Publicerat Augusti 3, 20179 yr Har en polare som tittat på en Winchester i kaliber 20 som han tycker passar honom bra. Men han tvekar eftersom han tävlar en del (Nordisk trap) och kör lite jaktstigar och då delar ju arrangören ut ammon. Jag hittar inget om att det skulle vara problem med kalibern i nån av grenarna men hur gör ni som tävar med 20. Tar med egen ammo antar jag? Attt i princip alla tävlingsskyttar kör kal12, är det bara en frågan om pris? Den sista fråga kom över mig nu ...
Publicerat Augusti 3, 20179 yr När jag sköt mycket jaktstig använde jag egen ammunition i min 20a då dem ej hand höll de. Blev rejält med tjaffs men efter att öppnat ett skott och räknat hagel var de ok! Räckte många gånger till 2a och 3 pris i öppen klass på jaktstig då bössan sköt otroligt fint med dessa Nike. US9 idag vet jag inte alls? S
Publicerat Augusti 3, 20179 yr Författare Ok, låter ju inte bra att det blir en massa tjafs. orde det inte finnas standardammo som är godkänd?
Publicerat Augusti 3, 20179 yr hade jag haft en kal 20 å skulle tävla så hade dom antingen fått accepterat dom skotten jag kommer med eller så hade dom fått stått med patroner har ju hittills inte läst nånstans att enbart kal 12 är godkänt bara om laddvikter som är godkända beroende på gren från 24.5 gram max till 28.5 gram max och us 7-9 så vid gnäll låt domaren välja en valfri patron av dom du har med dej å låt dom väga å mäta så är det sen tyst från tävlingsledningen
Publicerat Augusti 3, 20179 yr btw finns en del godkända "tävlingspatroner" dock stannnar dom oftast på 21 gram
Publicerat Augusti 3, 20179 yr Bara stå på sig, De är tävlingsledningen som dömmer. Han som lämnade in på att jag sköt med egen ammunition, slog jag i övrigt på särskjutning på sista tävlingen för året om andra priset, Var bra sugen på att säga någe stöddigt men höll igen. Har 2 st kaliber 20 och älskar båda! S
Publicerat Augusti 4, 20179 yr Nordisk trap, reglemente 9.4.2.1 om kaliber, mindre än kal 12 tillåtna, dvs även 410 om man så vill, 9.4.3.1, om ammunition anger enbart villkor som inte påverkar en kal 20 skytt. jakstigar- jagareförbundet har ett reglemente, 2.8.1 ang hagelvapen, alla kalibrar tillåtna, US 7, max 24 gram för ammon, men det står också inget bly dvs regler för compact och annan duva men oaktat det, inga kaliber mässiga hinder eller begränsningar. C
Publicerat Augusti 4, 20179 yr 9 hours ago Christian N sa: Nordisk trap, reglemente 9.4.2.1 om kaliber, mindre än kal 12 tillåtna, dvs även 410 om man så vill, 9.4.3.1, om ammunition anger enbart villkor som inte påverkar en kal 20 skytt. jakstigar- jagareförbundet har ett reglemente, 2.8.1 ang hagelvapen, alla kalibrar tillåtna, US 7, max 24 gram för ammon, men det står också inget bly dvs regler för compact och annan duva men oaktat det, inga kaliber mässiga hinder eller begränsningar. C Det må ju nu vara så, men du måste ju iallafall hålla med om att sånt snorkigt folk som inte kan använda rekorderlig kaliber som vanligt folk är ena snorkiga jävla snobbar som tror dom är nått. Bara för att man får och det går behöver de ju inte vara lämpligt! Var fan tog solidariteten och jämlikheten vägen i vårt vackra arbetarparadis? Hela jävla landet verkar ju översvämmas av individualistiska snobbar som tror dom är så jävla märkvärdiga! Kaliber 20 - Skit kaliber för lattedrickande borgarbrackor som går på pridefestivaler! /Den surmulne vännen av ordning, reda och kontinuitet.
