Publicerat December 11, 200619 yr Jag har en Jaktlabrador som skall fylla elva år. Hon är i toppenform men skotträdd, men hon fungerar mest som sällskapshund. Hon är van att alltid vara i centrum sover i sängen på natten, alltid vara i centrum hos alla. "Försoffad" Men hon börjar bli till åren och suget efter en till hund börjar bli stort. Hur tror ni hon skulle reagera om det kom in en valp? Hon är ganska "fientligt" inställd mot valpar man möter när man är ute och går. dvs att hon tröttnar på dem och försöker gå undan och om de är rikitgt påträngande ger hon dem ett nyp. Men de jag pratat med om detta ställer sig enbart positivt till att skaffa ytterliggare en hund. Någon som haft erfarenhet med detta? Alla råd/tips mottages!! Givetvis är min gamla hunds välbefinande viktigast, hon betyder allt för mig och får inte bli sårad. Men då man jagar så mycker som jag gör, så är behovet av en jakthund stort. Tack på förhand' Råkan
Publicerat December 11, 200619 yr nog tror jag att dom sätter rangen hundarna emellan,men börjar labben tugga får man bryta men ett nyp är deras sätt,men du får helt enklet å ge en valp ett försök tycker jag iaf för jaga utan hund är inte å jaga på riktigt...tror inte du sårar din hund,du sårar nog dig mer.. 8)
Publicerat December 11, 200619 yr det är alltid svårt att sia om, beror på HUR aggressiv hon är mot valpen, vill hon bara vara ifred, eller vill hon dräpa valpen? -det är inte alls så ovanligt med tikar som inte accepterar främmande valpar och då kan det gå illa. Jag brukar hur som helst inte låta en främmande valp möta dom vuxna det första den gör utan har dom separerade ett par dagar iaf. så att dom får vänja sig lite på håll med lukt osv, och då går det iregel lugnare tillväga, och jag låter dom göra det på neutral mark så att det inte finns något att vakta osv. -men jag förstår ditt dilemma, jag har samma här hemma, en sur gammal tik som efter 2,5 år INTE accepterar nykommlingen. Det är bara att ha dom separerade till gammelhaggan dör och inget att göra åt.
Publicerat December 11, 200619 yr Skaffa valp och vid minsta gruff utöver det hon har rätt till så ser du till att förklara för henne att valpen ingår i familjen lika mycket som henne. Du är chef, du bestämmer hur flocken ser ut. Hur funkar det att jaga med henne om hon är skotträdd? Mvh!
Publicerat December 11, 200619 yr det är alltid svårt att sia om, beror på HUR aggressiv hon är mot valpen, vill hon bara vara ifred, eller vill hon dräpa valpen?-det är inte alls så ovanligt med tikar som inte accepterar främmande valpar och då kan det gå illa. Jag brukar hur som helst inte låta en främmande valp möta dom vuxna det första den gör utan har dom separerade ett par dagar iaf. så att dom får vänja sig lite på håll med lukt osv, och då går det iregel lugnare tillväga, och jag låter dom göra det på neutral mark så att det inte finns något att vakta osv. -men jag förstår ditt dilemma, jag har samma här hemma, en sur gammal tik som efter 2,5 år INTE accepterar nykommlingen. Det är bara att ha dom separerade till gammelhaggan dör och inget att göra åt. Lite väl hårda ord tycker jag,jag känner till scenarion där det har gått SUPERBRA
Publicerat December 11, 200619 yr Skaffa valp och vid minsta gruff utöver det hon har rätt till så ser du till att förklara för henne att valpen ingår i familjen lika mycket som henne. Du är chef, du bestämmer hur flocken ser ut.Hur funkar det att jaga med henne om hon är skotträdd? Mvh! Funkar i teorin, men hundar köper aldrig våran uppfattning om rangordning, om hon har bestämmt sig för att en annan hund ska bort så kommer det GARANTERAT att smälla, tro inte annat.
Publicerat December 11, 200619 yr Lite väl hårda ord tycker jag,jag känner till scenarion där det har gått SUPERBRA För det mesta går det också bra, men man måste vara på sin vakt för om den gamle inte köper nykomlingen så kan skadorna från en vuxen hund vara dödliga på en valp.
