Publicerat Februari 26, 20179 yr Inser att detta kan vara ett känsligt ämne så jag börjar med en förklaring. Den typen av jakt jag främst bedriver går ju mer ut på att gå och bära bössan än att faktiskt skjuta med den. Därför är det ju skönt om man kan hitta en så lätt bössa som möjligt. Nu såg jag en annons på en akkar Churchill med syntetkolv. Den vägde 3hg mindre än min bössa. Min fråga är om det finns fler tillverkare som gör bockar med syntetkolv, gärna som är ännu lättare än ovan nämnda akkar på 3,3kg? Jag är helt på det klara med det oetiska att använda ett hagelgevär med plastkolv men det kanske kan gå för sig ute i den norrländska obygden.
Publicerat Februari 26, 20179 yr Jag hoppas att de släpper en Benelli 828 med comfortechkolv vad det lider. /Markus
Publicerat Februari 26, 20179 yr 6 minutes ago nuke sa: Jag hoppas att de släpper en Benelli 828 med comfortechkolv vad det lider. /Markus Men den väger ju redan in på 2.8-2.9 i kal 12.. Och har en rekyldämpning som jag upplever nästan lika effektiv som comfortech
Publicerat Februari 26, 20179 yr 48 minutes ago Sun Flower sa: Jag är helt på det klara med det oetiska att använda ett hagelgevär med plastkolv men det kanske kan gå för sig ute i den norrländska obygden. Här får man skjuta med vad som ;-)
Publicerat Februari 26, 20179 yr 54 minutes ago Sun Flower sa: Jag är helt på det klara med det oetiska att använda ett hagelgevär med plastkolv men det kanske kan gå för sig ute i den norrländska obygden. Nej, det kan det INTE. INTE ALLS! Fö är allt över 2,6 kg tungt. /T
Publicerat Februari 26, 20179 yr Det hade gått för sig om du tänkt jaga kråkor och räv med en halvautomat och en tjt, men att jaga med en setter och då speciellt en sån formel1maskin av setter som du har... Då kan du inte ha en syntetkolv och speciellt inte en syntetkolv på en bock?! Det är konstigt att du var klok nog att välja rätt hund, men sen har det hänt någonting... Ska du ha syntetkolv får du inte berätta det eller visa det för någon. Till och med hunden kommer skämmas.
Publicerat Februari 26, 20179 yr Lätt benelli i caliber 20. Har ju all tid i världen. Med stående. Annars en billig sida sida. Min väger inte mycket har för mig 2,7kg? S
Publicerat Februari 26, 20179 yr Författare 1 hour ago nuke sa: Jag hoppas att de släpper en Benelli 828 med comfortechkolv vad det lider. /Markus 1 hour ago Skånepåg sa: Men den väger ju redan in på 2.8-2.9 i kal 12.. Och har en rekyldämpning som jag upplever nästan lika effektiv som comfortech Tyvärr hamnar den något över budget, i alla fall just nu. Dock intressant med en bock under 3kg. Får hoppas på trissvinst...
Publicerat Februari 26, 20179 yr Författare 1 hour ago alexb sa: Här får man skjuta med vad som ;-) Det verkar som att du har fel Alex... 1 hour ago pmt sa: Nej, det kan det INTE. INTE ALLS! Fö är allt över 2,6 kg tungt. /T 48 minutes ago ÅlandsFilip sa: Det hade gått för sig om du tänkt jaga kråkor och räv med en halvautomat och en tjt, men att jaga med en setter och då speciellt en sån formel1maskin av setter som du har... Då kan du inte ha en syntetkolv och speciellt inte en syntetkolv på en bock?! Det är konstigt att du var klok nog att välja rätt hund, men sen har det hänt någonting... Ska du ha syntetkolv får du inte berätta det eller visa det för någon. Till och med hunden kommer skämmas.
Publicerat Februari 26, 20179 yr Bock med syntetkolv till en setter?!??!?!??!????? Serverar du brunsås till äpplekaka med? En bock med syntetkolv kan få passera om det är en tung magnum och det är dags att jaga sjöfågel. Då kan man behöva en paddel till..... Men en lätt bössa och bock är tekniskt sett fel. Det enda egentliga alternativet är en BabyBretton - då blir det lätt, lättare än lätt.... Runt 2-2,1 kg. Men till en setter bär man en sida-sida. /T
Publicerat Februari 26, 20179 yr Författare 24 minutes ago hs_merkel sa: Lätt benelli i caliber 20. Har ju all tid i världen. Med stående. Annars en billig sida sida. Min väger inte mycket har för mig 2,7kg? S Får väl kika efter nån sida/sida kanske. Verkar bökigt med två avtryckare bara men man lär sig väl antagligen. Eller så får jag väl helt träna så jag orkar släpa faustin i år också. Det är ju gratis. ...eller kanske en sida/sida med syntetkolv. (ANDAS pmt! Det var ett skämt! )
Publicerat Februari 26, 20179 yr Går ju alltid att gjuta syntetkolv till en Pördey, dom är väl S/S? Borde bli en lätt bössa till ripjakten.
