Publicerat Juni 10, 20178 yr 7 hours ago Flintbüchse sa: Sako hammerhead. Nån som har nå erfarenhet av den? Bara ytterligare en undran. "Jakt är jakt"-Lubbe kör dem hörde jag han säga i en video. Dom är väl rätt nya på marknaden om jag inte missuppfattat helt. Lubbe skjuter det någon sponsor sätter i händerna på honom. Hammerhead är helt okay, golvade min första gris med den skjuten ur en .270 win. Bogsmäll och grisen vart lyckligtvis på plats..
Publicerat Juni 10, 20178 yr För mig så väljer jag lite olika kulor beroende på kaliber och typ av jakt för dagen. I 308 så har jag tidigare kört med Oryx 13 gram, men jag bytte förra året till Accubond 165 gr. Jag är nöjd med båda kulorna, och oryxen blir det fortfarande om jag av någon konstig anledning skulle sätta mig i en vakkoja på gris. Annars så blir det Accubonden då den har lite rakare kulbana. Till drevjakterna och när jag går med hund så blir det 358W och 250 gr Hornady RN Interbond, med mycket bra knall å fall. Jag har även en bra laddning med Tsx men den blir det inte att jag använder få jag anser att det är större risk för rikochetter med den kulan. I kalss 2 22-250 R så blir det Noslers Varmageddon 55 gr till räv och grävling. 9,3 x 62 jagar jag inte längre med utan den kör jag uteslutande med på älgbanan och skjut bion.
Publicerat Juni 10, 20178 yr Mollad fält och mina hemladdade Vulcan alt Mega samskjuter väldigt bra i min T3, 6½ givetvis!
Publicerat Juni 10, 20178 yr Detta är en populär post. Har använt ett otal kulor i ffa kal .30 genom åren. Obondat på 80- och 90-talet, sen bondat 2000-talet. Numer mest helkoppar. Är smått kär i 'vanliga' Barnes TSX 168 gn till 30-06. Ffa pga bra effekt, bra precision, och förhållandevis billig. Och blir robusta patroner som inte stukas i spetsen i magasinet av rekylen. Men djuren dör ju av allt man petar i dem från klass-1 kaliber, och vg skotteffekt och 'köttförstöring' får jag svårare och svårare att dra klara slutsatser ju längre jag jagar. I början av min karriär var jag mer 'tvärsäker' Till 358 winchestern kör jag också helkoppar...Barnes TTSX 200 gn. Har även kört Oryx 250 gn till den utan krångligheter.
Publicerat Juni 15, 20178 yr TTSX+TSX+NATURALIS funkar långt över min förväntan. Precision,god effekt rimliga skottskador utan bly- eller metallsplitter= 100% restvikt. Nån har tidigare sagt att de står på egna ben utan att behöva vara blyfria alternativ. Mvh Per
Publicerat Juni 15, 20178 yr Handladdade 11.7g oryx till 308w fina träffbilder med dem både i kombin och i Mausern. Fabriksladdat Lapua mega 18.5g till 9.3:an 14.9g oryx till 338wm