Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktkartor

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Det är dags att tillverka ny jaktkartor pga nya hyggen, vägar och pass. Sist använde jag gröna kartan som köptes av lantmäteriet och las upp i Powerpoint där jag la in pass. Blev så där.

Finns det specialprogram man kan jobba i eller kan man köpa färdiga karor nån stans i från?

Skulle vilja ha rätt detaljerat typ 1:5000 eller dylikt.

Tacksam för hjälp.

MVH

Publicerat

Kolla lantmäteriet.

http://www.lantmateriet.se

Programmet heter Kartex och funkar bra.

mvh

Rune 8)

Publicerat

finns ett program som heter jaktstigen som man kan göra kartor osv med..

Publicerat
  • Författare

Jo jag har hört talas om jaktstigen, men jag tror att kart underlaget måste hämtas från lantmäteriet i alla fall. Dom har nog i princip monopol på detta.

Var får man tag på jaktstigen?

MVH

Publicerat
  • Författare

Hej,

tack själv, har du fått rackan ren ännu? ;)

Detta verkar ju vettigt, skall forska vidare i detta.

Mvh Magnus

Publicerat

nja lite loppor kvar  ;D

Publicerat

kartex är inte så dyrt,men man måste väl köpa just för området man ska ha plus cd då,vår mark har oxå hafr besök av skogshuggare men verkar bara som vår mark är uppdaterad till hälften,så ingen bra karta utan alla hyggen..

Publicerat

Det finns en butik på kungsgatan i Stockholm som heter kartbutiken. Dom har nog eller kan nog få tag på vilken karta som helst.

???

(Nu tittade jag ju inte vart DU bor)

• 2 weeks later...
Publicerat

Man kan ju använda Eniro.se eller Hitta.se och klipp o klistra lite så kan du så hyffsade kartor till bra pris.

Publicerat

[/img]

Typ så här?

post-144-1167748960_thumb.jpg

Publicerat

E du vilsen av dig eller ? Skaffa dig några GPS:er att dela ut på morgonen till dina jaktkamrater.

Vi har provat flera sorters kartor och man kan ju utan tvekan säga att de utan höjdkurvor är kass !!

Det finns kartor där man kan se höjden på skogen ????? ??? ???? . De är typ tredimensionella och mer som ett fotografi. Skogsfolket använder dem för att se beståndsgränser o.s.v. De är i alla fall rätt bra om man är på en ny mark !!

Ha de gott !!

Vad är bäst ?  laika/wachtel eller gråhundwachtel/wachtel

Publicerat
  • Författare

Jo det är den topografiska kartan med höjdkurvor. Svärfarsan är orienterare så den har jag sett några ggr. :-

Har beställt kartprogrammet jaktstigen standard, funkar upp till 2000ha, tillsammans med fastighetskartan. Den har tyvärr inga höjdkurvor men väl fastighetsgränser då.

Skall börja leka med detta så fort lantmäteriet får tummen ur och skickar kartan.

Så länge det är Wachtel i majoritet är det Ok. Ju mer krullsvans du knullar in ju mer introvert jakt får du. En underhållande hund skall ju sätta fart på grisen inte stå och jamsa med den. ;)

Vi hörs,

Magnus

Publicerat

Friluftskartan pro tror du den funkar? du kan kolla på Garmins hemsida under kartor, jag har nog ditt område hemma!

Publicerat
Jo det är den topografiska kartan med höjdkurvor. Svärfarsan är orienterare så den har jag sett några ggr. :-

Har beställt kartprogrammet jaktstigen standard, funkar upp till 2000ha, tillsammans med fastighetskartan. Den har tyvärr inga höjdkurvor men väl fastighetsgränser då.

Skall börja leka med detta så fort lantmäteriet får tummen ur och skickar kartan.

Så länge det är Wachtel i majoritet är det Ok. Ju mer krullsvans du knullar in ju mer introvert jakt får du. En underhållande hund skall ju sätta fart på grisen inte stå och jamsa med den. ;)

Vi hörs,

Magnus

Vi har i Bondersbyn en som jobbat inom f. d. skogsvårdsstyrelsen, JKPG och hade och har det fortfarande och en som jobbat inom ett tryckeri tror jag och lagt in alla pass med GPS-hjälp.

Total precision. :D

Publicerat

Jodå, fastighetskartan har visst höjdkurvor (åtminstone i mina trakter).

Jag köpte min digitalt för att kunna ändra i den som jag vill.

Om du dessutom vill ha kartan med dig i GPS så kan jag rekommendera ett program som heter MapWel (www.mapwel.com) där du kan använda kartan som underlag för att rita din egen GPS-karta. Jag tror iofs att det bara fungerar för Garmins GPSer. Det är en del pyssel att få kartan riktigt bra första gången (räkna många timmar...), men sedan är det superenkelt att uppdatera och ändra i den.

Hoppas att det kan vara till hjälp.

Publicerat
  • Författare

Kanske beror på att Uppland är så platt ::);)

Publicerat

:D :D :D

...även om det råkade vara Värmland...

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Publicerat

Ovan länk är kanon! Kollat in vår mark där och fipplar man lite så blir kartan klockren!

Mvh!

Publicerat
Ovan länk är kanon! Kollat in vår mark där och fipplar man lite så blir kartan klockren!

Mvh!

Goggle earth går också att använda och den har bättre upplösning på sina ställen. Ser ett av mina jakttorn på den.
Publicerat

Kräver inloggning och hemtankning av div program va? Gjorde en snabbkoll ikväll men det såg bökigt ut..

Mvh!

Publicerat
Kräver inloggning och hemtankning av div program va? Gjorde en snabbkoll ikväll men det såg bökigt ut..

Mvh!

Tja, det gjorde det nog. Är det ett problem?
  • 5 years later...
Publicerat

Bumpar tråden.

Jag vill ha ett program där jag har fastighetens gränser och gärna höjdkuvor och kanske t o m satelitfoto där jag vill kunna lägga in pass, torn mm och skriva ut och plasta in. Jag vill inte klippa och klistra.

Vad är det bästa/billigaste programmet 2012? Någon som lyckats med detta i Kartex t ex?

Publicerat

Så här ser årets jaktkarta ut. En av våra utflyttade bybor som är hemvändare till älgjakten gör nya kartor och lägger in nya och flyttade pass via gps men jag vet inte vilket program han använder.

post-144-0-60290000-1348061603_thumb.jpg

Han har bara glömt att ändra datum på kartan.

:smile: