Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Erfarenhet av att skjuta rå med 85grs Sierra HP och 95grs V-max 6,5

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
5 hours ago W.T. sa:

joacim, 

kulan, du vill att den pajar helt och på långa håll, men där är risken för genomslag större då kulan håller ihop.

kolla i blöta tidningar, telefonkataloger motsvarar mer ben/bröstkorg tror jag.

penetrationen i tidningar ska gångas med 1.5 för att du skall få räckvidd i muskler. annars får du skjuta i makaroner som du kokat, det blir dock kletigt värre med snabba kulor. 

Kokta makaroner lät spännande - kanske får köpa någon säck på "Simos livs" och ett par 10L spänner att fylla till typ hälften. När makaronerna stelnat så lägger man spannen ner. Det borde bli ett väldigt realistiskt mål då? 

Mvh Joacim 

Publicerat

Lite nyfiken på diskussionen.  Har inte problem med byggnader på min jaktmark, men det är attlid roligt att lära sig hur kulor beter sig.  Jag har tre alternativ att välja emellan, då jag är ute och jagar.  100gr A-Max eller 100gr TTSX i 6.5 samt 71gr Hornady blyspets i 5.6x52R

Dock har jag inte fått korn på något rådjur än, så jag har inte sett resultatet från dessa kulor annat än i räv.

Publicerat

Intressant läsning här Jocke, blir till att prata vidare om detta vid något tillfälle känner jag. Kokta makaroner blir till att titta upp lite noggrannare, är väldans intresserad av hur Speer HP i 70gr reagerar där;)

det är förövrigt kulan som du fick ett sms på träffbilden. Rätt så övertygad av att den hade en del fart i sig :ph34r:

Publicerat

85gr siffran borde fungera bra för tänkta ändamål om du skjuter i bogen.

Kulan brukar stanna i ungefär hälften av rävarna om jag kommer ihåg rätt, så dom borde ju stanna i ett rådjur också. 

Men en 6mm laddad med en varmint eller match kula borde fungera ännu bättre tror jag.