Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vortex på Görstor

Featured Replies

Publicerat

Postpaket utrikes 895kr men då är ett paket på 2,5kg enbart försäkrat till ca 490kr (40sdr + 4,5sdr/kg). Icke spårbart utanför europa. Måste köpa tilläggsförsäkring för att få skydd.

Icke spårbart rek upp till 10000kr kostar 285kr. Men då får du göra ett litet paket då maxvikten är 2kg.

Ems express international 645kr, posten tar ansvar upp till 17sdr/kg. 1 sdr = 10kr. Alltså skyddas det till ett värde av ca 340kr. 

Inget av dessa alternativ låter lockande (både pga pris och försäkringsvärden) för att nyttja garantin jag blivit lovad skulle ske här hemma oavsett vart siktet kommer från och utan kvitto.

Publicerat
10 hours ago Steyrfreak sa:

Det här resonemanget fungerar för en återförsäljare som vill kanske göra sitt jobb lättare men Vortexgarantin är inte byggt för att en GA eller en återförsäljare ska ha det så bekvämt så möjligt utan för att kunden ska veta att i ALLA lägen, kommer han att bli omhändertagen utan misstänksamhet, krav på kvitton eller annat tjafs som affärerna/GA-n/märkena ibland tar till för att slippa hjälpa kunder.

Att retroaktivt komma och meddela tusentals kunder som köpt Vortex att deras garanti är inte värt ett skit längre, när man tidigare lovat dem, i marknadsföring, på mässor och överallt, precis motsatsen, är inte bara riktigt lågt men även olagligt. Så hur man än vrider och vänder på det för att få det att låta vackert, så stinker det hela vägen till himlen. Jag tror det här kan bli en riktig munsbit för Allmäna Reklamations nämnden att ta tag i.

Att vara GA för Vortex är inte som att vara GA för de andra märkena. Trijicon har aldrig gått ut och lovat guld och gröna skogar och inte heller andra märken. När Lightforce tog över agenturen så visste de vad som gällde. De visste att kunder kunde köpa Vortex var som helst i världen och ändå få hjälp av dem, om de bad om det. Om man ger sig ut i leken får man leken tåla. Att lura så många kunder bara för att göra sitt liv lättare kan inte, på något sätt, ursäktas. Det är bedrägeri och lurendregeri. Inget annat.

Som exempel på det här så hade en av killarna i jaktlaget gjort sönder sitt PST för något år sen. Han behövde skicka in det men Lightforce hade inga hemma så han kontaktade Vortex i England och undrade om han kunde skicka det till dem. Han fick svar direkt att han var välkommen att skicka det och inom någon vecka eller så så hade han en ny PST hemma. De sket inte i honom för att han inte handlade av dem utan gjorde det garantin krävde. Det har säkert kostat dem tid och pengar men det är väl det man får räkna med när man säljer Vortex annars finns det väl OXO och Reitz man kan satsa på och där kan man säkert be om kvitto.

Hmmm....Steyfreak 7 inlägg....lite intressant..... men för att inte göra en höna av en fjäder så kan det åtgå ytterligare en förklaring....

Situationen är fr.o.m. nu. Oavsett vad en tillverkare har för garantier i ursprungslandet så kan det säljande landets agent inom EU välja att anamma det hela eller begränsa det. Således inte olagligt. Däremot kan man inte som agent neka att ta hand om eftermarknaden likt Trijicon som inte ens mot ersättning, vilket man kan kräva om siktet inte är sålt inom landets gränser, löser en ev reklamation eller service. Denna diskussion drev jag själv mycket långt då jag jobbade i butik. Det däremot kan vara underlag för en diskussion.

Syftet är inte att sätta krokben på kunder, som ev får problem som skrivet ovan, (om detta nu är läst) utan det gäller för att tillverkaren i fråga har gått bakom ryggen på befintliga agenter i Norden. Vilket med normal affärsmässighet får anses som mycket märkligt.

Nordik har fakta på vad som är levererat till vilken kund sedan varumärkets början i landet sen finns det också de sikten som kommit in via privatpersoner och de har också hanterats på samma sätt dvs utan krav.

XXL säljer ett begränsat sortiment så frågan är hur många som kommer att beröras?

Återigen samma fråga. Ställer XXL krav på kvitton vid reklamation? Önskar svar på detta.....

