Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Test av LF choke 40m, PE och Saga Heavy båda 34g

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jag ska försöka skjuta fler träffbilder när jobbet inte inkräktar.

Vad ska man ha dem till - ja, när det blir långa håll och det blir det gärna när jag missar första... eller andreas börjar tidigt.... då får man vänta tills de planar ut i flykten.

Sen flygandes bort från en så är fåglar mindre i träffyta. de blir inte så sönderskjutna som man befarar alltid. Nu var ju den här träffbilden obehagligt fin på det avståndet och jag tror jag hittat en guldkombination mellan choke och nya/kommande bössan, så det är mycket flyt med i leken här.

Gässen sen när man skyddar fält behöver fler hagel än andra fåglar då bara 50% går in... så då skjuter jag LF.

• Svar 98
  • Visningar 7,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Surar inte.. varit på bonnajakt i Skåneland och sett folk nära på bli skjutna.. ruggig upplevelse.. Och det var max 35 m så det hade nog slagit igenom gummistöveln 

• Ja de gröna funkar ju.  Har skjutit de med på papper och i verkligheten.  Det som är anmärkningsvärt med PE i min kommande bössa är att jag kan skjuta med öppnare choke än jag tänkt och ha f

• Haha, jäkla skitsnack  Som om du inte skjuter på håll precis som jag haha! Du sulade ju tom på med 410an när en annan tvekar  Nja, minns du 6:an som skulle varit en 4:a?? Du hann ju förklara a

Posted Images

Publicerat

Saken är ju den att denna PE lär svara lika extremt bra på öppnare choker och lär då ge extremt vackra bilder ( läs jämna ) så på frågan vad man ska ha den till är allt !  Och allt som man normalt använder 35-36g :5 till och skruva i eller ur en choke är ju inte raketforskning eller hur. Så länge man kan ta att den är lite " tungskjuten " och kostar lite mer så är det en premium plugg om den funkarvi kyla och värme.

/P    

Publicerat

Den är inte ens så dyr.. sist jag handlade gav jag 3.60/st.:) . 

Publicerat
12 minutes ago Skånepåg sa:

Den är inte ens så dyr.. sist jag handlade gav jag 3.60/st.:) . 

Det är gratiis !  Och då undrar jag varför inte alla skjuter PE ????

vilka grovlekar finns den i ?  

Publicerat

3.60 är fortfarande dyrare än den gröne 30grammaren från RIO. 2.10/st.. 

Sen har den mer rekyl, inte så det stör så mycket men visst märks det.. 

Publicerat

UK 4,5,6. Men oftast enbart UK 5. C 

Publicerat
9 hours ago Skånepåg sa:

3.60 är fortfarande dyrare än den gröne 30grammaren från RIO. 2.10/st.. 

Sen har den mer rekyl, inte så det stör så mycket men visst märks det.. 

nu jämför du ju Jaguar  vs Skoda , 3:60 för en prestanda plugg är billigt 

Publicerat
8 hours ago culot sa:

nu jämför du ju Jaguar  vs Skoda , 3:60 för en prestanda plugg är billigt 

Det kan mycket väl vara, men ut till avstånd som ändå väsentligt överstiger jägarförbundets rekomenderade så är Rios gröna en j-kligt bra plugg.. 

Men jag håller med, 3.60 är inte dyrt.. 

Publicerat

En fråga som ni kanske kan svara på...

Jag kör mest med Gamebore Black Gold 36gr US5 och undrar om ni testat dessa mot PE? 

Publicerat

Di gröne gör jobbet inom de avstånd åtminstone jag skjuter på och givet det känns det inte motiverat att pynta en krona till.. då har man bra effekt på avstånd som jag inte behärskar till vilken nytta? 

Publicerat
5 hours ago Mr.Mephisto sa:

En fråga som ni kanske kan svara på...

Jag kör mest med Gamebore Black Gold 36gr US5 och undrar om ni testat dessa mot PE? 

I Sverige säljs en BG som inte laddas i Gordon hylsa, den är inte särskilt bra, enligt mig och några bekanta, jag har skjutit lite mer än en låda av de första BG jag fick tag på för rätt många år sen, med just Gordon hylsa, de var sannerligen rappa och trevliga, det trista är dock att de pris och presenterade prestanda, aldrig gav den samma effekten som PE ger, detta ur både Benelli och Browning.

Jag är övertygad om att BG som är bra finns att få tag på, bara inte i Sverige. C 

Publicerat
8 minutes ago Christian N sa:

I Sverige säljs en BG som inte laddas i Gordon hylsa, den är inte särskilt bra, enligt mig och några bekanta, jag har skjutit lite mer än en låda av de första BG jag fick tag på för rätt många år sen, med just Gordon hylsa, de var sannerligen rappa och trevliga, det trista är dock att de pris och presenterade prestanda, aldrig gav den samma effekten som PE ger, detta ur både Benelli och Browning.

Jag är övertygad om att BG som är bra finns att få tag på, bara inte i Sverige. C 

Tackar för svaret! Då kanske nästa Torsbo runda får bli PE för utvärdering. Behöver både en ny laddning "di gröne" och 5:or. 

