Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vortex på Görstor

Featured Replies

Publicerat

Fick mail från Lightforce: Har du köpt Vortex på Görstor får du ordna med service själv i Amerikat framöver:

Information till våra Vortexåterförsäljare

Som en del redan uppmärksammat så har XXL ett begränsat sortiment av Vortex i lager i såväl butiker som webshop. Vi vill understryka att det är XXL i Norge som köpt in direkt från Vortex. Vi har försökt avstyra affären såväl i Norge, Finland som Sverige. Vi har ett löfte från Vortex om att leveranserna till Sverige ska stoppas.

..så inför vi omedelbart ett kvittokrav för support- och garantiärenden för samtliga produkter från Vortex. Är produkten inte inhandlad från någon av våra återförsäljare hanterar vi inte reklamation eller support. En auktoriserad återförsäljare kan styrka att inköp skett hos denne om kvitto saknas.

(Jag har bara klippt ut delar av mailet)

Publicerat

Inte mer än rätt :thumbsup:

Publicerat

Synd att XXL fuckar upp detta :angry: Detta borde göra livet lite surare för oss som ofta säljer/byter utrustning och ofta lyckas slarva bort kvittona. 

Skämmes på ett XXL tammefaen -_-

Mvh Joacim 

Publicerat

Det gör Vortex sämre än t ex Leupold innan Småländska vapen kursade. Där var det aldrig några frågor kring var siktet var köpt och det är det anseendet Leupold lever på.

Det är ju Vortex som sålt siktena, så de får ta sin svenska generalagent i örat och säga att de får ta hand om kundvården eller se sig om efter ett annat märke att sälja. Stor fuckup för både Vortex och Lightforce. XXL följer bara sin affärsidé.

Publicerat

Ska maila och fråga vortex hur jag gör som köpte i andra hand och det inte fanns kvitto. Köpte ju deras märke just för VIP garantin.....:angry:

Publicerat

Om Lightforce kommer att köra den attityden så blir det inga fler Vortex för mig i framtiden. 

Publicerat

Det har varit exakt samma sak med trijicon och venatio. 

Publicerat

.

Redigerad med jonas81

Publicerat

nu får man vänta svaret från vortex, skrev till usa direkt med mina frågor och synpunkter. Gäller detta så har jag ingen garanti på mina 2 vortex och då har jag köpt mitt sista sikte av det märket.

Publicerat
1 hour ago Dansken sa:

XXL är en skitaffär: Då jag skulle ha en Zeiss som jag hade köpt hos dom på service ville dom inte skicka den till Zeiss. Bad att få tala med chefen, som sa att "dom sålde sikten- dom var ingen service butik"... Men siktet skulle skickas genom den jag hade köpt det av sa Zeiss......
Det var inte deras problem sa dom....

Nyligen sålde XXL Fiocchi ammunition- billigare ut till kund än min kamrats nettopris (Han är Fiocchi importör i Sverige) Det kringgår dom genom att ta det från Norge.
Naturligtvis är det kul att handla "till rätt pris" men det är inte sunt.

XXL tar någon grej i taget och knäcker marknaden så man inte kan sälja den begagnat.
XXL är en osund skitaffär

Vad bryr dom sig om det- om du ändå inte köper den genom dom?

Jag har aldrig köpt ett vapen eller sikte på XXL och skulle nog inte göra det heller. Men jag har köpt Vortex begagnat utan att det följt med något kvitto. Det är det som (åtminstone fram till nu) varit Leupolds stora försäljningsargument: Livtidsgarantin utan några som helst frågor.

XXL är mycket riktigt på många sätt en skitaffär. Men det är Vortex som har sålt siktena till dem trots Lightforce's invändningar, så jag ser det som en sak för Vortex och Lightforce att gör upp sinsemellan. Börjar de kräva kvitto är garantin inte längre något försäljningsargument och då finns det många fler konkurrenter.