Nordik har ingen avsikt att vare sig sluta sälja, marknadsföra eller ta hand om eftermarknaden av Vortex. Däremot vill man fortsätta utveckla varumärket på det sätt det förtjänar då produkterna får anses som prisvärda i förhållande till vad de presterar. Ett stöd från tillverkaren i detta hade ju varit önskvärt....Att enligt inlägget ovan ha önskan att slippa ta hand om eftermarknad är helt FEL. Men lite ordning och reda samt affärsmässighet gör ju inget. Blir mindre tjafs och onödigt arbete för alla parter.

Dansken...vi löser det när problemet uppkommer.

Sen en personlig reaktion: Sparar man inte på kvitton vi köp av kapitalvaror? I princip all reklamationshantering av varor och tjänster behöver styrkas med någon form av dokumentation oavsett vad det gäller.

Publicerat
10 hours ago Steyrfreak sa:

Det här resonemanget fungerar för en återförsäljare som vill kanske göra sitt jobb lättare men Vortexgarantin är inte byggt för att en GA eller en återförsäljare ska ha det så bekvämt så möjligt utan för att kunden ska veta att i ALLA lägen, kommer han att bli omhändertagen utan misstänksamhet, krav på kvitton eller annat tjafs som affärerna/GA-n/märkena ibland tar till för att slippa hjälpa kunder.

Att retroaktivt komma och meddela tusentals kunder som köpt Vortex att deras garanti är inte värt ett skit längre, när man tidigare lovat dem, i marknadsföring, på mässor och överallt, precis motsatsen, är inte bara riktigt lågt men även olagligt. Så hur man än vrider och vänder på det för att få det att låta vackert, så stinker det hela vägen till himlen. Jag tror det här kan bli en riktig munsbit för Allmäna Reklamations nämnden att ta tag i.

Att vara GA för Vortex är inte som att vara GA för de andra märkena. Trijicon har aldrig gått ut och lovat guld och gröna skogar och inte heller andra märken. När Lightforce tog över agenturen så visste de vad som gällde. De visste att kunder kunde köpa Vortex var som helst i världen och ändå få hjälp av dem, om de bad om det. Om man ger sig ut i leken får man leken tåla. Att lura så många kunder bara för att göra sitt liv lättare kan inte, på något sätt, ursäktas. Det är bedrägeri och lurendregeri. Inget annat.

Som exempel på det här så hade en av killarna i jaktlaget gjort sönder sitt PST för något år sen. Han behövde skicka in det men Lightforce hade inga hemma så han kontaktade Vortex i England och undrade om han kunde skicka det till dem. Han fick svar direkt att han var välkommen att skicka det och inom någon vecka eller så så hade han en ny PST hemma. De sket inte i honom för att han inte handlade av dem utan gjorde det garantin krävde. Det har säkert kostat dem tid och pengar men det är väl det man får räkna med när man säljer Vortex annars finns det väl OXO och Reitz man kan satsa på och där kan man säkert be om kvitto.

Hmmm....Steyfreak 7 inlägg....lite intressant..... men för att inte göra en höna av en fjäder så kan det åtgå ytterligare en förklaring....

Situationen är fr.o.m. nu. Oavsett vad en tillverkare har för garantier i ursprungslandet så kan det säljande landets agent inom EU välja att anamma det hela eller begränsa det. Således inte olagligt. Däremot kan man inte som agent neka att ta hand om eftermarknaden likt Trijicon som inte ens mot ersättning, vilket man kan kräva om siktet inte är sålt inom landets gränser, löser en ev reklamation eller service. Denna diskussion drev jag själv mycket långt då jag jobbade i butik. Det däremot kan vara underlag för en diskussion.

Syftet är inte att sätta krokben på kunder, som ev får problem som skrivet ovan, (om detta nu är läst) utan det gäller för att tillverkaren i fråga har gått bakom ryggen på befintliga agenter i Norden. Vilket med normal affärsmässighet får anses som mycket märkligt.

Nordik har fakta på vad som är levererat till vilken kund sedan varumärkets början i landet sen finns det också de sikten som kommit in via privatpersoner och de har också hanterats på samma sätt dvs utan krav.

XXL säljer ett begränsat sortiment så frågan är hur många som kommer att beröras?

Återigen samma fråga. Ställer XXL krav på kvitton vid reklamation? Önskar svar på detta.....