Publicerat Februari 26, 20179 yr Författare Detta är en populär post. 21 minutes ago Skooog sa: Går ju alltid att gjuta syntetkolv till en Pördey, dom är väl S/S? Borde bli en lätt bössa till ripjakten. Bra idé! Det var ju två till salu här i nån tråd. Då kan man ju ha plast på den ena och behålla träkolven på den andra och använda den när nån ser...
Publicerat Februari 26, 20179 yr 38 minutes ago Sun Flower sa: ...eller kanske en sida/sida med syntetkolv. (ANDAS pmt! Det var ett skämt! ) Det finns....även i kaliber 20, kanske kvalar in på vikten ? Synd att den inte fanns med Engelsk kolv.
Publicerat Februari 26, 20179 yr 54 minutes ago Sun Flower sa: Det verkar som att du har fel Alex... So it seems :-P
Publicerat Februari 26, 20179 yr 53 minutes ago Sun Flower sa: Får väl kika efter nån sida/sida kanske. Verkar bökigt med två avtryckare bara men man lär sig väl antagligen. Eller så får jag väl helt träna så jag orkar släpa faustin i år också. Det är ju gratis. ...eller kanske en sida/sida med syntetkolv. (ANDAS pmt! Det var ett skämt! ) Du lär dig.
Publicerat Februari 26, 20179 yr Författare 31 minutes ago Järven sa: Det finns....även i kaliber 20, kanske kvalar in på vikten ? Synd att den inte fanns med Engelsk kolv. Nu snackar vi! ...och enkeltryck och fäste för sikte. Nu tror jag det genomsnittliga blodtrycket i Dalby fördubblades... Vad är det där för skapelse?
Publicerat Februari 26, 20179 yr 6 minutes ago Sun Flower sa: Nu snackar vi! ...och enkeltryck och fäste för sikte. Nu tror jag det genomsnittliga blodtrycket i Dalby fördubblades... Vad är det där för skapelse? Han har varit tyst länge nu. Långt inlägg, blodtrycket, fortfarande helt snurrig eller kanske någon stängde av åt honom...
Publicerat Februari 26, 20179 yr 47 minutes ago Järven sa: Det finns....även i kaliber 20, kanske kvalar in på vikten ? Synd att den inte fanns med Engelsk kolv. Usch... Nu fick jag lite kräks i munnen... Inte ens med min vildaste fantasi kan jag komma på någon som helst funktion eller syfte med ett sådant missfoster??? Är det inte ett alster från Photoshop så blir det nog mer än bara kräks i munnen är jag rädd för. Plastkolv på en SBS, kapad pipa och picatinny både på ovan, och undersidan, på bössan?! Vad fan (ursäkta uttrycket) skall man ha en picatinny på en kapad hagelbössa för??? Vidare så förstår jag hur politiker och andra med noll koll kan börja slänga sig med förbud till höger och vänster om det finns de som tycker att detta är någonting de vill ha ty vapen som denna är som att be om nya förbud eller åtstramningar - och då är jag ändå extremt liberal med att man skall få kunna ha i princip vilket vapen man vill så länge man kan hävda behov eller för inpassningens skull! Voijne, voijne...
Publicerat Februari 26, 20179 yr 17 minutes ago Sun Flower sa: Vad är det där för skapelse? Tror den är skapad av någon av de stora mästarna i hagelbössornas Mecka Texas.....eller så.
Publicerat Februari 26, 20179 yr 10 minutes ago ÅlandsFilip sa: Han har varit tyst länge nu. Långt inlägg, blodtrycket, fortfarande helt snurrig eller kanske någon stängde av åt honom... Layoutar så jag hänger inte här minut för minut..... Men bock och lätt - då är det BabyBretton som gäller, MED träkolv. /T
Publicerat Februari 26, 20179 yr 1 minute ago Järven sa: Tror den är skapad av någon av de stora mästarna i hagelbössornas Mecka Texas.....eller så. Nej, knappast. Möjligen i Turkiet avsett för dumehetens Mecka - Texas..... /T
Publicerat Februari 26, 20179 yr 1 minute ago pmt sa: Nej, knappast. Möjligen i Turkiet avsett för dumehetens Mecka - Texas..... /T Så kan det nog vara.
Publicerat Februari 26, 20179 yr Hoppar in och frågar pmt om den nu mytomspunna Baby Bretonen....har ju inte hittat min lätta idealbössa än, sett lite bilder på B.Bretonen, men är den inte lite bökigt att ladda? Priser? Utbud? Är det något pålitligt som tål lite mer brukande på bana/jak. Jaaa.. lite mer info vore roligt mer än att den är väldigt lätt. Borde ju skaffa en, bara för att man har en Breton....