Publicerat
13 minutes ago Steyrfreak sa:

Fick svar från Vortex om att detta inte var något de själva har godkänt utan det var bara något som Lightforce hittat på. De bekräftade att Vortex garantin kräver aldrig att man påvisar ett kvitto och var förvånade att höra att detta pågick i Sverige utan deras vetskap.

Jag håller med Dansken om att XXL är en skitaffär som jag sällan sätter min fot i men det har inte med saken att göra. Man har köpt sin Vortex baserat på den garantin som utlovats och det är rent av skandalöst av Lightforce att försöka att lura kunderna på det här sättet.

Ganska väntat, men bra att få det bekräftat!

Nu hoppas man att Vortex är väldigt tydliga när de tar Lightforce i örat. 

Publicerat

XXL el. rättare sagt stora kedjor är alltid av "ondo" men i vissa fall finns inga alternativ!
Handlar helst av folk som kan göra något på priset även om de oftast är lite dyrare! Det handlar inte om någon prut men jag vill känna att den jag handlar av har kunskap och rätt att minska priset och inte är en robot som sköter streckkodsläsaren och kassaapparaten.

Sen håller jag med Pongu det är mellan Vortex och Lightforce. Misstänker att Vortex kommer att få Lightforce att backa men frågan är om du skulle vilja skicka ett Vortex utan kvitto till dem efter?

//Danielj

Publicerat

Det krävs ganska mycket för att bygga upp ett förtroende och ganska lite för att rasera det, så det skulle vara värdefullt om båda parter snarast gick ut och med ett tydligt meddelande om att garantin gäller nu precis som förut och kommer att gälla i framtiden.

Publicerat

Är det någon som fått detta prövat med trijicon och venatio? Det var samma sak att det importerades utan egentlig generalagent i Sverige, när venatio blev det vägrade de ta ansvar för tidigare importer. Garantin borde väl gälla gentemot tillverkare, inte importör? 

Frågan är väl då om man kan kräva att generalagent ska stå för hantering och frakt till tillverkare om det är köpt genom annan? Det är väl upp till var och en att hävda garanti gentemot tillverkare, men inte lika självklart att generalagent ska ta ansvar för annan importörs vara? 

PS görstor ÄR en skitbutik, men billig 

Publicerat

Nej, kräva kan man inte som privatperson.

Men tillverkaren kan kräva en viss service av en generalagent för att generalagenten ska få behålla agenturen.

Publicerat
7 hours ago Pongu sa:

Nej, kräva kan man inte som privatperson.

Men tillverkaren kan kräva en viss service av en generalagent för att generalagenten ska få behålla agenturen.

En generalagent ska heller inte bli omkörd av tillverkaren de är generalagent för.....:rolleyes:

För att bringa lite klarhet i detta så är det precis det som hänt. Vortex har under de år som Lightforce nuvarande Nordik distribution aldrig lyckats leverera en komplett order. Att då sprida ut distributionen på ytterligare en aktör är helt befängt. Här har man gått bakom ryggen på de ansvariga agenterna i Norge, Sverige och Finland. Syftet med detta är ytterst svårt att förstå. Troligen har inte höger och vänster hand riktigt förstått vad de håller på med. Att som generalagent, som har jobbat i flera år tillsammans med återförsäljare med att bygga upp ett varumärke i ett land, bli överkörd av tillverkaren ställer ju vissa frågor på sin spets. Sett historiskt hur XXL hanterar varumärken är heller ingen raketforskning, vilket föranleder en reaktion.

Att en tillverkare har som i Vortex fall en helt suverän VIP-garanti är väldigt bra. Att Nordik valt att följa detta villkorslöst är också helt naturligt. Dock ingen självklarhet då man kan begära kvitto om man så vill. Vilket är normal reklamationshantering inom de flesta branscher och produkter. Detta är helt baserat på den marknad man agerar på.

Att Nordik nu inför ett kvittokrav på reklamationer är således ingen onormal hantering inom handel och reklamationshantering. Detta också för att ge de återförsäljare som valt att jobba med Vortex som varumärke via Nordik en klarhet och trygghet i vad som ska gälla. Det är som ovan skrivet en sak mellan Nordik och Vortex men att hantera reklamationer utan ersättning förstår nog de flesta är lite knepigt rent ekonomiskt.

