Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Sun Flower

Hölsterryggsäck

Recommended Posts

Sun Flower

Jag blev lite inspirerad av Skooogs Hölsterryggsäck när vi var till fjällen i höstas. Känns som ett smidigare sätt att bära bössan än att ha den på axeln. Tyvärr går inte den modell han hade in under pappaledighetsbudgeten så jag tänkte höra om någon vet något budgetalternativ? Det behöver verkligen inte vara nåt känt märke utan den ska hålla för några dagar i fjällen per år.

Jag tänker mig att den ska rymma ca 20-30L och gärna ha ett fågelnät, åtminstone som tillval. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Sun Flower

Ingen som har något tips?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Älgflugornas Herre

UNDVIK den kinesiska skithölstersäcken 5.11 som kan köpas från aliexpress. Den är dålig på riktigt. Håller inte ens att transportera duvbulvaner + bössa från bil till gömsle. Där kan man snacka om pengarna i sjön och en riktig näsknäpp när man var dumsnål men trodde sig vara smart. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sun Flower
2 hours ago Farfar sa:

Under 5-dagars toppjakt i vintras använde min kompis biltemas:

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Ryggsackar-och-vaskor/Vapenryggsack-2000037296/

Jag klämde inte på den själv men han var helnöjd. Men som sagt, den användes bara 5 dagar... Inte nät om jag minns rätt.

/Farfar

Intressant! Fick tips om Biltemas säck men hittade inte denna då utan bara den andra som saknar midjebälte och man bär vapnet med pipan uppåt... Den här verkar mer intressant, får åka och klämma på den helt enkelt. Överkomligt pris också. 

Har du nån känsla för hur många liter den rymde?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Farfar

Tror inte den var särskilt stor med tanke på att  jag fick bära all vår mat i min Vorn...:wacko: Skulle gissa på max 20 liter men som sagt så klämde jag aldrig på den. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sun Flower

Fick tips om hellmans holsterpack i en annan tråd. http://www.hellmanoutdoor.com/hillman/holsterpack-22-21028419

och det lutar mot att det blir en sådan. Tyvärr saknar ju den fågelnät. Plan A blir att se om jag möjligen kan montera nätet från min nuvarande ryggsäck på den väskan. 

Om nu det inte skulle funka, är det nån som vet om det finns lösa sådana nät att köpa som passar de flesta ryggsäckar? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår

Köp en vanlig viltsäck modell liten, på nåt jävla sätt får du fast den.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel
Just now strävhår sa:

Köp en vanlig viltsäck modell liten, på nåt jävla sätt får du fast den.

Kattstrypare funkar till allt!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel

Fortsätter på denna tråd. Tänkte köpa mig en hölsterryggsäck. Tanken är att den ska användas när jag går med KLM på fågel. Och kanske någon toppjakt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Silver

Finn-Savotta ser fina ut. Om du vill kika på något annat än de etablerade säckarna.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Ijahman
På ‎2017‎-‎03‎-‎17 at 21:12 Sun Flower sa:

Fick tips om hellmans holsterpack i en annan tråd. http://www.hellmanoutdoor.com/hillman/holsterpack-22-21028419

och det lutar mot att det blir en sådan. Tyvärr saknar ju den fågelnät. Plan A blir att se om jag möjligen kan montera nätet från min nuvarande ryggsäck på den väskan. 

Om nu det inte skulle funka, är det nån som vet om det finns lösa sådana nät att köpa som passar de flesta ryggsäckar? 

Sent svar , jag vet. Men...

Hillmans är exakt samma säck som Biltemas.
Till och med Hillmans emblem kvar på dragkedjorna på biltema-säcken.
Jag använde Biltemas i Skottland.

Med vänlig hälsning John

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Älgflugornas Herre
11 minutes ago Ijahman sa:

Inte alls förvånande, de kinesiska fabrikanterna är duktiga på exakt det där. Att "återanvända" olika designer till olika uppköpare....

Frågan som inställer sig är när du köpte din biltemasäck för den de har nu liknar inte alls den länkade hillmansäcken. Biltema har ju förändrat sitt sortiment rätt radikalt det senaste året, bland annat fasat ut jaktkläderna helt. Nedan är först den länkade Hillmansäcken och sedan dagens Biltemasäck. 

rygga1.JPG.0c870bb0b4a8e32b87328a1ced49e63f.JPGrygga2.thumb.JPG.5da46716719b82c17c676ff79ecb69e5.JPG

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Ijahman
9 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

Inte alls förvånande, de kinesiska fabrikanterna är duktiga på exakt det där. Att "återanvända" olika designer till olika uppköpare....

Frågan som inställer sig är när du köpte din biltemasäck för den de har nu liknar inte alls den länkade hillmansäcken. Biltema har ju förändrat sitt sortiment rätt radikalt det senaste året, bland annat fasat ut jaktkläderna helt. Nedan är först den länkade Hillmansäcken och sedan dagens Biltemasäck. 

rygga1.JPG.0c870bb0b4a8e32b87328a1ced49e63f.JPGrygga2.thumb.JPG.5da46716719b82c17c676ff79ecb69e5.JPG

Dagens biltema-säck är helt oduglig utan stora modifieringar.
Jag köpte en sådan åt min kompis som jag åkte till Skottland med och man fick spänna fast bössan hela tiden.
Hade man lite packning i (vilket man så klart har jämt...) så slängde bössan i sidled.
Han klarade hela resan men kommer inte använda den igen på liknande tripp. Möjligtvis för kortare transporter hemmavid.

