Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bär- & svampplockartråden o tillvaratagande av frukt o grönsaker. Jaktsidans hamstrar.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
7 hours ago Nils l sa:

Björksopp eller tallsopp. Går att använda som blandsvamp.

Karl-Johan kan ju bli lite blek om den står för mycket i solen, om jag inte minns fel.

  • Svar 631
  • Visningar 62,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Tre timmar i svampskogen idag. Fina svampmarker på en av såterna vi jagar på, så vi gick runt där och jag passade på att kolla till ett par pass. Sjukt mycket trattkantareller! Det blev som knark

  • 12 kg svart trumpetsvamp idag, fyllde nästan en ikeakasse. /M

  • Christian N
    Christian N

    Årets skörd bland buskar o snår./C

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Har börjat rensa ca 30 l lingon.

59a702aca9a3c_WP_20170830_12_07_24_Pro_LI1.jpg.ce5ac60af06dad91378dd51388ceb17a.jpg

:thumbsup:

Publicerat

Har du någon speciell taktik för att spara tid vid rensningen, Isjonsson?

Publicerat
  • Författare
7 hours ago Ryberget sa:

Har du någon speciell taktik för att spara tid vid rensningen, Isjonsson?

Nej, tyvärr! Det som jag har lärt mig är att inte lägga upp så mycket i rensningsgallret. Typ en 1/2 kosa i taget.

Publicerat
14 hours ago lsjonsson sa:

Karl-Johan kan ju bli lite blek om den står för mycket i solen, om jag inte minns fel.

Tro mig. Du känner igen en Kalle när du ser en. Den i mitten är förmodligen en tallsopp. Jag lämnar dessa kvar i skogen. De är inte oätliga men varför släpa hem sånt som inte är absolut toppkvalitet när det finns?

20170831_090911.jpg

20170831_093215.jpg

20170823_171642.jpg

Publicerat
  • Författare

Ok!

Publicerat

Kan ju knappt å ut i skogen utan att komma hem med ett par kg kantareller. Börjar bli sned i ryggen av allt kånkande.

kantarell.thumb.jpg.f1399d2aa2d090cfc9912a71fc0e6ff1.jpg

Publicerat
  • Författare
22 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

Kan ju knappt å ut i skogen utan att komma hem med ett par kg kantareller. Börjar bli sned i ryggen av allt kånkande.

Du måste skaffa en korg till så att det blir jämvikt o lägga lika mycket i varje korg.;):lol:

Publicerat

Alla verkar skryta över torkad sandsopp. Är det något att äta? Det finns tonvis av den.

Publicerat

Torkar en testladdning av sandsopp under luftvärmepumpen. Ska göra en svampsoppa och en svamppaj för att testa.

 

 

Publicerat

Totalt trettiofem liter blåbär och tjugofem liter lingon plus ca 17-18 kilo hjortron. Men dåligt med svamp. Trots två dagars letande efter gula kantareller så inte en endaste svamp. Åker snart söderut på min årliga tur till Uppsala och nu verkar det komma vatten där så vi får se vad man hittar.

Publicerat

IMG_2396.thumb.JPG.fc8297c020880f6464ad24d7a927619d.JPG

Publicerat

I gräsmattan utanför matsalen på jobbet så växer det blodriskor varje år. Det är ingen annan än jag som vet vad det är så jag brukar plocka av dem. Igår var det dags, men tamigtusan om inte någon hade varit där med en gräsklippare under dagen och kört av alltihop. :(

Publicerat
  • Författare
14 minutes ago redtop sa:

I gräsmattan utanför matsalen på jobbet så växer det blodriskor varje år. Det är ingen annan än jag som vet vad det är så jag brukar plocka av dem. Igår var det dags, men tamigtusan om inte någon hade varit där med en gräsklippare under dagen och kört av alltihop. :(

Man måste kunna förutspå när en gräsklippare kan komma o vara före den.;):thumbsup:

Publicerat
2 hours ago lsjonsson sa:

Man måste kunna förutspå när en gräsklippare kan komma o vara före den.;):thumbsup:

Det är väldigt oförutsägbart när det klipps gräs här, men visst, jag skulle ju tagit dem så fort jag såg att de tittade upp ur gräsmattan. :)

Publicerat
  • Författare
3 hours ago redtop sa:

Det är väldigt oförutsägbart när det klipps gräs här, men visst, jag skulle ju tagit dem så fort jag såg att de tittade upp ur gräsmattan. :)

Ja visst kan det vara lite oförutsägbart. Ja, det skulle du ha gjort!:thumbsup: Nu vet du det till nästa gång.

