Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Test av LF choke 40m, PE och Saga Heavy båda 34g

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Haglen har en beläggning i silver som lämnar mycket spår i handen när man har dem där, dvs en sorts smörja likt kisel som gör den väldigt hala. det hjälper säkert till med att minska friktionen i förladdningen och sänker ev tryck och hjälper ev till i choken.

ska kolla mängden krut, sitter och skriver annan vetenskap nu ;)

• Svar 98
  • Visningar 7,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Surar inte.. varit på bonnajakt i Skåneland och sett folk nära på bli skjutna.. ruggig upplevelse.. Och det var max 35 m så det hade nog slagit igenom gummistöveln 

• Ja de gröna funkar ju.  Har skjutit de med på papper och i verkligheten.  Det som är anmärkningsvärt med PE i min kommande bössa är att jag kan skjuta med öppnare choke än jag tänkt och ha f

• Haha, jäkla skitsnack  Som om du inte skjuter på håll precis som jag haha! Du sulade ju tom på med 410an när en annan tvekar  Nja, minns du 6:an som skulle varit en 4:a?? Du hann ju förklara a

Posted Images

Publicerat

Ditt test bekräftar den känslan jag har av att PE skjuter tätt som attan. Det är nog en förklaring till den upplevelsen man har av att den träffar "hårt" med ofta rätt spektakulär effekt. Även på håll något över det av Jägarförbundet rekomenderade längsta skjutavstånd:P

Publicerat
  • Författare

menar du 25 meter? :lol::lol:

Dom får fanimej bättra sig där. Det är så satans dumt för dom har introducerat ett problem rent säkerhetsmässigt som breder ut sig - att hagel är ofarligt på lite håll och mest en obehaglig upplevelse (mer eller mindre harmlös) på 100m.

Vad många i min vänskapskrets BÖRJAR inse är att en trea hagel av lite klass kan ha ihjäl en person på 100m om man har lite oflyt. 

Detta börjar jag störa mig lite på faktiskt. det är inte helt genomtänkt deras kommunikation i praktiken.

Publicerat
  • Författare

Nu är det så här (vågar knappt skriva det) men min bock skjuter större svärm med samma choke, vilket ger slutsatsen att de har olika diameter på loppen där bocken har tightare lopp (tror jag).

Publicerat
2 hours ago culot sa:

Lämnar PE några förbränningsrester eller är det spegelblankt ?  Farten , Hylsan och förladdningen är inte mystisk raketforskning

och troligen inte krutet heller, kanske att det är åt det trögare håller för hagelvikten hur stor dos krut ? 

Krutet är det runda gröna/gråa diskar ?

jag håller mitt vad på att  hagel kvalitet är det som gör det!

ps: jag undrar om A1 1,65x34   eller A1sp  1,70x35,5  cnc:5 med Z2M kan vara nåt.

/ P

Ser på Gamebores hjemmeside at dom bruker Vectan krutt i PE men ikke hvilken type...... Tror du skal prøve A1 1,65x34 med Z2M21 og god hagel :D

J.A.

Publicerat
  • Författare

1.95g krut, ser ut så här och det är inte A1.

IMG_20170123_110353.jpg

Publicerat

Det där är Vectan A0 och det är typ en controdose laddning,för normalt använder man 1,95 till 38-40gram .

spännande !  Då Vectan A0 är ett av de lättaste att hitta av Vectankruten .  Och då har vi nog löst varför PE känns tung då en rejäl dos trögt krut brukar kännas 

just " tung"  

/P

Publicerat
5 hours ago Hakapiken sa:

Ser på Gamebores hjemmeside at dom bruker Vectan krutt i PE men ikke hvilken type...... Tror du skal prøve A1 1,65x34 med Z2M21 og god hagel :D

J.A.

Det är Vectan A0 i den patronen WT skar itu

Bättre prova med A0 1,95x35,5 

Publicerat
  • Författare

det är z2m-18 som är förladdning

Publicerat
5 hours ago W.T. sa:

1.95g krut, ser ut så här och det är inte A1.

IMG_20170123_110353.jpg

Jag ska trycka upp några stycken m superNik:6 och ha som fångskott  på vatten

/ P

Publicerat
7 hours ago W.T. sa:

Nu är det så här (vågar knappt skriva det) men min bock skjuter större svärm med samma choke, vilket ger slutsatsen att de har olika diameter på loppen där bocken har tightare lopp (tror jag).

