Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ett dilemma! Alla råd mottages!!

Featured Replies

Publicerat
Han är väl jaktprovsdommare också har jag för mig. Jag höll på att köpa hund av honom, men den kullen dom hade då låg fel i tiden för mig.
Skulle det vara en merit?? att vara jaktprovsdomare. Proven för retrievers har enl mig spårat ur fullständigt (har bara 25 års erfarenhet av labbe). Provens utformning idag har mycket lite att göra med hur gemene man bedriver sin jakt. Har själv slutat gå på SSRK:s prov. Anser det vara bortkastad tid och pengar
Publicerat

I mina ögon så är det en merit för en uppfödare att vara jaktprovsdommare. Det visar att han har en hel del erfarenhet av rasen och vad som krävs av dom. Jaktprovsdommare blir man ju inte över en helg precis.

Vore kul att höra vad det är som öär så dåligt med jaktproven. Jag tycker att dom generellt är bra. Det handlar ju om anlagsprov dvs inte hur bra hundarna funkar på jakt utan om dom har de anlag som krävs för att funka bra under jakt, det är en viss skillnad tycker jag. Dessutom så har vi ju numera A-prov i sverige, där prövar man hundarna vid riktig jakt, kan det bli riktigare är så?

Publicerat
I mina ögon så är det en merit för en uppfödare att vara jaktprovsdommare. Det visar att han har en hel del erfarenhet av rasen och vad som krävs av dom. Jaktprovsdommare blir man ju inte över en helg precis.

Vore kul att höra vad det är som öär så dåligt med jaktproven. Jag tycker att dom generellt är bra. Det handlar ju om anlagsprov dvs inte hur bra hundarna funkar på jakt utan om dom har de anlag som krävs för att funka bra under jakt, det är en viss skillnad tycker jag. Dessutom så har vi ju numera A-prov i sverige, där prövar man hundarna vid riktig jakt, kan det bli riktigare är så?

Först ska jag säga att jag känner Anders sedan minst 20 år tillbaka och har inget personligt mot honom som person eller domare. Har startat för honom för ca 10 år sedan ett par gånger. Fick en fullt rättvis bedömning av den hunden. Det finns dock alltför många domare som inte uppfyller de krav jag tycker man som deltagare kan ställa. Kostar dock ca 300 kr för en start.Jag har startat på så många prov i mitt labradorliv och att sitta här och redogöra för allt man har varit med om när det gäller tokigheter  skulle ta alltför lång tid.Men när en domare anser att det är viktigare att en unghund går perfekt fot än att han hittar vilt , då blir jag betänksam. Du skall veta att jag har jagat i 35 år och i 25 med labrador. En normal svensk jägare behöver inte en hund som kan gå fot perfekt, han behöver en hund som kan jobba självständigt och hitta vilt, Proven är klappjaktssituationer och det är inte många retrieverägare som kommer med på den sortens jakt. För det är också ett inpissat revir där man inte släpper in någon ny eller någon som en gång lämnat gemenskapen oavsett hur bra hund du än har. Jag har många års erfarenhet av apportering på större klappjakter runt om i Skåne och saknar det inte en sekund. Mycket avundsjuka och skitsnack om allt och alla, framförallt dom som inte är närvarande. Mycket galla jag spyr ut men jag står för vartenda ord.Vill du diskutera mer med mig så skicka ett pm med ditt telefonnummer.
Publicerat

Jag trodde att det var proven du var skeptisk mot, men nu verkar det snarare vara domarna... Att domarna gör fel är en sak, proven behöver inte vara dåliga för det.

Sen är det ju frågan vad jaktproven är till för. I mina ögon så ska proven verka som ett redskap för att se till att aveln bedrivs så att retriverns ursprungliga egenskaper bevaras, inte för att få en hund som passar en normal svensk jägare.

Sen tycker jag att vi gott kan föra disskussionen här, det är ju det forumet är till för...