Nordik har ingen avsikt att vare sig sluta sälja, marknadsföra eller ta hand om eftermarknaden av Vortex. Däremot vill man fortsätta utveckla varumärket på det sätt det förtjänar då produkterna får anses som prisvärda i förhållande till vad de presterar. Ett stöd från tillverkaren i detta hade ju varit önskvärt....Att enligt inlägget ovan ha önskan att slippa ta hand om eftermarknad är helt FEL. Men lite ordning och reda samt affärsmässighet gör ju inget. Blir mindre tjafs och onödigt arbete för alla parter.

Sen en personlig reaktion: Sparar man inte på kvitton vi köp av kapitalvaror? I princip all reklamationshantering av varor och tjänster behöver styrkas med någon form av dokumentation oavsett vad det gäller.

Publicerat
3 hours ago Finskavapen sa:

Vad kostar det att skicka ett sikte till usa med försäkring och spårbart och såpass inpackat att det överlever hanteringen? 

Vet inte exakt men skulle gissa på runt 200kr.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago json sa:

Jag är inte ett dugg bekymrad: Alla mina sikten är "svensksålda" och jag har kvittona kvar ;)
Dom kunder jag har sålt sikten till kan jag hitta kopian av fakturan om hen av någon anledning inte själv har den kvar- bara jag vet ungefär när hen har köpt det.

Jag har f.ö. en Zeiss som är köpt på Görstor på kampanj- den är att jämföra med en piratimport: Att den är såld hos XXL i Sverige är tydligen inte värd vatten när den går sönder.....
Då får man själv kontakta Zeiss och inte lämna den genom affären där man har köpt den som brukligt är

Publicerat
  • Författare
1 hour ago json sa:

Då jag hade översvämningen i källaren för ett par år sen var det första skaderegleraren från försäkringsbolaget efter "kvitton". Har du kvitto som styrker detta?? Kvitton....

Allt jag inte hade kvitton på var enligt honom inte "värt vatten".. (förlåt Göteborg)
Bara det  vore en anledning så god som någon att spara kvitton framledes...

Publicerat

@json, det verkar som att du är en handlare så jag förstår att du inte ser eller vill se detta från ett kundsperspektiv. För er handlare, är Lightforces beslut positiv. Ni får mindre att göra och kan med lätthet hänvisa kunderna ut ur era butiker.

Du försöker att framställa de som inte sparat kvitton som dumma eller oansvariga. Seriöst? Anledningen till att många av oss handlat Vortex berodde just på löftet som gavs, inte bara utav Vortex som du försöker att framställa det som, men också utav Lightforce och de handlare som Lightforce sålde till, om att kvittot inte var ett krav. Annars finns det massor av andra märken man kunde handlat istället.

Det dumma var inte att vi inte sparade kvittot utan att vi trodde på Lightforce. Vortex har inte ljugit. De är fortfarande lika beslutsamma att stå fast vid sitt löfte men Lightforce valt att skita i det. Mycket hederligt! :(

Det handlar inte heller om gråimport. Inga av de jag känner har gråimporterat sina Vortex produkter så gråimporten har inte varit ett stort problem. Det handlar helt enkelt om att folk köpt dem som beggade, eller struntat i kvitton, återigen, eftersom GAn och handlarna stolt meddelade dem att sånt behövs inte. Så försök inte att kasta skulden på köparna! De har inte gjort något fel alls.

Hur kan man ens försöka att ursäkta ett sånt arogant och hänsynslöst beteende?

Anledningen till jag väljer att handla av svenska handlare är, bl.a., på grund av att jag kan lita på att jag får hjälp med garantierna på det sätt garantierna fungerar (och jag är införstådd med att jag måste betala lite extra för det). Om jag ändå måste skicka mina sikten till USA för att få hjälp med garantierna, finns det ingen anledning att handla dem i Sverige längre.

Publicerat

Hmm... Intressant... Jag hjälper en kompis att hitta ett beg Vortex pst 1-4 men innan den här soppan är utredd ska jag då inte rekommendera nå köp av Vortex... :down:

Publicerat
50 minutes ago Steyrfreak sa:

@json, det verkar som att du är en handlare så jag förstår att du inte ser eller vill se detta från ett kundsperspektiv. För er handlare, är Lightforces beslut positiv. Ni får mindre att göra och kan med lätthet hänvisa kunderna ut ur era butiker.

Du försöker att framställa de som inte sparat kvitton som dumma eller oansvariga. Seriöst? Anledningen till att många av oss handlat Vortex berodde just på löftet som gavs, inte bara utav Vortex som du försöker att framställa det som, men också utav Lightforce och de handlare som Lightforce sålde till, om att kvittot inte var ett krav. Annars finns det massor av andra märken man kunde handlat istället.

