Publicerat December 15, 200619 yr Använder idag tracker Maxima mottagare och edéns sändare p,g,a den lätta vikten och denna kombination kan inte många system slå, ej inräknat GPS. Nackdelen med GPS, vad jag hört är att batterierna tar slut gansa´ka fort så om du har en hund som sprungit bort gäller det att skynda sig innan batterierna tar slut..Batteriet i min gps håller för två dagars jakt...eller jag brukar ladda batteriet var annan dag som jag jagar...oberoend om det behövs eller inte.Så batteriet är inget problem i gpsarna íaf inte i min. :-
Publicerat December 15, 200619 yr men foxkiller ??? tänk dej att stövarn sätterfast sej i ett gryt! det händer ibland! hur hittar man då hunden med gps under jord? går det att se vart den slocknat? isåfall ska jag innförskaffa en! fram tills jag vet hur det fungerar tänker jag hålla mej avvaktande! med en vanlig peil hittar man ju hunden även under jord, har då gjort det hitils flera ggr..
Publicerat December 15, 200619 yr men foxkiller ??? tänk dej att stövarn sätterfast sej i ett gryt! det händer ibland! hur hittar man då hunden med gps under jord? går det att se vart den slocknat? isåfall ska jag innförskaffa en! fram tills jag vet hur det fungerar tänker jag hålla mej avvaktande! med en vanlig peil hittar man ju hunden även under jord, har då gjort det hitils flera ggr..Det kan jag inte svara på ännu iaf för min egen del...men min kompis har haft en pointer i två vintrar och hans tik är bra att stanna vid gryt och gräva och där har det inte varit några problem.Men karlsson ....det är inget att vänta på ;D du har ingen annan bättre pryl...då det gäller rävjakt med stövare.
Publicerat December 15, 200619 yr det är möjligt, spelar ju egentligen ingen roll när hundarna ståndar vid gryten, men till unghundarna kanske det vore en lösning! men lite doping osar det om gps:en ska klura på saken ett tag..,
Publicerat December 15, 200619 yr det är möjligt, spelar ju egentligen ingen roll när hundarna ståndar vid gryten, men till unghundarna kanske det vore en lösning! men lite doping osar det om gps:en ska klura på saken ett tag..,Funderade detsamma en dag ;D få se hur länge man får ha så här fina saker till jakt...innan någon hittar på att förbjuda det...måste nog medge att jakten är på en helt annan plan nu än den var med den gammla pejlen.
Publicerat December 15, 200619 yr Funderade detsamma en dag ;D få se hur länge man får ha så här fina saker till jakt...innan någon hittar på att förbjuda det...måste nog medge att jakten är på en helt annan plan nu än den var med den gammla pejlen. själva gps utrustningen har nog kommit för att stanna, men jag tror nog att det kommer komma några små paragrafer i släptåg!
Publicerat December 18, 200619 yr Jag har använd Swepoint Maxi under många år och är väldigt nöjd med den.Visst kan man pejla fel ibland...särskilt där det är mkt berg..men man lär sig att förstå när det är nåt skumt på gång.Jag har provat en Edèn vid ett tillfälle...blev aldrig riktigt klok på den.I många tester så är det Maxi som fått bäst kritik om jag inte missminner mig helt... Den pejl som nog egentligen är mest riktningssäker är nog System Hundra.Jag hade en sån som funkade kanon, tyckte bara att det var lite otymplig att ha med sig...jag bär ju sällan ryggsäck med mig. GPS-pejlen tror jag har kommit för att stanna..och den är nog oxå oslagbar som det låter.Personligen så kommer jag att vänta ett tag till innan jag införskaffar en sådan igen. Tror att de kommer att utvecklas ganska mkt de närmaste åren. Jag var en av de första som provade Tracer Locator...en satellitbaserad pejl som ibland fungerade alldeles utmärkt..imponerande exakthet...men ibland var den totalt värdelös.Ringde å klagade...fick en ny...hade samma problem med den nya...det stod att hunden var 52 000km i nordöstlig riktning...inte särskilt tillförlitlig.Det slutade med att jag efter en lite hårdare ordväxling och flera telefonsamtal med försäljaren fick pengarna tillbaka. Har iofs önskat mig en GPS-pejl av tomten..får se om jag varit tillräckligt snäll...jag är tveksam...
