Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

tips på jakthund

Featured Replies

Publicerat

Hej vänner, min familj har gett med sig, en liiiiten spets fäller ej så mycket!

så nobs är väl bra, finns det fler?

jag lovar jakt flera  dagar i veckan under jaktsäsong, dock endast 2ggr 600 ha just nu

jag lovar jaktprov även om jag får köra til luleå.

och om det funkar med hästar så motion även icke jaktsäson

även en utställnng får jag fixa.

vill jaga älg o gris men fågel vore grymt trevligt

jakttiden delas med Salt, TJT

Publicerat

Låter som att en laika skulle passa.. fast älg ska man jaga med gråhund...

Publicerat
  • Författare

men för fn, karelare,,,,, men familjen tillåter liiiiten spets, så finn eller nobs, vad är rel?

Publicerat
31 minutes ago ozzian sa:

men för fn, karelare,,,,, men familjen tillåter liiiiten spets, så finn eller nobs, vad är rel?

En laika kunna passa dig bra :-) Hitta en från rätt linjer så kan du få en hund som skäller allt ifrån gris till tjäder;)

REL står för rysk-europeisk laika, hittils en rätt ovanlig ras i Sverige.

Enda är att laikorna fäller rätt mycket.. Min laika-tik fäller något jävulskt... Men skiljer sig nog mellan individer..

Publicerat
  • Författare

siktar som sagt på nobs eller finne

Publicerat

Kolla klackebos kennel. Dom föder upp nobs för klövviltsjakt. Ska även finnas en kennel utanför finnspång!

Jag håller finnspetsen som en bättre jakthund, men betydligt svårare att få tag på.....eventuellt kan jag övertala en valpköpare att ta en kull på sin tik.... 

Publicerat
18 minutes ago ozzian sa:

siktar som sagt på nobs eller finne

Om du väljer mellan nobs och finne till jakt på även klövvilt och även gris då så skulle jag rekommendera nobs, jag uppfattar finnen som lite för vek för att ta sig an svinen.. Men kanske bara handlar om de individer som jag sett.. Sen så finns det inte många finnspetsparningar där föräldrarna jagar klövvilt.. Iaf inte vad jag sett iaf...

Men tycker fortfarande en laika är bättre;):P

Publicerat

Vart är Burzum? :biggrin:

Publicerat
  • Författare
42 minutes ago Urban sa:

Kolla klackebos kennel. Dom föder upp nobs för klövviltsjakt. Ska även finnas en kennel utanför finnspång!

Jag håller finnspetsen som en bättre jakthund, men betydligt svårare att få tag på.....eventuellt kan jag övertala en valpköpare att ta en kull på sin tik.... 

jo, jag förstår att det är svårt att köpa en trädskällare.....men om jag vore uppfödare så skulle jag villja ha köpare som kan ge hunden ca 100 jaktdagar istället för 10,,, och jag lovar att gå jaktprov på fågel

vilka köpare lovar detta?

Publicerat
  • Författare

100 jakt dagar påalltvilt inte endast fågel

Publicerat
2 hours ago ECjakt_ sa:

Om du väljer mellan nobs och finne till jakt på även klövvilt och även gris då så skulle jag rekommendera nobs, jag uppfattar finnen som lite för vek för att ta sig an svinen.. Men kanske bara handlar om de individer som jag sett.. Sen så finns det inte många finnspetsparningar där föräldrarna jagar klövvilt.. Iaf inte vad jag sett iaf...

Men tycker fortfarande en laika är bättre;):P

Då måste du lyckats bra....jag har alldrig sett en finne som inte jagar gris!! Har dock hört talas om en....ryktesvägen!

Däremot har jag sett ganska många laikor som gärna letar reda på något som inte är gris....!;)

Nobs har jag själv inte sett någon som jagar gris, men ryktet säger att dom två kennlar jag refererade till ska leverera grishundar!

Publicerat
1 hour ago ozzian sa:

jo, jag förstår att det är svårt att köpa en trädskällare.....men om jag vore uppfödare så skulle jag villja ha köpare som kan ge hunden ca 100 jaktdagar istället för 10,,, och jag lovar att gå jaktprov på fågel

vilka köpare lovar detta?

Om jag spelar djävulens advokat....

För att gå jaktprov måste du jaga in hunden på fågel....

Jag vet av egen erfarenhet att det är den mest jaktintensiva injagningen som är, tillsammans med att jaga in harhundar!

