Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bär- & svampplockartråden o tillvaratagande av frukt o grönsaker. Jaktsidans hamstrar.

Featured Replies

Publicerat

Kanske inte hör till den här tråden, men det är en hobby på sätt och vis och det har ju med mat och tillvaratagande att göra.. 

Förutom att traska i skogen och skörda, så har jag även en del små odlingar i mitt uråldriga växthus och det blir en del inlagd gurka

nsjawlxwrkpxgld.jpg

Och idag kokade jag tomat-paprikapasta

jujjootkmtqpnki.jpg

Tomaterna och paprikorna är lite sega och det är bara de små som börjat mogna än, men när resten kommer ifatt lär det bli en hel del som ska kokas och torkas ^_^ Samt i paprikornas fall strimlas och frysas.

 

  • Svar 631
  • Visningar 62,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Tre timmar i svampskogen idag. Fina svampmarker på en av såterna vi jagar på, så vi gick runt där och jag passade på att kolla till ett par pass. Sjukt mycket trattkantareller! Det blev som knark

  • 12 kg svart trumpetsvamp idag, fyllde nästan en ikeakasse. /M

  • Christian N
    Christian N

    Årets skörd bland buskar o snår./C

Posted Images

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Jämta sa:

Kanske inte hör till den här tråden, men det är en hobby på sätt och vis och det har ju med mat och tillvaratagande att göra.. 

Förutom att traska i skogen och skörda, så har jag även en del små odlingar i mitt uråldriga växthus och det blir en del inlagd gurka

nsjawlxwrkpxgld.jpg

Och idag kokade jag tomat-paprikapasta

jujjootkmtqpnki.jpg

Tomaterna och paprikorna är lite sega och det är bara de små som börjat mogna än, men när resten kommer ifatt lär det bli en hel del som ska kokas och torkas ^_^ Samt i paprikornas fall strimlas och frysas.

Nu är rubriken ändrad så att den passar in på bär, grönsaker, frukt o svamp.:thumbsup: Är det bra nu Jämta?

Publicerat

I Uppland, i alla fall i våra delar, är det så torrt i markerna att det är rent deprimerande att gå i skogen. Blåbären är väldigt sällsynta och hallonen små och torra. Inte en enda ätbar svamp har jag sprungit på. Tur att jag har ett körsbärsträd som är mig troget och levererar 50-60 liter varje år. 

Fem äpplen på fyra träd. Dystert. 

Publicerat

Jag gjorde en kvällsraid på den enorma och uråldriga svartvinbärsbusken, så i detta nu puttrar saftomgång 2 -_-

tekpzhgaonsnbic.jpg

Publicerat

Jag har noterat att det är ofantliga mängder av rönnbär i år: buskarna bågnar av vikten av alla bär. Blir god gele' utav dessa till älgsteken ;)

20170813_152424.jpg

20170813_152726.jpg

20170813_152941.jpg

Publicerat

Är det någon som behöver humle i år ?

20170812_143706.jpg

Publicerat
59 minutes ago Dansken sa:

Jag har noterat att det är ofantliga mängder av rönnbär i år: buskarna bågnar av vikten av alla bär. Blir god gele' utav dessa till älgsteken ;)

20170813_152424.jpg

20170813_152726.jpg

20170813_152941.jpg

Blir väl en jävla massa snö i vinter om man ska tro det som sägs.

Publicerat

Hur fasiken gör du för att bli av m det riktigt bittra i rönnbären Dansken? Jag har har fryst, väntat tills de fryst på träden, men icke. 

 

Förra årets höjdareexperiment blev till slut rönnbärs- och äpplegelé. Men någon god rönnbär gelé lyckades jag inte riktigt med. 

Publicerat

Det blir en mycket speciell smak.

 

Publicerat
39 minutes ago mdef sa:

Hur fasiken gör du för att bli av m det riktigt bittra i rönnbären Dansken? Jag har har fryst, väntat tills de fryst på träden, men icke. 

 

Förra årets höjdareexperiment blev till slut rönnbärs- och äpplegelé. Men någon god rönnbär gelé lyckades jag inte riktigt med. 

Det ska vara lite bett i rönnbärsgele. 

Publicerat
  • Författare
7 hours ago Dansken sa:

Är det någon som behöver humle i år ?

Du kan ju snart starta ett microbryggeri o börja med egen ölprodution.:thumbsup:

Publicerat
  • Författare
5 hours ago Dansken sa:

Det blir en mycket speciell smak.

