Publicerat Maj 29, 20178 yr 32 minutes ago MOB sa: Tack Dansken det var roligt att höra att det är en bra bössa. Jag börjar gilla dem mer och mer. Finns det några schyssta sidor där man kan drömma sig bort bland vapendelar till ett sådant projekt.? :-) Börja med Rigby's hemsida! Googla mauser 98 safari och börja drömma! Du behöver inga delar. Du behöver bara en rak, vacker kolv, anpassad till dina mått av en kolvmakare. Och en omblånering.
Publicerat Maj 29, 20178 yr Detta är en populär post. Du vet inte vilken budget TS har. Det mesta rost vill jag ta på mig att få bort med fin stålull och olja. Ett alternativ med lite klass börjar med en av Grauwolfs valnötskolvar, ett Recknagel trycke och en Recknagel styrhylsa med 3 läges säkring, någon som borrar lådan RAKT för ett bra montage och ett tufft siktesblad inpassad i befintliga basen och ett Lumifix korn : Inte Rigby, men en bra bit på väg. Ett lågprisalternativ är en Boyds kolv och ett Timney trycke.. Åt andra håller är endast "the sky the limit"
Publicerat Maj 29, 20178 yr Detta är en populär post. Försök gärna övertala Dansken att fixa iordning bössan så att den bli användbar! Det är inte så fasligt långt till Kumla från där du bor! Så länge du inte gör några vansinnigheter som att kapa pipan kan du börja med en rak och skjutvänlig kolv som inte skämmer bössan och hålla rosten borta genom regelbunden inoljning. Med rakt borrad låda kan du använda kikarsikte och ha en kanonbra bössa att jaga med. Sedan när du sparat ihop en slant och vet lite mer vad du trivs med i kolvväg kan du kosta på bössan en riktigt snygg kolv och en omblånering, så har du en bössa som dina barn kommer att kasta dig utför ättestupan för att få ärva!
Publicerat Maj 29, 20178 yr Författare Fyller i licensansökningarna nu.Har eg. två frågor innan jag trycker på skicka knappen.1 Det verkar bara gå att söka för fyra vapen kommer ingen mer "Lägga till" knapp. Går det att starta en ny ansökan direkt efter? tex. För S&S2. På patronantal i ansökan; -Vad ska man skriva för respektive vapen då?Den gillar inte plustecken. så tex (5+1) går bort. Jag har inte riktigt koll på vad som går i de olika lådorna. Lite långt att åka till mor för att peta i patroner för att kolla. :-) HVA 648: ? Valmet m/8 och S&S m/8: Skriver man två pipor två patroner antar jag. ? Anschütz 1451: ? (litet 22lr mag. C-G 1900: ?Tacksam för svar
Publicerat Maj 30, 20178 yr Piptyp är dp för båda hagelgevären (dubbelpipig). Piplägestyp är bock eller Sbs. Omladdningsfunktion är enkelskott. Patronantal är fem på 1900 och jag är rätt säker på att det är fem på 640:n också. På hagelgevären är den rutan överflödig (enkelskott). Jag skulle gissa fem patroner på Anschützen också.
Publicerat Maj 30, 20178 yr Patroner antal kan ni lämna tom - den gäller bara för halvisar..... Därtill, med löst magasin, vad ska man skriva då? "Mellan 3 och 21"? Jag har för mig att det finns 20skotts mag till Anschutz, det har i alla fall funnits sådana. Obegripligt fula och klumpiga. T
Publicerat Maj 30, 20178 yr Författare 1 hour ago Pongu sa: Piptyp är dp för båda hagelgevären (dubbelpipig). Piplägestyp är bock eller Sbs. Omladdningsfunktion är enkelskott. Patronantal är fem på 1900 och jag är rätt säker på att det är fem på 640:n också. På hagelgevären är den rutan överflödig (enkelskott). Jag skulle gissa fem patroner på Anschützen också. Tackar. Nu har jag skickat in ansökan för alla utom S & S var det någon som visste något om det gick att fylla i en för S&S:en direkt? Det lär finnas något papper som gör att man kan få behålla vapnet (dock inte för jakt) medan man väntar på att få riktig licens. "Inn...licens någonting"
Publicerat Maj 30, 20178 yr Författare 34 minutes ago pmt sa: Patroner antal kan ni lämna tom - den gäller bara för halvisar..... Därtill, med löst magasin, vad ska man skriva då? "Mellan 3 och 21"? Jag har för mig att det finns 20skotts mag till Anschutz, det har i alla fall funnits sådana. Obegripligt fula och klumpiga. T Tack. Fult och klumpigt är inte min stil..
