Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

tips på jakthund

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
15 hours ago Teffek sa:

Dom Jagar även fågel men som alltid då man har med fågelhundar att göra, vill man att dom ska jaga fågel så jaga in dom på fågel först och hårvilt sen.

Du får gå på jaktliga meriter, prata med folk som jagat med föräldrarna. Är det sundin du har kontakt med?

Vem är sundin?

KanKan han ha valp kull på g?

Publicerat

Varför går de inte att skicka meddelande till dig? ;)

Publicerat

"ozzian kan inte ta emot meddelanden." står det när man försöker PM:a

- du kan få Sundinarnas telefonnummer om du hör av dig i PM....

Javisst- det är ju en Sundin hund på uKKla's avatarbild :)

Publicerat
5 hours ago ozzian sa:

Vem är sundin?

KanKan han ha valp kull på g?

Sundinarna har bra nobsar med klövviltsinriktning och brukar fånga upp alla som visar intresse för sådana, dom har väl så gott som alltid någon kull på g men det kan nog vara lite väntetid. Men prata med Dansken :)

Publicerat

Något att fundera på om du vill ha en nobs till både fågel och klövvilt är att de uppfödare som satsat på klövvilt (t.ex.) Klackebo premierat drevskall. Det gillar passkyttarna säkert men för fågeljakt är drevskall helt förkastligt då fågeln inte gärna sätter sig om hunden skäller när den flyger upp alternativt så hör inte hunden när fågeln slår pga skällandet. 

Jag har en nobs som jag jagat in på fågel en bit norr om Örebro. Vi lade en massa tid på att få henne intresserad av fågel från det att vi fick henne - spårade kullar som plockat grus på vägarna tidiga sommarmorgnar (i koppel), lät henne leka med tjädervingar osv. Hon är inte intresserad av klövvilt förutom att hon skäller korta ståndskall på älg. Dåliga fågelår och glesare stam än längre norrut gjorde att det tog tid att få ordning på henne och det var först tredje säsongen som det började lossna.  Hade hunden hamnat längre norrut så hade hon nog blivit bättre men hon är i vart fall en duglig jakthund. Jag har en kollega som vunnit skallkungen med en hund han jagade in på samma marker så det går absolut att jaga in trädskällare även i syd, men det tar längre tid pga färre fågelkontakter. Dessutom verkar fåglarna sitta sämre än i norr. 

Nobsar är jäkligt trevliga hundar och trädskällarjakten är väldigt trevlig men som tidigare nämnts tar det lång tid att jaga in en hund även i norr. I södra Sverige tar det ännu längre tid. Du kommer nog hinna ångra dig några gånger men får du till hunden är det värt det.

My two cents.  

Publicerat
  • Författare

tack irbis, jag kan lova att hunden får chansen!

massor av skogstid!

med dev skall så var det ej vanlig, men som sagt känner ej dom?

jag ska jaga in på fågel o om möjligt köra proven, sen får vi se?

Publicerat

Ska man köpa en norrbottenspets så bör man ha fokus på ett par saker tycker jag. Dels bör båda föräldrarna vara patella-undersökta och ep-talet bör vara lågt samt att inavelstalet SKA vara lågt. Det andra man bör ha fokus på är dokumenterade jaktegenskaper från jaktprov. Det är lite variabelt med jaktlusten hos hundar som kommer från kennlar där man inte startar på jaktprov, milt sagt (gäller naturligtvis inte bara kennlar som riktar sig mot klövviltsjägare). Oavsett vad man tänker sig att jaga så är dokumenterade egenskaper en fördel. Jagar man in på fågel så får man sannolikt en fågelhund och med stor sannolikhet en bra sådan, jagar man in på klövvilt så är risken att man får pannkaka då få duger till den jakten även om det finns några stycken som på egen hand söker och ställer klövvilt (att folk lyckas knalla ner nån älg när de släpper två eller fler hundar räknas liksom inte). Håll dig undan drevskall så långt du kan, det hör inte hemma hos en ställande hund överhuvudtaget och ska inte uppmuntras i aveln. Ska du jaga klövvilt är troligen chansen större att du får en hund som tycker det är kul om du köper en hane men utgå från att det blir pannkaka oavsett.

Jag har jagat älg med nobs i flera år och jag har varit i grishägn (film finns på youtube) och jag jagar idag mest fågel med mina hundar och de är meriterade på jaktprov båda två. Vill man ha hundar som faktiskt fungerar BRA på både klövvilt och fågel så hade jag inte tvekat om att köpa en västsibirisk laika istället. Det finns flera kennlar som har nytt och bra blod från Ryssland i den rasen med meriteringar på i princip alla viltslag och de i praktiken skjuter mård, fågel, gris och älg för dem. 

Publicerat
  • Författare

Nja. Jag har nog snöat in på nobs.