Publicerat Augusti 4, 20179 yr Detta är en populär post. Pride me up, jag skall nog låna WT:s 410:a o skjuta lite NT. 19 gram US 7 är inte bara att leka med. Men i övrigt har du en poäng, jag sköt 20:a under en period, på jaktstigar fick man inte ens de kal 12 plugg man betalat gör genom start avgiften?? Men dryga kommentarer var det gott om. C
Publicerat Augusti 4, 20179 yr 9 hours ago Christian N sa: Nordisk trap, reglemente 9.4.2.1 om kaliber, mindre än kal 12 tillåtna, dvs även 410 om man så vill, 9.4.3.1, om ammunition anger enbart villkor som inte påverkar en kal 20 skytt. jakstigar- jagareförbundet har ett reglemente, 2.8.1 ang hagelvapen, alla kalibrar tillåtna, US 7, max 24 gram för ammon, men det står också inget bly dvs regler för compact och annan duva men oaktat det, inga kaliber mässiga hinder eller begränsningar. C Konstigt att de är US7? då alla stigar skjuts med US9?
Publicerat Augusti 4, 20179 yr 23 minutes ago pmt sa: Det må ju nu vara så, men du måste ju iallafall hålla med om att sånt snorkigt folk som inte kan använda rekorderlig kaliber som vanligt folk är ena snorkiga jävla snobbar som tror dom är nått. Bara för att man får och det går behöver de ju inte vara lämpligt! Var fan tog solidariteten och jämlikheten vägen i vårt vackra arbetarparadis? Hela jävla landet verkar ju översvämmas av individualistiska snobbar som tror dom är så jävla märkvärdiga! Kaliber 20 - Skit kaliber för lattedrickande borgarbrackor som går på pridefestivaler! /Den surmulne vännen av ordning, reda och kontinuitet. Tack!
Publicerat Augusti 4, 20179 yr 2 minutes ago hs_merkel sa: Konstigt att de är US7? då alla stigar skjuts med US9? Reglerna är som sagt för lerduva/lerduveskyttet, stigarna har nog inget eget reglemente annat än för klädsel. C
Publicerat Augusti 4, 20179 yr Vid lerduvetävling som är registrerad är det alltid egen ammo som gäller ( Max 28gram 6or) i vissa fall typ Gyttorp cup kan det vara krav att finalen skjuts med arrangörens ammo.
Publicerat Augusti 4, 20179 yr Detta är en populär post. 1 hour ago Christian N sa: Pride me up, jag skall nog låna WT:s 410:a o skjuta lite NT. 19 gram US 7 är inte bara att leka med. Men i övrigt har du en poäng, jag sköt 20:a under en period, på jaktstigar fick man inte ens de kal 12 plugg man betalat gör genom start avgiften?? Men dryga kommentarer var det gott om. C Alltså - skjuter man inte Gyttorp i kaliber 12 i max en Beretta 686 (som är det finaste man kan visa sig med publikt) så är man bara så fenomenalt korkad, dum, ogin, nedlåtande och allmänt äckligt annorlunda så får man faktiskt skylla sig själv. Komma dragandes med en jävla sida-sida som det står Holland&Holland på. Alltså sicket jävla svin! ................ Varje gång jag kan få sådana surkukar att lämna en skjutbana eller en jakt ser jag som ett ytterst tillfredställande återställande av ordningen. För jag har också hört kommentarerna till leda. Numera svarar jag direkt - med full kraft. Livet är för kort för att man ska hunsas av idioter. /T
Publicerat Augusti 4, 20179 yr 13 minutes ago pmt sa: Alltså - skjuter man inte Gyttorp i kaliber 12 i max en Beretta 686 (som är det finaste man kan visa sig med publikt) så är man bara så fenomenalt korkad, dum, ogin, nedlåtande och allmänt äckligt annorlunda så får man faktiskt skylla sig själv. Komma dragandes med en jävla sida-sida som det står Holland&Holland på. Alltså sicket jävla svin! ................ Varje gång jag kan få sådana surkukar att lämna en skjutbana eller en jakt ser jag som ett ytterst tillfredställande återställande av ordningen. För jag har också hört kommentarerna till leda. Numera svarar jag direkt - med full kraft. Livet är för kort för att man ska hunsas av idioter. /T Du kan komma till mig och bösa ner några duvor, jag är säker på att man kan träffa lika bra med en H&H som med en Husqvarna.