Ja, det är det verkligen!

Publicerat
18 hours ago Dansken sa:

Det blir en mycket speciell smak.

 

 

18 hours ago kkjon sa:

Det ska vara lite bett i rönnbärsgele. 

Mm. Ok. Kanske ska smaka på någon annans innan jag dömer ut min då. Men det blir verkligen sourface om min :P

Publicerat
Just now mdef sa:

 

Mm. Ok. Kanske ska smaka på någon annans innan jag dömer ut min då. Men det blir verkligen sourface om min :P

Helst ska frosten bita i dem så de blir mindre beska/sura, man kan frysa dem en kort vända...

Publicerat
På ‎2017‎-‎08‎-‎12 at 21:03 erik.jader sa:

I Uppland, i alla fall i våra delar, är det så torrt i markerna att det är rent deprimerande att gå i skogen. Blåbären är väldigt sällsynta och hallonen små och torra. Inte en enda ätbar svamp har jag sprungit på. Tur att jag har ett körsbärsträd som är mig troget och levererar 50-60 liter varje år. 

Fem äpplen på fyra träd. Dystert. 

Tyvärr bräcker jag dig Erik, bor utanför Örebro och som sann gnällbältare med fem äppelträd tre plommonträd och ett päronträd i sin bästa ålder, ingen frukt alls :ph34r:

Blåbär och hallon inget att skriva hem till mamma om...

Har i mitt tycke hyffsade svampmarker normalt 30-50L kantareller, dessutom massor av trumpet och trattisar!-_-

Får kanske ihop 10-15L kantareller,  men med trumpet och trattisar vete tusan, det måste komma mycket mer regn för att det ska bli nåt!<_<

Publicerat
2 hours ago Finn Inge Vidare sa:

Tyvärr bräcker jag dig Erik, bor utanför Örebro och som sann gnällbältare med fem äppelträd tre plommonträd och ett päronträd i sin bästa ålder, ingen frukt alls :ph34r:

Blåbär och hallon inget att skriva hem till mamma om...

Har i mitt tycke hyffsade svampmarker normalt 30-50L kantareller, dessutom massor av trumpet och trattisar!-_-

Får kanske ihop 10-15L kantareller,  men med trumpet och trattisar vete tusan, det måste komma mycket mer regn för att det ska bli nåt!<_<

Två av äpplena ramlade ner i en regnskur häromdagen. Men jag hittade ett plommon som tröst.

 

Publicerat

Hittar noll kantareller, men plommonträdet, svartvinbärsbusken och vita vinbärsbusken är sprängfulla. Nu idag kom det regn, men i övermorgon kanske man kommer sig ut en sväng. Bockjakten startar imorgon, så det går inte!

Publicerat

Det här nu ju bli rena rama gnälltråden om jag sätter igång. Blev inga röda vinbär för oss i år. Däremot för fåglarna. Rensade soprent på två stora buskar när vi var borta över dagen.

De ska straffas. Är det någon mat på en koltrast? 

Publicerat

Fyllde en bärkasse på 1h idag när jag och grabben var ute.. 

20170814_152701.jpg

Publicerat
  • Författare
5 hours ago vildmark sa:

Fyllde en bärkasse på 1h idag när jag och grabben var ute..

Härligt vildmark!:thumbsup:

Publicerat

Kokar saft på krusbär..vinbär och fjolårets aronia som legat i frysen.. Förvällt svamp till frysen..

20170815_123559.jpg

Publicerat

Traskade ut på gården och plockade nära nog 1 kg hallon från snåret jag har

yuhcptmxryggdih.jpg

 

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Jämta sa:

Traskade ut på gården och plockade nära nog 1 kg hallon från snåret jag har

yuhcptmxryggdih.jpg

 

Du har det väl förspänt med hallonen där nere. Här har dom just börjat mogna o sedan beror det på hur plantorna står också. I söder- el. norrläge.

Publicerat

Vad heter de där vilda körsbären som vi har här? Är det kort och gott just det: "vilda körsbär"? 

Trädet vi har på landet har inte ett enda bär i år men hade en burk sylt jag gjorde på dem förra året. Det blir rätt syrligt men lägg i lagerblad och man får en fantastiskt god lite kraftigare sylt. 

Idag kom brorsdottern över med sticky brownies. Glass och lite av den sylten uppvärmd, så ... man behövde inte fråga igen! 

IMG_0185.thumb.JPG.d05b065e8673ff4e77985a4fd58fbd6f.JPG

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.