Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Test av LF choke 40m, PE och Saga Heavy båda 34g

Featured Replies

Publicerat

Så gjorde detta test idag med min förhoppningsvis blivande automat (Browning gold). 

Sköt på 40m med två patroner, Pigeon Extreme och Saga Heavy båda i 34g. båda lika tydliga i rekylen att det är 34g och inte mindre...

Alla hagel är med på plasten som är skuren i efterhand efter träffbilden. PE skjuter jag gärna på kråka med men det är lite dyrt i längden men WTF...

Jag tycker det är tydligt att det är skillnad på en riktigt bra laddad patron och en med mindre bra komponenter. De håller samma fart mer eller mindre där PE håller ca 5 m/s mindre kanske. Det som är tydligt är att om man ska skjuta lite längre med trängre choke så funkar vissa saker och andra inte. Haglens ska palla att tryckas ihop helt enkelt. 

Vidare,

Det såg precis likadant ut i skillnad mellan en browning standardchoke och en Briley extended borematch för samma (IM) förträngning. Det var en sådan markant skillnad så att det är lönt att kolla sin bössa med den ammo man skjuter med. Det är lönt minst sagt.

Ni skulle sett gyttorp... nån gåsplugg 36g. såg vettig ut i Improved Modified (1/2-3/4) choke men sen ballade det ut FULLSTÄNDIGT i Light Full och Full. Hade fan en 50m cm aura med randhagel runt svärmen med F choke. 

ett exempel:

Kommentarer??

2017-01-22 16.06.52.jpg

• Svar 98
  • Visningar 7,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Surar inte.. varit på bonnajakt i Skåneland och sett folk nära på bli skjutna.. ruggig upplevelse.. Och det var max 35 m så det hade nog slagit igenom gummistöveln 

• Ja de gröna funkar ju.  Har skjutit de med på papper och i verkligheten.  Det som är anmärkningsvärt med PE i min kommande bössa är att jag kan skjuta med öppnare choke än jag tänkt och ha f

• Haha, jäkla skitsnack  Som om du inte skjuter på håll precis som jag haha! Du sulade ju tom på med 410an när en annan tvekar  Nja, minns du 6:an som skulle varit en 4:a?? Du hann ju förklara a

Posted Images

Publicerat

Ser tätt ut på 40 m, hur många hagel har du markerat?

Publicerat
  • Författare

Alla hagel, 37,2 m var det dock för jag fick lasern i kulfånget och plasten stod framför i ställning. Tankevurpa.

PE är den patron (tyvärr då jag laddar själv) som jag fått att skjuta tästast. 

Publicerat

Hvilken wad er det i Pigeon extreme?

J.A.

Publicerat
  • Författare

Det är z2m och jag tror det är 21:an som sitter där.

Publicerat

Alla hagel? 34g 3mm blir ca 220 hagel, hur många får du i en 75 cm cirkel? 

Publicerat
  • Författare

Ja se på bilden. 

Är det nåt fel eller vad menar du?

Publicerat

Får du alla hagel i cirkel chockar den ju 100 %, full är 70%, dvs 154 gagel.

Publicerat
  • Författare

Där är 208 hagel i träffbilden.

Publicerat

Ok, är det uk nr 5 så blir det lite fler hagel, tätt i allafall, ca 80%.

Publicerat
1 hour ago W.T. sa:

Alla hagel, 37,2 m var det dock för jag fick lasern i kulfånget och plasten stod framför i ställning. Tankevurpa.

PE är den patron (tyvärr då jag laddar själv) som jag fått att skjuta tästast. 

PE lär väl ha en högre kvalitet på haglen än ordinarie Locatelli som du kör med.

och dom anger ju uppåt 5-6% antimon och att dom är av dimond kvalitet och det är inte kattskit. 

Prova sänk farten till samma som PE och se om det slår tätare..

/P

Publicerat
  • Författare

216 hagel i en PE. Säkert några som slagit tätt och hamnat i samma hål typ. Jag har svårt att se hur de skulle komma utanför lite mer än 2x2m plast.

Men det betyder ju att vissa sektorer dubblar en aning :)

Publicerat

Man kanske skulle exprimentera lite med z2m , den är dessutom lite högre än SG om jag inte minns fel...

/P

Publicerat
  • Författare

Peter, jo... men fart är kul :D

Hittade 215-216 hål om jag kollar mer noga, vissa sitter 2-3mm ifrån varann. och dessa väger då 35g jämnt, inte 34g. 

Ja men då är den väl 100%, alla hagel i en 75cm. Det var coolt

Publicerat
3 minutes ago W.T. sa:

216 hagel i en PE. Säkert några som slagit tätt och hamnat i samma hål typ. Jag har svårt att se hur de skulle komma utanför lite mer än 2x2m plast.

Men det betyder ju att vissa sektorer dubblar en aning :)

Briley LF kan vi ju upplysa för de som inte vet 0,75-0,76mm i konstruktion och med gamla tiders mått en klockren 3/4  om man som förr hade 1.00 mm i en full choke,  Briley Full  är 0,91mm om jag inte minns fel och ändrar oftast kärnan,  LF och Full Briley är vad jag har i min Browning som jag skjuter

EU-trap med och Full plockar dom allra längst ut, dock är det stål 7&6 

/P

Publicerat
3 minutes ago W.T. sa:

Peter, jo... men fart är kul :D

Hittade 215-216 hål om jag kollar mer noga, vissa sitter 2-3mm ifrån varann. och dessa väger då 35g jämnt, inte 34g. 

