Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vettig ryggsäck, slimmad

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har en stolrygga och en midjeväska förstärkt med hängslen. Jag trivs med båda, fast vid olika tillfällen. Nu funderar jag på en mindre ryggsäck, gärna med kompressionsremmar och bälte. På min midjeväska har jag satt en patronhållare, perfekt, och på hängslena har jag satt hållaren till pejlen, perfekt. Men jag saknar liiiite mer utrymme för att kunna ta med lite tunnare tröjor och fleece, ombyte eller förstörkningsplagg.

Tips på rygga? Spåna fritt

p.

• 5 months later...
Publicerat
  • Författare

Inte alla på en gång.....

Får nog bli att åka ut till XXL eller nåt liknande... Men är rädd för att deras axelremmar är för tjocka för skytte... 

p.

Publicerat

Du har ju Tax!   Då kommer ju rådjuren så lugnt och fint att du hinner ta av dig ryggsäcken. :D Så remmarna kan ju inte vara nåt problem ;)

Publicerat

Fjällräven Friluft Lappland har jag och den sitter tight och fint. Den är även väldigt lätt och framförallt har den suverän ventilation mot ryggen vilket gör att jag inte blir i närheten så svettig om ryggen som annars är brukligt med ryggsäckar. Även axelremmarna är tunna nog att skjuta med.

Det negativa är att plastspännena upplever jag som rätt klena ( har dock hållt till dags dato), volymen upplever jag som mindre än de angivna 35 liter och listpriset är rätt saftigt.

Men värd att kolla upp tycker jag absolut om man är på jakt efter en skön rygga för dagsutflykter i skogen.

Publicerat

Jag brukar rekommendera Norrönas Hjerkinn. Grym säck. Kanske inte den minsta, men klarar både lättare och tyngre packningar med bravur.

Skapligt tunna remmar, men jag hakade alltid av den när hunden stod för fågel på fjället. Men de är tillräckligt tjocka för att vara bekväma med lite last i säcken.

Jag är dessutom svag för Norrönas gröna färger... Men det hör ju inte hit.B)

/Må

Publicerat
  • Författare
7 hours ago JPA sa:

Du har ju Tax!   Då kommer ju rådjuren så lugnt och fint att du hinner ta av dig ryggsäcken. :D Så remmarna kan ju inte vara nåt problem ;)

Jag har ju dessutom bara 20 min till marken så jag kan ju åka hem och fika eller byta kläder vid behov!? Så då är ju rygga överflödigt!?

tänkte inte på det....

Publicerat

Jag har den här: http://www.engelsons.se/ryggsackar-midjevaskor/hundforarsack

Funkade utmärkt på fjället, jag fick ner både matsäck och lite klädombyte. Nu hade jag dels turen att min kollega bar spritköket och oturen att inte skjuta så många ripor så då räckte den till. :thumbsup:

Tycker kvalitén är helt ok för det priset. Använder den till jobbet varje dag och kardborren i axelbandet håller än. 

Publicerat
9 minutes ago Sun Flower sa:

Jag har den här: http://www.engelsons.se/ryggsackar-midjevaskor/hundforarsack

Funkade utmärkt på fjället, jag fick ner både matsäck och lite klädombyte. Nu hade jag dels turen att min kollega bar spritköket och oturen att inte skjuta så många ripor så då räckte den till. :thumbsup:

Tycker kvalitén är helt ok för det priset. Använder den till jobbet varje dag och kardborren i axelbandet håller än. 

Polarn har också en sån och han verkar nöjd med sin. Har hållt i flera år så verkar vara schysst kvalitet...

Publicerat

2 Av mina bekanta har fått sy om sina Engelsson trekantiga. Sömmen som håller huvudremmen släpte på bägge...

Har en Chevalier som länkades till högre upp och den har hängt med i ca 15år. Säger iofs inte så mycket då jag jagar med stående hund och slitaget på väskan blir därmed inte så hårt. Men 15år är ändå bra för en väska med så många mil i sig :thumbsup:

Publicerat
1 hour ago Abex sa:

2 Av mina bekanta har fått sy om sina Engelsson trekantiga. Sömmen som håller huvudremmen släpte på bägge...

Har en Chevalier som länkades till högre upp och den har hängt med i ca 15år. Säger iofs inte så mycket då jag jagar med stående hund och slitaget på väskan blir därmed inte så hårt. Men 15år är ändå bra för en väska med så många mil i sig :thumbsup:

Jag gissar att kvalitén kan variera en hel del när det är så pass billiga väskor. 

• 4 weeks later...
Publicerat
På 2017-08-22 at 21:26 Abex sa:

Samma hände med min ganska omgående. Mailade bilder och fick en ny. Om den håller bättre får vi se. 

Publicerat

Kör med fauna "räven" en hölsterryggsäck som rymmer det nödvändigaste! 

