Publicerat Februari 4, 20179 yr Författare Tack för tipsen Krall. Men jag måste upp lite i förstoring på högsta för Tjäderjakten och ska även kunna fungera hyggligt till drevjakt. Har en Schmith & Bender 1.5-6x42 redan på andra bössan. Kanon, sånär på att det saknas lite, lite på högstaförstoring för att vara optimalt för min jakt med 6.5:an. Har nu en Swarovski 2.2-9x42 som är en bra kikare men med rejält störande tunnelseende upp till ca 4x. Klämde på ett Zeiss Conq 2-8 i dag på XXX belyst för 8500:-. Ok när det gällde tubseende på lägsta, men kändes som en "klossig" termos med den belysnings påbyggnaden, blir det en sådan så får det nog bli en obelyst. Sen måste jag säga att både mitt S&B och ståltubade gammla Swarre utstrålar mer "byggkvalitet", men är kanske en lite orättvis jämförelse då man får förmoda att deras nypris i pengavärde var högre när det begav sig. Slutar väl med att man får öppna lädret och köpa dyr-optik. Får klura lite.
Publicerat Februari 5, 20179 yr Ramlade på ett mkt bra pris på en Zeiss i mitt hemlän https://www.blocket.se/jamtland/Zeiss_diavari_2_5_10x50_t__70940430.htm?ca=3&w=1
Publicerat Februari 5, 20179 yr Författare 11 minutes ago OINK sa: Ni som är intresserade av Kaps. Läste ni vad jag skrev? Ja, jag läste. Ska ha det i åtanke, men är å andra sidan generellt förberedd på att ha nästan obefintliga förhoppningar om smidiga garantiärenden överlag.
Publicerat Februari 5, 20179 yr Författare Någon som har provat Zeiss Conquest DL modeller ? Dom finns ju i förstoringsspannet 2-8 som ligger i trakterna av vad jag söker och med 42 objektiv. Tittade som sakt på en i butik, men det säger ju väldigt lite mot vad man kommer uppleva i skogen i verkligheten. Vad kan man förvänta sig optiskt jämfört med mitt Schmidt & Bender Classic tilllverkat år 2000 som i (med) mina ögon har bra optik ? Sämre, liknande eller Bättre ?
Publicerat Februari 5, 20179 yr Författare 38 minutes ago Dr Krall sa: Ramlade på ett mkt bra pris på en Zeiss i mitt hemlän https://www.blocket.se/jamtland/Zeiss_diavari_2_5_10x50_t__70940430.htm?ca=3&w=1 Är det din ?
Publicerat Februari 5, 20179 yr 6 minutes ago Järven sa: Är det din ? Nej. Bara slökollade jaktsidorna på Blocket i hemlänet
Publicerat Februari 5, 20179 yr 1 hour ago Järven sa: Någon som har provat Zeiss Conquest DL modeller ? Dom finns ju i förstoringsspannet 2-8 som ligger i trakterna av vad jag söker och med 42 objektiv. Tittade som sakt på en i butik, men det säger ju väldigt lite mot vad man kommer uppleva i skogen i verkligheten. Vad kan man förvänta sig optiskt jämfört med mitt Schmidt & Bender Classic tilllverkat år 2000 som i (med) mina ögon har bra optik ? Sämre, liknande eller Bättre ? Minox 2-10x45 borde göra jobbet
Publicerat Februari 5, 20179 yr Författare 22 minutes ago Buck sa: Minox 2-10x45 borde göra jobbet Vet du om den är den att föredra optiskt framför Zeiss Conq DL ?
Publicerat Februari 5, 20179 yr Den Zeiss jag länkade till smiskar både Minox ZX-serien och Zeiss Conquest DL. Men det är kanske skrivet i sten att du inte vill upp på 50 mm objektiv?
Publicerat Februari 5, 20179 yr Författare 51 minutes ago Dr Krall sa: Den Zeiss jag länkade till smiskar både Minox ZX-serien och Zeiss Conquest DL. Men det är kanske skrivet i sten att du inte vill upp på 50 mm objektiv? Jag har ett stabilt montage som klarar ungefär 48mm ytterdiameter på objektivet som jag gärna fortsätter använda. Sen tycker jag 42 är smidigt "lagom" då jag inte Grisvakar och medger lite lägre montage än 50 & 56. Men inget är hugget i Sten.