Publicerat Februari 8, 20179 yr Då Karl Kaps Classic 2-8x42 tydligen är svårare än Enhörningar att hitta så har jag börjat titta på alternativ upp till tio laxar. Hade tänkt mig något i förstoringsspannetsom jag gett exempel på nedan, max 45 mm objektiv. Har allergi mot tub/tunnelseende och betalar hellre för bra glas än bra belysing i den mån det finns. Skall användas till allt från trånga pass på Älg till smyg/vak på Rå och Toppfågeljakt. Zeiss Conqvest DL 2-8x42. 7695:- Zeiss Conqvest DL 2-8x42 belyst 9895:- Minox ZX5 2-10x45 6295:- Steiner Ranger 2-8x42. 9900:- Meopta Ametis 2-8x42. 5995:- Meopta R2 1,7-10x42 Lite över budget med 11485:- Någon som har något gott eller ont att säga om ovanstående Kikarsikten eller ytterligare förslag ?
Publicerat Februari 8, 20179 yr Författare 3 minutes ago Joacim sa: Delta 1.5-9x45 - finns inte mycket mer att säga om den saken Ok, många verkar gilla dom. Kan glasen mäta sig med tex ovansående "Europeer" ?
Publicerat Februari 8, 20179 yr 6 minutes ago Järven sa: Ok, många verkar gilla dom. Kan glasen mäta sig med tex ovansående "Europeer" ? Lätt.
Publicerat Februari 8, 20179 yr 18 minutes ago Järven sa: Ok, många verkar gilla dom. Kan glasen mäta sig med tex ovansående "Europeer" ? Delta brukar ju anses bättre än Meopta optiskt, likvärdiga med Minox och de andra du angett har jag ingen erfarenhet av och har jag inte läst några jämförelser emot. Mvh Joacim
Publicerat Februari 8, 20179 yr Även jag säger Delta men av dom du listar så tveklöst Minox, har en själv som jag köpte efter att ha blivit missnöjd med två Meoptor i rad. Supernöjd idag och tvekar inte att köpa en till. /Mike
Publicerat Februari 8, 20179 yr Jag har bytt ut en meopta artemis 3-12x50 mot en minox 2-10x50. Synfältet i Minoxen är ju grymt om man jämför. Glaset bättre, ja allt är bättre. Redigerad Februari 9, 20179 yr med Finskavapen Ändrat ett skrivfel som ändrade lydelsen av inlägget.
Publicerat Februari 9, 20179 yr Författare 19 hours ago Finskavapen sa: Jag har bytt ut en meopta artemis 3-12x50 mot en minox 2-10x50. Synfältet i meoptat är ju grymt om man jämför. Glaset bättre, ja allt är bättre. Ok, så då upplevde du att du böt du ner dig med andra ord när du gick från Meopta till Minoxen ? Jag antar att den här Minoxen inte var ZX5i som du föreslog i tidigare inlägg ?
Publicerat Februari 9, 20179 yr 53 minutes ago Järven sa: Ok, så då upplevde du att du böt du ner dig med andra ord när du gick från Meopta till Minoxen ? Jag antar att den här Minoxen inte var ZX5i som du föreslog i tidigare inlägg ? Ha ha ha, ser nu när du citerade mig och jag läste att mina fingrar varit snabbare än hjärnan. Minoxen är bättre på alla punkter, speciellt synfältet. Inget annat, jag har helt enkelt skrivit och formulerat mig bakvänt.
Publicerat Februari 9, 20179 yr Swarovski 3-10x42. Låg vikt och bra optik. Annars swarovski 3-9x36? Deltan lockar med alla lovord men vikten talar emot och likaså att inte 1.5-9 verkar sakna HD glaset. 3 är väl kanske inte optimalt för drevjakt men har du öppna så bör de ju funka iaf kanske?
Publicerat Februari 9, 20179 yr Författare 2 hours ago Finskavapen sa: Minoxen är bättre på alla punkter, speciellt synfältet. Inget annat, jag har helt enkelt skrivit och formulerat mig bakvänt. Anade nästan det.
Publicerat Februari 10, 20179 yr Författare Delta verkar ju kunna vara ett alternativ då den för klassen har rätt bra förstoringsspann och synfält. Skulle någon som äger ett Delta Titanium 1.5-9x45 kunna göra sig besväret att mäta tubres totallängd (den del som är 30mm) ? Tuben ser rätt kort ut och jag har lång låda och stabila men breda fästen.
