.

tyvärr lockar dylika tekniker till sig fel personer så det är inget jag upplyst om, det var min ovilja att presentera laddtekniken och komponenterna som gjorde att jag fick skit.  Jag har dock lekt med tanken att trycka upp ett gäng och bevisa att det går, problemet är att hitta en tillräckligt lång bana ...  

Nogot ala Cheddite 60/100 metri?? 

J.A.

Publicerat
57 minutes ago Hipshot sa:

Sicket jävla pucko!!

:rolleyes:

sicken tur att jag räknade ut vår höjd då...

men din trut som landade på plåttaket med 410an var inte kort den heller :D:D

Publicerat
4 hours ago Hakapiken sa:

Nogot ala Cheddite 60/100 metri?? 

J.A.

Dom tillverkas fortfarande i italien , men dom är rätt lätta att göra och Carmelo på PDC

har lagt ut några i en tråd som handlar om dessa patroner, dock är 120m så jävla långt att det blir svårt att sikta, jag skulle vilja ha en som funkar runt 80m konstant  så jag kanske köper de förladdningar som behövs nästa Siarm beställning .

/P

Publicerat
13 hours ago Hipshot sa:

Hornen växer en smula.. Undrar vad det var för 32 gr laddad us 5 de provsköt med Xfull? :D Sen är det rätt tradigt att det ska säljas så in i bengen.. Tänk om de kastat in Briley eller Teague tuber i detta? Då hade det varit lite mer spännande tycker jag.. 

Och varför inte samma test, lite rappare gjort, och sen Rio och Gameboreplugg med?

Verkar som Roger bytt plugg inför denna säsong :D:D

Har du sett en rapp skåning ? 

:P:lol::lol:

Publicerat
2 hours ago culot sa:

Dom tillverkas fortfarande i italien , men dom är rätt lätta att göra och Carmelo på PDC

har lagt ut några i en tråd som handlar om dessa patroner, dock är 120m så jävla långt att det blir svårt att sikta, jag skulle vilja ha en som funkar runt 80m konstant  så jag kanske köper de förladdningar som behövs nästa Siarm beställning .

/P

Mener Carmelo hadde noen 34g ladninger med VV N320 med denne type forladning om jeg ikke husker feil.... Jævlig lang tråd. Tror man skal teste mye for å finne en ladning som funker på en bestemt avstand konstant...? Men prinsippet er interessant.

J.A.

Publicerat
11 hours ago culot sa:

hehe, ni är som seg kola jämfört med skåningar!

:D

Publicerat
12 hours ago culot sa:

Ja, men bara i nedförsbacke då det är där deras form tillåter dem att bygga momentum med hjälp av gravitationen. :P:biggrin: 

Publicerat
16 minutes ago sidelock sa:

Ja, men bara i nedförsbacke då det är där deras form tillåter dem att bygga momentum med hjälp av gravitationen. :P:biggrin: 

:D:D

Publicerat
13 hours ago Hakapiken sa:

Mener Carmelo hadde noen 34g ladninger med VV N320 med denne type forladning om jeg ikke husker feil.... Jævlig lang tråd. Tror man skal teste mye for å finne en ladning som funker på en bestemt avstand konstant...? Men prinsippet er interessant.

J.A.

Slettet :D

J.A.

Publicerat
11 hours ago Hakapiken sa:

J.A.

Ja det är den, och man kan använda A1 eller 320 , tricket är att veta när den öppnar sig för där och då börjar spridningen. När man väl fått det att fungera så kan man inte ändra något för då blir det andra parametrar.  Man måste dock räkna den som en slug till det avstånd den börjar öppna sig. 

Jag har sett dom jobba på 120m IRL och det ser sjukt ut .

/P

Publicerat
4 minutes ago Hakapiken sa:

Her er den (30g):

J.A.

Ta bort den please ! Att prata om den är En sak , kommer kreti och pleti på hur lätt det är att höra den så provar dom på rådjur på 100m 

/P

Publicerat
1 hour ago sidelock sa:

Står iaf inte " dryga å feta " på Wikipedia om stockholmare :P

som det gör om skåniingar  

Publicerat
57 minutes ago Hipshot sa:

:D:D

Svartfot !