Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Allrondsikte, vad välja ?

Featured Replies

Publicerat
13 minutes ago Järven sa:

Så du håller optiken i Leica ERI högre än i Delta Titanium ?

Leican finns fortfarande att beställa från England för under 10000:-

Sköt en gris 21.45 i söndags med min Delta 2,5-10x56 ute på en åker utan måne eller annan belysning. Tror inte jag hade gjort det bättre med någon annan kikare. Deltan må vara något tyngre än andra kikare men det är inget jag tänkt på förens det påtalats i vissa trådar B)

Publicerat
1 hour ago Järven sa:

Så du håller optiken i Leica ERI högre än i Delta Titanium ?

Leican finns fortfarande att beställa från England för under 10000:-

Ja i mina ögon var den bättre ,speciellt i dagsljus.

Rödpunktens nattmode var också lite bättre men Deltans rödpunkt går att använda både natt och dag.

Däremot så är inte Deltan dålig någonstans! det är ett bra och prisvärt sikte med en mindre minsta förstoring som ett extra plus.

Jag har skjutit räv i dåligt ljus med båda siktena och det funkar bra :thumbsup:

Publicerat
2 hours ago Järven sa:

Jo, det är klart att Zeiss och Leicas serier som kostar dubbelt upp bör ha högre prestanda än deras billigare modeller.

Det som är intressant är ju vad som är klokaste valet i prisklassen, dvs hur tex Lieca ERI står sig mot tex Delta Titanium och Zeiss DL.

Det handlar om marknadsekonomi.  Man gör en riktigt bra produkt,  den är dyr att tillverka och dyr att köpa och man gör en rimlig marginal. Men med avkastningskrav kommer de billigare grejerna med höga marginaler.  Man outsourcar komponenter och hela serier för tillverkning ngn annanstans,  då dessa kostar hälften,  så måste man också designa dem sämre och med billigare komponenter.  Varför gör man så? För att man kan ta betalt mkt för varumärket. Amerikanerna har alltid varit mästare på detta.  En mindre högkvalitativ serie som understödjer massproduktion. Missförstå mig inte,  jag har allt från swarre  zeiss,  nikon till elite själv (och en löjligt bra delta handkikare!) men så ser världen ut idag.  Västeuropa och japan är ledande på kvalitetsproduktion. Har du 20+ köp europeiskt,  om inte,  köp japanskt,  om du vill ha valuta för pengarna. 

/m

Publicerat

Alltså,  det är lite lustigt med alla diskussioner runt optik :)  som om det skulle finnas gratis luncher,  de finns inte.  Och köper man billiga produkter med varumärken som upplevs dyra, ja då betalar man mkt för sin lunch.  Fan, det är liknande komponenter i de flesta, "made in" talar om för dig var de har satt ihop produkten,  inte var delarna är tillverkade.  Zeiss tex har linserna i ett separat bolag,  schott,  de säljer till en mängd andra tillverkarw etc etc

Sen upplever man optiken olika och mkt beroende på ålder,  jag ser inte stor skillnad i en delta forrest än en swarre, . Visst lite oskarpa kanter,  men...  10ggr priset... Ett yngre öga upplever nog större skillnad. 

Så du borde pröva själv.  Om du inte ka. O har runt 10, titta på japanerna. 

Publicerat
  • Författare
7 hours ago schlinge sa:

Har du 20+ köp europeiskt,  om inte,  köp japanskt,  om du vill ha valuta för pengarna. 

/m

Som väntat, olika bud från olika håll.

Han ovan som testat båda höll Optiken bättre i Liecan än Deltan trots att ERI är deras budgetmodell och Titaniumn en av Deltas bättre.....borde vara tvärt om i så fall.

Publicerat

Tror ingen motsäger hur marknadsekonomin fungerar, att köpa optik är som att köpa vilken bil som helst.  Du kan köpa en japansk toyota eller subba eller en tysk bmw eller merca. Är den bästa toyotan samre än den billigaste bmw.'n? 

Det beror nog på vem du frågar. Du borde testa dem själv. Kan du inte det kanske du ändå skall hålla dig till ngt välkänt,  dvs delta,  zeiss,  leica eller liknande :) som du antagligen får ut 70% av nypriset när du sen byter. 