Har XXL kvittokrav vid reklamationer??

Om återförsäljaren kan styrka, då kvitto saknas, att en Vortexprodukt är köpt hos dem kommer de har fullt stöd från Nordik att reklamationshanteringen ska ske för kunden så smidigt som möjligt. Är produkten inköpt på XXL så kan återförsäljaren hänvisa kunden dit där den är köpt och har på samma sätt stöd för detta.

Publicerat
  • Författare

En kund stod och väntade medan jag skruvade på hans bössa och vi språkade om stort och smått. Han berättade under samtalets gång om en Trijicon som en kompis hade köpt åt honom i USA för "dom är så dyra här" och han klagade över den dåliga service det var på dessa i Sverige: Den hade gått sönder och Jaktia ville inte ta emot den då han inte hade köpt den där, och generalagenten var föga intresserad, så han hade fått skicka den dit den var köpt- och hade varit utan sikte länge. Det var ohört och alldeles för dåligt för ett sikte av den prisklass: En Mercedes som är importerat från Tyskland kan man minsann få servad hos Philipsson's......

Själv var han byggare, så jag frågade så här: Om jag nu köper takpannor i Tyskland ( för där är dom mycket billigare än här ) och jag har ett gäng Balter till att lägga om taket svart...
När det då visar sig att taket läcker till hösten och det regnar in- kommer du då och lagar garantireparationen gratis åt mig?
Nej det är klart som fan jag inte gör sa han........
Hmmmm...

Alla som har köpt Vortex sikten hos mig ska jag hjälpa på alla sätt det bara går med service så dom är nöjda när dom går härifrån. Andra rekommenderar jag att klaga där dom har köpt sina sikten.

Publicerat

Inga papper kvar från köpet jag gjorde hos dig. Hoppas du har det....

Publicerat

Liknelsen haltar en aning! <_< :)

Det är nog sällan som tillverkare av takpannor försäkrar att just ett visst fabrikat har världens bästa garantier, att det kvittar i vilket land man köpt dem, om man köpt dem i andra hand, om man tappat kvittot eller hur länge man ägt dem... Det är nog inte det mest centrala försäljningsargumentet inom takpannebranschen.

Det finns vad jag vet ingen särskilt utbyggd serviceorganisation för takpannor och det vore lite osmidigt att plocka ner och köra ett lastbilslass takpannor till närmaste återförsäljare för reparation. Dessutom kräver det en lite större arbetsinsats att montera och demontera takpannorna på ett hus än att skruva på och av ett sikte om det går sönder... Skulle ett sikte gå sönder så skulle jag inte gå till närmaste vapensmed och kräva att få det monterat gratis. Ett reparerat eller nytt sikte vore tillräckligt!

Publicerat

Jag inhandlade för tre år sedan ett begagnat vortex. Med orginalkartong och alla tillbehör, inhandlad i Sverige enligt säljaren och jag har inte sett något som skulle tyda på motsatsen. Säljaren hade dock ej kvar något kvitto, något jag inte såg som allvarligt då jag läst att Vortex ej kräver detta för garantin. Man kan lugnt säga att jag skulle bli lite lätt rosenrasande om jag skulle bli nekad att använda mig av den garantin vid behov...

Publicerat

Jag har ett beggat Vortex men ser det inte som något större problem att skicka till staterna. Jänkarna är generellt väldigt serviceinriktade och förmodligen kommer grejerna åter snabbt :)

Publicerat
1 hour ago Tuffhund sa:

Jag har ett beggat Vortex men ser det inte som något större problem att skicka till staterna. Jänkarna är generellt väldigt serviceinriktade och förmodligen kommer grejerna åter snabbt :)

Vad kostar det att skicka ett sikte till usa med försäkring och spårbart och såpass inpackat att det överlever hanteringen?