Publicerat December 11, 200619 yr Funkar i teorin, men hundar köper aldrig våran uppfattning om rangordning, om hon har bestämmt sig för att en annan hund ska bort så kommer det GARANTERAT att smälla, tro inte annat. Ja men sen då,låt hundarna sköta sitt utan att gå emellan så brukar det mesta lösa sej. Vet själv hur det varit,min unghund (snart.. 7 !!!) Har fortfarande bitmärken (ärr) över nosen av gamla tiken.. Många ggr,ser det nog värre ut än vad det är. Att gamla hundar biter ihjäl valpar är nog inte speciellt vanligt
Publicerat December 11, 200619 yr Jag har ingen större erfarenhet av flera hundar samtidigt. Men jag tror nog att Hipshots teori funkar bra OM rangordningen är befäst och behållen under hundens hela liv.God lydnad från början till slut. MVH Roggman66
Publicerat December 11, 200619 yr Helt riktigt är det mycket sällan en tik biter ihjäl en valp, men det förekommer, och är egentligen helt naturligt, men inte önskvärt alls. Menskadorna kan bli skador pga. stor hund biter liten hund där avsikten alls inte varit att döda. och som Roggman skriver så låter det i nio av tio fall mycket värre än det är och man ska inte gärna lägga sig i då den som angriper kan uppfatta ens inblandning som stöd snarare är bannor. Återigen det där med att styra hundarnas uppfattning om hur rangordningen ska se ut klarar vi bara av i teorin för att vi är för klumpiga i vårat uppträdande som flockledare, och ett av dom största felen vi gör är att vi kompromissar, det existerar inte i en hunds sinnesvärld. För en hund är allt svart eller vitt. Vi kan vara stenhårda på en sak en dag för att acceptera en sak en annan dag och det gör att hundarna egentligen inte ser oss som ledare i någon större utstäckning. dom lär sig följa våra order i vissa fasta situationer, men i allt annat bestämmer dom, det är bara se på alla som tror att dom har ledarskap över sin hund, men i nästa ögonblick klagar över att deras hund är så jobbig när dom möter andra hundar! -där har hunden klartgjort vad den anser om ägarens ledarskap! det LEDAREN som tar hand om möten med främmande individer, inte dom ranglåga. ett annat lysande exempel är om man ska hårddra det hanhundar som lyfter på benet när dom pissar framför ögonen på ägaren! gudnåde den undersåte som gör det framför en ledarvarg... JAg har haft en yngre hane som aldrig brydde sig om att låta bli att lyfta benet framför mig, men det skulle aldrig ha förekommit när den gamle hanen var i närheten. Sedan finns det individer som är mer och mindre benägna att upprätthålla dessa regler, det beror på. Vi försöker avla bort dessa beteenden i stor utsträckning eftersom dessa hundar kan vara tämligen jobbiga, och vi försöker dressera bort dom ännu mera. Men för att vara ledaren som alltid bestämmer så måste vi vara det varje sekund, dygnet runt, året om. Inte konstigt att den vanligaste dödsorsaken bland ledarvargar är, hjärtinfarkt!
Publicerat December 11, 200619 yr Helt riktigt är det mycket sällan en tik biter ihjäl en valp, men det förekommer, och är egentligen helt naturligt, men inte önskvärt alls.Menskadorna kan bli skador pga. stor hund biter liten hund där avsikten alls inte varit att döda. och som Roggman skriver så låter det i nio av tio fall mycket värre än det är och man ska inte gärna lägga sig i då den som angriper kan uppfatta ens inblandning som stöd snarare är bannor. Återigen det där med att styra hundarnas uppfattning om hur rangordningen ska se ut klarar vi bara av i teorin för att vi är för klumpiga i vårat uppträdande som flockledare, och ett av dom största felen vi gör är att vi kompromissar, det existerar inte i en hunds sinnesvärld. För en hund är allt svart eller vitt. Vi kan vara stenhårda på en sak en dag för att acceptera en sak en annan dag och det gör att hundarna egentligen inte ser oss som ledare i någon större utstäckning. dom lär sig följa våra order i vissa fasta situationer, men i allt annat bestämmer dom, det är bara se på alla som tror att dom har ledarskap över sin hund, men i nästa ögonblick klagar över att deras hund är så jobbig när dom möter andra hundar! -där har hunden klartgjort vad den anser om ägarens ledarskap! det LEDAREN som tar hand om möten med främmande individer, inte dom ranglåga. ett annat lysande exempel är om man ska hårddra det hanhundar som lyfter på benet när dom pissar framför ögonen på ägaren! gudnåde den undersåte som gör det framför en ledarvarg... JAg har haft en yngre hane som aldrig brydde sig om att låta bli att lyfta benet framför mig, men det skulle aldrig ha förekommit när den gamle hanen var i närheten. Sedan finns det individer som är mer och mindre benägna att upprätthålla dessa regler, det beror på. Vi försöker avla bort dessa beteenden i stor utsträckning eftersom dessa hundar kan vara tämligen jobbiga, och vi försöker dressera bort dom ännu mera. Tämligen intressant iakttagelse,mycket av detta stämmer nog också,fan vad bra det är med forum.....