Publicerat Maj 30, 20178 yr 5 hours ago MOB sa: Tackar. Nu har jag skickat in ansökan för alla utom S & S var det någon som visste något om det gick att fylla i en för S&S:en direkt? Det lär finnas något papper som gör att man kan få behålla vapnet (dock inte för jakt) medan man väntar på att få riktig licens. "Inn...licens någonting" Glöm det.... Det finns bara vapenlicens, inget annat. De kan man få för jakt (kräver jägarexamen), för målskjutning (kräver klubb och aktivitetsintyg), samling (kräver godkänd samlarinriktning, tar ett tag att tjata sig till) ELLER personligt skydd (glöm denna, den finns i praktiken inte). Så i ditt fall: jakt, inlämning till handlare eller skrotning. T
Publicerat Maj 30, 20178 yr 2 hours ago Dansken sa: Det är väl bara att söka på "jakt" och inget vidare. Vad är problemet? Att plisen tutar i honom att han bara får på fyra....... Arv brukar ju annars vara ett argument som bevakar plisen i slika frågor. Om man vågar prata med dem dvs. Leta upp ett vrak och sök på sex. Gnäller man (vilket man lär göra) så förhandlar man bort vraket och hävdar ömma minnen av morfar eller farfar eller nått annat dement i släkten. Vips får man fem..... T
Publicerat Maj 30, 20178 yr Detta är en populär post. Jag skulle söka på 6 vapen om det vore jag- och förvänta mig att få licens på 6 vapen: Det är "garderoben" som dom har "bestämt"... När andra får det beviljat med färsk jägarexamen (en i Stockholm och en i Örebro) bör TS också få det.. Jag vill också rekommendera TS att gå med i vapenägarnas förening och ta hjälp av Gullbritt och överklaga.... Bara därför att............
Publicerat Maj 30, 20178 yr Detta är en populär post. 29 minutes ago Dansken sa: Bara därför att............ Ja precis. Bara därför att...... Bara precis "därför jävla att". /T
Publicerat Juni 1, 20178 yr Författare På 2017-05-30 at 20:48 Dansken sa: Jag skulle söka på 6 vapen om det vore jag- och förvänta mig att få licens på 6 vapen: Det är "garderoben" som dom har "bestämt"... När andra får det beviljat med färsk jägarexamen (en i Stockholm och en i Örebro) bör TS också få det.. Jag vill också rekommendera TS att gå med i vapenägarnas förening och ta hjälp av Gullbritt och överklaga.... Bara därför att............ Hej. Såg att min mobil inte lagt upp mitt inlägg så jag försöker igen. Är det dessa? http://www.vapenagaren.se/ Vet inte om det har betydelse för Licensansökan av det 5e vapnet men min arbetsplats består bla av ett jordbruk med tillhörande jaktmark. Var i jag har en stående plats när jag har möjlighet. (Finns endel ringduva, rådjur mycket vildsvin, kaja och mås. Kommer att passa på att hänga med de gamla erfarna jägarna så mycket jag bara hinner och suga i mig kunskap som en svamp. Fast det vore ju samtidigt schysst att ha med egna vapen.Det är ju frågan hur man som nybakad "jägare" motiverar licens på två kaliber 12" utan att behöva skriva en uppsats? med risk för att låta tjatig Antar att jag kommer få komplettera nr 5 och i och med de pågående ansökningarna motiveringar på samtliga bössor. Har som sagt redan varit i kontakt med handläggaren tre ggr. Hon har konsekvent förordat max fyra och skrotande av minst en. M
Publicerat Juni 1, 20178 yr 9 hours ago MOB sa: Är det dessa? http://www.vapenagaren.se/ Ja. 9 hours ago MOB sa: Hon har konsekvent förordat max fyra och skrotande av minst en. Ska jag någon gång i mitt liv bli diktator ska det vara i Sverige: Svensken är foglig- han gör inte uppror utan att fråga fiskalen först om han får. Säger fiskalen nej- då blir det inget uppror.
Publicerat Juni 1, 20178 yr Du får fundera på vad som skiljer dem åt och vilken som passar bäst till vilken typ av jakt. Om m/8:an är trångborrad skriver du rådjur på den och fågel på Valmet. Eller så går du på vikten. Man skulle kunna tänka sig att en lätt bössa passar för rörlig jakt och snabba skottchanser medan en tyngre ger en stabilare sving när man mest står still. Piplängden kan också skilja sig åt.
Publicerat Juni 1, 20178 yr Författare 2 minutes ago Dansken sa: Ja. Ska jag någon gång i mitt liv bli diktator ska det vara i Sverige: Svensken är foglig- han gör inte uppror utan att fråga fiskalen först om han får. Säger fiskalen nej- då blir det inget uppror. Jo det ligger nog lite i det. Däremot så tänker jag inte ge upp gällande den 5e i första taget. 250:- till Sveriges vapenägares förbund. Check. :-) Nu är de/vi ca. 700 001 pers.