Publicerat Augusti 4, 20179 yr 11 minutes ago sidelock sa: Du kan komma till mig och bösa ner några duvor, jag är säker på att man kan träffa lika bra med en H&H som med en Husqvarna. Det är liksom inte frågan ....... Det är att det där med att våga ha något en förskrämd grupp aldrig ens i sin fantasi skulle våga titta på - i den absoluta skräcken över att kanske eventuellt vara en liten mikroskopisk bit annorlunda. För - hujeda mig - kanske man inte passar in längre. Samma tomtar tittar med fasa på pride med - de fattar liksom inte att det är just precis exakt deras attityd som gör att pride har uppstått. Lev och låt leva, gläd dig åt dina medmänniskors glädje, dela deras motgångar. Men det är något som vissa inte ens kan förstå i teorin hur det skulla kunna fungera? Folk som gör som dom vill? Hur fan skulle det se ut! Nej, nej. Alla ska göra lika, tycka lika och ha lika.Annars är det ju någon som inte är lika. Då skulle ju någon kunna vara en aning lite mer framgångsrik och det vore ju en KATASTROF - för då kan ju JAG känna mig misslyckad. Och det vore ju ojämlikt. Om JAG känner mig misslyckad. /T
Publicerat Augusti 4, 20179 yr 28 minutes ago pmt sa: Det är liksom inte frågan ....... Det är att det där med att våga ha något en förskrämd grupp aldrig ens i sin fantasi skulle våga titta på - i den absoluta skräcken över att kanske eventuellt vara en liten mikroskopisk bit annorlunda. För - hujeda mig - kanske man inte passar in längre. Samma tomtar tittar med fasa på pride med - de fattar liksom inte att det är just precis exakt deras attityd som gör att pride har uppstått. Lev och låt leva, gläd dig åt dina medmänniskors glädje, dela deras motgångar. Men det är något som vissa inte ens kan förstå i teorin hur det skulla kunna fungera? Folk som gör som dom vill? Hur fan skulle det se ut! Nej, nej. Alla ska göra lika, tycka lika och ha lika.Annars är det ju någon som inte är lika. Då skulle ju någon kunna vara en aning lite mer framgångsrik och det vore ju en KATASTROF - för då kan ju JAG känna mig misslyckad. Och det vore ju ojämlikt. Om JAG känner mig misslyckad. /T Jo det är frågan, för ingen jävel bryr sig här i bögda. Här står allt från hva hanaspännare till rullblock till browning till flodman till perazzi. Och alla är lika välkomna. Ingen pissar på de billigare, ingen pratar bak ryggen på de dyrare. Välkommen.
Publicerat Augusti 4, 20179 yr 9 minutes ago sidelock sa: Jo det är frågan, för ingen jävel bryr sig här i bögda. Här står allt från hva hanaspännare till rullblock till browning till flodman till perazzi. Och alla är lika välkomna. Ingen pissar på de billigare, ingen pratar bak ryggen på de dyrare. Välkommen. men bästa är när nån nisse med perazzi påstår att han kommer skjuta bättre än nissen med en cammofärgad hatsan på km-tävlingen men träffar något färre duvor typ 5 st färre
Publicerat Augusti 4, 20179 yr 53 minutes ago killer_mouse sa: men bästa är när nån nisse med perazzi påstår att han kommer skjuta bättre än nissen med en cammofärgad hatsan på km-tävlingen men träffar något färre duvor typ 5 st färre Är det enkom när perazzikillen missar som det är roligt?
Publicerat Augusti 4, 20179 yr Gick några hagelstigar 2014. Var iväg på finalen och det var enbart glada miner och tillrop när jag som ensam kal 20 svs-skytt klev runt bland alla bockar och halvautos med lingonlysen på. Hur det gick? Skit såklart men skoj var det.
Publicerat Augusti 4, 20179 yr Just now Flintbüchse sa: Är det enkom när perazzikillen missar som det är roligt? nä men när man klankar ner på ett vapen som är drygt 40-50 papp billigare och ena skjuter typ 35 och andre 30 på två varv på trappbanan så är det rätt svårt att hålla sej från skratt speciellt när jag som är betydligt sämre lerduveskytt än perazzi gubben tar han hmm fick fan inget pris för den tävlingen
Publicerat Augusti 4, 20179 yr 1 hour ago killer_mouse sa: men bästa är när nån nisse med perazzi påstår att han kommer skjuta bättre än nissen med en cammofärgad hatsan på km-tävlingen men träffar något färre duvor typ 5 st färre Det är lika osmakligt när en jävel kommer hasandes med en akkar och påstår att det bara är den lägre skrytfaktorn som skiljer den från en Browning.
