Publicerat Juni 9, 20179 yr Jag har tidigare jagat älg och rådjur med 6,5x55 10,1grams lapua mega och det har funkat bra, men har till hösten skaffat mig en .30-06 och vill prova nån annan kula i båda kalibrarna. Nu tänkte jag höra mig för med er vad era "go to-kulor" är för älg, gris, hjort och rådjur i valfri klass1kaliber, men främst .6,5x55 och .30-06. Jag vill prova att ladda nåt nytt roligt som har bra BC och effekt. Priset är inte så relevant, det gör inget om det är lite dyrare. Normas kulor har jag hör inte är nåt vidare, endast deras krut och hylsor ska vara nåt att hänga i granen.
Publicerat Juni 9, 20179 yr Barnes TSX eller TTSX kanske? Låter som de kunde passa väldigt bra på din specifikation, dessutom blyfria vilket ju är i ropet nu....
Publicerat Juni 9, 20179 yr Detta är en populär post. Inget fel på Normas kulor över lag, de är bara dyrare än konkurrenternas likvärdiga alternativ. Jag har inga superkulor som kommer styckpackade i ask vadderad med enhörningsull, Sierra Gameking, Nosler accubond, Hornady sp är de jag använder idag.
Publicerat Juni 9, 20179 yr 36 minutes ago Älgflugornas Herre sa: Barnes TSX eller TTSX kanske? Låter som de kunde passa väldigt bra på din specifikation, dessutom blyfria vilket ju är i ropet nu.... Håller med!
Publicerat Juni 9, 20179 yr Jag har gått över till blyfritt till matvilt. Till 30-06 skulle jag kört ttsx 168gr. Fullt tillräcklig effekt utan att behöva tokladda. När det gäller norma så är det som sidelock skriver inget fel på kulorna men de är dyra pga små tillverkningsserier. Norma har dessutom nu tagit ett principbeslut om att ha egna kulor i all ammunition och utvecklar kulorna själva med höga krav på kvalitet, det blir inte gratis då.
Publicerat Juni 9, 20179 yr Författare 18 minutes ago MarkusR sa: Jag har gått över till blyfritt till matvilt. Till 30-06 skulle jag kört ttsx 168gr. Fullt tillräcklig effekt utan att behöva tokladda. När det gäller norma så är det som sidelock skriver inget fel på kulorna men de är dyra pga små tillverkningsserier. Norma har dessutom nu tagit ett principbeslut om att ha egna kulor i all ammunition och utvecklar kulorna själva med höga krav på kvalitet, det blir inte gratis då. Behöver inte vara gratis! Kvalitet brukar kosta lite. En vän till mig laddar Woodleigh, Trophy bonden bearclaw, north fork, Swift a-frame mm. "Betänk hur få skott man egentligen avlossar mot vilt varje säsong. Skjuter man kula mot max en handfull älgar och ett dussin rådjur varje säsong så gör det inget om kulorna kostar lite mer. Jag tycker det är roligare att jaga med nån mer avancerad kula." var hans svar när jag kom med snålargument kring jaktkulor. Det köper jag. Jag har också funderat mycket kring blyfritt till rådjuren i 6,5. Jagar mest rådjur.
Publicerat Juni 9, 20179 yr 5 minutes ago Flintbüchse sa: Behöver inte vara gratis! Kvalitet brukar kosta lite. En vän till mig laddar Woodleigh, Trophy bonden bearclaw, north fork, Swift a-frame mm. "Betänk hur få skott man egentligen avlossar mot vilt varje säsong. Skjuter man kula mot max en handfull älgar och ett dussin rådjur varje säsong så gör det inget om kulorna kostar lite mer. Jag tycker det är roligare att jaga med nån mer avancerad kula." var hans svar när jag kom med snålargument kring jaktkulor. Det köper jag. Jag har också funderat mycket kring blyfritt till rådjuren i 6,5. Jagar mest rådjur. Å andra sidan så är det lite halvt frustrerande den gången en kolvbult har blivit lös och du bränner 40 plugg innan felet hittas. Därutöver så brukar det bli säkert 5ggr fler kontrollskott än jaktskott på en säsong för min del. Inget jag har ågren över då mina kulor är billiga och jag alltid är säker på att de hamnar på rätt ställe. Däremot ska man såklart inte vara dumstål, men startar kulan runt 800m/s eller lägre så är en blyspets av bättre kvalitet ett fullt funktionellt alternativ.