Det dumma var inte att vi inte sparade kvittot utan att vi trodde på Lightforce. Vortex har inte ljugit. De är fortfarande lika beslutsamma att stå fast vid sitt löfte men Lightforce valt att skita i det. Mycket hederligt! :(

Det handlar inte heller om gråimport. Inga av de jag känner har gråimporterat sina Vortex produkter så gråimporten har inte varit ett stort problem. Det handlar helt enkelt om att folk köpt dem som beggade, eller struntat i kvitton, återigen, eftersom GAn och handlarna stolt meddelade dem att sånt behövs inte. Så försök inte att kasta skulden på köparna! De har inte gjort något fel alls.

Anledningen till jag väljer att handla av svenska handlare är, bl.a., på grund av att jag kan lita på att jag får hjälp med garantierna på det sätt garantierna fungerar (och jag är införstådd med att jag måste betala lite extra för det). Om jag ändå måste skicka mina sikten till USA för att få hjälp med garantierna, finns det ingen anledning att handla dem i Sverige längre.

Precis, sen står det i garantin att det kvittar vart siktet är köpt.

Och alla garantiärenden sköts enligt vortex av GA i det land man befinner sig.

Publicerat
3 hours ago Steyrfreak sa:

Nej är inte handlare. Har varit. Har dessutom sålt en hel del vortex. I detta fall får återförsäljaren stöd i att ta det beslut han önskar i att hjälpa kunden som har problem eller hänvisa vederbörande till det ställe produkten är inköpt.

Nordik har sedan starten i detta land tillsammans med återförsäljarna byggt Vortex som varumärke på en marknad där de inte var representerade till att bli ett omtyckt och uppskattat sådant med prisvärda produkter. Många återförsäljare är väldigt trygga i varumärket i och med dess egenskaper och produkter. En anledning på senare år har varit att varumärket inte varit representerat på XXL då de tyvärr inte har för avsikt att vårda varumärket utan ser alltför kortsiktigt. 3 år sedan åker man ut. Vad som händer under dessa år är att den vanliga återförsäljaren kliver av från märket och importören står efter dessa 3 år med en väldigt lite marknad och får börja om igen. Finns tillräckligt med exempel på detta. Detta vill man inte uppleva.

Vissa leverantörer med stora sortiment har delat upp sina produkter. XXL jobbar med "XYZ" övriga jaktfackhandeln jobbar med "ABC". Kan funka om produkterna inte krockar utan har stora skillnader i utförande och funktion. Att de nordiska importörerna av Vortex inte valt att jobba med XXL på detta vis beror inte på sortimentet utan på leveranskapaciteten från tillverkaren. Vortex har aldrig lyckats leverera en komplett order vare sig antalsmässigt eller sortimentsmässigt. Att då ta in en spelare till på samma marknad utan att föra en dialog med befintliga aktörer är helt befängt och oerhört kortsiktigt tänkt och kan rasera förtroendet för varumärket fullständigt.

I upplägget mellan importör och tillverkare ingår ju givetvis ersättning för reklamationshanteringen. Om det då kommer in ytterligare produkter i reklamationshanteringen som man inte får ersättning för är det ok? Nej självklart inte. Det tror jag de flesta förstår. Som du själv skriver ovan så vill man ha tryggheten i att eftermarknaden fungerar. Men denna funktion måste gå hela vägen tillbaka till tillverkaren. Om en importör ska stå för notan i reklamationshanteringen så måste man ha med det i försäljningskalkylen från början. I detta fall kommer det in en spelare till som då måste få stå för sina kostnader.

Det har förekommit sidoimport av både företag och privatpersoner men denna har varit ringa i antal och på så sätt slunkit igenom i hanteringen eller i goodwill. Här klandras ingen. Många kan vittna om en ypperlig hantering av dessa ärenden. Som skrivet ovan (om detta nu läses) så kommer Nordik att stå bakom de beslut återförsäljaren tar i reklamationshanteringen. Kommer kunden in med en produkt och ett kvitto från XXL så kan vederbörande hänvisa dem dit de köpt produkten. Produkter före XXL:s intåg med sitt ringa sortiment har man ju bra koll på i och med de system som finns hos Nordik och återförsäljarna.

Som tidigare återförsäljare så var ju inte garantiupplägget från Vortex huvudargumentet i försäljningen utan det var produkten och dess funktioner i sig som var det viktiga. Det andra var en bonus som i vissa fall kunde vara det som gjorde affären men långt ifrån alltid.