Tycker det är svårt att hitta vettiga ryggsäckar. Har testat ett 20tal modeller från midjebälten till riktiga ryggsäckar, och jag har ännu inte hittat något jag är 100% nöjd med. Den jag har nu är dock den bästa kompromissen för min jakt..... klarar en heldag i skogen...dock liten om det blir övernattning!

Publicerat

Jag skaffade just en 5.11 rush 72 (typ 45-50 liter), på tok för stor för det som efterfrågas här men det finns mindre modeller som skulle kunna uppfylla TS krav, tänker nog främst på rush 12. Dessutom kan den byggas ut vid behov och där finns alla möjlighetr att fästa fickor för radio, pejl, ammo eller vad du nu vill ha med dej. 

Alternativ på samma tema hittar man från tex maxpedition och tasmanian tiger. 

Publicerat
19 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

Jag skaffade just en 5.11 rush 72 (typ 45-50 liter), på tok för stor för det som efterfrågas här men det finns mindre modeller som skulle kunna uppfylla TS krav, tänker nog främst på rush 12. Dessutom kan den byggas ut vid behov och där finns alla möjlighetr att fästa fickor för radio, pejl, ammo eller vad du nu vill ha med dej. 

Alternativ på samma tema hittar man från tex maxpedition och tasmanian tiger. 

Har faktiskt kikat på just en sån för att ha som skytteväska. Du får gärna komma med en liten recension sen vad du tycker om den som du gör med dina knivar. :):thumbsup:

Publicerat

Felpost

Publicerat
16 hours ago Holz sa:

Har faktiskt kikat på just en sån för att ha som skytteväska. Du får gärna komma med en liten recension sen vad du tycker om den som du gör med dina knivar. :):thumbsup:

Det är tanken men det dröjer nog bortåt ett halvår innan jag testat den ordentligt. Rent spontant så tror jag det skulle vara en ypperlig skyttesäck. Och vill man ha mer fickor så är det ju bara att sätta dit, jag tänkte börja med att sätta dit en kameraväska och ett fodral för teleobjektiv. 

Publicerat

Har också en 5.11 Tactical Rush 12 som skytteväska primärt. Nackdelen med den tycker jag är alla jävla fickor. Helt omöjligt att hålla reda på var grejerna är nånstans i ryggan.

Kanske beror på att jag är van vid old school med en stor säck bara och två fickor på sidorna för termosar.

Tanken med många fickor är intressant men i praktiken värdelöst för min del.

Publicerat
21 minutes ago exabit sa:

Har också en 5.11 Tactical Rush 12 som skytteväska primärt. Nackdelen med den tycker jag är alla jävla fickor. Helt omöjligt att hålla reda på var grejerna är nånstans i ryggan.

Kanske beror på att jag är van vid old school med en stor säck bara och två fickor på sidorna för termosar.

Haha....för mig är det just alla fickor och fack som lockar då jag tröttnat på att ha allt i två stora fack där det tar evigheter att rota fram det jag vill ha.:lol:

Publicerat
1 hour ago exabit sa:

Färgkoda fickorna, enda sättet att hålla ordningen, från mannen med OCD-light. C

Publicerat

Jag har en Norröna Röros 35 liter som jag inte använder och som jag har tänkt att sälja. Den är praktiskt taget oanvänd. Har varit med i skogen 1 eller på sin höjd 2 gånger. Fågelnätet är använt några gånger till en annan ryggsäck, men det är helt och rent. Nypris för säcken var en dryg tusing, tror jag. Jag kan tänka mig 700 om du står för frakt (annars finns den för beskådan och hämtning i Karlstad). Är det intressant?

/älg

Publicerat

Köpte en eberlstock " sawed of H3 hydro pack" till björnjakten,  funkade utmärkt det lilla jag har använt den hittills 

Publicerat
23 hours ago hobbe sa:

Köpte en eberlstock " sawed of H3 hydro pack" till björnjakten,  funkade utmärkt det lilla jag har använt den hittills 

Kör du med hölster/scabbard till den också?

Publicerat
  • Författare
På 2017-09-15 at 12:32 älg sa:

Jag har en Norröna Röros 35 liter som jag inte använder och som jag har tänkt att sälja. Den är praktiskt taget oanvänd. Har varit med i skogen 1 eller på sin höjd 2 gånger. Fågelnätet är använt några gånger till en annan ryggsäck, men det är helt och rent. Nypris för säcken var en dryg tusing, tror jag. Jag kan tänka mig 700 om du står för frakt (annars finns den för beskådan och hämtning i Karlstad). Är det intressant?

/älg

Nja: låter i största laget tycker jag... Är det kompressionsremmar på den?

Tror den gått ur sortimentet, då jag inte hittar den nånstans?

Tack för frågan!

p.

Publicerat
4 hours ago Holz sa:

Kör du med hölster/scabbard till den också?

Helt "ren".. Bara lite ombyte, vatten och ätbart i den..