Publicerat Januari 18, 20206 yr 6 hours ago Nils l sa: Det gör det extra spännande när det lyckas. Jo som sagt, rävjakt förefaller vara en spännande jaktform. Skulle tro att det kommer en bild framöver här på forat, hur väl jag lyckats med mina första stapplande steg på Dianas stigar, räv eller ej ?.
Publicerat Januari 18, 20206 yr Författare Krävs bara lite tur för att lyckas. Men av erfarenhet vet jag att nu är det som tuffast att få in dem. Högtiden är första snön då isarna börjar bära och kulmen då parningen inleds men den sista är svårast då ett fel kan förstöra hela passet. Sagt det förr och säger det igen Ljusa toner med pipan och lite brum på blåset så är du hemma.
Publicerat Januari 18, 20206 yr 1 minute ago Nils l sa: Högtiden är första snön då isarna börjar bära Lite dåligt med den varan på mina breddgrader ?. Tror inte vi varit under nollan än så länge under denna vintern. 3 minutes ago Nils l sa: Sagt det förr och säger det igen Ljusa toner med pipan och lite brum på blåset så är du hemma. Det är noterat. Jag bor i närheten av ett natura 2000-område (i princip runt hörnet), tänkte gå ner dit och blåsa på för att se om jag kan locka någon räv. Samtidigt håller jag störningsjouren borta från bostaden, s a s ?.
Publicerat Januari 18, 20206 yr Författare Då har du tät skog som rävarna kan ta skydd i på dagen. Tror inte att du kommer att gå tom någon längre tid.
Publicerat Januari 18, 20206 yr 17 minutes ago Nils l sa: Då har du tät skog som rävarna kan ta skydd i på dagen. Tror inte att du kommer att gå tom någon längre tid. Det låter ju lovande ?. Önskade bara att PostMord kunde infriat sitt löfte om leverans nästkommande dag, så jag inte hade behövt sitta hela helgen och vänta på att få tuta i luren...
Publicerat Januari 19, 20206 yr 16 minutes ago TekDr sa: Twisted syco + SST i 6,5 = ridå Ja, där ser man ! Nu har ju andra provat samma tutor som jag köpt och använt dom med lyckat resultat, så jag får hoppas att jag också kan fixa det. I annat fall kanske jag får investera i en Twisted syco också, vad det lider. Något tips på ett bra "snöre" att hänga dom i (runt halsen) om det blir fler inköp (så att man har någon ordning på grejerna) !? En följdfråga; Om man skjuter en räv framifrån (med helmantel) och kulan går rakt igenom (?), då blir väl räven ändå på plats, eller !?
Publicerat Januari 19, 20206 yr 50 minutes ago MrT. sa: En följdfråga; Om man skjuter en räv framifrån (med helmantel) och kulan går rakt igenom (?), då blir väl räven ändå på plats, eller !? Säger eller. Svansen var kvar. Räven fick tre pilar till. Räven hade vridit i skottet så sköt av frambenet och svansen. Två bom skott till. Hunden släpptes och det gick att avsluta..
Publicerat Januari 19, 20206 yr 10 minutes ago hs_merkel sa: Säger eller. Svansen var kvar. Räven fick tre pilar till. Räven hade vridit i skottet så sköt av frambenet och svansen. Två bom skott till. Hunden släpptes och det gick att avsluta.. Ojdå ? ! Ja, det vill jag ju undvika, förstås. Såg en annons i Svensk Jakt att det fanns en som var intresserad av att köpa rävskinn, därav frågan ?.
Publicerat Januari 19, 20206 yr Vill man ha skinn bör man iallafall undvika SST. Tar det nån form av ben så är resultatet rätt spektakulärt ?
Publicerat Januari 19, 20206 yr 4 minutes ago TekDr sa: Vill man ha skinn bör man iallafall undvika SST. Tar det nån form av ben så är resultatet rätt spektakulärt ? Hm, jag antar att den stannar på plats !? Denna SST finns färdigladdad !?
Publicerat Januari 19, 20206 yr https://m.skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.1958.15466/hornady-hornady-65x55-140gr-sst-spf-20stask
Publicerat Januari 19, 20206 yr 1 hour ago MrT. sa: Hm, jag antar att den stannar på plats !? Denna SST finns färdigladdad !? Den gjorde inga försök att lämna iallafall... däremot lämnade rätt mycket räv räven ? Har en rätt grafisk bild men tycker inte den passar sig att lägga upp... SST finns färdigladdad som du såg ovan, jag laddar mina själv till lite högre hastighet. Den ger inte alls samma sprängverkan i rå och gris om än att den är rätt blöt.
