Publicerat Januari 12, 20179 yr Jag ska jaga tjäder i helgen och min bössa än inskjuten på ~80 meter. Jag har ingen avståndsmätare, nåt dyrt kikarsikte med mildotar eller taktiska torn eller telefon med app där jag kan räkna ut klick hit och dit. Jag har en gammal knapptelefon. Jag tänkte om nån visste nåt sätt att räkna ut hur mkt mina 6,5mm lapua FMJ 6,5 gram kommer droppa på 200 från min bössa, med en pipa som jag ännu inte mätt längden på, så jag kan hålla över fågeln om hållet blir lite längre än det inskjutna. Jag har ingen tillgång till nåt ställe med de distanserna just nu där jag kan testa hur mycket den droppar.
Publicerat Januari 12, 20179 yr Vid vilken fart? Fabriksammunition? Piplängden är ganska oväsentlig - det som avgör droppet är din fart - dessvärre är farten temperaturberoende med om du börjar komma en bit ut. Gissningsvis skulle jag säga följande: 80m +-0 100 - 20cm 300 - 60-70cm Det är därför man skjuter in på 80m med 25-30mm överslag (det motsvarar ca 130-140m inskjutningsvastånd)..... Då blir det ungfär med den kulan. 80m +2,5cm 100m +2cm 200m -10cm 300m -50cm Skjuter du sedan in vid +5grader och sticker ut i -25 så gör det lätt 4-5cm på 100m, och sedan ökar det fort. En tyngre kula blir då en aning mer förlåtande...... Men det är rena gissningar..... Det är många år sedan jag sköt med Lapuas helmantel. /T
Publicerat Januari 12, 20179 yr Skit i att skruva. Skjut in din 6,5 på 150 meter. Prova hur den går på 100 och 200 meter. Du ska inte skjuta på längre avstånd. En tjäder är alldeles för värdefull för att skjuta bort. En dålig träff så att de hinner få ut vingarna gör att de kan segla iväg flera 100 meter. Då hittar du den inte. De flesta tjädrar och orrar jag skjutit faller 100 -150 meter bort. Bland det roligaste är att smyga och ta sig in på ett vettigt avstånd för ett säkert skott. +300 meter är så jäkla dumt och toppfågeljakt handlar inte om långa håll. Det är en myt och bara dumskallar provar på de dryga hållen. Alternativt att du har stor förstoring, kan skruva, vet exakt hur bössan går och har avståndsmätare. Men så verkar inte vara fallet för just dig. Smyg och kryp med skydd mellan dig och fågeln till säkra avstånd är mitt tips.
Publicerat Januari 12, 20179 yr 1 hour ago pmt sa: Vid vilken fart? Fabriksammunition? Piplängden är ganska oväsentlig - det som avgör droppet är din fart - dessvärre är farten temperaturberoende med om du börjar komma en bit ut. Gissningsvis skulle jag säga följande: 80m +-0 100 - 20cm 300 - 60-70cm Det är därför man skjuter in på 80m med 25-30mm överslag (det motsvarar ca 130-140m inskjutningsvastånd)..... Då blir det ungfär med den kulan. 80m +2,5cm 100m +2cm 200m -10cm 300m -50cm Skjuter du sedan in vid +5grader och sticker ut i -25 så gör det lätt 4-5cm på 100m, och sedan ökar det fort. En tyngre kula blir då en aning mer förlåtande...... Men det är rena gissningar..... Det är många år sedan jag sköt med Lapuas helmantel. /T Inte faller kulan 20cm på de extra 20m Bara jag som märker ord!!!
Publicerat Januari 12, 20179 yr Jag gick ner på sjön och tog en tumstock, måtta ut 2 meter i taget och lade mig på en brygga med långa benstöd på isen framför och sköt på 200. Rätt omständigt men så fick det bli. Det var säkrare än att gissa och teoretisera då skulle en bom bara tära på mig och tankarna snurra om varför jag missat. Det blev lite spridning i sidled pga mitt vingel, stödet var knappast optimalt. Det droppade mellan 2 och 5 cm bara! Jag kan i princip sikta i överkant på vingknogen så slår den mitt i på 200. Det vart lite mer vingel i sidled med kasst stöd. I ytterkant blev gruppen på 6 skott 7cm i sidled och 3 på höjden. Insåg att mitt 3-9x-sikte inte var optimalt för små träffbilder på håll. En 4,5cm rund svart fläck kändes jävligt liten på 9x.
Publicerat Januari 12, 20179 yr Men där har du det. Håll dig innom 200 meter. Smyg så nära du kan och du behöver inte tänka på mer än att hålla mitt i. Det som är så bra med 6,5×55!