Hillman-modellen som jag använde (Biltema) fungerade klockrent. Väldigt skön att bära.
Jag hade dock benstöd och dämpare på bössan så jag vände bössan med pipan uppåt istället.
Det finns (fanns) en ficka att dra över kolven på ovansidan. Där strulade dragkedjan ganska omgående.
Så den klippte jag faktiskt av helt.

Skärmklipp.PNG

IMG_1443_thumb_JPG_af9b7184d4e55283b638e89b946b6f54.jpg

IMG_1475_thumb_JPG_cc785ee7ae4e5cb21156663f673b72d6.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Älgflugornas Herre
1 minute ago Ijahman sa:

Dagens biltema-säck är helt oduglig utan stora modifieringar.
Jag köpte en sådan åt min kompis som jag åkte till Skottland med och man fick spänna fast bössan hela tiden.
Hade man lite packning i (vilket man så klart har jämt...) så slängde bössan i sidled.
Han klarade hela resan men kommer inte använda den igen på liknande tripp. Möjligtvis för kortare transporter hemmavid.

Hillman-modellen som jag använde (Biltema) fungerade klockrent. Väldigt skön att bära.
Jag hade dock benstöd och dämpare på bössan så jag vände bössan med pipan uppåt istället.
Det finns (fanns) en ficka att dra över kolven på ovansidan. Där strulade dragkedjan ganska omgående.
Så den klippte jag faktiskt av helt.

Det förklarar saken. 

Antar att Biltema köper in enstaka riktigt stora batcher av det som för tillfället är billigast vilket gör att man kan göra fynd, som du gjorde, om man håller lite koll på dem. Så ena året kan något vara bra för att nästa år vara skit. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Ijahman
2 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

Det förklarar saken. 

Antar att Biltema köper in enstaka riktigt stora batcher av det som för tillfället är billigast vilket gör att man kan göra fynd, som du gjorde, om man håller lite koll på dem. Så ena året kan något vara bra för att nästa år vara skit. 

Ja, det blev ett riktigt fynd. Jag passade på när Biltema sålde ut en stor del av sortimentet.
Jag betalade 60:- för den.
Och 4 av deras jackor och byxor till barnen för 50:-/styck. Köpte olika storlekar så dom har att växa in i tills de är vuxna. :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Galne

Biltema hade väl lite bekymmer med loggan för jakt prylarna ryktades det, så de sålde ut många grejor väldigt billigt!

Sonen har med ett jaktställ pga det!! :whistling:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dr Krall
1 hour ago Ijahman sa:

Sent svar , jag vet. Men...

Med vänlig hälsning John

Som i sin tur är väldigt lik Pinewoods variant. Aningen mer påkostad. Men deras är dyrast, förståss (runt 900-1000 kr) 😜

https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/tillbehor/mjuk-forvaringsvaska/pinewood-5499-ryggsack?channable=e43496.MTM4MDIwNw&VAT=1&gclid=Cj0KCQiAtP_iBRDGARIsAEWJA8j8ALfS92avEYdUC_-YGqw-9Nx0Etyg5LFaTZ-HGYmhPC8L4_2y1GYaAhc-EALw_wcB

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel

Okay. Tolkar de som att hillman är duglig?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sun Flower
11 hours ago hs_merkel sa:

Fortsätter på denna tråd. Tänkte köpa mig en hölsterryggsäck. Tanken är att den ska användas när jag går med KLM på fågel. Och kanske någon toppjakt.

Jag köpte den här till slut: https://www.puuilo.se/Korpimaeki-vapenvaeska

E461474F-0A87-411F-900E-6CFAC4E24C38.thumb.jpeg.727cb2aec904161d4eeff60451c613b5.jpeg

bra och rymlig. Räcker gott och väl för heldagar på fjället. Nackdelen är att ripsäcken bara rymmer två ripor. Det blev aldrig nåt problem på decembertrippen men till hösten får jag klura på en annan lösning. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel
7 minutes ago Sun Flower sa:

Jag köpte den här till slut: https://www.puuilo.se/Korpimaeki-vapenvaeska

E461474F-0A87-411F-900E-6CFAC4E24C38.thumb.jpeg.727cb2aec904161d4eeff60451c613b5.jpeg

bra och rymlig. Räcker gott och väl för heldagar på fjället. Nackdelen är att ripsäcken bara rymmer två ripor. Det blev aldrig nåt problem på decembertrippen men till hösten får jag klura på en annan lösning. 

Hur är den att bära? Kvalitet?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sun Flower
14 minutes ago hs_merkel sa:

Hur är den att bära? Kvalitet?

Helt ok. Ingen toppkvalitet kanske. Det fanns bra möjligheter att anpassa den. Tycker den var skön att bära. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MarkusR

Jag har neverlost hölsterrygga. Den är helt ok som den är tänkt, dvs ganska liten packning. Säcken är 28 liter och många bra fack. Om man överlastar den med fler kg än tänkt blir det uppenbart att den är gjord för lätt packning, midjebältet är bara för att hålla säcken stabilt mot ryggen, inget avbärarbälte. Den är perfekt med matsäck och drillingen när jag går med taxen, men inte tungt lastad. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hs_merkel
29 minutes ago Skooog sa:

Har som blomman redan vet Norröna.

https://www.xxl.se/norrona-finnskogen-integral-pack-jaktryggsack-gron/p/1076960_1_style

riktigt nöjd med den. Ser ingen fågelsäck på en hel del av ryggorna ovan vilket jag starkt rekommenderar om man ska jaga ripa. 

Verkar löst sig. Får låna en Eberlestock till resan👍

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.