Publicerat Januari 31, 20179 yr Jag är lite sugen på att införskaffa ett Karl Kaps Classic 2-8x42 till min tjockpipiga HVA1900. Jag funderar på mellantubens längd, hemsidan verkar "sådär" att finna sådan information på. Någon som vet eller äger ett och kan mäta ?
Publicerat Februari 1, 20179 yr Hej. Jag vill bara dela med mig av min erfarenhet av Karl Kaps. Den är att om du på något sett får problem med deras sikten så är dom mer än ovilliga att lösa det smidigt. Jag hade ett mindre helvete med dom när jag skickade ett sikte på garantirep. till dom. Efter inskjutningen var det skräp i kikaren som fastnat på linserna. Jag fick betala frakten ner, det tog en evighet innan jag fick tillbaks det. Sen när jag får tillbaks det så visar det sig att det är ett fiber i gluggen så ny frakt betalas och mer bråk och väntan innan det kommer tillbaks. Sen sålde jag det. Aldrig Karl Kaps igen. Vh Oink.
Publicerat Februari 1, 20179 yr 3 hours ago Buck sa: Karl Kaps har inte ens en fabrik så det går inte att köpa något. Har dom kånkat eller?
Publicerat Februari 1, 20179 yr Författare 5 hours ago Buck sa: Nej men de har ingen som kan bygga deras grejer. Så de säljer vara ut befintligt lager just nu om jag uppfattar dig rätt ?
Publicerat Februari 1, 20179 yr Författare 9 hours ago OINK sa: Aldrig Karl Kaps igen. Vh Oink. Tack för input. Ska ha det i åtanke ang alternativ.
Publicerat Februari 1, 20179 yr Författare 1 minute ago Buck sa: Finns väl inga lagerförda? Det går ju uppenbarligen att beställa Karl Kaps kikarsikten, då återstår väl att de antingen fortfarande tillverkar eller alternativt säljer ut befintligt lager ? Eller har jag missat något alternativ ?
Publicerat Februari 1, 20179 yr 3 hours ago Järven sa: Det går ju uppenbarligen att beställa Karl Kaps kikarsikten, då återstår väl att de antingen fortfarande tillverkar eller alternativt säljer ut befintligt lager ? Eller har jag missat något alternativ ? Var?
Publicerat Februari 1, 20179 yr Ja men de har saker i lager som aldrig släppts på marknaden så det kan du slå ur hågen. Kolla på en minox zx 2-10x45
Publicerat Februari 2, 20179 yr Går på vad deras hemsida säger. Om det sen är fabler kan jag inte rå för.
Publicerat Februari 2, 20179 yr Jag blev lite intresserad av Karl Kaps ursprung så jag mailade till en som jobbar på Kaps och som jag varit i kontakt med för länge sedan, jag frågade om Kaps fortfarande var i farten och vilka som tillverkade kikarsiktena. Jag hade hört talas om att S&B slipade Schottlinser åt Kaps och att 8x56 skulle vara tillverkade helt av S&B. Svar: "Karl Kaps made our riflescopes since 1956 in our workshop by ourselves. We just get some optical components from Schmidt & Bender, objective lens and others. Karl Kaps rifle scopes are 100 % made by Karl Kaps company - if you need an further information pls feel free to contact me" http://www.kaps-zielfernrohre.de/en/ En annan syn på saken alltså..... Han gled lite på svaret om de fortfarande var aktiva. Hemsidan verkar fungera i allafall. Raggarö
Publicerat Februari 2, 20179 yr Som sagt, first hand info de har ingen tillverkning! Handla digitalt har inga att leverera oaktat eget eller fjärrlager. Ställ istället frågan vilken optik som ger dig mest till en viss peng.
Publicerat Februari 2, 20179 yr Då verkar det finnas två olika "first hand infos" tillgängligt.....inte första gången då det gäller optik Holger Kaps är bortrest - så jag har nu mailat till min gamla kontakt igen angående nedlagd tillverkning. Raggarö
Publicerat Februari 3, 20179 yr Och här kom svaret, inte från min gamla kontakt, utan från Holger Kaps (på frågan om de fortfarande tillverkade och sålde kikarsikten): Hello Xxxxx, no we are fine – no problem - you need our scopes? Regards Holger Kaps Tillsvidare drar jag slutsatsen att de fortsätter att nasa kikarsikten. Jag har ett gammalt Karl Kaps på en av bössorna, skulle jag köpa ett nytt idag - förmodligen inte....... Edit: Samtidigt dyker det upp ett annat svar att de HAR haft problem men att det tydligen löst sig nu - det fanns verkligen två st. "first hand informations".............Det som skilde var tidpunkten för frågeställandet. Raggarö
Publicerat Februari 3, 20179 yr Det är ju kanon om det kan leverera några! Dock tror jag de ligger efter så pass att det dröjer innan butikerna kan lagerhålla deras varor, om efterfrågan ens ökar. Eller så väntar vi till astro sålt slut på allt annat på hyllan och har några kaps liggande för då är det de bästa grejerna som tillverkats!
Publicerat Februari 3, 20179 yr Författare 6 hours ago Buck sa: Eller så väntar vi till astro sålt slut på allt annat på hyllan och har några kaps liggande för då är det de bästa grejerna som tillverkats! Man får lätt upfattningen att du har ett litert horn i sidan på Karl Kaps om man läser mellan raderna, varför inte tala ur skägget fullt ut om det är på det viset ?
Publicerat Februari 4, 20179 yr Författare Kontaktade en av våra kändare leverantörer/handlare i frågan då jag är sugen på just det siktet. Det verkar som Buck har rätt i att de inte har/haft någon komplett produktion på ett bra tag. En lösning är ev på gång. Synd då Kapsen verkade kunna vara den old-school kikare jag sökte, vilka alternativ finns mer i prisklassen med hyffsad optik finns i närheten 2-8x42 ? Belysning ser jag helst att slippa betala för. Meopta Amertis har sitt 75mm ögonavstånd svårt att locka mig. Zeiss Conquest ? Delta Titanium 1.5-9x45 ? Fler förslag ?
Publicerat Februari 4, 20179 yr Inte så billigt som jag mindes...men inte gördyrt heller (nytt). http://www.blocket.se/vi/71068354.htm Här annars ett suveränt sikte, Helia CSX, som har ett 'stilrent' klassiskt utseende. http://www.blocket.se/vi/71430185.htm