Ja men då är den väl 100%, alla hagel i en 75cm. Det var coolt

Det är vrål cool! Och du gjorde det på 37,2 m  inte standard 35m 

nästan så jag måste försöka fixa till en egen 100% are :P fast då måste jag ju göra det m bocken då Jag har 7/10 som trängst i Fabarmen.

/

Publicerat
  • Författare

Sen tror jag att 35g gör lite av rekylen jag gnällde över...

Ska plocka med farten på en polett vardera med sg och z2m och se vad som händer

Publicerat

Har sett tendens med sg at den blåser ut skottbilden ved for store farter... da har jeg forsøkt gt og z2m og syns at z2m tåler mest fart før den blåser bilden....men for farter opp til 420ms så kan gt og sg skjuta tettere men kanskje ikke så jevnt... ingen forskning bare en "liten" test jeg har gjort.. test skøyt 

gamebore black gold 9 1/2 her for litt siden i 2 vapen.... 3/8 choke i begge..

en perazzi med 18,4  og 71 pipa tror jeg det var og i min browning med 18,7 og 66 pipa og perazzien gillade inte dom skotten,browningen satt fina bilder...

men ser black gold også kommer med fiber laddning... kanskje vært bedre for perazzien?

litt morsomt for meg.... for alla eldre skytter på banen skal ha trånga piper for det er så godt driv med massor av fart! 

Alla gamebore patroner skjuter bra i min browning...ikke Rio top target... stora hull i svermen med flere choker....

inte testet PE men ser lovende ut!

Culot: testa 35,5g CNC og 1,70 800x z2m cheditte cx2000 den er jag fornyd med...

hentet fra italienska foraet!;) 

Publicerat
23 minutes ago J.E.Hagen sa:

Har sett tendens med sg at den blåser ut skottbilden ved for store farter... da har jeg forsøkt gt og z2m og syns at z2m tåler mest fart før den blåser bilden....men for farter opp til 420ms så kan gt og sg skjuta tettere men kanskje ikke så jevnt... ingen forskning bare en "liten" test jeg har gjort.. test skøyt 

gamebore black gold 9 1/2 her for litt siden i 2 vapen.... 3/8 choke i begge..

en perazzi med 18,4  og 71 pipa tror jeg det var og i min browning med 18,7 og 66 pipa og perazzien gillade inte dom skotten,browningen satt fina bilder...

men ser black gold også kommer med fiber laddning... kanskje vært bedre for perazzien?

litt morsomt for meg.... for alla eldre skytter på banen skal ha trånga piper for det er så godt driv med massor av fart! 

Alla gamebore patroner skjuter bra i min browning...ikke Rio top target... stora hull i svermen med flere choker....

inte testet PE men ser lovende ut!

Culot: testa 35,5g CNC og 1,70 800x z2m cheditte cx2000 den er jag fornyd med...

hentet fra italienska foraet!;) 

Ska se om jag kan pilla ihop några innan jag sticker på torsdag, 800-X tycker jag ger fina bilder över lag, kan dock vara trixigt att dosera  men till 16 gick det bra..  Vilken storlek på Z2M använde du ? 

Publicerat
1 minute ago culot sa:

Ska se om jag kan pilla ihop några innan jag sticker på torsdag, 800-X tycker jag ger fina bilder över lag, kan dock vara trixigt att dosera  men till 16 gick det bra..  Vilken storlek på Z2M använde du ? 

21 mener jeg... Skal sjekke det opp!

ja,har kontrollert alla doseringer med 800x, men dom er ganska jamna med 2 knips på dosereren! Da er det innenfor på mina jaktladninger! Trikset er å ta på en plast ring på langfinger neglen  å knipse i veg! :rolleyes:

Publicerat

var z2m21! Tror Gianni stengde på 57,8 også! 

Han har også 1.75 36g 57,8....

og 1.83 37 z2m18 58 ...709,718,680.. 417,417,416 (excellent rosy) 

Publicerat
3 hours ago W.T. sa:

Det är z2m och jag tror det är 21:an som sitter där.

Ja da har jeg fått bekreftet det jag trodde! Hvilken hastighet måler du på PE??

J.A.

Publicerat
27 minutes ago J.E.Hagen sa:

21 mener jeg... Skal sjekke det opp!

ja,har kontrollert alla doseringer med 800x, men dom er ganska jamna med 2 knips på dosereren! Da er det innenfor på mina jaktladninger! Trikset er å ta på en plast ring på langfinger neglen  å knipse i veg! :rolleyes:

Jeg får ca 0,03g avvik på doseringen med 800x på min mec med universal charge bar. Bra nok til mine jaktladninger. Det er viktig å gjøre like bevegelser med ladearmen og gjerne ett knips i chargebaren. :D

J.A.

Publicerat
  • Författare
8 hours ago Hakapiken sa:

Ja da har jeg fått bekreftet det jag trodde! Hvilken hastighet måler du på PE??

J.A.

410-415 m/s har jag fått.

Publicerat
48 minutes ago W.T. sa:

410-415 m/s har jag fått.

Lämnar PE några förbränningsrester eller är det spegelblankt ?  Farten , Hylsan och förladdningen är inte mystisk raketforskning

och troligen inte krutet heller, kanske att det är åt det trögare håller för hagelvikten hur stor dos krut ? 

Krutet är det runda gröna/gråa diskar ?

jag håller mitt vad på att  hagel kvalitet är det som gör det!

ps: jag undrar om A1 1,65x34   eller A1sp  1,70x35,5  cnc:5 med Z2M kan vara nåt.

/ P