Inte så dåligt för en jävla gasladdad Halmfläkt från Jänkeland  :P Dock står Namnet av guds son avskrivet på Lådan och vissa

Detaljer av Broder Val finns Kvar så helt kass är den nog inte ( jag har haft 2 st )

/ P

Publicerat
7 hours ago W.T. sa:

menar du 25 meter? :lol::lol:

Dom får fanimej bättra sig där. Det är så satans dumt för dom har introducerat ett problem rent säkerhetsmässigt som breder ut sig - att hagel är ofarligt på lite håll och mest en obehaglig upplevelse (mer eller mindre harmlös) på 100m.

Vad många i min vänskapskrets BÖRJAR inse är att en trea hagel av lite klass kan ha ihjäl en person på 100m om man har lite oflyt. 

Detta börjar jag störa mig lite på faktiskt. det är inte helt genomtänkt deras kommunikation i praktiken.

Skinnjackan på 100 meter är ju mer eller mindre en Jägarexamens-klassiker :lol:

Publicerat

Tror ni rör er i fel kretsar.. hagel som kommer fallande från himlen är ofarliga men allt annat är jävligt farligt.. man kör väl med den här klassikern att peta dit en nolla eller två efter mm antalet? 3 mm blir 300 m o us 1 blir 400 m typ? Jag har då aldrig hört ngt annat.. 

Publicerat
  • Författare

Nja hippen. Inte sura nu. Häng med här nere på en bonnajakt med lite killar från stan i 20-25 års åldern så kan du nog få höra att det är 30 meter som gäller och att på 100 meter är det ingen fara annat än för ögonen osv...  finns gott om dem. Det finns så många idag som tar jägarexamen utan ens ett uns av koppling till jakt innan ens i livet så jag orkar inte ens påpeka det mer.

Samma folk som kallar "att jorda kulan", bara den tar i marken så...för kulfång. Vi som vet att 50% av kulorna eller delar av dem lyfter men aldrig träffar något bakom av värde från markpass är i en annan kategori. 

Publicerat
På 2017-01-22 at 16:30 W.T. sa:

Så gjorde detta test idag med min förhoppningsvis blivande automat (Browning gold). 

Sköt på 40m med två patroner, Pigeon Extreme och Saga Heavy båda i 34g. båda lika tydliga i rekylen att det är 34g och inte mindre...

Alla hagel är med på plasten som är skuren i efterhand efter träffbilden. PE skjuter jag gärna på kråka med men det är lite dyrt i längden men WTF...

Jag tycker det är tydligt att det är skillnad på en riktigt bra laddad patron och en med mindre bra komponenter. De håller samma fart mer eller mindre där PE håller ca 5 m/s mindre kanske. Det som är tydligt är att om man ska skjuta lite längre med trängre choke så funkar vissa saker och andra inte. Haglens ska palla att tryckas ihop helt enkelt. 

Vidare,

Det såg precis likadant ut i skillnad mellan en browning standardchoke och en Briley extended borematch för samma (IM) förträngning. Det var en sådan markant skillnad så att det är lönt att kolla sin bössa med den ammo man skjuter med. Det är lönt minst sagt.

Ni skulle sett gyttorp... nån gåsplugg 36g. såg vettig ut i Improved Modified (1/2-3/4) choke men sen ballade det ut FULLSTÄNDIGT i Light Full och Full. Hade fan en 50m cm aura med randhagel runt svärmen med F choke. 

ett exempel:

Kommentarer??

2017-01-22 16.06.52.jpg

Bekräftar min bild av att PE är en väldigt kompetent sak. Mkt död. I automat är de helt ok att skjuta. 

Publicerat

Kommer tveklöst att bli 3/4 och PE som utgångsläge i år. Blir ärliga träffar när kärven är så sammanhållen.

Har du skjutit 1/4 o 1/2 m PE på plast på 25-35m?

Publicerat

Jag satte ihop 5 egna PE nu ikväll baserat på vad vi hittade i din PE

och det var inga som helst problem att få ihop den snyggt .

cheddite/cx2000 ,  A0 1,95x 35,5 SuperNik :5 Z2M-18  58mm, jag funderade ett tag på att göra den 8-stukad men ville göra den så lik orginalet det går .

