Publicerat Maj 5, 20179 yr Tjena Jag har mycket beslutsångest. Tänkte köpa ett fjärde vapen, och har idag en tikka t3x i 30-06 som jag är mycket nöjd med. Skjuter som en laserstråle, och vill gärna att mitt nästa vapen är lika bra. Jag vill ha en lättare kaliber, beslutsångest om man skulle välja en 6.5mm, .270w eller gå ner i kaliber till en klass 2. Jag handladdar inte, .260 är uteslutet, min 30-06 täcker ju allt. Men ni vet ju att det är både roligt och kanske även praktiskt att ha fler jaktbössor. Jag jagar allt som är lovligt Är 7mm rem för lik 30-06, samma med .270? Vad skulle ni välja? Är 6.5 lika flackskjutande som en 7mm eller .270? .243, .223 är också intressanta som klass 2 vapen.
Publicerat Maj 5, 20179 yr Jag tycker nog man bör ha två klass 1, så man har en backup om bössan skulle haverera. Eftersom du inte handladdar skulle jag välja en kaliber som är billig att övningsskjuta med. Norma har billig övningsammunition till 6,5x55 och GGG till 308W. Båda funkar bra till klass 2 och har låg rekyl. Jag skulle valt 6,5x55. Har du en lätt bössa idag kan du ju välja en tyngre som nr två, men det beror ju på hur din jakt ser ut.
Publicerat Maj 5, 20179 yr Författare 4 minutes ago Pongu sa: Jag tycker nog man bör ha två klass 1, så man har en backup om bössan skulle haverera. Eftersom du inte handladdar skulle jag välja en kaliber som är billig att övningsskjuta med. Norma har billig övningsammunition till 6,5x55 och GGG till 308W. Båda funkar bra till klass 2 och har låg rekyl. Jag skulle valt 6,5x55. Har du en lätt bössa idag kan du ju välja en tyngre som nr två, men det beror ju på hur din jakt ser ut. Tack för svar, Ja 6.5 är ju billigare att skjuta med och är ett både klass 1 och 2 vapen. På nåt sätt känns det som att kalibern är lite mellanmjölk (ber om ursäkt om jag svär i kyrkan), lite för klen för klass 1 och lite för långsam för renodlad klass 2. Är inte .270 på alla sätt en trevligare kaliber än 6.5? Flackare, mer punch och bara mer spännande? Eller är jag ute och cyklar? Precision är ju som alltid högprioriterat.
Publicerat Maj 6, 20179 yr Svaret på frågan är skitenkelt: 6XC. Billigare än 6,5 och allt annat i klass 1. Snudd på oslagbara långhållsegenskaper, lätt att ladda, kulor bättre än man kan fantisera om finns. Och äter inte pipor... Hur svårt kan det vara? T
Publicerat Maj 6, 20179 yr Författare Tack för svar Jag har inte hört talas om kalibern förut, hur ser det ut med ammunitionsutbudet? Kollade lite snabbt på bössor med olika kaliberval, hittar ingen med 6xc pipa, är det förkortning för nåt?
Publicerat Maj 6, 20179 yr Det är inte så många tillverkare som erbjuder 6XC (kallas ibland 6mm XC). Sauer 202 och Blaser R8 vet jag finns. Kanske någon till. Jag har en Krieger-pipa till min Tikka T3. Norma gör snorbra mollad skytteammunition och det finns även jaktammunition att tillgå. Nackdelen är väl att det är en klass 2 och att den därmed inte kan agera backup till klass 1:an. Och den glänser väl framför allt mellan 300 och 1000m. Men då har du ju en anledning att skaffa ytterligare en bössa i klass 1! Ett annat lite mer exotiskt alternativ är 6,5x47L. Teoretiskt ska det gå att få den till klass 1-prestanda
Publicerat Maj 6, 20179 yr Ammunitionen är klart dyrare än för 6,5x55 och 308W eftersom du inte laddar själv.
Publicerat Maj 6, 20179 yr Författare Japp, kollade hos norma, dom har den i sitt utbud, men det är en lite för udda kaliber för mig pga utbud av bössor och utbud av ammo hos handlare fysiskt. Står mellan 6.5 och 270. Och bössan blir nog en tikka ctr ville ha wild boar, men den finns inte i vänster.
Publicerat Maj 6, 20179 yr Detta är en populär post. 6.5x55 sluta vela, för att citera ur highlander "there can be only one".
Publicerat Maj 6, 20179 yr Författare 41 minutes ago strävhår sa: 6.5x55 sluta vela, för att citera ur highlander "there can be only one". Ok, jag kör på 6.5, it has begun Edit: t3x ctr finns bara i .260 och 308
Publicerat Maj 6, 20179 yr 1 hour ago Varmint sa: Ok, jag kör på 6.5, it has begun Edit: t3x ctr finns bara i .260 och 308
Publicerat Maj 7, 20179 yr 270W!! (ser en bubblare som kan ta över efter min rävracertråd) Finns i fabriksladdat sen kanske du kan finna någon vänlig själ som laddar åt dej, då blir det kul på riktigt! Jag laddar en 110 gr v-max åt en kompis.. den är det hyggligt fart på
Publicerat Maj 7, 20179 yr Författare 52 minutes ago Hipshot sa: 270W!! (ser en bubblare som kan ta över efter min rävracertråd) Finns i fabriksladdat sen kanske du kan finna någon vänlig själ som laddar åt dej, då blir det kul på riktigt! Jag laddar en 110 gr v-max åt en kompis.. den är det hyggligt fart på Ingen bubblare här inte Hjärtat och lungorna säger .270 medan förnuftet säger 6.5, lite svårt att hitta bössor när man är vänsterskytt också. Ja, skulle vara jäkligt fint att känna nån som kunde ladda, då hade problemet varit löst.