Publicerat December 18, 200619 yr Batteriet i min gps håller för två dagars jakt...eller jag brukar ladda batteriet var annan dag som jag jagar...oberoend om det behövs eller inte.Så batteriet är inget problem i gpsarna íaf inte i min. :- Då har gps pejlarna förbättrats, ett par år sedan då dessa pejlar kom ut så räckte inte batteriet till och då fanns det ju ingen mening med dom, man fick ha en vanlig pejl på dom i allafall..
Publicerat December 18, 200619 yr Jag var en av de första som provade Tracer Locator...en satellitbaserad pejl som ibland fungerade alldeles utmärkt..imponerande exakthet...men ibland var den totalt värdelös.Ringde å klagade...fick en ny...hade samma problem med den nya...det stod att hunden var 52 000km i nordöstlig riktning...inte särskilt tillförlitlig.Det slutade med att jag efter en lite hårdare ordväxling och flera telefonsamtal med försäljaren fick pengarna tillbaka.Har iofs önskat mig en GPS-pejl av tomten..får se om jag varit tillräckligt snäll...jag är tveksam... Jag tror inte att dom haft så många nöjda kunder vet många som försökt få pengarna tillbaka. Vet ej hur det gått för dom men många som har den klagar på den. Tappar sateliter lite osäker på avstånd och batterierna håller inte
Publicerat December 18, 200619 yr En av hundförarna i vårt Älgjaktlag har en Tracer och dom verkar ha fått till dom rätt bra nu, Nån gång på hela hösten har den kruppat ur och det var sen han fick nytt halsband (hunden tappade det gamla i ån och det gick inte att hitta) Själv har jag Swepoint Maxi XL och skulle aldrig rekommendera den om det finns berg i området, På platt mark är den kanon men totalt värdelös på min mark. Vet inte hur många gånger jag pejlat och den visat minst 45 grader fel. Nä den blir inte långlivad hos mig. Jag väntar till nästa höst med GPS pejl så därför har den fått följa med i år. Farsans Edenpejl är ca 6miljoner gånger bättre i bergig terräng!!!! Så det är absolut att tänka på. 152Mhz om det är bergigt eller helst GPS! Swepointen har åxå ett extremt brett register på avståndet i bergig terräng, Står man bakom ett litet berg så blir det upp mot 7 på pejlen och om man står högt och öppet så visar samma avstånd kring 2. Detta gör ju att jag förutom att ha svårt att hitta riktningen inte vet hur långt bort hunden är. Ett exempel var när jag sist stod på en klippa och såg hunden minst 500m bort på ett hygge och pejlen iofs visade rätt riktning men max 2 på avståndet. (Man brukar kunna se hunden när den är så nära som på 2an men då inom 70-80meter... ) Nu lät det väldigt negativt från min sida men som sagt berg och 533Mhz är ingen bra kombination. Farsan hade min Pejl på ett jaktprov vid kusten med betydligt mindre berg och där funkade den extremt bra så... Nä längtar till man får en punkt på kartan!!!! ;D ;D
Publicerat December 18, 200619 yr Då har gps pejlarna förbättrats, ett par år sedan då dessa pejlar kom ut så räckte inte batteriet till och då fanns det ju ingen mening med dom, man fick ha en vanlig pejl på dom i allafall..Batteriet i halsbandet är inget bekymmer mera...så tillvida att man har möjlighet till laddning.
Publicerat Januari 7, 200719 yr Är det något jag oroar mig för så är det täckningsområdet för GSM, är det noll så gör inte pejlen nytta ett dugg, funderar på en tracker maxima i väntan på teknikens under. Skulle vilja ha en kombisändare GPS och signal