Publicerat

Jag var hem och hälsade på farmor idag. Hjälpte henne att sätta upp lite nya gardiner, bära ner lite utemöbler till förrådet och sånt som hon blivit för gammal för att orka med själv. Och även om hon hade orkat så hade jag hjälpt henne ändå ;).

Passade på att fråga om hon hade någon burk med lingonsylt över, för jag vet att hon brukar koka. Slutade med att jag fick hem 7 liter :D. Men tog också hem en burk med hjortronsylt som hon tänkte kasta, för den är från 2013. Men jag tog hem den och tänkte kolla med er: håller sylt så länge? :o. Hon använder inget konserveringsmedel. Går det att äta fortfarande tror ni? (Om jag karar av den övre centimetern kanske?). Det finns inget mögel eller sånt på den och den luktar inge konstigt.

Publicerat

Om farmor är av den "gamla skolan" som jag misstänker din farmor är kan du lugnt äta hjortronsylten :)
(Även den översta centimeter ;)   )

Jag har ätet sylt och marmelad som är bra mycket äldre än dom 4 år som din burk har ståt i skåpet  ;)

Publicerat

Lukta smaka. 

Luktar det ok? Ja/nej 

Smakar det konstigt? Ja/nej 

Följer du dom här riktlinjer så kommer du klara dej långt 

Publicerat
6 minutes ago Dansken sa:

Om farmor är av den "gamla skolan" som jag misstänker din farmor är kan du lugnt äta hjortronsylten :)
(Även den översta centimeter ;)   )

Jag har ätet sylt och marmelad som är bra mycket äldre än dom 4 år som din burk har ståt i skåpet  ;)

Oja, farmor ger orden "Old School" ett varmt leende ansikte :).

Hon tycker att det är synd att barnen inte får lära sig psalmerna i skolan längre, som hon fick göra. "För det är ju så kul att sjunga!" :D:wub:.

Vi diskuterade bilkörning och ålder idag. Hon tog körkortet -65 och åker idag ytterst lite och inga långa sträckor. Då skjutsar vi henne istället. "Victor, du vet vad som gäller när du är ute och kör: ser du en gubbe med keps bakom ratten så är det bara att hålla sig med, för då vet man aldrig vad som kan hända!" :D:D

Publicerat

Instämmer i kören ovan. Ät å njut. /P

Publicerat

hehehe hittade ett parti med rabarber i rabatten runt min/tantens nya uteplats och råkade skörda några stjälkar som fick åka i en kokande gryta med vatten socker och på slutet potatismjöl 

Mms_2017-09-09_17:02:30 blev alldeles perfekt lagomt söt som motverkar det väldigt syrliga i rabarbern 

Redigerad med killer_mouse

Publicerat

De blir en obs en svampstuvning ikväll. Jag får ta mycket grädde så man blir mätt:yes:.

IMG_0423.thumb.JPG.0857306baa34600784fe9126e9b2fb6d.JPG

 

Publicerat
  • Författare
42 minutes ago faxe sa:

De blir en obs en svampstuvning ikväll. Jag får ta mycket grädde så man blir mätt:yes:.

IMG_0423.thumb.JPG.0857306baa34600784fe9126e9b2fb6d.JPG

 

Det blir säkert en god svamstuvningen till middagen.:lol:

Publicerat
2 minutes ago lsjonsson sa:

Det blir säkert en god svamstuvningen till middagen.:lol:

Jävligt stor:rolleyes:. Men utan svamp för Axa snodde den ända svampen jag hittade:rolleyes:.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.