Publicerat

Domaren har sista ordet i en provuppläggning. Därmed blir domaren ytterst ansvarig för provets utformning.Jag hävdar med en dåres envishet att proven är inte utformade så att en normal jägare kan bilda sig en uppfattning om vad som är en för honom/henne bra jakthund. Om du vill föra en debatt i anonymitetens tecken så är det ok för mig.Har fn. en ungtik som mot bättre vetande skall startas på prov till våren. Möjligtvis detta kommer att ske i Danmark, där jag erfarenhetsmässigt vet att de har mycket hundkunniga domare. Tikens far är f.ö. från Danmark. Trots att ungtikens mor inte har mer än ett 1:apris i unghundsklass så har några av dessa valpar blivit provbäst vid ett flertal tillfälle.Har själv vid ett antal tillfälle fungerat som domare vid inofficiella prov så jag tror att jag vet vad detta handlar om, annars hade jag väl inte blivit tillfrågad fler gånger. Jag anser att alla får tycka vad dom vill bara dom anser att jag får tycka vad jag vill.Skall ta valpar på denna omeriterade ungtik till våren och kommer att välja en hane som härstammar från hundar som var framstående när jag började min bana som labbeägare. Vilket innebär att det kommer att vara mycket Twiggs hundar i faderns härstamning.Inger o erik på kennel Twiggs anser jag  vara en institution inom labbevärlden och det mesta jag kan om detta har jag lärt från dom.Det Inger inte vet om en labbe är inte värt att veta.Därom råder delade meningar i detta land men man kan inte diskutera bort att denna kennel har producerat jakthundar under snart 40 år.Jag anser mig inte fullkomlig på något sätt men hundavel är mer än ett jaktprovsresultat, det betyder att du skall ha tur i din avelskombination. Min första labbe hade en fullständigt omeriterad fader.Han startade på jaktprov 17 ggr , 8 1:a pris, 5 2:a pris och 4 3:e pris. Meriter i all ära men många av våra framgångsrikaste hundar på retieverproven har en eller båda föräldrarna omeriterade

Publicerat

Tack för länken, de verkar ha fina hundar.

Någon som känner till den uppfödaren i Svenstavik? Finns det någon hemsida med olika uppfödare runt om i landet?=

Publicerat

amakulu.. Hur i h-lte har du orkat harva runt i träsket så pass länge?

Jag har noll och ingen erfarenhet alls i jämförelse men har hunnit ruttna rätt kraftigt jag med.. finns en hel del skit att skriva om men hoppar över det.

Dock så har vi lite olika syn på hunderiet.. jag uppskattar starkt en jycke som går bra fot oavsett och helkass tycker jag inte att proven är även om det finns mycket att säga. Dagens A-prov är oftast rätt kul, gått som skytt på några och haft kungligt roligt!

Aldrig testat jaktretriverklubben?

Mvh!

Publicerat
amakulu.. Hur i h-lte har du orkat harva runt i träsket så pass länge?

Jag har noll och ingen erfarenhet alls i jämförelse men har hunnit ruttna rätt kraftigt jag med.. finns en hel del skit att skriva om men hoppar över det.

Dock så har vi lite olika syn på hunderiet.. jag uppskattar starkt en jycke som går bra fot oavsett och helkass tycker jag inte att proven är även om det finns mycket att säga. Dagens A-prov är oftast rätt kul, gått som skytt på några och haft kungligt roligt!

Aldrig testat jaktretriverklubben?

Mvh!Det var bättre förr. Man var välkommen som nybörjare och sågs inte som en konkurrent om titeln provets bästa hund. Skulle man ha det fick man många grattis och ryggdunkar. Har inte startat de senaste 5 åren men tänker göra det med ungtiken för att ev få hennes 1:a pris och sedan räcker det. Håller med dig att en hund bör kunna gå fot men att prioritera det framför att hunden vill och kan arbeta samt har en förmåga att finna vilt är fel. Observera att detta var i unghundsklass.Om jag varit domare  den gången skulle hunden utan tvekan fått ett 1:a pris, med en kommentar om att den borde vara lugnare i sitt passiva arbete. Jag skulle aldrig dra ner den till det 3:e pris den fick. Den gjorde ett kanonarbete på fält och i vatten. Vad skall man mer begära av en unghund?? Fotgående i den klassen har inget värde för avelsarbetet utan är en ren dressyrsak. Däremot viljan att arbeta och finna vilt ÄR  en ledning i ett ev avelsarbete.Varför har vi så många klasser på jaktproven ? För att kunna värdera en avelskombination räcker det med unghundsklass om du är tillräckligt bra som domare.Högre klasser är som jag ser det ett rent förararbete, det beror på vem hunden kommit till och hur mycket arbete vederbörande är beredd att lägga ner.Jag anser att alla klasser efter unghundsklassen är ren hundsport. Det finns så mycket startande idag så färdiga JCH tar platser för dem som vill starta och få sin 1:a  i elitklass. Till vilken nytta för avelsarbetet????? Angående Jaktretrieverklubben så har 'jag varit medlem där. Jag fick svaret en gång att vi skiter i hur den ser ut bara den jagar. Jag skiter inte i hur mina labbar ser ut. Tror det säger vad jag menar. det finns en rasstandard . Den bör man försöka leva upp till både som uppfödare och domare. Tyvärr görs inte detta och därför har vi olika läger inom spaniel och retriever raserna. Jag hoppas att en dag vi skall dra på samma håll allihopa, för jag har haft många trevliga stunder på jaktprov.Vad har du för labbar Hipshot?? Må bra alla jag är inte sur bara gammal o senil

Publicerat
Tack för länken, de verkar ha fina hundar.