Publicerat Juni 9, 20179 yr Författare 18 minutes ago sidelock sa: Å andra sidan så är det lite halvt frustrerande den gången en kolvbult har blivit lös och du bränner 40 plugg innan felet hittas. Därutöver så brukar det bli säkert 5ggr fler kontrollskott än jaktskott på en säsong för min del. Inget jag har ågren över då mina kulor är billiga och jag alltid är säker på att de hamnar på rätt ställe. Sant, men det löses genom att skjuta övningsammon Nosler hpbt och ballistic tip till det, sen ett kontrollskott med den dyrare jaktsmockan
Publicerat Juni 9, 20179 yr Man har ju givetvis en bulk-kula för kontrollskott/bio/papp som samskjuter med jaktkulan så spelar det liksom ingen roll / Nosler Accubond.
Publicerat Juni 9, 20179 yr 1 minute ago Hipshot sa: Man har ju givetvis en bulk-kula för kontrollskott/bio/papp som samskjuter med jaktkulan så spelar det liksom ingen roll / Nosler Accubond. Självklart har man det, Problemet blir när man skaffar 338 och måste ha helmantel till älgbanan, då finns bara normas för närmare 9kr styck.
Publicerat Juni 9, 20179 yr Är huvudet dumt får plånboken lida.. sicken tur att du inte tycker det är så kul att stansa papp och plåt
Publicerat Juni 9, 20179 yr Kört med nosler partition på sistone i både 6.5 och 7rem med gott resultat, god effekt.
Publicerat Juni 9, 20179 yr 8 minutes ago Hipshot sa: Är huvudet dumt får plånboken lida.. sicken tur att du inte tycker det är så kul att stansa papp och plåt Hahaha, yeaahh right... Papp och plåt kör jag sst med 338an, men jag har någon konstig idé om att skjuta älgbanan med bössorna jag faktiskt jagar med. Men jag kostar bara på mig en ask helmantel / år till den så det blir endast 100 skott på gummiälgen, med den bössan.
Publicerat Juni 9, 20179 yr Hornady SST i 6,5x55, Deras färdigladdade superperformance är en stygg jäkel, Annars Nosler BST S
Publicerat Juni 9, 20179 yr Författare Sako hammerhead. Nån som har nå erfarenhet av den? Bara ytterligare en undran. "Jakt är jakt"-Lubbe kör dem hörde jag han säga i en video. Dom är väl rätt nya på marknaden om jag inte missuppfattat helt. Jag funderar om det egentligen är nån större skillnad på kulorna ni skrivit att ni använder och nån av de mycket dyrare som polaren laddar med när det kommer till att sänka älgarna? Vore kul att veta var gränsen går där den dödande effekten stagnerar och man ekonomiskt börjar elda för kråkorna. En träff i femettan och det kanske nästan kvittar vad man sköt med? Ingen kula kan kompensera för ett dåligt placerat skott på större djur.
Publicerat Juni 9, 20179 yr Har jagat några säsonger med Hammerhead 13g i 308win och tre säsonger har jag och frun jagat med super Hammerhead 9,7g i 308win. De som skjutits har inte haft något att invända. S
Publicerat Juni 9, 20179 yr Nu ber jag om ursäkt om jag kapar tråden lite, men frågan jag vill ställa är inte helt frånkopplad TS fråga. Igår var jag på älgbanan och invigde mitt nyförvärv. Jag sköt med S&B med hyggligt resultat. När jag således nollat siktet och matade in ett par Laupa Mega 10,1 grams så droppade träffbilden med några (3-4) cm. Det är naturligtvis inte uteslutet att det rör sig om ett handhavandefel, men kan tyngden på kulan spelat någon roll i resultatet ? Jag menar S&B väger ~två gram mindre, och spontant tycker jag inte att den vikten skulle påverka träffbilden, med tanke på vilka hastigheten det handlar om, men det kanske påverkar, därav min fråga, om någon känner att vederbörande kan ha en förklaring. Eller så är det helt enkelt bara fråga om handhavandefel, som sagt. Men jag ställer frågan i alla fall.
