Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ombygge av Klass 1

Featured Replies

Publicerat

Jag har börjat värka efter att göra en ny kolv till en studsare och jag tänkte att jag kunde hamra och spika lite där det inte gör så ont i plånboken!!

Min gamla m96 till järnspett är ju inte så komplicerad så den kan ju vara en första försöks studsare!!

Jag undrar vad som är lagligt att göra med träbiten utan att polisen kommer och tar den från mig , men jag vet inte var jag hittar information som jag helt vågar lita på.

Det jag vill göra som jag inte vet om det är lagligt är att korta ner hela geväret , bygga om den till en Bullpup modell.

Själva repeteringen blir ju naturligtvis lidande men det är av mindre betydelse.

Ide´n ligger ju endast på ritbordet (inte ens det) men den är lite för frestande för att inte kolla vidare på ^_^

Kan någon vägleda mig till lagtexten om vad jag får och inte får så är jag tacksam..

Publicerat

Du kan göra vad du vill så länge du har en piplängd på minst 45cm... hoppsan, givetvis får du inte ändra kaliber eller bygga om den till halv(eller hel) automat utan ny licens.

Nu tror jag att jag täckte in det mesta ;)

Publicerat
19 minutes ago sos sa:

Du kan göra vad du vill så länge du har en piplängd på minst 45cm... hoppsan, givetvis får du inte ändra kaliber eller bygga om den till halv(eller hel) automat utan ny licens.

Nu tror jag att jag täckte in det mesta ;)

Typ så.

Och sedan är det de "estetiska" bedömningarna att ett "jaktvapen" ska efterlikna "traditionella jaktvapen". Och inte vara för lätta eller för tunga. Med de kan du strunta i så länge du inte ska sälja resultatet.

/T

Publicerat

Oavsett hur mycket jobb du lägger ned på en m/96 - och oavsett hur bra resultatet skulle råka bli är det fortfarande just en m/96 när du är klar... och följaktligen är den inte mera värd när den är klar än den var då du började.

Dessutom en långsammare mekanism för den ovane...

Så länge 98:or och 1600:or är så oförskämt billiga i Sverige är det rent tokigt att inte bygga på något dylikt...

Trots att jag inte är det minsta rädd för att skjuta med 96:or ;)

Publicerat
  • Författare
14 minutes ago pmt sa:

Typ så.

Och sedan är det de "estetiska" bedömningarna att ett "jaktvapen" ska efterlikna "traditionella jaktvapen". Och inte vara för lätta eller för tunga. Med de kan du strunta i så länge du inte ska sälja resultatet.

/T

Någon försäljning är det ju inte frågan om utan endast eget bruk!

Men vad jag förstått så finns det speciella regler för pistolgrepp osv osv och att få till en Bullpup så den ser traditionell ut är väl inte helt enkelt.

Är det ok så länge jag inte säljer den??

Publicerat

Å andra sidan är det inget att gråta över om man skulle misslyckas, eftersom de flesta skrotas ändå. Så som experimentämne är det ju ganska optimalt! :)

Publicerat
  • Författare
1 minute ago Dansken sa:

Oavsett hur mycket jobb du lägger ned på en m/96 - och oavsett hur bra resultatet skulle råka bli är det fortfarande just en m/96 när du är klar... och följaktligen är den inte mera värd när den är klar än den var då du började.

Dessutom en långsammare mekanism för den ovane...

Så länge 98:or och 1600:or är så oförskämt billiga i Sverige är det rent tokigt att inte bygga på något dylikt...

Trots att jag inte är det minsta rädd för att skjuta med 96:or ;)

Helt klart Svend!

Det är inte för att höja något värde utan endast för att få till en kompakt bössa!

Snabba skott är inte aktuellt , jag ser snarare att den kommer bli jäkligt otymplig att ladda om ^_^

Om den blir bra kan jag tänka mig att bygga på en annan platform och lägga in lite pengar i den.

Publicerat
  • Författare
1 minute ago Pongu sa:

Å andra sidan är det inget att gråta över om man skulle misslyckas, eftersom de flesta skrotas ändå. Så som experimentämne är det ju ganska optimalt! :)

Precis min tanke!

Publicerat
4 minutes ago Tjörnbon sa:

Nej...

Men det 11:e Guds bud annulerar dom första 10...... om ingen kommer på dig ;)

Publicerat
Just now Tjörnbon sa:

Vad Kling&Klang inte vet har de inte ont av......

Formellt sett har Polisen förlorat ett par fall man drivit i rätten där folk byggt om - läs pimpat - jaktvapen, men inte desto mindre har man försökt ett par gånger vilket visar på hur man ser på saken. Och man avslår sådant som bevisligen är ok enligt lagens text, men som man upfattar som "opassande estetik" när folk ansöker om licens.

Så länge du inte säljer den och Kling&Klang kräver in en bild så kan du förmodligten hävda "det hade jag inte en aaaaaning om" mycket framgångsrikt.

