Publicerat Maj 16, 20179 yr Detta är en populär post. På Sat May 06 2017 at 18:04 Pongu sa: Det är inte så många tillverkare som erbjuder 6XC (kallas ibland 6mm XC). Sauer 202 och Blaser R8 vet jag finns. Kanske någon till. Jag har en Krieger-pipa till min Tikka T3. Norma gör snorbra mollad skytteammunition och det finns även jaktammunition att tillgå. Nackdelen är väl att det är en klass 2 och att den därmed inte kan agera backup till klass 1:an. Och den glänser väl framför allt mellan 300 och 1000m. Men då har du ju en anledning att skaffa ytterligare en bössa i klass 1! Ett annat lite mer exotiskt alternativ är 6,5x47L. Teoretiskt ska det gå att få den till klass 1-prestanda Den kan visst agera backup... och den glänser HELA vägen. Inte bara bortom 300 meter. Vill man ha en bössa med precision och ett grymt utbud av kulor så är 6xc fin! Då jag laddar själv (och det är aldrig för sent att börja) är det iof en annan sak men det finns absolut tillräckligt med bulor att köpa för all jakt. Norma kan sälja jäkligt fina pipor från Bartlein. Med Lapua Scenar längst fram i hylsorna är min en sjukt bra fågelbössa, rävbössa, rådjursbössa och ögonsten. Bygg en drömbössa!!
Publicerat Maj 16, 20179 yr OK, vill man hålla sig inom lagens ramar kan den inte agera backup för klass 1-bössan... Inom 300m är den en i mängden välskjutande kalibrar och skjuter inte bättre än 6 PPC eller 6mm BR. Snygg bössa!
Publicerat Maj 16, 20179 yr Tja fast den energi en 105 grains kula lämnar i viltet eller plåten är vansinnigt imponerande. Jag har nyttjat allt från 22LR, WMR, 22 Hornet, 6 mm TCU, BR och XC samt 243 Win mfl, ja 243 är klart vassare men XC är så där rätt. En BR klarar inte av 900 m/s med en 105 inom vettiga tryck och det är lite av en magisk gräns i vo, med 90 grains kulor gör den det och är underbar. Av alla kalibrar jag nyttjat saknar jag bara TCU:n, sanslöst effektiv kaliber med fin precision. Mitt svammel, för vad det är värt. C