Publicerat Juni 9, 20179 yr Författare Jag sköt 100 grain 6,3(?) gram lapua FMJ och stoppade sedan i 10gram vulcan, det droppade en decimeter på 100m.
Publicerat Juni 9, 20179 yr 1 minute ago Flintbüchse sa: Jag sköt 100 grain 6,3(?) gram lapua FMJ och stoppade sedan i 10gram vulcan, det droppade en decimeter på 100m. Tror jag fått svar på min fråga, tackar för det. Inga fler frågor...
Publicerat Juni 9, 20179 yr 22 minutes ago Flintbüchse sa: Sako hammerhead. Nån som har nå erfarenhet av den? Bara ytterligare en undran. "Jakt är jakt"-Lubbe kör dem hörde jag han säga i en video. Dom är väl rätt nya på marknaden om jag inte missuppfattat helt. Jag funderar om det egentligen är nån större skillnad på kulorna ni skrivit att ni använder och nån av de mycket dyrare som polaren laddar med när det kommer till att sänka älgarna? Vore kul att veta var gränsen går där den dödande effekten stagnerar och man ekonomiskt börjar elda för kråkorna. En träff i femettan och det kanske nästan kvittar vad man sköt med? Ingen kula kan kompensera för ett dåligt placerat skott på större djur. Har skjutit en del djur med 11,7 gr Hammerhed i 308 och som Merkel säger så är det ingen som klagat. 3 av 4 älgar har lagt sig på stället vid lungskott. En gick en liten bit. Har varit väldigt cleana sårskador på älg och kulan har suttit mot skinnet. Några mindre grisar/rådjur har haft smått elaka utgångshål när den går ut genom bogen. Så någon form av slutsats är att i en mindre kropp så har kulan bra fart ut på andra sidan och då kan det bli en del blod i hinnor. Men jag skär hellre bort en del än att leta djur eller kanske förlora ett helt djur, det är riktig köttförlust, om man ska räkna det så. Tror att "problemet" med blodsprängning beror på att jag laddat hårt (samma som köpeammo). Med tyngre kula (13gr) eller lite mindre krut så blir den snällare. Men jag har hellre mer fart för att vara säker på att alla viltslag dör ordentligt på alla avstånd som jag skjuter på. Skjuter ruggigt tajt, 7-8mm cc. Har även skjutit träffbilder med 13 gr Hammerhead och den skjuter nästan lika tajt så den ska provas på vilt till kommande säsong. I min bössa så "samskjuter" 13gr med 11,7gr i sida men ett par cm lägre.
Publicerat Juni 9, 20179 yr 24 minutes ago Flintbüchse sa: Jag sköt 100 grain 6,3(?) gram lapua FMJ och stoppade sedan i 10gram vulcan, det droppade en decimeter på 100m. Norma jaktmatch 9,7 gr i 308 träffar 10cm högt i relation till Hammerhead 11,7gr, vill jag minnas. Jaktmatch har jag för mig att jag kronade till 915 ms och Hammerhead vet jag att den gör 775 ms.
Publicerat Juni 9, 20179 yr Har jagar Älg med 18.5grams Stålmantlade Norma Alaska i 9.3x62, har fungerat utmärkt på de få Älgar jag skjutit. Tänker prova15grams Vulkan till hösten, rekylen i 18.5 grammarna är lite på gränsen för vad jag gillar. På Rå använder jag 10.1 grams Vulkan, skjuter riktigt bra i min bössa.
Publicerat Juni 9, 20179 yr Författare 5 minutes ago Järven sa: På Rå använder jag 10.1 grams Vulkan, skjuter riktigt bra i min bössa. Det gjorde den i halvsjuan för mig med. Slutade skjuta dem ganska direkt dock då jag läste mycket negativa saker om faktiskt nästan alla Normas kulor vad tillförlitlig expansion anbelangar. Hylsorna fick dock stifta bekantskap med 10,1 grams lapua mega istället och på 100m skjuter kombinationen nära nog hål i hål om man gör sitt bakom bössan.