Publicerat Juni 1, 20178 yr Författare 6 minutes ago Pongu sa: Du får fundera på vad som skiljer dem åt och vilken som passar bäst till vilken typ av jakt. Om m/8:an är trångborrad skriver du rådjur på den och fågel på Valmet. Eller så går du på vikten. Man skulle kunna tänka sig att en lätt bössa passar för rörlig jakt och snabba skottchanser medan en tyngre ger en stabilare sving när man mest står still. Piplängden kan också skilja sig åt. Hur vet men om m/8 är trångborrad? Valmeten känns avsevärt tyngre men har endast en cm kortare pipa 71cm
Publicerat Juni 1, 20178 yr 10 hours ago MOB sa: Hej. Såg att min mobil inte lagt upp mitt inlägg så jag försöker igen. Är det dessa? http://www.vapenagaren.se/ Vet inte om det har betydelse för Licensansökan av det 5e vapnet men min arbetsplats består bla av ett jordbruk med tillhörande jaktmark. Var i jag har en stående plats när jag har möjlighet. (Finns endel ringduva, rådjur mycket vildsvin, kaja och mås. Kommer att passa på att hänga med de gamla erfarna jägarna så mycket jag bara hinner och suga i mig kunskap som en svamp. Fast det vore ju samtidigt schysst att ha med egna vapen.Det är ju frågan hur man som nybakad "jägare" motiverar licens på två kaliber 12" utan att behöva skriva en uppsats? med risk för att låta tjatig Antar att jag kommer få komplettera nr 5 och i och med de pågående ansökningarna motiveringar på samtliga bössor. Har som sagt redan varit i kontakt med handläggaren tre ggr. Hon har konsekvent förordat max fyra och skrotande av minst en. M Undvik helst långa monologer. Skriv kort å enkelt å ha olika vilt som motivering, tex rådjur/räv på Valmeten å fågel på den andra. Kom sedan ihåg vad du skrivit på dom olika för det är stor risk att polisen ringer dej å frågar. Då är det bra att ha uppskrivit i telefon vad man skickade in. Man måste inte ha alla djuren på sin egen mark. Man får även köpa vapen för att ha på köpe jakter eller när man blir medbjuden. På kulvapnen är det bra att skriva vad man har för typ av riktmedel, att ha en bössa med kikare å en med öppna allternativt rödpunkt är helt ok.
Publicerat Juni 1, 20178 yr Författare 2 minutes ago Sjöfaran sa: Undvik helst långa monologer. Skriv kort å enkelt å ha olika vilt som motivering, tex rådjur/räv på Valmeten å fågel på den andra. Kom sedan ihåg vad du skrivit på dom olika för det är stor risk att polisen ringer dej å frågar. Då är det bra att ha uppskrivit i telefon vad man skickade in. Man måste inte ha alla djuren på sin egen mark. Man får även köpa vapen för att ha på köpe jakter eller när man blir medbjuden. På kulvapnen är det bra att skriva vad man har för typ av riktmedel, att ha en bössa med kikare å en med öppna allternativt rödpunkt är helt ok. Schyssta tips. Extra bra att skriva upp i telefonen!! Stort TACK Sjöfaran!
Publicerat Juni 1, 20178 yr Författare På 2017-05-29 at 16:27 Pongu sa: Håll motiveringen enkel! "Skyddsjakt" tror jag riskerar att leda till missförstånd. Övning, avlivning och jakt utomlands är inte fullgoda skäl för svensk jaktlicens. För min del hade jag kanske skrivit: HVA 648: Älgjakt och vildsvin. Grövre kaliber för större klass 1-vilt. Lågförstorande sikte. S&S m/8: Lätt hagelgevär för fågeljakt Valmet 212: Tyngre hagelgevär för hageljakt på markvilt, främst rådjurC-G 1900: Vakjakt på rådjur och räv. Möjlighet till vildsvin. Kikarsikte med högre förstoring. Anschütz 1451: Jakt på klass 4-vilt, framför allt mås- och svartfågel. Hade tydligen gillat fast på något vis missat denna förklaring. Detta blir perfa. -Tackar och bockar, Pongu!
Publicerat Juni 11, 20178 yr Författare På 2017-05-30 at 13:05 Pongu sa: Ja, skicka den femte också + motivering och kopia på jägarexamen. Gött. Sätter mig ikväll med detta. Bra tips och råd från samtliga som tagit sig tid att hjälpa mig. -Tackar och bockar! På 2017-05-29 at 19:39 Pongu sa: Licensansökningarna fem är inskickade och betalda. Nu kan man bara hålla tummarna och väntaaaa.
Publicerat Juni 11, 20178 yr På 2017-05-30 at 20:48 Dansken sa: Jag vill också rekommendera TS att gå med i vapenägarnas förening och ta hjälp av Gullbritt och överklaga.... På det skriver jag under till 100 %. Plus moms.