Publicerat Augusti 4, 20179 yr Just now sidelock sa: Det är lika osmakligt när en jävel kommer hasandes med en akkar och påstår att det bara är den lägre skrytfaktorn som skiljer den från en Browning. hehehe den har jag inte hört men vi har ju "fightats" lite över vems bössa man vågar kasta längst med
Publicerat Augusti 4, 20179 yr Detta är en populär post. Det finns en ytterst enkel sanning: man kan inte köpa träffarna, men man kan betala för att slippa bomma. När jag ser ngn skjuta bra ned nått rent skrot brukar jag fundera "hur bra hade han/hon inte kunnat bli med en vettig bössa?" Det är skillnad på skit och kanel, i synnerhet i det långa loppet. Eller om man börjar pressa prestandan lite. Men det finns liksom tre ytterst udda folkliga paradoxer: 1 det kan läggas enormt fokus på en studsarkula eller en studsares precision - som sedan skjuter en älg vart annat på på 50m. En hagelbössa ska bara vara billig. 2 det finns en rättvisa som säger att alla faktiskt måste vara helt jämlika i skogen. Då är det den som har sämst pryttlar som får hacka på alla andra - jämlikhetens namn. För köper man dyrt måste man tålamod det för bara genom att köpa dyrt begår man en ojämlik handling..... 3 Gevär m/96 är världens starkaste bultlås. För att den är Svensk och för att - Öhhhh - jag inte begriper vad "bar" är. Men gud nåde dig om du skjuter en stålpatron i en hagelbössa uran lilja. Då dör du omedelbart och din själ hamnar i helvetet för du har nämligen syndat mot" den kollektiva uppfattningen" över hur det egentligen är..... Jag vet inte vilken av dem som är tråkigast - det enda jag vill är att slippa höra dem alla. För det är det mest märkliga av allt idioterna tror på fullt allvar att andra vill höra deras korkade ukaser. Har du världens bästa bössa - kul för dig. Men om jag ser på 25m att det är italiensk eller turkisk lågpris produktion så tro mig, det finns extremt lite jag inte redan hört till leda och ska du övertyga mig - läs förhelvete på! Ordentligt! Jag har nämligen inget alls emot att bli överbevisa - för då har jag lärt mig nått nytt i dag med. Men räkna inte med att jag tror på dina fantasier som du totat ihop för du inte vill erkänna att du var för snål eller för fattig hos handlaren..... T
Publicerat Augusti 4, 20179 yr 33 minutes ago pmt sa: Det finns en ytterst enkel sanning: man kan inte köpa träffarna, men man kan betala för att slippa bomma. När jag ser ngn skjuta bra ned nått rent skrot brukar jag fundera "hur bra hade han/hon inte kunnat bli med en vettig bössa?" Det är skillnad på skit och kanel, i synnerhet i det långa loppet. Eller om man börjar pressa prestandan lite. Men det finns liksom två ytterst udda folkliga paradoxer: 1 det kan läggas enormt fokus på en studsarkula eller en studsares precision - som sedan skjuter en älg vart annat åt på 50m. En hagelbössa ska bara vara billig. 2 det finns en rättvisa som säger att alla faktiskt måste vara helt jämlika i skogen. Då är det den som har sämst pryttlar som går hacka på alla andra - jämlikhetens namn. Men köper man dyrt måste man tålamod det för bara genom att köpa dyrt begår man en ojämlik handling..... 3 Gevär m/96 är världens starkaste bultlås. För att den är Svensk och för att - Öhhhh - jag inte begriper vad "bar"0 Men gud nåde dig om du skjuter en stålpatron i en hagelbössa uran lilja. Då dör du omedelbart och din själ hamnar i helvetet för du har nämligen syndat mot" den kollektiva uppfattningen" över hur det egentligen är..... Jag vet inte vilken av dem som är tråkigast - det enda jag vill är att slippa höra båda. För det är det mest märkliga av allt idioterna tror på fullt allvar att andra vill höra deras korkade ukaser. Har du världens bästa bössa - kul för dig. Men om jag ser på 25m att det är italiensk eller turkisk lågpris produktion så tro mig, det finns extremt lite jag inte redan hört till leda och ska du övertyga mig - läs förhelvete på! Ordentligt! Jag har nämligen inget alls emot att bli överbevisa - för då har jag lärt mig nått nytt i dag med. Men räkna inte med att jag tror på dina fantasier som du totat ihop för du inte vill erkänna att du var för snål eller för fattig hos handlaren..... T rumpa också påkommen jag skyller gärna på att jag gråter hellre lite flera gånger än mycket två gånger (först när jag betalar bössan hos handlaren och sen när jag tappar i den i sjön å behöver ringa dykare) jo jag har en *host host* beretta 686 också som används långt från vatten djupare än nån cm och ja jag har tappat automaten i sjön nån gång