/P

Publicerat
55 minutes ago culot sa:

Jag satte ihop 5 egna PE nu ikväll baserat på vad vi hittade i din PE

och det var inga som helst problem att få ihop den snyggt .

cheddite/cx2000 ,  A0 1,95x 35,5 SuperNik :5 Z2M-18  58mm, jag funderade ett tag på att göra den 8-stukad men ville göra den så lik orginalet det går .

/P

Venter spent på treffbilder.... ^_^

J.A.

Publicerat
8 hours ago MagnusN sa:

Kommer tveklöst att bli 3/4 och PE som utgångsläge i år. Blir ärliga träffar när kärven är så sammanhållen.

Har du skjutit 1/4 o 1/2 m PE på plast på 25-35m?

Frågan är hur du ska använda den ?  Upp till 35m är den ju " way to much "  annat än avlivning, dock ser jag ju en

Patron Kandidat till  Vaka Räv där extremt tätskjutande patroner önskas, jag skulle säga att för matvilt/ fågel så börjar

Denna kombinationens arbetsområde vid 40 m och vet man bara om det  och har koll på avstånden så funkar det.

/ P

Publicerat
7 hours ago Hakapiken sa:

Venter spent på treffbilder.... ^_^

J.A.

Jag orkar inte släpa med en 3:e bössa till jakten så det får i så fall bli min 7/10 Fabarm choke som får representera.

Jag har ju ett par Kg  SuperNik 0   om man riktigt vill tänja på gränserna B)  Men som jag alltid säger Täckning är en sak

Träffa viltet en annan och mycket svårare.

/ P

Publicerat
6 minutes ago culot sa:

Frågan är hur du ska använda den ?  Upp till 35m är den ju " way to much "  annat än avlivning, dock ser jag ju en

Patron Kandidat till  Vaka Räv där extremt tätskjutande patroner önskas, jag skulle säga att för matvilt/ fågel så börjar

Denna kombinationens arbetsområde vid 40 m och vet man bara om det  och har koll på avstånden så funkar det.

/ P

Stod just på bussen och tänkte på hur ankorna skulle se ut vid träff på normalhåll...

Sköt mest kvart och halv förra året och det bet bra, ska testa på kartong.

Publicerat
2 hours ago culot sa:

/ P

Er vel derfor Digweed bruker denne til laaaaange duvor.... opptil hundre meter!!!

han skyter med 3/4 og full på disse....undrar om han bruker disse med filt forladning?

Hadde vært morsomt å sett skottbilder med 1/4 og 1/2 også med PE....

Publicerat
På 23. januar 2017 at 08:40 W.T. sa:

Haglen har en beläggning i silver som lämnar mycket spår i handen när man har dem där, dvs en sorts smörja likt kisel som gör den väldigt hala. det hjälper säkert till med att minska friktionen i förladdningen och sänker ev tryck och hjälper ev till i choken.

ska kolla mängden krut, sitter och skriver annan vetenskap nu ;)

'Er det noen som vet hva diamond shot er behandlet med om de ikke er forniklet?? Jeg ser helt klart en bruk før PE type ladninger på kråkejakt når dem blir vanskelige å få inn på under 50 meter..... Til annet matvilt har jeg patroner som funker bedre.

Publicerat
3 hours ago Hakapiken sa:

'Er det noen som vet hva diamond shot er behandlet med om de ikke er forniklet?? Jeg ser helt klart en bruk før PE type ladninger på kråkejakt når dem blir vanskelige å få inn på under 50 meter..... Til annet matvilt har jeg patroner som funker bedre.

Jag undrar om dom inte lägger lite grafit i laddmaskiner, jag vet att Staffan shullström snackade om det på den tiden han drev Gyttorp , då var det en praktikant e dyl som av misstag pytsat i grafit ibland dimond haglen fast då var det en grym kvalitet på Gyttorps hagel överlag, idag är det inte bästa sorteringen fr Locatelli precis . Grafit funkar typ som motor Mica fast är något skitigare så det gäller att inte överdriva . Jag tror även de engelska haglen polleras sfäriska, förr i tiden då vi hade ett flertal utmärkta hagelfabriker i Sverige ( bla Stripa & sundets hagelfabrik) så var bästa betyget om man kom upp i kvaliten som engelska New castle hade, jag har ett par påsar av Stripa och även Newcastle och dom är sanslöst fina och ifrån 1850 ca  

/ P