Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Då jag- som det påpekats från högre instans- jagar älg.

Featured Replies

Publicerat
21 minutes ago Finskavapen sa:

Finns det någon annan kaliber än 6,5x55 som är godkänd för jakt ?

24 minutes ago thjona sa:

Är det sen en 6,5 så är det fullbordat

Thommy

Jepp.. laddad med norma Alaska

Har alltid funkat

Publicerat
På 1/18/2017 at 14:39 henke67 sa:

....Men frågan var väl egentligen mer ur ett tekniskt/teoretiskt perspektiv.

Mitt svar var helt tekniskt. Med pull away och en annan låstid måste du trycka på "ett annat ställe" eller svinga fortare/långsammare.

Oavsett om du är en duktig skytt eller inte.

Jag antog att en hane i normalfallet rör sig både en längre sträcka och har en lägre (genomsnitt) fjäderkraft än ett tändstift med en fjäder som spänts med en något längre hävarm...

Låstiden beror på hanens vikt, fjäderns typ, slaglängden och en massa andra parametrar.

Och som dessutom har en ganska stor förspänning i sitt "avslappnade"  läge. Vilket väl traditionella hanar inte har?

Jo, annars hade vi nypt av slagstift i en jävla fart..... Rebounding locks, uppfunnet av Stanton.

Och att detta borde resultera i en något längre tid mellan avtryck och antändning.

Finns som sagt väldigt många parametrar i den ekvationen - det är inte så att externa hanar är långsammare generellt sett per se, men i snitt anses de vara längsammare än de mer moderna rakslående konstruktionerna.

Antar att det är detta du kallar låstider? o

Lås tid är från när upphaket släpper tills tändhatten tänds.....

och att mitt antagande fortfarande står sig även om det kanske saknar praktisk betydelse för en medioker skytt... (Och för en bättre skytt så borde väl avvikelsen från gång till gång ha större betydelse än tiden i sig, och den behöver ju inte vara sämre)

Frågan var om det påverkar framförhållningen - inte om det påverkar framförhållningen mer för en medioker skytt än en god skytt. För det kan inte se att det skulle skilja där.

I sak påverkar låstiden INTE framförhållningen - som ju beror på bantiden.

Men med pull though eller pull away så påverkar låstiden den upplevda framförhållningen - som ju beror på bantiden + låstiden. För en skytt som kör med konstant framförhållning blir det business as usual.

(Och för en bättre skytt så borde väl avvikelsen från gång till gång ha större betydelse än tiden i sig, och den behöver ju inte vara sämre)

Extremt få lås har olika låstider - de har långa låstider, korta låstider eller något däremellan. Även i övrigt mediokra lås är jämna sett till låstiden. Däremot kan låstiden ändras över tid på sämre lås - men det är inte samma sak.

Låstiden gör som jag ser det betydligt större skillnad på studsarskyttet än hagelskyttet. Med lång låstid och lite fel overtravel kan avtrycket sammanfalla med låstiden och man guidar ut skotten som man gör med gamla fjäderdrivna luftgevär.

/T

Publicerat

"men i snitt anses de vara längsammare än de mer moderna rakslående konstruktionerna"

Tackar. Det var precis det jag ville veta... Resten var dock intressant ändå.

Publicerat
  • Författare

Måste du kladda ned tråden med en massa seriöst dravel ?;)

Publicerat

Sorry... ;-)

Publicerat
  • Författare

:D:D:D