Denna parningen så kan det komma skall vid kontakt  med älg även om den går undan men de skäller ej utan synkontakt.

Men jag hade gärna tagit en från norr med meriterade.  Om dom sålt till Småland.....

Publicerat

Okej, ja lycka till då. Du får väl uppdatera hur det går och när det är dags för jaktprov såklart. Injagning på fågel är inte svårare söderut än norrut så det ska du klara utan större problem. Rent generellt är det lätt att jaga in en nobs på fågel, de har verkligen det i generna från födseln och de brukar börja skälla ståndskall på småfågel redan när de är mycket unga.

Publicerat
13 hours ago Burzum sa:

Okej, ja lycka till då. Du får väl uppdatera hur det går och när det är dags för jaktprov såklart. Injagning på fågel är inte svårare söderut än norrut så det ska du klara utan större problem. Rent generellt är det lätt att jaga in en nobs på fågel, de har verkligen det i generna från födseln och de brukar börja skälla ståndskall på småfågel redan när de är mycket unga.

Skulle hävda att injagning på fågel är betydligt svårare i södra Sverige jämfört med norra....

Här i söder är generellt fågeltillgången någonstans mellan dålig till katastrofal...

Det är mycket störningar av annat vilt...

Får du väl ståndskall är det inte säkert du kan skjuta med kula beroende på vad som finns bakom.....

Vet att det finns en del som lyckats, men gissar att de flesta är beroende av att åka iallafall norr om Dalälven för att få tillräkligt med fågelpresentationer för att ha en rimlig chans att lyckas!

Publicerat

finns flera i värmland, även södra värmland med nobs som jagar fågel. Har själv växt upp i trollhättan och det är bra med tjäder i skogarna även där. Ordnade så en kille i dalsland fick komma ut med en finsk spets nu före jul och de hade 9 ståndskall. Sen har jag själv försökt jaga in i östra jämtland och det var skitsvårt, lite fågel och jävligt tät ogallrad och oröjd skitskog. Finns oftast inte nån anledning att jaga med kula, hagel duger fint men man måste ju vara noga med hållen. Sen ska man komma ihåg att det kan vara tätt med en del vilt även i norrland, hare, ripor och älg kan finnas i mycket goda stammar men ändå går det fint att jaga in på fågel.

För övrigt, hade hundarna som går till klövvilt varit bra nog hade de varit meriterade på älg i finland. Men inte ens där är hundarna bra nog, endast en hund född efter 2009 har startat på älgprov. Så mycket för de älglinjerna... haha. Det är ju mycket mycket enklare att sälja valpar om man kan sälja dem med fria fantasier utan att behöva visa papper på hundens duglighet och man kan så att säga även ta valfritt betalt och ha långa köer på valparna. 

Publicerat
  • Författare
4 hours ago Burzum sa:

finns flera i värmland, även södra värmland med nobs som jagar fågel. Har själv växt upp i trollhättan och det är bra med tjäder i skogarna även där. Ordnade så en kille i dalsland fick komma ut med en finsk spets nu före jul och de hade 9 ståndskall. Sen har jag själv försökt jaga in i östra jämtland och det var skitsvårt, lite fågel och jävligt tät ogallrad och oröjd skitskog. Finns oftast inte nån anledning att jaga med kula, hagel duger fint men man måste ju vara noga med hållen. Sen ska man komma ihåg att det kan vara tätt med en del vilt även i norrland, hare, ripor och älg kan finnas i mycket goda stammar men ändå går det fint att jaga in på fågel.

För övrigt, hade hundarna som går till klövvilt varit bra nog hade de varit meriterade på älg i finland. Men inte ens där är hundarna bra nog, endast en hund född efter 2009 har startat på älgprov. Så mycket för de älglinjerna... haha. Det är ju mycket mycket enklare att sälja valpar om man kan sälja dem med fria fantasier utan att behöva visa papper på hundens duglighet och man kan så att säga även ta valfritt betalt och ha långa köer på valparna. 

så några tips där jag kan få en meriterad valp?

Publicerat

Har inte så mycket tips att komma med tyvärr för det är svårt för alla att få köpa i meriterade parningar, oavsett vart man bor nånstans. Det är inte så många parningar där båda föräldrarna är meriterad, något fler där iallafall en av dem är det. Jag hade väl startat med att kolla hos Kennel Fight For It, som ju bor själva "söderut" som säkert förstår din situation. Även folk som bor norrut kan få vänta flera år på en valp, man ska inte glömma det.

Publicerat

Det bästa tipset jag kan ge det är att kontakta avelsråden före köp. Det är en del ögondiagnoser på hundar uppfödda söderut (både katarakt och PPM) se SKK-avel för mer info om detta, vilka hundar det gäller är offentligt och finns listat där. Man bör även se upp med både patella och epilepsi rent generellt.

• 2 months later...