Däremot får du inte jaga med ett vapen som inte uppfyller defintionen på ett jaktvapen. Vilket i ditt fall egentligen endast reglerat i form av piplängden.

/T

Publicerat
28 minutes ago Tjörnbon sa:

Om den blir bra kan jag tänka mig att bygga på en annan platform och lägga in lite pengar i den.

På en m/96 6,5X55 skulle jag hellre bygga en pyrschbössa isf.

För dom brukar skjuta ruggigt tät... dom gamla liven :)

Publicerat

Vad gäller manuellt omladdade vapen ska det vara lugnt.

"Efterlikna traditionella jaktvapen" gäller halvautomater.

Det finns en dom (AI AX) där man gav polisen rätt i att neka licens på ett vapen med en utformning man inte ansåg vara jaktligt motiverad utifrån fåniga argument (vikt, fritt pistolgrepp, vikkolv, omslutande förstock och var det nu var). Bortser man från låtsasargumenten står det dock ganska klart att polisen helt enkelt inte uppskattade utseendet. Dvs man ansåg att bössan liknade en M16 och en sådan kan man ju inte låta folk kuta omkring med hursomhelst.

En m/96 med träkolv kommer nog alltid att passa in i polismyndighetens Åsa Nisse-definition av ett jaktvapen. Krånglar man är det bara att hänvisa till att det fanns manuellt omladdade bull-pup-vapen redan i början av 1900-talet. Men som sagt, ingen kommer att bråka om saken, och skulle det ändå hända har du sannolikt torrt på fötterna.

Publicerat
19 minutes ago Pongu sa:

Vad gäller manuellt omladdade vapen ska det vara lugnt.

"Efterlikna traditionella jaktvapen" gäller halvautomater.

Det SKA vara det ja, men det ÄR inte det i praktiken....... Om inte annat så kan du ju fråga ett visst förbund.

/T

Publicerat

Skall du sälja så bygg inte om så det går att skjuta från höften, då blir precisionen lidande. Bössor byggda på det viset ÄR gjorda för att skjutas med från höften och då missar man allt = det får stöd i FAP för då blir precisionen undermålig = ej lämplig för jakt. Du kan kolla med ovannämnda förbund eller Kommissarie Nisse G*rdin

OBS... vissa spår av ironi

Publicerat
19 minutes ago sos sa:

OBS... vissa spår av ironi

Nu förstår jag inte alls vad du menar........ Komplett obegripligt.

/T

Publicerat
3 minutes ago pmt sa:

Nu förstår jag inte alls vad du menar........ Komplett obegripligt.

/T

Tänk "fnuttar"    :)

Publicerat
Just now Dansken sa:

Tänk "fnuttar"    :)

Fattar "inte alls".......

/T

Publicerat

Tanken med dessa vapen är att de inte behöver träffa, det skall ge ihållande eld som trycker ned "den lede FI" så man kan rycka fram... därav olämpliga som jaktvapen...

Nu kanske det är spår av "sarkasm" istället :)

Publicerat
1 minute ago sos sa:

Tanken med dessa vapen är att de inte behöver träffa, det skall ge ihållande eld som trycker ned "den lede FI" så man kan rycka fram... därav olämpliga som jaktvapen...

Nu kanske det är spår av "sarkasm" istället :)

Du har tydligen aldrig jagat ringduvezoooombier med kevlarfjädrar. Då behöver man verkligen ihållande eld - ergo skydd om pipan så man inte bränner sina små känsliga frökenfingrar...... Och tunga laddningar med US3 och full choke.

/T

Publicerat

Ja jäsiken... det har jag aldrig provat, det låter spännande.

Publicerat
38 minutes ago pmt sa:

Det SKA vara det ja, men det ÄR inte det i praktiken....... Om inte annat så kan du ju fråga ett visst förbund.

/T

Det är nu man saknar den där FB funktionen så man kan skicka in en arg gubbe! Det är det mest onödigt bakåtsträvande bland allt jäkligt bakåtsträvande som förbundsrepresentanter hasplat ur sig. Jag spyr nästan när jag tänker på det. Hur i h-vete en jägarrepresentant kan haspla ur sig att vissa regler som är specifikt skrivna i kapitlet om halvautomater skulle gälla även repetergevär. 

Publicerat
5 minutes ago pmt sa:

Och tunga laddningar med US3 och full choke.

Jag har sett hagelbössor byggda på m/98 - men jag har aldrig sett någon byggd på m/96

Publicerat
15 minutes ago Dansken sa:

Jag har sett hagelbössor byggda på m/98 - men jag har aldrig sett någon byggd på m/96

Inte 96or (alltså egentligen Mauser 93-95 då).... Men jag har sett 98or, Lebel och tidiga m/93.......

/T

Publicerat

Om man begränsar sig till ett magasin om max 5 patroner så kan det gå vägen med licens/försäljning då det blir lite svårare att upprätthålla den ihållande eldgivningen jämfört med ett 10 skotts.