Publicerat December 11, 200619 yr Att hon skulle skada en valp är jag inte det minsta orolig för, för att hon är snäll så hon är dum. Och så har hon ganska svagt psyke. Det är därför jag är mest rädd för att hon skall hamna i rang under valpen. Men annars tror jag på Hipshots teori. @Hipshot har du någon erfarenhet av att skaffa labradorvalp när du har äldre hund`? Du får gärna PMa mig och berätta hur du gick till väga. @Nito, Hon är absolut ingen gammelhagga!!! Men annars så är det nog ingen dum ide att hålla dem separerade lite till en början, så gammelhund får vila lite. En sak till är att hon är rädd för smällar, glassbil och utryckningsfordon med sirener. JAg vet inte om detta skulle kunna föras över på valpen. Det hade varit en total katastrof! För hon är en kanon jakthund bortsett från det. Det går bra att jaga med henne även om hon är skotträdd, framför allt småviltsjakt med klass fyra och tre. Det har även skjutits en älg för henne utan att hon brydde sig, men då var hon yngre. Men jag vågar inte ta risker med att skjuta framför henne med något tyngre vapen i onödan, hon blir så fruktansvärt rädd, och blir inte människa (hund) på flera dagar efter. Hur skulle en valp ta det om gamelhund favoriseras? Får en extra matbit vid bordet mm. som hon blivit van vid. (Men hon tigger inte). Skulle den ta illa upp. Vi passade en annan labrador en gång, och när min hund hoppade upp i sängen hoppade den också upp. Då blev min hund förnärmad och gick iväg och lade sig i soffan på nedanvåningen. Detta är ett typexempel på vad jag är rädd att hon skulle göra. Att valpen skulle få kontroll. Tack för alla tips råd. Om nu blir fallet att jag tänkte skaffa en valp, så skall det bli till våren. Det skall vara jaktlabbe, men hur är det med inavel bland labradorer. Har hört ganska mycket om höftproblem och andra genetiska sjukdommar som uppstått bland de större kennlarna pågrund av innavel. Min hund köptes av en lokal person som vars hund hade fått valpar, fadern var jaktlabbe och modern vanlig tjock labbe. Men det verkar vara mest jaktlabbe i henne. Hon har alldrig haft problem med höfter eller liknande. Hon jagar fortfarande kaniner som förr kanske inte riktigt lika uthållig och snabb, men ända förvånansvärt bra trim för att vara "80 år". Hur skall man gå tillväga? Vilka kennlar rekomenderas mm. Vem kan jag kontakta som är duktigt på labradorer för att ställa lite frågor etc? Hur viktigt är det med meriterade föräldrar? Jakt champions etc. Valpen skulle framför allt användas som eftersöks hund till all sorts vilt och stötande hund för fågel och småvilt eventuellt apportör. Tack igen för all hjälp.
Publicerat December 11, 200619 yr en av dom få böcker jag kan rekommendera i ämnet är Hundens språk och flockliv av Lars Fält, en herre som verkligen vet vad han pratar om. köp den och läs och iakta era hundar med nya ögon sedan, eller ännu bättre, gå en kurs på Brukshundklubben
Publicerat December 11, 200619 yr en av dom få böcker jag kan rekommendera i ämnet är Hundens språk och flockliv av Lars Fält, en herre som verkligen vet vad han pratar om.köp den och läs och iakta era hundar med nya ögon sedan, eller ännu bättre, gå en kurs på Brukshundklubben Den boken skall jag genast beställa, tack för tipset. Gå en kurs låte inte heller som en dum ide.
