Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
TokTammas

Levande mård i Belisle 120

Recommended Posts

TokTammas

Satt en mård i en fälla idag, måste ha gått i någon gång sedan i går eftermiddag då jag kollade senast.

Blev illa till mods då jag kom fram till fällan och såg att mården inte var död.

Första fångsten i en Belisle för mig, kört med Lazzefällor tidigare och de har varit direkt dödande.

Tycker det verkar som mården kommit för långt in innan den slagit igen.

Ska man fila lite på gillret kanske, så att det inte behövs så stor rörelse på utlösaren och den slår igen tidigare?

mård.jpg

vildmark

Skumt..den ser ju ut att sitta som den ska.. men kollar du dina jack i trälådan så ser det ut som att järnet har tagit stopp..kanske inte klämt ihop hela vägen som krävs för att döda? Verkligen trist när sånt här händer! 

TokTammas
14 hours ago vildmark sa:

men kollar du dina jack i trälådan så ser det ut som att järnet har tagit stopp..kanske inte klämt ihop hela vägen som krävs för att döda?

Fällan sitter på stammen med hålet nedåt, därför har järnet ramlat ner när det slagit igen.

Spåren för fjädrarna är väl tilltagna så det har inte tagit stopp.

Huvudet på mården var lite vridet, kanske därför luftstrupen inte klämts ihop.

Kanske det är mer vanligt att Belisle 120 inte är direkt dödande än man tror.

Det kan ju gå dagar innan mårdfällor vittjas, av spåren att döma så hade den här mården gått i för högst någon timme innan jag vittjade.

vildmark

Man tycker ju att kraften i järnet skulle räcka för att knäcka nacken tillräckligt för att den skulle dö.. 

Tjörnbon

Detta har en bekant till mig varit med om med samma modell av fälla!

En iller hade gått i fällan bredvid hans hönshus och den fick han avliva , jag såg däremot aldrig hur den slagit på illern.

Tuffhund

Bla SVA motsatte sig typgodkännandet av Belise då deras tester visade att träffpunkten varierar stort och endast ett fåtal djur dog direkt. 

• Like 1

TokTammas

Belisle är ju avsevärt billigare än t.ex Trapper 90 eller Vålsjögillret, därför köpte jag tre st för att testa.

Hade tänkt hålla efter mården mer seriöst, men markerna är vidsträckta så det behövs många fällor.

Tanken var att köpa ett dussin Belisle till nästa säsong men nu vet jag inte hur det blir.

vildmark

Trapper 90 är min favorit..men jag tänkte göra som du och gå över på belislejärnen pga prisskillnaden. Har skaffat 4 järn men funkar de dåligt så vill man ju inte använda dem.. 

Bjorn.h

Jag skulle ha spåren för fjädern neråt om hålet till fällan sitter neråt. När det smäller ramlar saxen ner och fjädern slår i botten på spåret vilket kan ha bromsat slaget något. 

Föredrar att ha fällorna vågrätt och spåren för fjädern åt båda hållen, då srätter inte saxen iväg när den utlöses och slår på samma ställe varje gång. Jag har aldrig fått en levande mård. 

TokTammas
18 hours ago Bjorn.h sa:

Jag skulle ha spåren för fjädern neråt om hålet till fällan sitter neråt. När det smäller ramlar saxen ner och fjädern slår i botten på spåret vilket kan ha bromsat slaget något. 

Föredrar att ha fällorna vågrätt och spåren för fjädern åt båda hållen, då srätter inte saxen iväg när den utlöses och slår på samma ställe varje gång. Jag har aldrig fått en levande mård. 

Förstår inte riktigt hur du menar, spåret för fjädern går ju nedåt, lodrätt alltså.

Och på den bråkdel av en sekund det tar för fjädern att sprätta ut så hinner nog inte inte fällan falla många millimeter, spåren kan göras längre men det tar ända stopp mot gaveln till slut..

