Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Erfarenhet av att skjuta rå med 85grs Sierra HP och 95grs V-max 6,5

Featured Replies

Publicerat

Hejsan där ute,

Tänkte mig att bli lite effektivare mot rådjuren till nästa säsong. En del av fälten ligger dock illa till med hus runtomkring och jag vågar inte släppa iväg några tyngre projektiler pga rikoshettrisken. Tanken är en extra pipa i 22-250 i förlängningen men är osäker på hur snabbt jag når dit och om jag inte skulle nå i hamn innan augusti så kanske man kan skjuta in 6,5:an med 85grs Sierra HP var min senaste tanke. 

Så hur är eran erfarenhet av 85grs HP och i synnerhet på rå? 

Mvh Joacim 

Publicerat
  • Författare

Även erfarenheter av 95grs V-max på rå är av intresse.

Mvh Joacim 

Publicerat

Har bara testat 85 grains på räv. 

Jag kan inte tänka mig att det går att skjuta rå och sen äta det.

120 grains ballistic tips funkar, skott bakom bog!

Publicerat
  • Författare
34 minutes ago ozzian sa:

Har bara testat 85 grains på räv. 

Jag kan inte tänka mig att det går att skjuta rå och sen äta det.

120 grains ballistic tips funkar, skott bakom bog!

En 120grs BT bakom bogarna på ett rå kommer garanterat att ge genomslag, vilket jag vill undvika i möjligaste mån. Skulle olyckan vara framme och det skulle bli genomslag så ser jag att det helst kommer ut många små fragment och desto mindre dom väger, desto bättre.

Mvh Joacim 

Publicerat

Vill du spara så mycket kött som möjligt eller bara få dem på plats? Varmintkulorna du nämner lär ju lämna fram hälsningen.

Eller är frågan om Sierra HP eller V-Max ger genomslag?

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago exabit sa:

Vill du spara så mycket kött som möjligt eller bara få dem på plats? Varmintkulorna du nämner lär ju lämna fram hälsningen.

Eller är frågan om Sierra HP eller V-Max ger genomslag?

Säkerheten för omgivningen i främsta rummet här - som alltid - här blir det dock så uppenbart nör du har hus i siktbilden. Normalt sett så tar jag inga skott även om huset ligger i 40-45° vinkel i förhållande till viltet (så försiktig är jag). Samma sak vad gäller vinkel neråt - jag har en kulle att sitta på med utsikt över nämnda fält- vinkeln ner till åkern är säkert 15-20° men jag tar inga skott där som det ser ut idag heller pga rikoshettrisken. Så då kommer jag inte att kunna ta något skott i princip om jag inte börjar göra det. 

Eventuell avsaknad av genomskott skulle ju höja säkerheten ytterliggare, men om det kommer ut små fragment funkar det också då husen ligger 100-300m bakom åkern. Men att dra av en 120-156grs kula som med största sannolikhet kommer ut i ett stycke på andra sidan existerar inte i min värld. 

Köttförstöringen kommer att vara sekundär i sammanhanget och detta skall inte ses som jakt i sin rätta bemärkelse. Även om bogarna/framvagnen inte går att spara om man skjuter med slika kulor så får man väll nöja sig med sadel och bakvagn och stilla konstatera att man gjort nytta med bekostnad av mindre kött den här gången.

Mvh Joacim 

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago Mad Mike sa:

Du resonerar helt klockrent jocke!

Med dina förutsättningar kommer säkerhet alltid vara primärt kontra allt annat.

För egen del så kommer jag inte ifrån att 224 kulorna ytterligare höjer den ribban.

Det finns ju Varmint kulor i de flesta kalibrar ta tex 110gr v-max i kal. 30.

Dock ju mer tyngd och massa desto mer fart behövs för att få samma fragmentering/restvikt på splittret som småkalibrarna ger, jag menar om en 6.5 eller en 308 ger två eller tre ggr så stora splitter så ökar samtidigt riskavståndet med motsvarande. 

/Mike

Det är ju sant - får kanske vända och vrida på mynten ett par vändor till här för att försöka finansiera en 22-250-pipa innan augusti -_- 

Mvh Joacim 

Publicerat

Om möjligt kan du ju snika närmre och pligga dem i halsen, jag har svårt att se en skadeskjutning ske vid ett sådant skott med en 85gr sierra.

Publicerat

Skjutit med deras 100grs bara då den sköt för mig snäppet bättre, fick hål med den genom men, endast fragment. Känns som botten håller ihop och far genom.

Publicerat
  • Författare
14 minutes ago exabit sa:

Ok, låter vettigt. Man bör även ta en helbom i beaktande och fundera på vad som händer med kulan då.

Helt klart är det så. Därav varmintkulor som bör fragmentera även vid en helbom och träff i marken bakom. 

Mvh Joacim 

Publicerat

Precis som Exabit, skulle vara kul att spänna upp nåt 20m bakom en ren marksmäll i flack bana. Jag har lite lika förhållanden här hemma och får tänka 3ggr innan det skjuts, men det blir många jakter.