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Var in hos lokala handlaren och snokade i "bra att ha hyllan" i dag.

Såg en gammal ask det stod Pecar på, där i låg fabriksnytt 3-7x35 med centrerad tysk 4.

Hade bara lägstaförstoringen varit lite lite mindre vettetusan om inte Visakortet hade åkt fram.

Gav ett oförklarligt habegär som "nyare" sikten inte riktigt vill ge.

Känndes välbyggt och gediget.

Publicerat

Kolla bara så det inte är 26mm ringar du behöver. Inget större problem dock bara att beställa ett par :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
44 minutes ago Ken1 sa:

Kolla bara så det inte är 26mm ringar du behöver. Inget större problem dock bara att beställa ett par :rolleyes:

Kollade inte tubdiametern tyvärr, men av en ren händelse så råkade det sitta klipp nya ringar på.

Vad fan skulle jag öppna och titta i den där asken för, slutar väl med att man åker och köper siktesskrället trots att det inte alls stämmer med målbilden man hade.  :rolleyes:

Kanske är det sikte man "behöver" om man hittar en Tysk1 att skruva i. :unsure:

Publicerat

Pecar är inte kattskit!!! Inte riktmedlet heller!!! 

Publicerat
  • Författare
37 minutes ago Ken1 sa:

Pecar är inte kattskit!!! Inte riktmedlet heller!!! 

Hur dom är optiskt jämfört med de överiga uppräknade i tråden vetetusan, troligen rätt omseglade så Tyska de än är.

Även svårt att säga något annat än om tubseende och kännsla i vred osv när man står och provtittar i sådär i butik.

Men dom har väl hyffsat rykte vad man läst.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Det blev en beställning på en Zeiss Conqvest DL 2-8x42, var lite rabatt på Astro Sweden som fick snåljåpen att få tummen ur.

Ska bli intressant att se hur den står sig mot den ståltubade gamla Swarovski Habit Nova 2.2-8x42 som den är tänkt att ersätta.

När det gäller byggkvalitet är inte förhoppningarna  så högt ställda på en förbättring, men kanske optiken kan ha gått frammåt lite iaf.

Publicerat
  • Författare

Hämtade ut det i dag, verkar vara ett trevligt allroundsikte.

Jämförde som hastigast det med Swarren mot rappningen på grannens husvägg i dåligt ljus, Zeissen kändes lite skarpare och ev något ljusstarkare.

Glädjande att det inte har tunnelseende vid lägsta förstoring vilket man inte kan säga om Swarovskin.

Belysningen stegös mellan dag/natt med mycket liten markant punkt,  mycket bra.

Som väntat inte i närheten lika snygg som den blånerade gammlingen.

Verkar lovande. :smile:

• 2 weeks later...
Publicerat

Han skrev: "Västmanland är en öken om man vill klämma, känna och titta genom optik."

F...n, du kan ju inte ha mer än ett par timmar till Astrosweden i Skara. Det största lagret och den absolut största optikkunskapen i Sverige. Flytta upp till Norrland så kan du börja gnälla sedan B)

Publicerat
  • Författare
17 hours ago josc72 sa:

Flytta upp till Norrland så kan du börja gnälla sedan B)

I Norrland kräves inga kikarsikten, ty där finns inget att se. ;)

Publicerat
På 2017-04-15 at 23:19 josc72 sa:

Han skrev: "Västmanland är en öken om man vill klämma, känna och titta genom optik."

F...n, du kan ju inte ha mer än ett par timmar till Astrosweden i Skara. Det största lagret och den absolut största optikkunskapen i Sverige. Flytta upp till Norrland så kan du börja gnälla sedan B)

ÅS ligger väl för fan inte i norrland . norrland börjar vid skellefteå . allt söder om skellefteå  är plattläningar . B)B)

Publicerat

Beror på hur man definierar saken. Ås ligger lite söderut men om man som ungdom körde 15 mil bara för att köpa en korv och se lite folk så känns 15 mil för att köpa ett 30 kkr kikarsiktet som något jag skulle cykla utan att gnälla. Men visst bor jag mer centralt än norrut!