Någon som känner till den uppfödaren i Svenstavik? Finns det någon hemsida med olika uppfödare runt om i landet?=

Jag kan garantera att Anders har mkt bra avelsmaterial, sedan är det upp till dig. Du får den hund du förtjänar
Publicerat
Domaren har sista ordet i en provuppläggning. Därmed blir domaren ytterst ansvarig för provets utformning.Jag hävdar med en dåres envishet att proven är inte utformade så att en normal jägare kan bilda sig en uppfattning om vad som är en för honom/henne bra jakthund. Om du vill föra en debatt i anonymitetens tecken så är det ok för mig.Har fn. en ungtik som mot bättre vetande skall startas på prov till våren. Möjligtvis detta kommer att ske i Danmark, där jag erfarenhetsmässigt vet att de har mycket hundkunniga domare. Tikens far är f.ö. från Danmark. Trots att ungtikens mor inte har mer än ett 1:apris i unghundsklass så har några av dessa valpar blivit provbäst vid ett flertal tillfälle.Har själv vid ett antal tillfälle fungerat som domare vid inofficiella prov så jag tror att jag vet vad detta handlar om, annars hade jag väl inte blivit tillfrågad fler gånger. Jag anser att alla får tycka vad dom vill bara dom anser att jag får tycka vad jag vill.Skall ta valpar på denna omeriterade ungtik till våren och kommer att välja en hane som härstammar från hundar som var framstående när jag började min bana som labbeägare. Vilket innebär att det kommer att vara mycket Twiggs hundar i faderns härstamning.Inger o erik på kennel Twiggs anser jag  vara en institution inom labbevärlden och det mesta jag kan om detta har jag lärt från dom.Det Inger inte vet om en labbe är inte värt att veta.Därom råder delade meningar i detta land men man kan inte diskutera bort att denna kennel har producerat jakthundar under snart 40 år.Jag anser mig inte fullkomlig på något sätt men hundavel är mer än ett jaktprovsresultat, det betyder att du skall ha tur i din avelskombination. Min första labbe hade en fullständigt omeriterad fader.Han startade på jaktprov 17 ggr , 8 1:a pris, 5 2:a pris och 4 3:e pris. Meriter i all ära men många av våra framgångsrikaste hundar på retieverproven har en eller båda föräldrarna omeriterade

Du lossar rejäla salvor men missar tyvärr målet.

Proven ska INTE vara till för att normala jägare ska bilda sig en uppfattning om hundarna. Det är till för att bevara rasens egenskaper. Det går inte att ändra proven efter dom jakttraditioner vi har, enligt mig. Labben togs fram för att vara en effektiv apportör på klappjakt och det är den standarden och dom egenskaperna vi ska sträva efter att bevara.

Om du är missnöjd med proven som det är nu, kan du inte säga vad som ska ändras. Det är betydligt lättare att disskutera då istället för att ta upp dom hundar du har haft. Inget ont om dom, jag är säker på att det är bra hundar, men det är inte det disskussionen handlar om.

A-proven sågar du för att dom går på klappjakt. Hur skulle man annars pröva en hundras som är framtagen för just detta syfte??

Publicerat

Vi har jaktlabbar, tre stycken för dagen. Tiken från Carmals, Forever Fancy, och så har vi två av hennes söner kvar hemma som ska baxa kråkor och änder åt husse i framtiden.

När det gäller rasstandarden så måste jag säga veto  ;D Tyvärr är allt för många av de sk Dp hundarna sönderavlade, de få jag ser på jakt är på tok för heta och ingen som helst uppmärksamhet på föraren.. Dessutom så är de påfallade ofta hårda på viltet.. krävs rätt mycket kraft för att mosa en and tex.

Jag är heltorsk på de här lättare och ffa snabbare hundarna och av den anledningen så köper jag jaktretriverklubbens koncept rätt hårt, jag är mer jägare än hundkärring (inte menat som någon pik eller något mot dej!) så jag vill ha en fungerande effektiv jycke. Sen gillar jag den klubben då de är så fruktansvärt fokuserade på jakten i sitt arbete med hundarna. Kursat och sett provverksamhet i båda klubbarna och det är mycket tjafs man slipper i JRK.