Publicerat Januari 12, 20179 yr 5 minutes ago josc72 sa: Men där har du det. Håll dig innom 200 meter. Smyg så nära du kan och du behöver inte tänka på mer än att hålla mitt i. Det som är så bra med 6,5×55! Något längre håll har jag varken utrustning för eller skicklighet nog till så det blir ju en vild chansning bara. Som du sa, skadeskjuta en tjäder är en synd!
Publicerat Januari 12, 20179 yr Hade jag varit du skulle jag köpt Lapua Scenar 9,0 gr i stället. Otroligt fin kula, lite långsammare och ändå hård för att vara en hålspets. Jag tycker att jag skjuter sönder mindre sedan jag började ladda med den. Dessutom bättre i vind. Hoppas din jakt blir bra!
Publicerat Januari 12, 20179 yr 36 minutes ago josc72 sa: Hade jag varit du skulle jag köpt Lapua Scenar 9,0 gr i stället. Otroligt fin kula, lite långsammare och ändå hård för att vara en hålspets. Jag tycker att jag skjuter sönder mindre sedan jag började ladda med den. Dessutom bättre i vind. Hoppas din jakt blir bra! Tack! Tack! Aa, jag ska prova ladda egna scenar! Köpte några paket lapua FMJ för att få hylsor till vmaxen och megan. När jag pangat ur kartongerna ska jag testa ladda lite scenar
Publicerat Januari 12, 20179 yr 1 hour ago josc72 sa: Hade jag varit du skulle jag köpt Lapua Scenar 9,0 gr i stället. Otroligt fin kula, lite långsammare och ändå hård för att vara en hålspets. Jag tycker att jag skjuter sönder mindre sedan jag började ladda med den. Dessutom bättre i vind. Hoppas din jakt blir bra! Vart köper du dina kewlor? Ska sätta mig och beställa lite ikväll.
Publicerat Januari 12, 20179 yr Jag har handlat på http://skytteprecision.se/kulor-hemladdning/6-5-mm/lapua-kula-6-5mm-scenar-gb458-hpbt-9-0g-139gr-0/ och http://skytteservicealmhult.se/handladdning/kulor/6mm/lapua-6mm-scenar/ snabba och trevligt bemötande. Bra pris. Har köpt både Scenar L och Scenar. Med min skjutförmåga kan jag inte rekommendera den ena som skall vara jämnare med snävare toleranser. Båda skjuter innom en klisterlappar på 100 m.
Publicerat Januari 12, 20179 yr Gjorde en sån här sexig rispåse till bakre skjutstöd ikväll. Imorrn ska vi se vad bössan mäktar med på 200+ meter.
Publicerat Januari 12, 20179 yr 4 hours ago 6.5x55SM sa: Jag gick ner på sjön och tog en tumstock, måtta ut 2 meter i taget och lade mig på en brygga med långa benstöd på isen framför och sköt på 200. Rätt omständigt men så fick det bli. Det var säkrare än att gissa och teoretisera då skulle en bom bara tära på mig och tankarna snurra om varför jag missat. Det blev lite spridning i sidled pga mitt vingel, stödet var knappast optimalt. Det droppade mellan 2 och 5 cm bara! Jag kan i princip sikta i överkant på vingknogen så slår den mitt i på 200. Det vart lite mer vingel i sidled med kasst stöd. I ytterkant blev gruppen på 6 skott 7cm i sidled och 3 på höjden. Insåg att mitt 3-9x-sikte inte var optimalt för små träffbilder på håll. En 4,5cm rund svart fläck kändes jävligt liten på 9x. Bra! Ska man skjuta på levande mål på längre avstånd tycker jag det är minimum att testa på tavlan innan! Visst finns appar och annat som räknar ut teorin, men tavlan ljuger aldrig
Publicerat Januari 12, 20179 yr 4 hours ago 6.5x55SM sa: Det droppade mellan 2 och 5 cm bara! Jag kan i princip sikta i överkant på vingknogen så slår den mitt i på 200. Det vart lite mer vingel i sidled med kasst stöd. I ytterkant blev gruppen på 6 skott 7cm i sidled och 3 på höjden.. Antingen har du nollat kikaren på första passagen eller så har du problem med att skjuta konsistent med ditt stöd. För det ska bli långt mer skillnad än så. /T
Publicerat Januari 12, 20179 yr 6 minutes ago pmt sa: Antingen har du nollat kikaren på första passagen eller så har du problem med att skjuta konsistent med ditt stöd. För det ska bli långt mer skillnad än så. /T Jag förstår inte.