Att man inte fått en levande mård behöver inte betyda att ens fällor är direkt dödande, det kan också bero på hur lång tid det är mellan gångerna man tittar till fällan.

Men tack ändå, jag ska fundera över konstruktion av lådan och dess placering.

TokTammas
På 2017-03-25 at 06:27 vildmark sa:

Trapper 90 är min favorit..men jag tänkte göra som du och gå över på belislejärnen pga prisskillnaden. Har skaffat 4 järn men funkar de dåligt så vill man ju inte använda dem.. 

Ja fällor med slagbygel typ Trapper är nog det som dödar snabbast.

Det är ju liknande bygel på Lazzefällorna som jag använt tidigare, och jag har aldrig varit med om att det varit tvekan om döden har varit ögonblicklig för någon av de tjugotal mårdar jag fångat med de fällorna.

Tyvärr skänkte jag bort de fällorna när jag fick andra intressen för ca 25 år sedan...

henke67

Hej

Ber om ursäkt för att jag inte riktigt förstår. Men hur hänger järnet i uppspänt läge? Är det blecket som sitter med stjärnskruv rakt fram i bild som håller det på plats? Frågar för att jag inser att jag har tillgång till ett gäng sådana här järn. Hänger på väggen i en ladugård...

(I tre olika storlekar så man får nog kolla lite noggrannare vad det egentligen är innan man går vidare)

vildmark
2 hours ago TokTammas sa:

Ja fällor med slagbygel typ Trapper är nog det som dödar snabbast.

Det är ju liknande bygel på Lazzefällorna som jag använt tidigare, och jag har aldrig varit med om att det varit tvekan om döden har varit ögonblicklig för någon av de tjugotal mårdar jag fångat med de fällorna.

Tyvärr skänkte jag bort de fällorna när jag fick andra intressen för ca 25 år sedan...

Trapper 90 och lazzefällan knäcker både skalle och nacke bra.. Jag har 18 lazzefällor och några trapper 90. 

vildmark

Henke 67.. Har du större järn så är de troligen för bäver men det behöver du gå en kurs för att få fånga. De brukar vara conibear 330 om jag inte säger fel nu.. 

Belisle 120 har mindre storlek och 2 fjädrar.. modeller med en fjäder är inte godkända vad jag vet. De skall sitta i en låda där skårorna håller järnet på plats samt ett så kallat killerclips.. en liten plåtbit. Är du nyfiken så kolla filmklipp på tuben.. marten trapping.. Där kan du se både gillring och fastsättning av järn.. tänk på Svenska reglerna bara.

Järn kan du köpa på trapperprodukter.. eller z-aim

Bjorn.h

Visst är det minimalt vad fällan hinner falla neråt sen den smällt, men ser man var klippset sitter så finns det inte mycket marginal neråt, kanske ändå tillräckligt. Med spåren nedåt så menar jag att jag skulle sätta i saxen nerifrån. Hur får du ut en ihopfrusen mård ur fällan, drar du den uppåt genom hålet?

BollnäsViktor

Man lär sig nått nytt jämt. 

Jag och  kompisen var och slog igen ett gäng fällor igår, och diskuterade så klart Årets resultat och allt annat som rör fällfångsten. 

Och han var super nöjd med sina belisle, h

Han har kört med dom nått år nu och har inte haft en enda som slagit dåligt, 

tror han har ett 30 tal ute

TokTammas
11 hours ago Bjorn.h sa:

Hur får du ut en ihopfrusen mård ur fällan, drar du den uppåt genom hålet?

Spänner fjädrarna och drar ut den samma väg som den kom in.

10 hours ago BollnäsViktor sa:

Han har kört med dom nått år nu och har inte haft en enda som slagit dåligt, 

tror han har ett 30 tal ute

Men hur vet man att mården dött ögonblickligen?

Nu kollade jag fällan bara någon timme efter att mården gått i, hade jag kommit några timmar sedan så hade den förmodligen varit död och jag hade trott att den inte behövt plågas..