Publicerat
7 hours ago W.T. sa:

För info kan jag meddela att jag skjutit rio target 28g 6:or som är den absolut bästa plugg jag använt om man värderar täckning mot antal gram bly. Den är verkligen the shit, eftersom jag nått väl över 50m på kråka med gti:n med imp mod. Jag bölade nästan när de var slut. Detta väckte intresset för vad det är som spelar roll och det är på den strängen jag spelar just nu ;)

PE är hur man än vänder på det en fin patron, den är välgjord.

Sicken tur att jag köpte 8 såna kartonger då! Har inte skjutit så mycket med dem men det lilla jag skjutit så är känslan att det är di gröne fast i blå hylsa..

Publicerat
  • Författare

Hippen, eftersom du gillar de gröna så behöver du inte dina target, det känns som ett nedköp... 

Eftersom jag är fattig och lider brist kan de säkert lätta söderöver när jag ska utbilda i stockholm i mitten av mars.... :rolleyes:

Publicerat

Jo men eller hur? Efter så många år i skolbänk på div olika ställen som man knappt kan stava till.. samt.. lite mer än fullt upp på agendan jobbmässigt.. Antingen är du den mest puckade person jag känner eller så har du minst dubbla månadslönen mot mej! Och givet detta så ska jag sponsra med plugg.. Tjena :D:D Bara så ru vet så plockar jag fram din årsinkomst plättlätt på jobbet om jag vill B)

Men det är kul att de är bra, tror det finns fler på Torsbo och billiga var de definitivt! 

Publicerat
  • Författare

fan va gött, då får jag fråga dig när jag behöver den siffran...

jag tror inte vi har en faktor två i löneskillnad, inte när du är en sån nattharvare och jobbar mycket..

men jag kan lyfta dem ekonomiskt av din last....

Publicerat

Nätterna ger inget i mitt  yrke.. däremot.. övertid! Om jag inte var en smula slö skulle jag lätt kunna öka månadsinkomsten med tio papp i månaden.. tre gnetpass typ.. Men det är ju kul att vara ledig med!

Ang pluggen.. PE.. ni säger att de är så j-la bra osv.. jag har dragit iväg ngr askar men känner att det är för dåligt underlag. Effekten har inte övertygat på mej alls.. men det kanske är så att jag lever på mina kära randhagel? :wub:

Däremot. Black Gold, de känner jag ett jävla förtroende för.. stått en dag och skyfflat trut med slika.. bet fint tycker jag. Gick även väldigt mycket sånt på Gotland. Bra skit!

Publicerat
På 26 januari 2017 at 12:37 Hipshot sa:

Di gröne gör jobbet inom de avstånd åtminstone jag skjuter på och givet det känns det inte motiverat att pynta en krona till.. då har man bra effekt på avstånd som jag inte behärskar till vilken nytta? 

Du måste ha flyttat fr Småland till Roslagen eller hur ? 

:D

Publicerat
23 hours ago W.T. sa:

Ja de gröna funkar ju. 

Har skjutit de med på papper och i verkligheten. 

Det som är anmärkningsvärt med PE i min kommande bössa är att jag kan skjuta med öppnare choke än jag tänkt och ha fin täckning med PE.

Diskussionen har vandrat lite till vänster känner jag för vi utgår från EN bössa och EN choke och jag har båda hos mig.

Det troliga hippen om jag ska vara helt ärlig är att dina och skånepågs gröna plugg skjuter ekvivalent bra i era bössor som denna gör. För det finns ett givet samband mellan att vilt trillar ned och bra prestanda och täckning. 

Nu har jag ändå provat rätt många plugg i 410 och där är det helt avhängit på täckning om man får ned nåt inom hagelhåll eller inte. I kal 13 så suddas effekten ut för det är mer hagel som kompenserar upp behovet av bra täckning.

För info kan jag meddela att jag skjutit rio target 28g 6:or som är den absolut bästa plugg jag använt om man värderar täckning mot antal gram bly. Den är verkligen the shit, eftersom jag nått väl över 50m på kråka med gti:n med imp mod. Jag bölade nästan när de var slut. Detta väckte intresset för vad det är som spelar roll och det är på den strängen jag spelar just nu ;)

PE är hur man än vänder på det en fin patron, den är välgjord.

Jag tror bestämt att det är dags att min LF flyttar hem till Pappa igen B)

På tal om att böla alltså ...

/P

Publicerat
  • Författare

Om man då heter Peter så kan den visst göra det men den måste hämtas....

Publicerat
  • Författare

Alltså hippen. Jag gillar inte PE, det har jag alltid sagt. men det vore oproffesionellt att påstå att det inte är en bra patron för det. jag gillar mina 32:or. jag gillar även vissa target loads och sen tycker jag BG är superrunk bara för att de jag hade dyngade ned och förmodligen var fellagrade. Jag har provat de i Gordonhylsa och dom är toppenbra men det bankar bakåt lite ärligt. sen kommer Extreme grouse och gör allt så jävla jobbigt.

Publicerat
31 minutes ago W.T. sa:

Om man då heter Peter så kan den visst göra det men den måste hämtas....

Jag skickar Kronofogden , du har ju sagt att den är värd sin vikt i guld :P

/P

Publicerat
  • Författare

Ja skicka fogden, jag har en Johnny.... hoppas det är nån nysvensk med skägg så blir han extra hispig...

Publicerat

Choken är Light full Briley?