Publicerat Januari 12, 20179 yr 1 hour ago 6.5x55SM sa: Gjorde en sån här sexig rispåse till bakre skjutstöd ikväll. Imorrn ska vi se vad bössan mäktar med på 200+ meter. Hel ylle svenskt med Dalahästen
Publicerat Januari 12, 20179 yr 2 minutes ago 6.5x55SM sa: Jag förstår inte. Lugnt - det är lite överkurs....... Om du går från 80 till 200 och droppar 3-5cm så är det antingen ett ballistiskt under - och under sker inte - ELLER så har vi en förklaring. Det finns två om vi ska ta det rakt upp och ner utan att rota i alla möjliga alternativ som är långt mer osannolika. 1 du har nollat kikaren på första passagen. Kulan går i en parabel från mynningen till målet, normalt sett nollar man kikaren på andra passagen kulan gör av siktlinjen, men iband lirar parabeln och kikarens centrumlinje så man kan nolla på den första - då får man just det resultet du nu fått. 2 du skjuter med benstöd och dessa är alltid kinkiga med att man vinklar dem lika Vinklar man dem kan rekylen slå bössan uppåt, benen ska alltid luta mot skytten - aldrig från skytten. /T - som inte tror på under, gudar eller slumpen. Troll finns däremot.
Publicerat Januari 12, 20179 yr Lapuas scenar 6,5 gr faller ca 200mm mellan 100m och 200m, kulans v0 830
Publicerat Januari 12, 20179 yr Gå till Norma.cc och kolla deras ballistikprogram. Där blir det PMT talar om ganska tydligt!
Publicerat Januari 12, 20179 yr 56 minutes ago pmt sa: Lugnt - det är lite överkurs....... Om du går från 80 till 200 och droppar 3-5cm så är det antingen ett ballistiskt under - och under sker inte - ELLER så har vi en förklaring. Det finns två om vi ska ta det rakt upp och ner utan att rota i alla möjliga alternativ som är långt mer osannolika. 1 du har nollat kikaren på första passagen. Kulan går i en parabel från mynningen till målet, normalt sett nollar man kikaren på andra passagen kulan gör av siktlinjen, men iband lirar parabeln och kikarens centrumlinje så man kan nolla på den första - då får man just det resultet du nu fått. 2 du skjuter med benstöd och dessa är alltid kinkiga med att man vinklar dem lika Vinklar man dem kan rekylen slå bössan uppåt, benen ska alltid luta mot skytten - aldrig från skytten. /T - som inte tror på under, gudar eller slumpen. Troll finns däremot. Nu fattar jag Då blir ju frågan, hur mkt för högt går den mellan första och andra passagen? För med några klick uppåt så är den egentligen inskjuten mitt i på 200, kan man säga? Fast den är inskjuten på första. Benstödsteorin köper jag inte, då skulle det väl inte skjuta så tätt?
Publicerat Januari 12, 20179 yr Men skjuter man in den på 170 blir det bättre. Då är den (papps hade Normas golden target 139 gr) noll en liten bit framför pipan där det ändå aldrig sitter någon fågel. Kulan är som högst, ca 40 mm, runt 100 meter, mitt i på 170 meter och ca 50 mm under på 200. Över 200 ska han inte skjuta! Då ska han smyga. De små justeringar, innom ca 10 cm är ganska ok att tänka på. Jag tycker det var skitbökigt att skjuta in på 100 m och sedan gissa hur mycket jag skulle hålla över med bara ett slätt kryss. Bara 30-40 meter fel efter 200 var ju under så det skrek om det. Nu skruvar jag eller håller efter graderingen i riktmedlet .En ett sådant riktmedel ar inte 6,5:an här. Du ska dessutom skita i benstöden som är kass i lössnö. Stavar i kors, vinglig ryggsäck under eller ett träd är inte heller optimalt. Du ska bygga om en köttmes som du låter bössan ligga kvar i när du lägger ner allt i snön och skjuter.
Publicerat Januari 12, 20179 yr 4 minutes ago josc72 sa: Du ska bygga om en köttmes som du låter bössan ligga kvar i när du lägger ner allt i snön och skjuter. Har du bild på det? Aldrig hört talas om
Publicerat Januari 12, 20179 yr Fan, vad lär ni er på jägarexamen nu för tiden?! Bössan sitter rakt på ryggen utan att snedbelasta dig. Ryggsäck får man in mellan mesen och bössan. Den skall ändå inte vara stor. Tänk på att om du är lätt orkar du åka längre. Det innebär alltid större chans till fågel. Skiter du i mackorna är det dessutom ett ypperligt sätt att gå ner i vikt! När du lägger ner hela det paketet i den lösa snön så har du en mycket stabil plattform. Jag lossar bara lite på remmen som håller fast bössan baktill och över lolvkammen.