Publicerat December 12, 200619 yr Nu är jag på väg att köpa en pejl till min stövare,så jag tänkte kolla med er på forumet vad ni har för pejlar ,modeller,samt funktionen,kvalitet,handhavande,osv,osv är samt vad tycker om eran pejl. BRA-----DÅLIGT tacksam för alla svar,i denna djungel av manicker!!!
Publicerat December 13, 200619 yr Nu är jag på väg att köpa en pejl till min stövare,så jag tänkte kolla med er på forumet vad ni har för pejlar ,modeller,samt funktionen,kvalitet,handhavande,osv,osv är samt vad tycker om eran pejl. BRA-----DÅLIGTtacksam för alla svar,i denna djungel av manicker!!! GPS-pejl utan tvekan...och då med gps i halsbandet... ;D Tracker eller Pointer eller någon annan
Publicerat December 13, 200619 yr Efter att ha prövat det mesta är det tracker som gäller gör mig. Tracker Maxima inte billig men i mitt tycke den bästa radiopejlen. Numera är det tracker My Way Gps som gäller och det kommer jag inte att ändra på. Suveränt med Gps pejl ;D ;D
Publicerat December 13, 200619 yr Instämmer med dom andra GPS är det som gäller. Gillar dock västen då hunden syns riktigt bra. ;D
Publicerat December 13, 200619 yr och vi som inte har råd med GPS... vilken ska vi välja? Har själv en Edén med skallindikator, som min första pejl... har just inget att jämföra med men jag är nöjd med den, även om det har tagit lite tid att lära sig... Skallindikatorn är suverän...
Publicerat December 13, 200619 yr Jag har en Swepoint maxi,den är kanon. Lätt att använda då man bara fäller upp ett lock sen är det bara att pejla. Bra service också. Dom jag känner som har likadana är också nöjda. Jag skulle också vilja ha en GPS,men som sagt dom kostar också >
Publicerat December 13, 200619 yr Har en traditionell radio-pejl och tycker att det fungerar kanonbra. Märket är Swepoint, en sådan med inbyggda antenner. Har inte haft några som helst bekymmer med den trots att jag använt den flitigt under ca 6 års tid. Har testat de flesta typer av radio-pejlar men tycker att Swepointen är bäst. Främst för att den är riktningssäker, lättanvänd och hållbar. Så om du vill ha en traditionell pejl så kan jag varmt rekommendera Swepoint.
Publicerat December 13, 200619 yr Contact Pro då den har utmärkat riktingsegenskaper men räckvidden är inte riktigt lika bra som Edén Eller så väljer du system hundra, av det jag har testat av den så den enligt mitt tyckte lita vassare än Edén vad det gäller riktingsegenskapen men samma fina räckvidd..
Publicerat December 13, 200619 yr Nej instinct... glöm allt med contact och swepoint ;D, det är edén du ska ha! hade swepoint förr och bytte till edén och måste säga att ed´n pejlen var snäppet lättare och pejla med... så vitt jag vet är edén pejlen den enda pejlen som ger olika signaler beroende av hur hunden rör sig(har säkert fel men men...) tycker det är bra att pejlen har olika signaler: hunden springer: snabba pip hunden står still: långsammare pip hunden har varit still en längre tid: pip med lååånga mellanrum edén kommer inte med nya modeller varje år, varför ändra ett vinnande konsept ;D(eller hur det stavas) utan förbättrar den gamla, om möjligt ;D satsa på en edén!! mvh johan
Publicerat December 13, 200619 yr och vi som inte har råd med GPS... vilken ska vi välja? Har själv en Edén med skallindikator, som min första pejl... har just inget att jämföra med men jag är nöjd med den, även om det har tagit lite tid att lära sig... Skallindikatorn är suverän... Kolla efter en begagnad GPS-pejl...
