Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Då jag- som det påpekats från högre instans- jagar älg.

Featured Replies

Publicerat
12 minutes ago exabit sa:

Keithboken verkar riktigt fin.

Här är en bild jag tog för två minuter sedan ;)

IMG_6399.JPG

Du verkar ha det ganska bra där borta hörru ;) 

Mvh Joacim 

Publicerat
2 hours ago Dansken sa:

Och därigenom är en lägre stående varelse än dom som jagar med (Engelska) hagelbössor vill jag visa lite intressant och passande litteratur för andra tölpar som jag:

20170117_171654.jpg

20170117_171841.jpg

Om det betyder att man hamnar i en kategori tillsammans med självaste Elmer Keith så är jag mer än gärna en "tölp" B)

/Willy 

Publicerat
8 hours ago Finskavapen sa:

Lär dig din kamera, du fick ju fokus alltför nära.:whistling:

Jo, sjukt mycket ögongodis här faktiskt. Man kan ju tro att jänkare är feta men det verkar inte gälla Miami iaf. Herre min skapare så mycket granna kvinns jag sett här...

För att gå on topic igen så kanske det ändå är ok att skjuta älg om den kommer i fullt trav över myren? :D

Publicerat
4 hours ago exabit sa:

Jo, sjukt mycket ögongodis här faktiskt. Man kan ju tro att jänkare är feta men det verkar inte gälla Miami iaf. Herre min skapare så mycket granna kvinns jag sett här...

För att gå on topic igen så kanske det ändå är ok att skjuta älg om den kommer i fullt trav över myren? :D

USA är de stora klyftorna land. Och nu tänker jag inte bara på modet på BH. De har stora löneklyftor. Klyftorna räknat i levnadsstandard värdigt ett U land. Samma gäller för hälsointresse och skönhets ideal/fokus. Det finns ett stort samband mellan mängden ögongodis och närheten till Havet. Och ändå större samband till medianlön.

Publicerat
1 hour ago Dansken sa:

Då är det sport och därmed fint: flyktskytte kallas det :)

Den får bara inte skjutas om den står still eller om du smyger på den. Då är det inget fint.

Då kallas det vad det är - köttjakt.

Själv håller jag på med den här.....

/THammer_.jpg

/T

Publicerat
  • Författare

Även jag läser ibland om vapen för dom som inte klarade högviltprovet  ;)

20170118_102839.jpg

Publicerat
1 hour ago pmt sa:

Då kallas det vad det är - köttjakt.

Själv håller jag på med den här.....

/THammer_.jpg

/T

Skall man nödvändigtvis ha separat spänntangent så är ju det där onekligen en snygg lösning. Personligen så föredrar jag dock att spänna fjädrarna när bössan bryts. Eller slutstycket vrids om.  Fråga. Blir det skillnad på framförhållningen?

Publicerat
  • Författare
3 minutes ago henke67 sa:

Blir det skillnad på framförhållningen?

Det beror på balaaaancen :)

Publicerat
  • Författare

Brevbäraren kom med lite att läsa till kaffet:

20170118_114915.jpg

Publicerat

Det var en omtänksam brevbärare, honom ska du vara rädd om. Min brevbärare gillar inte mig så jag får alltid mina tidningar 4 dagar för sent.

Publicerat
Just now Bubs sa:

Det var en omtänksam brevbärare, honom ska du vara rädd om. Min brevbärare gillar inte mig så jag får alltid mina tidningar 4 dagar för sent.

Eller gillar han dig väldigt mycket för du gillar samma tidningar som du, dvs han måste läsa dem innan han kan lämna ut dem till dig! :P

Publicerat
  • Författare

Jag har faktiskt fått flera stycken stulna: Kuverten uppsprättade och levererades tomma....

Så det sitter väl någon postiljon och läser "American Rifleman" på skithuset.

PESTNORD har inget ansvar för det inträffade och kan inte göra något åt det: "Kan du inte bara beställa en ny tidning? för det är svårt för oss att reda ut det här"  sa någon sketans kvartsbas jag ringde och klagade till

Publicerat
8 minutes ago Galne sa:

Eller gillar han dig väldigt mycket för du gillar samma tidningar som du, dvs han måste läsa dem innan han kan lämna ut dem till dig! :P

Så är det nog, satans snyltare :angry:

Publicerat
2 hours ago henke67 sa:

Fråga. Blir det skillnad på framförhållningen?

Beror på hur du skjuter men i sak inte - det blir ju ingen skillnad i ms/s utifrån var hanen sitter på bössan. Däremot ger olika låstider utfall om du skjuter "pull away".

/T

Publicerat

I ärlighetens namn så skjuter jag nog för dåligt för att upptäcka de små skillnaderna jag antar det rör sig om. Men frågan var väl egentligen mer ur ett tekniskt/teoretiskt perspektiv. Jag antog att en hane i normalfallet rör sig både en längre sträcka och har en lägre (genomsnitt) fjäderkraft än ett tändstift med en fjäder som spänts med en något längre hävarm... Och som dessutom har en ganska stor förspänning i sitt "avslappnade"  läge. Vilket väl traditionella hanar inte har? Och att detta borde resultera i en något längre tid mellan avtryck och antändning.

Antar att det är detta du kallar låstider? och att mitt antagande fortfarande står sig även om det kanske saknar praktisk betydelse för en medioker skytt... (Och för en bättre skytt så borde väl avvikelsen från gång till gång ha större betydelse än tiden i sig, och den behöver ju inte vara sämre)

MVH // Henrik

Publicerat

..

Publicerat

..

Publicerat

älgjakt är topp of The line när det gäller jakt

Har ju även förmånen att jaga med dom mest anpassade vapen för det tuffa nordiska klimatet ..nämligen Husqvarna

Publicerat
35 minutes ago silvertip sa:

älgjakt är topp of The line när det gäller jakt

Har ju även förmånen att jaga med dom mest anpassade vapen för det tuffa nordiska klimatet ..nämligen Husqvarna

Är det sen en 6,5 så är det fullbordat

Thommy

Publicerat

Finns det någon annan kaliber än 6,5x55 som är godkänd för jakt ?