Att generellt inte spara på köpehandlingar är upp till var och en. Dumt.. nej inte alls...oansvarigt...kanske lite....är ju bra mycket enklare om det finns dokumentation.

Skulle vara intressant att pröva om XXL nu tar emot reklamationer på Vortexprodukter de inte sålt utan kvitto?

Publicerat
20 minutes ago json sa:

Som tidigare återförsäljare så var ju inte garantiupplägget från Vortex huvudargumentet i försäljningen utan det var produkten och dess funktioner i sig som var det viktiga. Det andra var en bonus som i vissa fall kunde vara det som gjorde affären men långt ifrån alltid.

Som kund(dock begagnat) kan jag säga att garantiupplägget var definitivt ett av huvudargumenten för mig. Idag finns det många prisvärda alternativ och utan garantin så sticker inte Vortex ut längre utan är en av flera. 

För mig så måste givetvis GA slutit ett avtal med Vortex om att uppfylla deras krav för att få sälja deras produkter. (Vad det innebär i pengar åt olika håll för servicen lägger jag mig inte i). Finns ett sådant avtal så gör GA givetvis fel. Finns inget sånt avtal så har givetvis Vortex gjort fel och måste omförhandla, byta GA. Att Lightforce får fortsätta som GA med denna inställning finner jag osannolikt.

Publicerat

Det finns lite olika scenarier:

1) Vortex säger förlåt det ska inte upprepas till Nordik/Lightforce. Nordik/Lightforce säger förlåt vi tänkte inte riktigt på konsekvenserna till Vortex. Puss, puss, allt är bra! :)

2) Vortex säger ta hand om eftermarknaden enligt vår policy eller se er om efter ett annat märke att sälja. Nordik/Lightforce misstänker att produkten inte längre kommer att vara lönsam för dem att importera och kliver av. 

3) Nordik/Lightforce säger sälj inte via andra kanaler än de tidigare etablerade, annars kan ni se er om efter en annan generalagent. En annan generalagent tar över varumärket.

4) Vortex säger vi kan inte påverka vad Nordik/Lightforce gör, men skicka gärna siktet till oss med spårbar försäkrad frakt, så ska vi se till att det blir reparerat eller utbytt. Att frakten kostar lika mycket som siktet är inte vårt problem.

5) Nordik/Lightforce säger vi tycker det är orättvist, men vi tror på märket och accepterar att vi får ta hand om en del reklamationer på sikten vi aldrig importerat.

Alternativ 1 är såklart det bästa för alla, men kräver ganska mycket av båda parter. Alt. 2 och 3 är inte så önskvärda ur Nordik/Lightforces synvinkel, eftersom mycket arbete skulle vara ogjort. Alt. 4 är bra för Nordik/Lightforce, men ett svek mot existerande kunder och gör det svårare att etablera Vortex i Sverige. Alt. 5 är bra för kunderna och Vortex, men kan i förlängningen medföra en merkostnad som inte gör det lönsamt att importera Vortex.

Jag tror Nordik/Lightforce borde inrikta sig på alt. 5 till att börja med och försöka med en dialog med Vortex. Förhoppningsvis kan man få dem att sälja via de etablerade kanalerna i framtiden.

Publicerat

I ett begagnatläge håller jag med och är det en produkt som inte omfattas av XXL:s sortiment så är det heller inget problem.

Nä upplägget mellan importör och tillverkare ska bara fungera. Likaså att är man importör och ansvarar för en marknad så ska inte tillverkaren släppa in nya aktörer på samma marknad utan kommunikation. 

Att en aktör ska stå beredd att ta hand om eftermarknaden utan ersättning tror jag inte någon här kan tycka är ok.

Som Pongu skriver ovan att alternativ 5 är ju så det har fungerat då sidoimporten varit ringa. Nu kan man nog tyvärr inte se den som ringa i antal längre......

En nöt att knäcka i sammanhanget är att den nordiska marknaden är jämfört med en piss i Mississippi i en jänkares ögon.....således kan de både ha och mista den och då dessutom göra vad som faller dem in....vilket verkar ha skett i detta fall.

Publicerat

Var in i Östersund och frågade i dag. Han som är ansvarig för vapenavdelningen här sa att de planerar att ta in fler modeller och garantierna gäller som vanligt. Inget kvitto är nödvändigt vid skada eller reklamation. Återstår att se om han har koll.