Men skit samma, detta är ett stickspår som kan svälla bortom alla proportioner!

Tar man jycke från tex Carmals så får man en jakthund och det är helt upp till en själv hur bra jycken ska bli!

Mvh!

Publicerat

Tja, Hipshot. Kan inte annat än att hålla med dig, framförallt om dina åsikter om rasstandard och dp.

Angående jrk så tycker jag att det är bra att dom finns som en konkurrent till ssrk, men jag håller mig fortfarande till den senare. Anledningen är att jag tycker att det är förbannat kul att starta på jaktprov och ssrk har ju ett större utbud än jrk än så länge.

Publicerat

Men JRK:s är roligare  ;D

Mvh!

Publicerat

Kankske det, men det finns nog mer ensamstående kvinnor i ssrk.  ;)

Publicerat

Aha!

Jo rimligen så torde det stämma då de har fler medlemmar, har faktiskt aldrig tänkt på det. Min kära hustru  :-* är med i båda! Som jagade ensamstående hane så torde rekryteringsmöjligheterna vara rätt ok, speciellt om du har hyfsade marker  ;D

Good hunting!

Mvh!

Publicerat
Vi har jaktlabbar, tre stycken för dagen. Tiken från Carmals, Forever Fancy, och så har vi två av hennes söner kvar hemma som ska baxa kråkor och änder åt husse i framtiden.

När det gäller rasstandarden så måste jag säga veto  ;D Tyvärr är allt för många av de sk Dp hundarna sönderavlade, de få jag ser på jakt är på tok för heta och ingen som helst uppmärksamhet på föraren.. Dessutom så är de påfallade ofta hårda på viltet.. krävs rätt mycket kraft för att mosa en and tex.

Jag är heltorsk på de här lättare och ffa snabbare hundarna och av den anledningen så köper jag jaktretriverklubbens koncept rätt hårt, jag är mer jägare än hundkärring (inte menat som någon pik eller något mot dej!) så jag vill ha en fungerande effektiv jycke. Sen gillar jag den klubben då de är så fruktansvärt fokuserade på jakten i sitt arbete med hundarna. Kursat och sett provverksamhet i båda klubbarna och det är mycket tjafs man slipper i JRK.

Men skit samma, detta är ett stickspår som kan svälla bortom alla proportioner!

Tar man jycke från tex Carmals så får man en jakthund och det är helt upp till en själv hur bra jycken ska bli!

Mvh!

Hundkärring kan du va själv ;D ;D. Öst är Öst och Väst är Väst och aldrig mötas de två.Vi bor lite långt från varandra men vi kan kanske mötas en dag . Du borde träffa mina labbar. Har aldrig haft en hårdkäftad hund snarare tvärtom.Du kanske missförstod mig men jag avlar i första hand på jakt,men tycker även att där skall vara exteriör med i bilden. Sen är det ju tyvärr så att något man kan bli osams för tid o evighet över så är det hundar och jakt.Anders har BRA hundar, men du ska veta att hans stamtik en gång i tiden var en dp hund från kennel PUH som hette Autmn Sunset om jag minns rätt. Hon var kullsyster till modern till min första labbe. Så vi bygger på samma linjer Anders och jag.Kan nämna att hanen till min senaste labbekull blev 2:a bästa hane i ukl på utst i Danmark och vann elitklassen på A-prov för första gången i fjol.Som du själv skrev skit samma huvudsaken att man trivs med sin hund och vad den presterar.Ha det gott o God Jul på dig
Publicerat

Till Sax. Jag brukar träffa det jag siktar på. OBS inget skryt bara fakta ;D. Jaktproven är ingen bra värdemätare utifrån avelssynpunkt. Inte förrän den dag du får hela kullen till bedömning på samma dag,plats och med samma domare. Är du man att berätta för mig vad som är arv kontra miljö när du ur en kull med 8 valpar får en till start på jaktprov ? Sedan är det alltför mycket godtycke i bedömningen. En domare tycker si nästa tycker så. Har trots allt varit med ett tag och sett utvecklingen skena iväg på ett för mig oacceptabelt sätt. Jag anser att hela jaktprovsgrejen är ren hundsport och har inget med avelsgrunder att göra. Man utser bästa hund osv. det vill jag kalla en ren individbedömning. Våra svenska domare med ett fåtal undantag håller enligt mig för låg klass. Det blir ett lotteri att starta på prov.Mina erfarenheter gör att jag helst startar för danska domare. Fördelen med det är ofta att dom känner inte så många här i Sverige. Vad jag menar med det får du själv tänka ut. Ha det o God Jul på dig