Publicerat
2 hours ago exabit sa:

Ok, låter vettigt. Man bör även ta en helbom i beaktande och fundera på vad som händer med kulan då.

En av de viktigaste kommentarerna i denna tråden!

Publicerat

85gr sierra hp funkar!
Det blir slaskigt, men som sagt tidigare, man kan vara lite noggrannare med var man pillar in den, så blir det ändå ätbart.

Publicerat
2 hours ago strävhår sa:

Precis som Exabit, skulle vara kul att spänna upp nåt 20m bakom en ren marksmäll i flack bana. Jag har lite lika förhållanden här hemma och får tänka 3ggr innan det skjuts, men det blir många jakter.

har provat att skjuta på marken men lite olika och hade pappskärmar bakom i olika vinklar på 70-80m sittande. Sen slutade jag skjuta med blyspets och ett hus inom 70 grader bakom. man blir förvånad vad som händer när man skjuter på gräs och harvade fält. kulorna eller delar av dem lyfter oftare än de går ned i marken helt. små varmintkulor blir skit lättare än stora och när man ser vad fragmenten åstadkommer bakom inser man att man behöver 400-500m för att vara säker att man inte gör hål i nåt plåttak eller sånt.

Man tror inte det är så mycket åka i exempelvis splitter från en vmax i 6,5 som det är. Jag upplever att de amerikanska varmintkulorna blivit allt hårdare och hårdare, så de pajar inte lika jävligt som förut för 3-4 år en. en 243:a med 58 grainare vmax i fullflås är hittills den säkraste kulan jag hittat. där blir allt till småflagor vid träff i gäss, men missar man kan den jäveln lyfta i delar. 

Du måste ha avstånd bakom för att vara säker på att det inte händer något.

22-250 har vi bara provat lite så där vet jag inte så mycket. troligen är den säkrare men jag tycker den är för lätt att bomma med på lite håll. en träff är det säkraste av allt.

/Kalle

Publicerat

som en kommentar till splitter så har jag faktiskt råkat ta död på 3 gäss i samma flock med en vmax. splitter från främsta gåsen tog i tre 20m bakom och de började flaxa runt. två dog snart efter men den tredje lyfte och försvann. mindre muntert....

så jag skjuter på de i flocken längst bak annars är risken att man skadar.

Publicerat
  • Författare
15 minutes ago W.T. sa:

har provat att skjuta på marken men lite olika och hade pappskärmar bakom i olika vinklar på 70-80m sittande. Sen slutade jag skjuta med blyspets och ett hus inom 70 grader bakom. man blir förvånad vad som händer när man skjuter på gräs och harvade fält. kulorna eller delar av dem lyfter oftare än de går ned i marken helt. små varmintkulor blir skit lättare än stora och när man ser vad fragmenten åstadkommer bakom inser man att man behöver 400-500m för att vara säker att man inte gör hål i nåt plåttak eller sånt.

Man tror inte det är så mycket åka i exempelvis splitter från en vmax i 6,5 som det är. Jag upplever att de amerikanska varmintkulorna blivit allt hårdare och hårdare, så de pajar inte lika jävligt som förut för 3-4 år en. en 243:a med 58 grainare vmax i fullflås är hittills den säkraste kulan jag hittat. där blir allt till småflagor vid träff i gäss, men missar man kan den jäveln lyfta i delar. 

Du måste ha avstånd bakom för att vara säker på att det inte händer något.

22-250 har vi bara provat lite så där vet jag inte så mycket. troligen är den säkrare men jag tycker den är för lätt att bomma med på lite håll. en träff är det säkraste av allt.

/Kalle

12 minutes ago W.T. sa:

som en kommentar till splitter så har jag faktiskt råkat ta död på 3 gäss i samma flock med en vmax. splitter från främsta gåsen tog i tre 20m bakom och de började flaxa runt. två dog snart efter men den tredje lyfte och försvann. mindre muntert....

så jag skjuter på de i flocken längst bak annars är risken att man skadar.

Bra input här Kalle! Det gjorde mig absolut inte tryggare i min roll men det får mig att tänka ett antal vändor till. Fy fan -_-

Mvh Joacim 

Publicerat
  • Författare

@W.T. Vad tänker du på nätnär du säger att det är lättare att bomma med 22-250 än 243win? Är det vindavdriften som du tänker på där? Är det såpass stor skillnad mellan en 58grs V-max och en dito 50grs ur 22-250? Det blir i regel avstånd på runt 200-300m (längre om man kan och vill - men jag säger stopp där). Ibland har jag tagit mig in på 160-170m på rådjur där ute - men det blir nog ett minne blott när man sänkt ett par, tre stycken -_-

Mvh Joacim 

Publicerat

Jag har bara skjutit 40 gr tror jag med 22-250, minns inte men den drev bra i skånsk vind och jag är inte helt säker på hur potente den är på rådjur längre ut. inte i sammanhanget att den dödar om det tar rätt utan att den dödar även om det tar lite fel. Jag har haft det bekymret med 17 hmr, den skadeskjuter lätt på håll (100-130m) för då är wow-faktorn i kalibern borta.