Tror inte att det är många "trappers" som kollar sina fällor varje morgon. Bara för att det sitter en död mård i fällan och att järnet verkar ha slagit på rätt ställe betyder inte att den gått en snabb död till mötes..

• Like 1

BollnäsViktor
1 hour ago TokTammas sa:

Bara för att det sitter en död mård i fällan och att järnet verkar ha slagit på rätt ställe betyder inte att den gått en snabb död till mötes..

Nä och bara för att man blivit överkörd av ett tåg betyder inte det att man dör... 

Men det är ganska stor chans. 

Tuffhund
11 minutes ago BollnäsViktor sa:

Nä och bara för att man blivit överkörd av ett tåg betyder inte det att man dör... 

Men det är ganska stor chans. 

Märkligt resonemang. TokTammas har ju startat tråden för att mården levde vid vittjning av slagfällan som ska vara omedelbart dödande. Tammas är ingen isolerad händelse. Att mården dör förr eller senare råder det inget tvivel om men jag tycker man som fångstman ska ställa lite högre krav än så på sig själv. 

• Like 1

BollnäsViktor
43 minutes ago Tuffhund sa:

Märkligt resonemang. TokTammas har ju startat tråden för att mården levde vid vittjning av slagfällan som ska vara omedelbart dödande. Tammas är ingen isolerad händelse. Att mården dör förr eller senare råder det i nget tvivel om men jag tycker man som fångstman ska ställa lite högre krav än så på sig själv. 

Självklart vill jag också bara få perfekta slag med direkt död, men att det ibland händer att det inte blir så.  Det är verkligheten. 

Jag själv *tror* upplever belisle som mer säker en tex gävleborgsfällan som jag har ett gäng av. 

Får ursäkta om mitt svar  fattades fel, men jag jagar tex räv med v-max och det burkar vara en säker snabb död, men ibland sker saker som gör att det inte blir så, och jag rannsaka inte v-max för det... 

TokTammas
21 hours ago BollnäsViktor sa:

Får ursäkta om mitt svar  fattades fel, men jag jagar tex räv med v-max och det burkar vara en säker snabb död, men ibland sker saker som gör att det inte blir så, och jag rannsaka inte v-max för det... 

Om du då använder helmantel som också är tillåtet på räv så blir säkert fler tillfällen där räven inte dör omedelbart..

Belisle = Helmantel, Trapper 90= V-max

Bjorn.h

Det har hänt missöden med de svenska fällorna också, en skribent på grannkanalen fick en tass tex. Mården återfanns efter två dagars spårning. Gillret behöver filas lite från fabrik, det är rejält hårt. Sen så skulle jag konstruera om fällan om jag vore ts. Spänna fjädrarna för att få bort mården från fällan låter jobbigt, betydligt lättare spänna om man har järnet i handen. Skulle även skippa clippset så man kan gillra innan man sätter saxen i tunneln.

TokTammas
2 hours ago Bjorn.h sa:

.Spänna fjädrarna för att få bort mården från fällan låter jobbigt, betydligt lättare spänna om man har järnet i handen. Skulle även skippa clippset så man kan gillra innan man sätter saxen i tunneln.

Jag köpte tången som är gjord för Belisle. 

Med den går det smidigt att spänna fjädrarna samt att klämma fast fällan i clipset.

fredrikl

Problemet är att mården kommit för LITE långt in i fällan!

Ena bygeln skall slå över nacken och den andra över bröstkorgen vid en korrekt träff.

TokTammas
På 2017-04-24 at 15:01 fredrikl sa:

Problemet är att mården kommit för LITE långt in i fällan!

Ena bygeln skall slå över nacken och den andra över bröstkorgen vid en korrekt träff.

Om det är så det är meningen att det ska fungera så förstår jag inte att den blivit godkänd.

Har kollat runt lite och kikat på belislefångade mårdar, ingen av de jag sett har fungerat som du beskriver. Det är bara en bygel som mården sitter i.