Publicerat December 11, 200619 yr Gå en kurs är aldrig fel! Att valpen kommer ta över är att vänta i fast då den börjar bli könsmogen, vilket är ganska normalt, den äldre hunden tappar "mark" och den yngre vill ju stiga i rang. Det som gäller är att alltid vara konsekvent och behålla sin egen status i alla lägen. MVH Roggman66
Publicerat December 11, 200619 yr Alltså.. jag ids inte ens läsa vad ni skrivit.. vad har ni för jyckar egentligen????? En labbe som biter en valp så pass illa som ni befarar har ngt fundamentalt superfel i skallen! Tror dessa jyckar är väldigt ovanliga och om vi håller oss inom labberasen så tja finns de? Visst, de gamla feta sönderavlade showlabbarna kan säkert ha sina defekter men de jaktlabbar som vi har nu måste vara mentalat helt ok! De ska fungera i grupp utan gnissel och ev gnissel skall stävjas utan pardon. Jag har säkert skitfel men jag har ruskigt svårt att se problemet, är den gamla jycke så pass labil som du ger sken av så frågan är om hon ska gå kvar? Du talar om att du inte vill såra henne osv.. du klistrar inte på henne en massa mänskliga tankar o svammel som inte har ett skvatt med jycken att göra? Vi har 8 jyckar hemma och 4 av dem har nyligen mer eller mindre varit valpar. Visst, de äldre hundarna har tveklöst rätten att fräsa ifrån då valparna varit för intensiva och om detta säger vi inget alls. Dock, om de mot förmodan skulle börja kaxa sig mot varann i flocken så är det tvärstopp från mej och matte. Det är vi och bara vi som bestämmer. Punkt. Min spanielhane har börjat kaxa sig när de ska äta.. han äter färdigt och ställer sig därefter och glor på nästa skål. Samtidigt som detta sker så lyfter han lite försiktigt på läppen.. Han åker ut med huvudet före varje gång kan jag säga! Han har blivit bättre ;D Mvh!
Publicerat December 11, 200619 yr Ok.. läst lite mer nu ;D Du hade koll på att din tik var lite halvlabi såg jag.. Hon kommer att vara ranghögst oavsett tror jag, det tar ett bra tag innan valpen blir könsmogen och börjar testa gränser. Om jag haft labbevalpar? Jorå en hel hög varav två som vi behöll och som nu vuxit upp till monster! Hundjävlarna har en matchvikt på runt 30 kg och detta utan fett och utan muskler! De är dubbelts så höga som tiken.. Mvh!
Publicerat December 11, 200619 yr Min spanielhane har börjat kaxa sig när de ska äta.. han äter färdigt och ställer sig därefter och glor på nästa skål. Samtidigt som detta sker så lyfter han lite försiktigt på läppen.. Han åker ut med huvudet före varje gång kan jag säga! Han har blivit bättre ;D -och varför slutar han inte trots att ni säger åt han? vad säger dom andra hundarna, och varför säger inte dom åt han?
Publicerat December 12, 200619 yr -och varför slutar han inte trots att ni säger åt han?vad säger dom andra hundarna, och varför säger inte dom åt han? Därför han är en spaniel
Publicerat December 12, 200619 yr -och varför slutar han inte trots att ni säger åt han?vad säger dom andra hundarna, och varför säger inte dom åt han? Han slutar då vi säger åt honom men vi är väl inget under av konsekvens alla gånger vilket gör att han tror att det är ok ibland. Då får man vara lite mer bestämd och då löser det sig. De har ju helt klart ngn intern rangordning och det är nog svårt att komma ifrån. Det som skall stävjas och det som vi stävjar direkt är då de får för sig att sköta denna tuppfäktning med allt för grova medel. Sen har han ju givetvis stenkoll, han kaxar inte mot de som är jämnstarka eller mer ranghöga utan det är hela tiden samma mobboffer som han visar sina tänder för. Tror dock att han kommer att sluta med det vartefter den jycken blir äldre ;D Grejen är att våra hundar i väldigt många situationer ska fungera tillsammans med andra främmande jyckar och då kan man inte tillåta att de håller på och sprätter runt med svansen högt i vädret! Mvh!
Publicerat December 12, 200619 yr Någon som kan rekomendera en kennel för Jaktlabbar? Vår granne har köpt en Jaktlabbe från Svenstavik, där både fadern och modern kommer från England. En jäkla fin hund, men finns det någon bra kennel i Skåne, hade gärna besökt en och frågat runt lite, eventuellt tittat lite på valparna. Mvh Råkan
Publicerat December 13, 200619 yr Yepp kolla in Carmals! Anders och Mirjam har kanonjyckar, vår tik kommer därifrån. En hint är att Anders är jaktidiot så de jyckarna därifrån är inte bara provhundar.. Mvh!
Publicerat December 13, 200619 yr Han är väl jaktprovsdommare också har jag för mig. Jag höll på att köpa hund av honom, men den kullen dom hade då låg fel i tiden för mig.