Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga med 6-24x

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jag har kollat genom några sikten men kan inte riktigt förlika mig med att köpa ett sikte med lägsta förstoring på 6x. Kan man ställa den på 5x (riktig 5x och inte som SuB 5-25:an) eller ännu hellre 4x eller lägre så har man faktiskt ett sikte som också hanterar skottchanser på djur som överraskar en på närmre håll medan man förflyttar sig. Ett sikte som egentligen är lite för tungt, men som levererar bra optiskt, skulle ju funka ypperligt på vakjakt eller jakter där det blir långa håll. Då tänker jag på någon konstig framtida jaktresa eller hjortar ute på fält.

Med 6x ligger K624:i på ungefär samma synfält på 100 m som min 1,5-6x har på 6x. Det är, för den som undrar, 6,9 meter på 100 meter som k624:an har, och 5,4x för 5x25:an. (värdena är från det gamla stora testet på Precision Rifle Blog)

Jämför man med t.ex. Schmidt und Benders nya 4-16x 56 mm PM II Ultra Bright så finner man ett synfält på hela  9,4 meter (SuB:s siffra)! Det siktet skulle ju vara helt fantastiskt men det känns som att det inte riktigt är värt 31 kkr när man tänker på att det dyker upp bättre begagnade K624i för under 20 kkr och nya kan fås för under 25kkr. IOR 3,5-18x50 köps nytt för under 20 kkr och det har ju ännu bättre synfält. Tror ni att det funkar bättre än marginellt som vaksikte?

Kahles sålde tidigare ett "taktiskt" 4-16x50-sikte, men det säljs inte längre så jag antar att det är samtida med de äldre generationerna av k624. En "gen 3"-variant av det siktet skulle ju sitta fint, helst med MSR... Är Vortex Razor HD Gen II vasst vid vakjakt?

Minox har ett 3-15x50
Steiner Military finns också i 3-15x50
K312i har lite låg förstoring men är väl också aktuellt

Dessa tre skulle nog funka, men de ligger antingen precis på budgeten eller strax över, och det känns åter igen inte prisvärt i relation till de sikten med "rätt" objektiv men "fel" förstoring typ k624. Lite trist att de inte har 56 mm objektiv.

Antingen får jag vänta på att köpsuget infinner sig för något begagnat, eller så kanske jag till sist ger efter och köper ett 4-16x56 PM II. Så kan det gå om man är petig som guldlock.

Publicerat

Här har du optik och synfält

HENSOLDT HENSOLDT ZF 4-16X56 FF LT BELYST

29 995 kr

Hensoldt ZF 4-16x56 FF LT belyst kombinerar det bästa av det man behöver för ett bra skytte på avstånd på över 1000m, FFP riktmedel med både mil, halvmil och 0.2mil markeringar, i ett smidigt och enkelt format, zero stop, låsbara ratta men också en smidighet och makalös ljustransmission så att siktet kan vara ett utmärkt alternativ till jakt. Ett av världens mest ljusstarkaste kikarsikten.

• Synfält: 8.7-2.5m/100m.