Publicerat Februari 10, 20179 yr 1 hour ago Järven sa: Delta verkar ju kunna vara ett alternativ då den för klassen har rätt bra förstoringsspann och synfält. Skulle någon som äger ett Delta Titanium 1.5-9x45 kunna göra sig besväret att mäta tubres totallängd (den del som är 30mm) ? Tuben ser rätt kort ut och jag har lång låda och stabila men breda fästen. Jag har precis införskaffat ett sådant! Delen som är 30mm är ganska exakt 14cm lång.
Publicerat Februari 10, 20179 yr Författare 19 minutes ago Tjörnbon sa: Delen som är 30mm är ganska exakt 14cm lång. Tack, tack.
Publicerat Februari 14, 20179 yr Författare På Friday, February 10, 2017 at 18:19 Tjörnbon sa: Delen som är 30mm är ganska exakt 14cm lång. Tack, tack.
Publicerat Februari 14, 20179 yr Författare Leica ERI 2.5-10x42 kvalar in som en joker då den går att finna under tio lax. Något hög lägstaförstoring för att vara optimal vid drevjakt kanske.
Publicerat Februari 14, 20179 yr Delta 2.5-10x50, helt suveränt Kanske det mest prisvärda siktet som finns idag
Publicerat Februari 14, 20179 yr 8 minutes ago Järven sa: Leica ERI 2.5-10x42 kvalar in som en joker då den går att finna under tio lax. Något hög lägstaförstoring för att vara optimal vid drevjakt kanske. Klumpigt. Deras billig serie, bättre att köpa det bästa från en billigare leverantör/märke.
Publicerat Februari 14, 20179 yr Författare 54 minutes ago hubler sa: Delta 2.5-10x50, helt suveränt Kanske det mest prisvärda siktet som finns idag Jag har kikat lite i en Delta Forest 8x42 handkikare, oförskämt bra sett till priset måste jag säga. Blir det en Delta så blir det i så fall en 1.5-9x45. Fördelen mot en Zeiss 2-8x42 borde vara större synfält. Fördelen med en Zeiss är väl förmodligen att man kan vara ganska säker att det finns någonstans att serva den om 15år. Vilken som har bäst optik är den stora frågan. Västmanland är en öken om man vill klämma, känna och titta genom optik.
Publicerat Februari 14, 20179 yr 10 hours ago Järven sa: Leica ERI 2.5-10x42 kvalar in som en joker då den går att finna under tio lax. Något hög lägstaförstoring för att vara optimal vid drevjakt kanske. Leica ERI 2,5-10x42 hade jag innan Delta siktet. Deltan är bra men inte lika klar optik,dessutom är det Deltan som är klumpigast. Leican har utgått ur sortimentet och ersätts med ett dyrare sikte.
Publicerat Februari 14, 20179 yr Kompis till mig hade leica erin, sämre skymmning än en elite mfl, klumpigare och tyngre. Men det är inte förvånande, leica gör otroligt bra premium grejer, detta är deras billigare portugal serie, den måste vara sämre. Naturligtvis samma sak med zeiss mfl. Det finns en anledning att den ena kostar 22 tusen och den andra 10. Tyvärr är det på de billigare man drar in vinsten.
Publicerat Februari 15, 20179 yr Författare 22 hours ago Tjörnbon sa: Leica ERI 2,5-10x42 hade jag innan Delta siktet. Deltan är bra men inte lika klar optik,dessutom är det Deltan som är klumpigast. Leican har utgått ur sortimentet och ersätts med ett dyrare sikte. Så du håller optiken i Leica ERI högre än i Delta Titanium ? Leican finns fortfarande att beställa från England för under 10000:-
Publicerat Februari 15, 20179 yr Författare 21 hours ago schlinge sa: Kompis till mig hade leica erin, sämre skymmning än en elite mfl, klumpigare och tyngre. Men det är inte förvånande, leica gör otroligt bra premium grejer, detta är deras billigare portugal serie, den måste vara sämre. Naturligtvis samma sak med zeiss mfl. Det finns en anledning att den ena kostar 22 tusen och den andra 10. Tyvärr är det på de billigare man drar in vinsten. Jo, det är klart att Zeiss och Leicas serier som kostar dubbelt upp bör ha högre prestanda än deras billigare modeller. Det som är intressant är ju vad som är klokaste valet i prisklassen, dvs hur tex Lieca ERI står sig mot tex Delta Titanium och Zeiss DL.