Publicerat Maj 7, 20179 yr Jag är nöjd med min 270 win laddar ttsx 130 grain i 930 bloss men visst är 6,5 förnuftigare på alla sätt men vem vill vara det
Publicerat Maj 9, 20179 yr På 5/6/2017 at 18:16 Pongu sa: Ammunitionen är klart dyrare än för 6,5x55 och 308W eftersom du inte laddar själv. Nja..... 6XC är än så länge lite dyrare, men den har relativt sett gått ner i pris i jmf med 6,5/308. 6,5x55: Norma Partition - 860 kr/ask Norma Alaska - 585 kr/ask Norma Vulcan - 670 kr/ask Norma Oryx - 720 kr/ask Norma BST - 695 kr/ask Norma Jaktmatch - 395 kr/ask (50 ask) 308: Norma Partition - 870 kr/ask Norma Alaska - 580 kr/ask Norma Vulcan - 670 kr/ask Norma Oryx - 725 kr/ask Norma BST - 740 kr/ask Norma Jaktmatch - 580 kr/ask (50 ask) 6XC: Norma BST - 750 kr/ask Norma Jaktmatch - 350 kr/ask (20 ask) Så jämför vi samma kula i samma förpackning från samma tillverkare så blir det ganska jämt, i synnerhet i jmf med 308..... Bulk så kostar 6,5x55 DL runt 7,50, 6XC runt 12 kr. /T
Publicerat Maj 9, 20179 yr Ska man övningsskjuta Norma billigt är det bara 6,5x55 som gäller. Som tur är håller GGG i 308W rätt bra kvalitet för 6kr/skott. Låg på ca en MOA i min Tikka T3. Som Norma jaktmatch ungefär. 6XC är klart dyrare än 6,5x55 vilket du visar med dina exempel. Ändå tycker jag 6XC är en bra kaliber och man får mycket för pengarna när man köper DL:
Publicerat Maj 9, 20179 yr Både DL och BST skjuter i min pipa perverst tätt. Jag har ett par gånger liksom inte riktigt trott på träffbilderna..... Lite dyrare ja, men inte direkt störande mycket dyrare. Sett till hur mycket tätare den skjuter skulle jag säga att det blir billigare. Vill man ha precisionen så har man som jag ser det ganska få alternativ. /T
Publicerat Maj 15, 20179 yr Författare Vad är det som gör Blaser så speciella och dyra egentligen? Om man bortser från möjlighet till pipbyte, samt rakrepeter, varför älskar så många Blaser så mycket, skjuter en r8:a för 30 papp bättre än en tikka för 12 papp? Jag har faktiskt testat en R8:a .308w. Tyckte.. Liksom inget speciellt, är det pipbytarsystemet och rakrepetern i kombination som gör den så speciell, eller har jag missat nåt?
Publicerat Maj 15, 20179 yr 27 minutes ago Varmint sa: Vad är det som gör Blaser så speciella och dyra egentligen? Om man bortser från möjlighet till pipbyte, samt rakrepeter, varför älskar så många Blaser så mycket, skjuter en r8:a för 30 papp bättre än en tikka för 12 papp? Jag har faktiskt testat en R8:a .308w. Tyckte.. Liksom inget speciellt, är det pipbytarsystemet och rakrepetern i kombination som gör den så speciell, eller har jag missat nåt? Nej du har nog fattat det viktigaste. Blaser gör bra bruksbössor, mycket bra tom. Mer är det inte.
Publicerat Maj 15, 20179 yr Författare 4 minutes ago sidelock sa: Nej du har nog fattat det viktigaste. Blaser gör bra bruksbössor, mycket bra tom. Mer är det inte. Bra det där med att "när man skjutit med en Blaser så vill man inte skjuta annat" har i alla fall inte jag förstått. Enda fördelen jag ser med dom är just att kunna ha fler kalibrar utan att dom tar plats i garderoben. Även om en pipa kostar mellan 10-13 papp, och tillhörande mag 5 papp. Rakrepeter är fint, men då finns ju Merkel och Maral också, även om Maral troligtvis inte har lika bra träffbilder som Blaser och Merkel.
Publicerat Maj 15, 20179 yr 18 minutes ago Varmint sa: Bra det där med att "när man skjutit med en Blaser så vill man inte skjuta annat" har i alla fall inte jag förstått. Enda fördelen jag ser med dom är just att kunna ha fler kalibrar utan att dom tar plats i garderoben. Även om en pipa kostar mellan 10-13 papp, och tillhörande mag 5 papp. Rakrepeter är fint, men då finns ju Merkel och Maral också, även om Maral troligtvis inte har lika bra träffbilder som Blaser och Merkel. Det förstår inte jag heller. Jag hade haft en för länge sen om jag velat, men det vill jag inte. Det är en bra bruksbössa, inte mer, inte mindre.
Publicerat Maj 15, 20179 yr 1 hour ago Varmint sa: Vad är det som gör Blaser så speciella och dyra egentligen? Om man bortser från möjlighet till pipbyte, samt rakrepeter, varför älskar så många Blaser så mycket, skjuter en r8:a för 30 papp bättre än en tikka för 12 papp? Jag har faktiskt testat en R8:a .308w. Tyckte.. Liksom inget speciellt, är det pipbytarsystemet och rakrepetern i kombination som gör den så speciell, eller har jag missat nåt? I mitt fall som går med hund är de spänntangenten. Sen är de Presicionen, Riva bössan när den är dyng sur och plocka ihop den igen och de sitter på samma ställe. Byta pipor som jag vill, Bland dem bättre snabbmontagen på marknaden.Priset kan jag inte säga längre då de idag är galet högt! Annat var de när dem kom jag gav 13900 för min R93 då. S