Publicerat Januari 19, 20206 yr Du överanalyserar det där med kula och stanna på plats. Den lägger sig på plats med 22lr om du träffar rätt och skjuter på rätt avstånd. Vilken tillåten kaliber och kula du än väljer så kan de både bli på plats, springa en bit eller få lov att letas efter med hund. Det beror på hur du träffar. I en film så skjuter Lindroth en fullträff full bredsida med vmax i 204 ruger och räven springer 30m i en halvmåne utan lungor.
Publicerat Januari 19, 20206 yr 1 minute ago Gamebore sa: överanalyserar det där med kula och stanna på plats Möjligt. 2 minutes ago Gamebore sa: Det beror på hur du träffar. Du har en poäng där. 2 minutes ago Gamebore sa: räven springer 30m i en halvmåne utan lungor. Uj uj uj ?.
Publicerat Januari 19, 20206 yr 10 minutes ago TekDr sa: Har en rätt grafisk bild men tycker inte den passar sig att lägga upp... Antar att det är upp till dig. Men jag tror att de flesta som hänger här, har sett ett djur mer eller mindre sönderskjutna. 10 minutes ago TekDr sa: Den ger inte alls samma sprängverkan i rå och gris om än att den är rätt blöt. Till rå och gris har jag andra pilar. I detta nu stavas det Lapua Mega.
Publicerat Januari 20, 20206 yr Författare Skott med helmantel på räv vill jag avråda från. Det slutar med eftersök ofelbart. Välj någon varmint kula.
Publicerat Januari 20, 20206 yr 1 hour ago Nils l sa: Skott med helmantel på räv vill jag avråda från. Det slutar med eftersök ofelbart. Jo, det framgick med all önskvärt tydlighet. Den där omtalade SST ligger nära till hands.
Publicerat Januari 20, 20206 yr SST är en underbar kula... i en bättre värld, hade .17hmr varit klass 3, (v-max) och då den perfekta rävdräparen.. men vi lever i en trist och grå värld.. utan den lovliga möjligheten...
Publicerat Januari 20, 20206 yr Fick då mina pipor idag, och visst lyckades jag frambringa ljud i dom. Frågan är hur pass attraktivt räven tycker att det är...?.
Publicerat Januari 20, 20206 yr Författare 14 minutes ago MrT. sa: Fick då mina pipor idag, och visst lyckades jag frambringa ljud i dom. Frågan är hur pass attraktivt räven tycker att det är...?. Harskrik är ingen exakt vetenskap. Läpparna en tredjedel till hälften in på pipan. Dra några längre skrik och avsluta med kortare och brumma lite på rösten samtidigt som du blåser så får du mer liv i ljudet. Vänsterhanden kupad över pipan där du öppnar handen då du blåser ger extra liv åt ljudet. Locka en 5-10min och vänta locka igen lite kortare och sitt tyst igen. Öppna pass minst en timme och tätare kortare. Rävar har en tendens att uppenbara sig som hägringar från ingenstans så rör dig med små rörelser då du spanar och kika någon gång bakom dig. De små rackarna följer inte alltid manualen. Men nu är det bara egen erfarenhet som gäller och sedan får du själv avgöra nilka råd du vill förkasta och vilka du kan bekräfta.
Publicerat Januari 20, 20206 yr 42 minutes ago Nils l sa: Harskrik är ingen exakt vetenskap. Läpparna en tredjedel till hälften in på pipan. Dra några längre skrik och avsluta med kortare och brumma lite på rösten samtidigt som du blåser så får du mer liv i ljudet. Vänsterhanden kupad över pipan där du öppnar handen då du blåser ger extra liv åt ljudet. Locka en 5-10min och vänta locka igen lite kortare och sitt tyst igen. Öppna pass minst en timme och tätare kortare. Rävar har en tendens att uppenbara sig som hägringar från ingenstans så rör dig med små rörelser då du spanar och kika någon gång bakom dig. De små rackarna följer inte alltid manualen. Men nu är det bara egen erfarenhet som gäller och sedan får du själv avgöra nilka råd du vill förkasta och vilka du kan bekräfta. Tackar för tipsen, håller i detta på med att titta på den medföljande filmen. När det är klart, utesluter jag inte möjligheten att jag går ner till Natura - 2000 området jag har runt knuten och gör några försök...?.
Publicerat Januari 30, 20206 yr 15 minutes ago Nils l sa: Hur går det smäller det nåt? Om frågan är ställd till mig, får jag konstatera att jag inte varit ute något mer än det enda tillfälle som redogjort för på grund av arbete, dåligt väder och brist på inspiration.
Publicerat Januari 30, 20206 yr Författare 49 minutes ago MrT. sa: Om frågan är ställd till mig, får jag konstatera att jag inte varit ute något mer än det enda tillfälle som redogjort för på grund av arbete, dåligt väder och brist på inspiration. Smäller inget i soffan , möjligen kan man smälla av. (extremt dålig humor) ?