Det finns inte en chans att jaga in en trädskällare ålder om Dalälven..pga de täta viltstammar av annat vilt, samt den sporadiska förekomsten av tjäder!

Är du beredd att lägga 50- 60 jaktdagar/år, de första två åren, någonstans norrut...då kommer du säkerligen också få köpa trädskällare av riktigt bra härstammning. Tror även du kommer att få en kanon hund till klövvilt.....men tänk på att du inte bör skjuta ett enda klövvilt innan hunden är CH!!!

Publicerat
  • Författare

japp, vet detta och jag kan inte utföra det MEN jag säger att jag kan ge den chansen men inte 50 dagar i norrland

men samtidigt undrar jag varför dom säljer hundar till dom som jagar 10 dagar i norrland o inget mer,,,, mäste ju vara bättre för hunden med 90 dgr i småland o 5 dagar i norrland,,,, men det är min tanke.

och urban  du är bara trevlig ingen djävul,

Publicerat

Tror inte du får köpa en hund från en vettig parning med varken 10 eller 20 jaktdagar/år på fågel....oavsett var du bor! 

Dock är det så mycket jakt i finnspetsarna så du kan köpa från vilken byparning som helst, och det funkar till 95% på klöv....

Jag fick förfrågan om jag skulle ta någon mer kull...! Den förra var efter flärpens Nisse och en klipp oduglig tik! Jag sålde en valp till Skåne....han som köpte den erbjöd sig att förmedla en hel kull! Tyvärr är den odugliga tiken död....

Ska dock kolla med en tikköpare ur den kullen, då jag börjar känna suget efter en rödtuss själv!

Publicerat
  • Författare

nä efter svaren jag fått från JS o RS så vill ingen sälja en bra nobs.

så jag får väl köpa en tysk igen då!

jag vill ta valp p salt men dp hon saknar ett hägn prov vägrar jag, hon ska vara avelsgk

Publicerat

En bra trädskällare jagar fågel!! 

Klövvilt kan du som sagt ta vilken bykorsning som helst till!

Varför söker du efter en bra nobs, då du inte tänkt ge den förutsättningarna att bli en bra fågelhund...!?

Publicerat

Nobs, kolla klackebos och Åskberget om du vill ha klövviltslinjer. Det är inte helt enkelt att få tag i Nobs från sådana linjer men är man beredd att leta i något år så går det.

Publicerat
  • Författare

Hur är dessa hundar på fågel, är det bortavlat?

jag kom på att svärfar har jakt i gävleborg men då är det småviltsjakt i dagsläget.

vore ju trevligt att ha hundjakt från 25 aug-31 januari

Publicerat

Klackebos har väl lagt ner sin nobsverksamhet? Nån skulle väl ta över kenneln men så blev det bara pannkaka av allt....rätta mig om jag har fel?

Publicerat
  • Författare

Finns en till i Örebro vet ej Men han har en klackebos  hund

Publicerat
  • Författare

Jag har fått en kontakt nu, ska läsa in mig på rasen så gott det går.

denna parningen är älg,gris, parning.

Hur sjutton man nu gör det , när det inte finns några prov?

Kan man fråga avelsrådet även om dessa ej är jaktprovsmeriterade på fågel?

Publicerat
9 hours ago ozzian sa:

Hur är dessa hundar på fågel, är det bortavlat?

jag kom på att svärfar har jakt i gävleborg men då är det småviltsjakt i dagsläget.

vore ju trevligt att ha hundjakt från 25 aug-31 januari

Dom Jagar även fågel men som alltid då man har med fågelhundar att göra, vill man att dom ska jaga fågel så jaga in dom på fågel först och hårvilt sen.

3 hours ago ozzian sa:

Jag har fått en kontakt nu, ska läsa in mig på rasen så gott det går.

denna parningen är älg,gris, parning.

Hur sjutton man nu gör det , när det inte finns några prov?

Kan man fråga avelsrådet även om dessa ej är jaktprovsmeriterade på fågel?

Du får gå på jaktliga meriter, prata med folk som jagat med föräldrarna. Är det sundin du har kontakt med?

Publicerat
  • Författare

nej Dahlman heter han med tiken.

vet nån hur hans hund är, jag får välveta namnet så småning om?

Publicerat

Det heter jag med.....fast jag antar att du menar Tomas!

Har jagat med honom, men tyvärr inte sett något av hunden! Den ska dock enligt ryktet bara bra.

Publicerat
  • Författare

stefan  dahlström tror jag!