58 gr räcker till 300m men sen vet jag inte riktigt hur det går, man bommar lätt på miss i avst-bedömningen oxå.

på 300 så håller kulorna bara 700-750 m/s och det som händer då är att de blir som blyspetskulor för mig, så då blir de "mer" som en vanlig jaktkula om de inte tar i ben. och det vill ju inte du. 

Så mitt råd är att skjuta på typ blöta tidningar på långt håll och se hur kulan beter sig. för mig som fysiker så är skillnaden mellan fragmenterande deformation och plastiskt uppförande i deformationen beroende av hastighetsvarabeln.

Publicerat

Många verkar tro att det blir "pulver" av en varmintkula, men så är det inte riktigt. Det är fortfarande en rejäl blydank man skickar iväg, även om manteln är tunn. Jag har själv skjutit i fylla PET-flaskor med 6 PPC och V-Max och det var förvånansvärt stora "fragment" som låg kvar i den halvtomma flaskan efteråt. Ibland ser man folk på forumen som skriver att "det räcker att kulan tar i ett grässtrå så exploderar den och blir ofarlig". Njae... :ph34r:

Mycket bra att du är grundlig här Joacim. Vilket läge att investera i en snabb .224" :)

Publicerat
  • Författare
19 minutes ago W.T. sa:

Jag har bara skjutit 40 gr tror jag med 22-250, minns inte men den drev bra i skånsk vind och jag är inte helt säker på hur potente den är på rådjur längre ut. inte i sammanhanget att den dödar om det tar rätt utban att den dödar även om tar lite fel. Jag har haft det bekymret med 17 hmr, den skadeskjuter lätt på håll (100-130m) för då är wow-faktorn i kalibern borta.

För egen del blir det ju 50grs varianten som sagt var.

19 minutes ago W.T. sa:

58 gr räcker till 300m men sen vet jag inte riktigt hur det går, man bommar lätt på miss i avst-bedömningen oxå.

Avståndsmätare kommer att vara ett viktigt instrument förstår jag. Den jag har nu fixar avstånd upp till 350m med bra korrekthet - duger för mig och mitt ändamål således.

19 minutes ago W.T. sa:

på 300 så håller kulorna bara 700-750 m/s och det som händer då är att de blir som blyspetskulor för mig, så då blir de "mer" som en vanlig jaktkula om de inte tar i ben. och det vill ju inte du. 

Vill inte att det tar i ben eller att denbeter sig som en jaktkula?

19 minutes ago W.T. sa:

Så mitt råd är att skjuta på typ blöta tidningar på långt håll och se hur kulan beter sig. för mig som fysiker så är skillnaden mellan fragmenterande deformation och plastiskt uppförande i deformationen beroende av hastighetsvarabeln.

Ser ut som att jag har något att göra i sommar :) 2017 + 22-250 + v-max + blötlagda telefonkataloger = sant :D 

Publicerat
  • Författare
7 minutes ago exabit sa:

Många verkar tro att det blir "pulver" av en varmintkula, men så är det inte riktigt. Det är fortfarande en rejäl blydank man skickar iväg, även om manteln är tunn. Jag har själv skjutit i fylla PET-flaskor med 6 PPC och V-Max och det var förvånansvärt stora "fragment" som låg kvar i den halvtomma flaskan efteråt. Ibland ser man folk på forumen som skriver att "det räcker att kulan tar i ett grässtrå så exploderar den och blir ofarlig". Njae... :ph34r:

Det är jag absolut på det klara med och därför vill jag ha kött på benen då jag inte vill utsätta varken byggnader, människor eller tamdjur (finns en del hästar bortom husen) för obehag.

7 minutes ago exabit sa:

Mycket bra att du är grundlig här Joacim. Vilket läge att investera i en snabb .224" :)

Jadu, det skulle varit billigare bara med allt man behöver för något slikt :P Pipa 3900-4500kr begagnad ca 6500kr ny, kikarsikte 2000kr, laddverktyg 500kr, hylsor o kulor 1000kr+. Summasummarum 8-10' typ <_<

Mvh Joacim 

Publicerat

Jag har jagat rätt mycket med 223 och 243, ser inte vind som någon begränsande faktor för någon av kalibrarna. 

Anledningen till införskaffadet av 243 berodde uteslutande på att jag ville nå ut längre än de 300m som jag sköt med dåvarande 223 då den börjar tappa kraften men lätta kulor där.

/Mike

Publicerat

joacim, 

kulan, du vill att den pajar helt och på långa håll, men där är risken för genomslag större då kulan håller ihop.

kolla i blöta tidningar, telefonkataloger motsvarar mer ben/bröstkorg tror jag.

penetrationen i tidningar ska gångas med 1.5 för att du skall få räckvidd i muskler. annars får du skjuta i makaroner som du kokat, det blir dock kletigt värre med snabba kulor.