Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Test av choker och puppa

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago culot sa:

Ta bort den please ! Att prata om den är En sak , kommer kreti och pleti på hur lätt det är att höra den så provar dom på rådjur på 100m 

/P

Vad är problemet?? Testar de så kommer kärven iaf att landa i backen på halva vägen..  B)

Publicerat

Ja, det kan ju vara en kul video att spela upp inför de som skall ta jägarexamen, men att xfull skulle vara omöjligt att använda vid skytte mot rörliga mål var ju mest bara pinsamt att höra...

Inte ett skvatt om olika ammunitionstillverkare och kvalisort och inga i min värld riktiga choker - och framförallt missade de den absolut viktigaste parametern om hagelpatroner: filtförladdning vs plastförladdning! (för att inte tala om krut och utgångshastigheten!!!)

CPSA lärde ut helt andra prylar och det går inte att generalisera på det viset - men för den hageljägaren som tar fram hagelbössan max ett par gånger per år är nog inte denna informationen fel, men jag reserverar mig i övrigt...

- ju högre fart, desto bättre, och ordentligt trångt skall det vara B)

Publicerat
3 hours ago Hipshot sa:

Vad är problemet?? Testar de så kommer kärven iaf att landa i backen på halva vägen..  B)

Grejen är att den inte gör det ! Den kan gå 90m innan den börjar öppna för att göra en typ halv choke träffbild på 120m. 

Publicerat

Har testet litt med carmelos laddning... er veldig svårt atIMG_1158.PNG få den til å åpne på samma avstånd.... har omsider fått det til,men kommer ikke til å anvendes på annet enn å bevise for andre at det går! Er inte så lett att treffe senter på 100meter+ Har laget en på 70-80meter også... er fortsatt vanskelig å treffe senter med bare korn på browningen!

Publicerat
3 hours ago culot sa:

Grejen är att den inte gör det ! Den kan gå 90m innan den börjar öppna för att göra en typ halv choke träffbild på 120m. 

Ok..så om den inte öppnar så är "kulbanan"laser rak? Nja.. inte så troligt va?

Publicerat

Titta på min bild.... der ser du karven i tavlan! Ned til venster!

Publicerat

Her er 80meter rett igjennom en pall... her begynner spridningen...altså slug.....IMG_1159.PNG

Publicerat
14 hours ago Hipshot sa:

Ok..så om den inte öppnar så är "kulbanan"laser rak? Nja.. inte så troligt va?

Nu tänker du fel, och det är för att du inte vet hur den typen av patron fungerar, den hamnar inte i backen på halva vägen , och självklart måste du hålla upp för avståndet och ev vind, vi pratar inte en traditionellt jobbande hagelladdning.

/P 

Publicerat
14 hours ago J.E.Hagen sa:

Har testet litt med carmelos laddning... er veldig svårt atIMG_1158.PNG få den til å åpne på samma avstånd.... har omsider fått det til,men kommer ikke til å anvendes på annet enn å bevise for andre at det går! Er inte så lett att treffe senter på 100meter+ Har laget en på 70-80meter også... er fortsatt vanskelig å treffe senter med bare korn på browningen!

Varför Carmelo vinner alla tävlingar är för att han har kontroll på när öppningen sker , sen är det inte hans vinnar laddningar han publicerar då det är alldeles för stora prispengar på spel. 

/P

Publicerat
14 hours ago J.E.Hagen sa:

Her er 80meter rett igjennom en pall... her begynner spridningen...altså slug.....IMG_1159.PNG

Inte " laser rakt " men rakt nog i min värld .

/P

Publicerat
14 minutes ago culot sa:

Nu tänker du fel, och det är för att du inte vet hur den typen av patron fungerar, den hamnar inte i backen på halva vägen , och självklart måste du hålla upp för avståndet och ev vind, vi pratar inte en traditionellt jobbande hagelladdning.

/P 

Jag tänker inte alls fel, jag hävdade att ingenting oavsett förladdning är undantagen tyngdlagen.

Jag är hagelskyttenörd men totalt ointresserad av detta, tror att man måste vara rejält insnöad på det som du och ngr till är för att uppskatta möjligheterna. Jag har fullt upp att träffa på 50 meter och det blir på intet sätt lättare på 60 eller 70 meter.

Publicerat
På 2017-01-11 at 12:03 sidelock sa:

Hur verifierar ni avstånd vid fågeljakt?

Vill minnas att en känd forumist som svängde sig med snack om 70m-trutar vart skamsen när en lika känd laseroperatör var med och mätte den längsta 70-metaren till 51m eller så. :biggrin: 

För Skåne är det enkelt, man halverar avståndet som de ligger på, vinden/höjden som pippin skjuts ned från medför att de alltid blir aplångt att gå och hämta den, även om man tillverkar paket i luften.

Lasermätare är förvisso roligt men det går faktiskt som han WT anger det att räkna på falltiden för i varje fall paketen för att få en rätt god uppfattning om höjden, på i varje fall 5 meter när.

Tro det eller ej men gravitationen är lika stark i Skåne som norröver, eller ja i varje fall för detta exempel. 

På 2017-01-11 at 08:46 Hipshot sa:

Hornen växer en smula.. Undrar vad det var för 32 gr laddad us 5 de provsköt med Xfull? :D Sen är det rätt tradigt att det ska säljas så in i bengen.. Tänk om de kastat in Briley eller Teague tuber i detta? Då hade det varit lite mer spännande tycker jag.. 

Och varför inte samma test, lite rappare gjort, och sen Rio och Gameboreplugg med?

Verkar som Roger bytt plugg inför denna säsong :D:D

Sponsrad så det skvätter skit ur hålen, ja men det är klart att man kan få vara det, men det måste gå att vara lite smidigare med produktplaceringen, eller hur?

Jag tycker att det är tråkigt att man väljer att göra det på det här lite platta sättet, det måste gå att göra på ett trevligare sätt och ändå nå ett lika bra eller bättre resultat. 

Som en sidopoäng, det är alltid bra att man visar för publicus hur och var ammo fungerar samt vad man bör och inte bör göra, å andra sidan om man sedan har filmer där man konsekvent skjuter kråkor på 40+ meter så blir det i sig lite motsägelsefullt, oklart om just Barrborn gör det men på mycket filmmaterial är avstånden rätt långa. /C

Publicerat
28 minutes ago Hipshot sa:

Jag tänker inte alls fel, jag hävdade att ingenting oavsett förladdning är undantagen tyngdlagen.

Jag är hagelskyttenörd men totalt ointresserad av detta, tror att man måste vara rejält insnöad på det som du och ngr till är för att uppskatta möjligheterna. Jag har fullt upp att träffa på 50 meter och det blir på intet sätt lättare på 60 eller 70 meter.

60-70m då kan du labba med traditionellt laddade patroner, digweed skjuter kråkor på längre håll än så med traditionella grejer.

Uppskatta? Jag säger bara att det går och sen att det är svårt att lära sig träffa på de längsta hållen är ju som med allt annat...

Publicerat
6 hours ago culot sa:

Varför Carmelo vinner alla tävlingar är för att han har kontroll på när öppningen sker , sen är det inte hans vinnar laddningar han publicerar då det är alldeles för stora prispengar på spel. 

/P

,men oavsett må man tilpasse krutt,hagel og wad til din choke og ditt hagelvapen....er en masse jobb... Men hva skal man gjøre i pappa permisjon?:rolleyes: 

Den her har jag kontroll på med 1/2 choke innenfor 3-8meter.. Men ikke med 1/4 eller 3/4choke... Min kompis provade i sin og der öppnade den 10-15meter senare....