Publicerat December 13, 200619 yr Nej instinct...glöm allt med contact och swepoint ;D, det är edén du ska ha! mvh johan Nej,Nej,Nej...det är gps du skall ha ...alla andra pejlar skall grävas ner ...minst en meter under jord. ;D
Publicerat December 13, 200619 yr ...minst en meter under jord. ;D Spelar ingen roll med edén pejlen, bara o pejla fram och gräva... :- ;D Hur bra täckning har en gps 1 meter under jord??? Om du e sugen o testa kan jag gräva ner den åt dig så du kan få leta rätt på den ;D
Publicerat December 13, 200619 yr >Instinct> Om det är till stövarn du ska köpa pejl så ÄR det GPS-pejl som gäller.... GPS-pejlen är så överlägsna så du annar inte, och så är det bara!!
Publicerat December 13, 200619 yr Spelar ingen roll med edén pejlen, bara o pejla fram och gräva... :- ;DHur bra täckning har en gps 1 meter under jord??? Om du e sugen o testa kan jag gräva ner den åt dig så du kan få leta rätt på den ;D Men han skulle väl inte ha pejlen till en grythund... då finns den nog billigare allternativ ... eller har jag missförstått det hela. ;D"Skämt o sido" ;D tror nog knappast någon som har haft eller testat en gps skulle byta tillbaka till dom förr så vanliga pejlarna...tror också att gps-pejlarna kommer att ändras till det bättre hela tiden i framtiden...och att dom vanliga pejlarna kommer att sluta tillverkas så småning om. :-
Publicerat December 13, 200619 yr Förmodligen så kommer GPS pejlarna ta över, kommer skaffa en nångång men tycker nog att dom står för högt i pris i dagsläget+ att tekniken går så fort frammåt att det är värt och vänta ett par år då de förmodligen har finslipats och blivit ännu bättre. Men till dess finns bara en pejl värd att nämna ;D: EDÈN ;D mvh johan
Publicerat December 13, 200619 yr Förmodligen så kommer GPS pejlarna ta över, kommer skaffa en nångång men tycker nog att dom står för högt i pris i dagsläget+ att tekniken går så fort frammåt att det är värt och vänta ett par år då de förmodligen har finslipats och blivit ännu bättre.Men till dess finns bara en pejl värd att nämna ;D: EDÈN ;D mvh johan Har aldrig ägt en sämre pejl än Knut Edéns... T.om. Trackers 80-talist är bättre.
Publicerat December 14, 200619 yr Leta efter gps pejlar begade kan finnas för 5000:- Jag köpte min ny för 7000:- med spec pris ;D Såg en på blocket för 5000:-
Publicerat December 14, 200619 yr Är övertygad om att GPS är det bästa,sen är det superbra att det finns "testpiloter" som provar grejorna. Att vänta ett eller 2 år med att köpa GPS,bara säkrar produkten då den säkert både blir mindre och mer vattentålig,säkert kommer batteritiden bli bättre åsså
Publicerat December 15, 200619 yr Är övertygad om att GPS är det bästa,sen är det superbra att det finns "testpiloter" som provar grejorna. Att vänta ett eller 2 år med att köpa GPS,bara säkrar produkten då den säkert både blir mindre och mer vattentålig,säkert kommer batteritiden bli bättre åsså Om man inte är i akut behov av pejl så lönar det sig att vänta...för som du säger så blir dom bättre och bättre ;D ...det har jag redan märkt med min och då är den endast 3 månader gammal. Som tur är har alla nya upptaderingar varit gratis ;D ...hittils
Publicerat December 15, 200619 yr Leta efter gps pejlar begade kan finnas för 5000:-Jag köpte min ny för 7000:- med spec pris ;D Såg en på blocket för 5000:- Här i Finland så har dom också sålt begagnade Pointers (väst modell) för ca 500 euro.
Publicerat December 15, 200619 yr Här i Finland så har dom också sålt begagnade Pointers (väst modell) för ca 500 euro. Det blir ju ca 4500:-
Publicerat December 15, 200619 yr Det blir ju ca 4500:-Japp...och det är ju inte speciellt dyrt eller :-
Publicerat December 15, 200619 yr Använder idag tracker Maxima mottagare och edéns sändare p,g,a den lätta vikten och denna kombination kan inte många system slå, ej inräknat GPS. Nackdelen med GPS, vad jag hört är att batterierna tar slut gansa´ka fort så om du har en hund som sprungit bort gäller det att skynda sig innan batterierna tar slut..